AMD-ceo noemt ai 'belangrijkste ding van dit decennium'
Nieuws

AMD-ceo noemt ai 'belangrijkste ding van dit decennium'

AMD-voorzitter Dr. Lisa Su noemt artificiële intelligentie (ai) "het belangrijkste ding voor de komende tien jaar".

Zo somde de ceo haar houding op tegenover Adobe-voorzitter Shantanu Narayen, gedurende de zogenaamde Adobe Summit-conferentie. Dat keynote-gesprek begon nog opvallend zakelijk, maar leidde later tot diepere technologie materie. Sinds korte tijd zet Adobe-software vaker ai in om beeldkwaliteit te verbeteren en foutjes slim te rectificeren, waardoor de interesse in de technologie groeit. 

Dr. Su ziet in ai ook veel toepassingen, maar meent dat de technologie momenteel tweedelig is: "Onder de dekens schuilt ai die vooral data-analyses doet, over hoe we slimmer kunnen worden van tonnen aan data. Dat stukje ai maakt ontzettend veel potentie vrij en dat is iets waar ook [jullie van Adobe] veel over praten en veel mee kunnen. Hieronder valt ook de generatieve ai of de co-assistent die eigenzinnige problemen op slimme wijze voor je oplost. Dat is ontzettend krachtig spul."

"[De ai-technologie] die wij toepassen, traint die gigantische datasets, om ze later ook voor anderen inzetbaar te maken", zo gaat Dr. Su verder. "Je hebt een tienduizendtal gpu's en cpu's nodig in pure rekenkracht, maar dat biedt capaciteit om zo veel meer nieuws te kunnen bereiken. Zelfs mijn vader praat tegenwoordig over ChatGPT; overal gaat het over wat we allemaal wel en niet kunnen met deze technologie. Ik denk dat het mensen aan het denken zet: hoe gaan we hiermee slimmer zakendoen?"

Dr. Su voegt daaraan toe dat de kwestie complex is en dat we nota bene nog in "een beginfase zitten" wat betreft ai-toepassingen. Over verloop van tijd verwacht ze wel dat ai ergens tussen de "50 tot 80 procent meer productiviteit" op moet leveren, vermoedelijk vooral kijkende naar haar eigen schip. 

De hoop van de AMD-aanvoerder is dan ook dat ai geen directe vervanging wordt voor bestaande krachten, maar dat de technologie haar team bijstaat om "net dat beetje sneller en net dat beetje beter" werk te kunnen leveren. Daarbij hoopt ze vooral op efficiëntere chipproductie en mede door ai ontworpen chiparchitecturen. De uitrol en omarming van meer ai-toepassingen moet "de komende tien jaar een interessant era maken". 

Duidelijk is dat de AMD-voorzitter ai niet als een dertien-in-een-dozijnoplossing ziet, maar erkent dat de vele facetten een complexe maar interessante werking op de industrie kunnen hebben. Om haar tweedeling in één zin samen te vatten, maakte Dr. Su dat als volgt summier: "[Ai is] het belangrijkste ding in de komende tien jaar".

Hoewel concurrent Nvidia zich al eerder vol stortte op ai-toepassingen in zowel datacentra als voor de consument — en daar met regelmaat voor wordt geprezen — houdt AMD zich in recente jaren ook vaker bezig met de technologie. In voor gamers bedoelde videokaarten worden al enkele werkgroepen gebakken om kleinere ai-taken af te handelen, maar vooral in voor datacentra bedoelde Instinct-gpu's en de volgende generatie Epyc-cpu's spelen het efficiënt tackelen van ai-toepassingen een steeds grotere rol. 

Onduidelijk is of Dr. Lisa Su dezelfde mening deelt, maar een vicevoorzitter van AMD's grafische divisie meende recentelijk wel dat ai in games vooral belangrijk kan zijn in het verslimmen van computerpersonages — relevanter dan enkel het opschalen van resoluties, zoals Nvidia al langer doet. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!