AMD-blog valt 12 GB geheugen van RTX 4070 aan
Nieuws

AMD-blog valt 12 GB geheugen van RTX 4070 aan

Moderne 4k-games vergen vaak meer dan 12 GB, aldus AMD

Per nieuwe href="https://community.amd.com/t5/gaming/building-an-enthusiast-pc/ba-p/599407?sf265824152=1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">blogpost</a> opent AMD verkapt vuur op Nvidia's binnenkort te verschijnen RTX 4070 en diens 12 GB aan videogeheugen.

Nvidia heeft de RTX 4070 nog niet officieel onthuld, maar het gros van de specificaties en beoogde adviesprijs van 599 dollar zijn al lang en breed gelekt en gevalideerd. AMD's blogpost noemt de videokaart noch diens verwachte specificaties, maar de inhoud van het artikel lijkt overduidelijk een sneer te zijn naar de 12 GB aan GDDR6X-geheugen.

AMD stelt dat 12 GB aan videogeheugen niet langer voldoet voor moderne games — in ieder geval niet op 4k en zeker niet met raytracing ingeschakeld. Zo zou Resident Evil 4 in diens piekmomenten zeker 15,2 GB vergen en slokt Hogwarts Legacy op 4k met raytracing maar liefst 15,5 GB. Ook zonder enige vorm van raytracing hikt een The Last of Us Part 1 al tegen een plafond van 12 GB aan.

©GMRimport

©GMRimport

Om daad bij woord te voegen creëerde AMD meerdere overzichten die het Radeon-aanbod tegenover enkele Nvidia-alternatieven zetten, inclusief ruimer videogeheugen en meermaals met lagere adviesprijzen. Zo presteert de RX 6950 XT met 16 GB (voor 699 dollar) gemiddeld 11,3 procent beter op 4k dan een RTX 3080 met 10 GB (voor minstens 749 dollar).

AMD stipt daarbij ook expliciet de RX 6800 aan, het oorspronkelijke vlaggenschip van vorige generatie, met 16 GB aan videogeheugen en een richtprijs van inmiddels 499 dollar. Een dergelijke gpu leent zich volgens AMD al prima voor 4k-resoluties in de eerder genoemde drie moderne games. 

In de huidige generatie (respectievelijk RX 7000 en RTX 40) krimpt AMD's voorsprong enigszins, maar lijkt het rode kamp nog steeds meer videogeheugen voor minder te bieden. De RX 7900 XTX (999 dollar) biedt 24 GB aan GDDR6, waar de RTX 4080 (1.199 dollar) het doet met 16 GB aan GDDR6X. Gemiddeld genomen presteert AMD daar 7,6 procent beter in moderne 4k-games.

©GMRimport

Voor AMD kenmerkt dit niet de eerste keer dat een blogpost over videogeheugen als sluw marketingmateriaal wordt ingezet. Vorig jaar verwijderde de chipgigant nog een ouder artikel over hoe 4 GB aan geheugen "niet voldoende is", kort voordat AMD zelf een nieuwe RX 6500 XT met 4 GB afleverde. Na enkele publieke beschuldigingen van hypocrisie keerde de oorspronkelijke blogpost terug.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error