AMD definieert game-optimalisaties voor X3D-cpu's
Nieuws

AMD definieert game-optimalisaties voor X3D-cpu's

Twee van AMD's nieuwe optimalisatietechnieken voor de Ryzen 9 7000X3D-processoren zijn reeds uitgelekt.

Het betreft in dit geval twee informatieslides over AMD's versie 5.01.03.005-versie van diens Chipset Driver (of hoger), die in ieder geval voor de Ryzen 9-modellen in de X3D-reeks nieuwe optimalisatiemogelijkheden aanbiedt. De slides lijken op alle fronten officieel AMD-materiaal, maar lekten een dag eerder dan verwacht uit (via VideoCardz).

De twee functies in kwestie zijn de 'AMD 3D V-Cache Performance Optimizer Driver' en de 'AMD PPM Provisioning File Driver', beide vooralsnog exclusief voor de Ryzen 9 7000X3D-chips, zo claimt het tekstmateriaal. 

De 3D V-Cache Performance Optimizer meet dynamisch welke processorkernen zich moeten ontfermen over het besturingssysteem, Windows. Daarbij kiest de cpu zelfstandig tussen kernen met snellere frequenties, dan wel kernen die beschikken over de grotere V-Cache, afhankelijk van de belasting.

Standaard schakelt de X3D-cpu zelf tussen de vraag om snelheid of cachegrootte, maar de schakelaar is ook handmatig om te zetten vanuit de BIOS, zo stelt AMD.

©GMRimport

De PPM Provisioning File Driver herkent de workload van games en bindt deze taken direct aan de chiplet (een intern complex aan gekoppelde processorkernen) dat beschikt over de V-Cache. Uiteindelijk beschikt immers maar één van de assymetrische chiplets op de Ryzen 9-modellen over de grotere en snellere cache. 

De alternatieve, snellere kernen worden in die gevallen 'geparkeerd', maar kunnen automatisch ingeschakeld worden wanneer games meer threads vereisen. 

©GMRimport

Beide nieuwe technologieën moeten de X3D-processoren efficiënter maken dan hun voorgangers zonder het gestapelde cachegeheugen. AMD benadrukt in het eigen materiaal wel dat deze optimalisaties vooral de gameprestaties van de processoren moeten verbeteren; AMD hamert daar vaker op en noemt de X3D-processoren "de ultieme hardware voor gamers en creators".

De eerste Ryzen 7000X3D-processoren zijn de Ryzen 9 7950X3D en Ryzen 9 7900X3D, die morgen officieel dienen te verschijnen. Medio april zou de kleinere Ryzen 7 7800X3D moeten verschijnen, die met diens enkele chiplet-ontwerp vermoedelijk geen profijt heeft van optimalisaties als de PPM Provisioning File Driver. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!