Aan de PlayStation VR2-hardware ligt het niet
Nieuws

Aan de PlayStation VR2-hardware ligt het niet

Hoewel de verkoopcijfers van de PlayStation VR in het niet vielen bij die van de bijbehorende console, was Sony’s eerste poging tot virtual reality een relatief succes. Het bood vr met een lagere instapdrempel - die PlayStation 4 had je waarschijnlijk toch al staan. Met de PlayStation VR2 gooit Sony het over andere boeg; die moet mee kunnen doen met de grote jongens in het vr-segment.

Dan hebben we het vooral over de hardware, want die is behoorlijk indrukwekkend. De specificaties spreken voor zichzelf: een paneelresolutie van 2000x2040 pixels per oog, oledschermen, een verversingssnelheid van 90 tot 120Hz en nog veel meer significante upgrades ten opzichte van het vorige model. Het is vooral belangrijk om te weten dat content er haarscherp uitziet, waar je bij andere headsets soms de pixels nog kan tellen.

©GMRimport

Oogstrelend

Dat heeft overigens niet alleen te maken met de ruwe specificaties van de bril. Net als een aantal duurdere vr-brillen heeft Sony namelijk eye-tracking van fabrikant Tobii geïntegreerd, dat op een aantal slimme manieren wordt toegepast. Zogenaamde foveated rendering zorgt er bijvoorbeeld voor dat de headset slechts daar waar de speler kijkt het beeld in een volledige resolutie rendert, zodat de bespaarde hardwarecapaciteit kan worden gebruikt voor iets anders.

In de praktijk - in ons geval de demo van Horizon Call of the Mountain - werkt dat uitstekend. Tijdens het spelen heb je vrijwel niet door dat overige delen van het beeld minder scherp zijn, en daarbij registreert de game ook alle oogbewegingen als input. In het menu hoef je slechts te kijken naar de optie die je wilt selecteren, en tijdens het bewegen hoef je niet constant met je hoofd te draaien of de analoge sticks te gebruiken. Beide opties werken behoorlijk intuïtief, maar zijn wel even wennen. Uiteraard is de technologie in het menu van de game uit te schakelen.

©GMRimport

Comfort en immersie

Andere instellingen spreken voor zich. Aan de hand van een aantal camera’s aan de voorzijde van de bril scannen spelers de speelomgeving. Daarbij registreert het niet alleen muren en objecten, maar ook mensen die mogelijk een obstakel vormen (lees: onze creative director gaming Martin Verschoor met een camera). Ook eye-tracking is eenvoudig in te stellen door een stip op het scherm te volgen.

Een zeer welkome toevoeging op de headset zelf is het instellen van de interpupillary distance (PD), de afstand tussen de ogen van de gebruiker. In het verleden klaagden met name vrouwen, die gemiddeld een lagere PD hebben, over duizeligheid bij virtual reality wegens ontbreken van de optie, dus het is fijn dat dit is toegevoegd. Verder keert een groot aantal comfortopties uit het vorige model terug, zoals een band die eenvoudig kan worden aangedraaid en een andere, brede band aan de voorzijde zodat de bril vooral op het voorhoofd in plaats van op de neus rust. In combinatie met een slimme gewichtsverdeling zit de PlayStation VR2 ontzettend comfortabel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Op het gebied van immersie maakt de headset ook behoorlijke stappen. Zo zorgt de trilmotor in de bril zelf voor extra feedback, zoals wanneer een grote Snapmaw in Horizon de boot omkukelt of wanneer je wordt geraakt door de laser van een Watcher. Nog effectiever zijn de bijbehorende controllers, die een hoop elementen overnemen van de DualSense-controller. Zo bieden ze adaptive triggers, haptic feedback en registreren ze zelfs vingerbewegingen. In Call of of the Mountain komt dat laatste niet tot uiting, maar over het algemeen zorgen de subtiele trillingen en ‘stroevere’ triggers bij het boogschieten voor een extra laag immersie. Zo doen we uit automatisme onze mond open bij het oppakken van een smakelijk ogende appel, een ervaring die we persoonlijk nog niet eerder in vr mee hadden gemaakt.

Prachtige attractie

Qua software lijkt Horizon Call of the Mountain vooralsnog een mooi uithangbord voor de headset te worden. De introductie van de game verloopt grotendeels zoals je zou verwachten: een bootritje door de prachtige wereld van Horizon, omgeven door imposante robotdino’s en kleurrijke natuur. Shadow Carja-krijger Ryas is om onbekende reden gevangen genomen, maar dankzij de eerder genoemde Snapmaw-krokodil staat hij al snel in de wijde wereld. Op naar vrijheid.

De gameplay van Call of the Mountain bestaat voornamelijk uit klimmen, boogschieten en ontdekken – feitelijk net als in de hoofdgames. Klimmen werkt behoorlijk intuïtief: spelers gebruiken de triggers om rotsen en ander houvast beet te pakken en langzaam een weg omhoog te vinden, om zich vervolgens aan twee houten palen omhoog te trekken. Daarbij is het uitzicht mooi, en voor degenen met hoogtevrees waarschijnlijk extra spannend.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Call of the Mountain lijkt dan ook grotendeels een ontspannende game te worden. Zo liggen er tal van speeltjes in de wereld verstopt om een beetje mee te klooien, zoals trommels, tamboerijnen en een verfkwast om mee op de muur te schilderen. Echte urgentie ervaar je tijdens de gevechten, waarbij de game in een soort van arenamodus gaat. Door te zwaaien met de arm of te bukken, ontwijken spelers aanvallen van robotdino’s, waarbij je altijd in dezelfde cirkel lijkt te draaien.

Dat is prettig, gezien het feit dat een pijl van de rug pakken, de boog aanspannen en raakschieten al behoorlijk wat handelingen vereist. Ook het schieten van deze boog werkt intuïtief – je hebt het gevoel dat je langs de boog kunt kijken en precies kunt mikken op de verschillende onderdelen van de vijanden. Dat maakt ons gevecht tegen een imposante Thunderjaw extra intens, waarbij het concept van langzaam onderdelen demonteren goed uit de verf komt.

Grootste obstakel

De PlayStation VR2 is niet perfect. Zo is het soms even in de war waar onze handen zijn tijdens het klimmen en bij het pakken van een pijl, mogelijk omdat de controllers even uit het bereik van de camera’s zijn. Ook is de kabel, die erg licht en lang is, is voor sommigen wellicht een dealbreaker ten opzichte van vr-modellen als de Meta Quest 2, die ook volledig draadloos te gebruiken is.

Voor de rest lijkt de PlayStation VR2 een mooi stukje hardware te worden. Sony doet duidelijk haar best om te concurreren in het hoogste segment, en vraagt daar zodoende een stevige prijs voor. De adviesprijs van 599 euro vormt dan ook het grootste obstakel voor het nieuwe platform. Zijn gebruikers bereid om dat te investeren, zeker nu de afzet van de PlayStation 5 pas net op gang komt?

©GMRimport

Dat zal vooral afhangen van de software die erop beschikbaar komt. En hoewel Horizon Call of the Mountain een prima vr-game om het platform mee uit te proberen lijkt te worden, blijft het de vraag in hoeverre er een ‘killer app’ op de PlayStation VR2 verschijnt die het grote publiek over haalt. Eén ding is echter zeker: aan de hardware ligt het niet.

De PlayStation VR 2 verschijnt op 22 februari. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!