Zo gebruik je micro-sd-kaarten in de Nintendo Switch
Gamer.nl
Nieuws

Zo gebruik je micro-sd-kaarten in de Nintendo Switch

Hier moet je op letten

De Nintendo Switch is bevat van zichzelf relatief weinig intern opslaggeheugen, waardoor je als moderne gamer waarschijnlijk snel om ruimte verlegen zit. Aangezien het apparaat geen externe schijven ondersteunt, doe je er goed aan te investeren in een micro-sd-kaart. In dit artikel leggen we je uit hoe je de kaart gebruikt en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Hoewel de in 2021 verschenen Nintendo Switch Oled 64 Gb in plaats van 32 GB opslaggeheugen bevat, zullen veel bezitters daar nog niet genoeg aan hebben. Zo neemt The legend of Zelda: Tears of the Kingdom al ruim 18 GB aan ruimte in beslag, en vereisen sommige fysieke titels zelfs een download.

De hybride spelcomputer ondersteunt drie soort micro-sd-kaarten: micro-sd, micro-sdhc en micro-sdxc. De normale micro-sd-kaart kan gegevens opslaan tot 2 GB, terwijl de micro-sdhc 4 tot 32 GB ondersteunt en micro-sdxc 64 GB tot 2 TB aankan. Wil je de laatstgenoemde kaart gebruiken, dan moet je een systeemupdate downloaden; zorg er dus voor dat je Switch is verbonden met het internet.

©GMRimport

Wanneer je zo’n kaart koopt, dan moet je ook rekening houden met de minimale snelheid van de kaart, oftewel de snelheid van de gegevensoverdracht. Die varieert van Class 2 en 2 MB per seconde tot Class 16 en 16 MB per seconde. Moderne kaarten beschikken over de term UHS Class 1 en 2 (minimaal 10 MB en 105 MB per seconde) en UHS-I en UHS-II (maximaal 104 en 300 MB per seconde).

Voordat je een kaart koopt, vraag jezelf dan af hoeveel ruimte je nodig hebt en hoeveel je daaraan wil uitgeven. Je betaalt meer voor kaarten met een hogere snelheid en opslagcapaciteit, dus hier kun je bepalen wat je belangrijker vindt om in te investeren: snelheid, geheugen of allebei. Kaarten van 32 GB kosten nu vaak minder dan tien euro, terwijl 512 GB al gauw minimaal 130 euro kost.

Zo installeer je de micro-sd-kaart

Voordat we kunnen beginnen moet de Nintendo Switch helemaal uitstaan. Dat doe je door de knop links bovenop ingedrukt te houden. Achterop de Nintendo Switch zit de standaard. Onder die standaard zit een opening voor een micro-sd-kaart. De kaart plaatsen kan maar op één manier: met de smalle kant naar binnen en het logo naar boven. Je hoort een klik als de kaart goed vastzit.

Nu kun je de spelcomputer inschakelen en kun je de kaart gaan formatteren. Formatteren doe je door naar de systeeminstellingen te gaan en te kiezen voor systeemopties. Onderaan de pagina staan de formatteeropties. Wanneer je hiervoor kiest, dan kun je de kaart nergens anders meer voor gebruiken, dus zorg er voor dat er geen andere of belangrijke bestanden op staan.

Micro-sd-kaart gebruiken

Na het formatteren kun je de micro-sd-kaart meteen gebruiken in je Nintendo Switch. Helaas is het niet mogelijk games vanuit het interne geheugen over te zetten naar de externe kaart. Wil je dat wel doen, dan moet je de software verwijderen en opnieuw downloaden. De micro-sd-kaart is namelijk dient vanaf nu als de nieuwe plek waar games voor de Nintendo Switch standaard op geïnstalleerd worden.

Houd er wel rekening mee dat je je saves niet kunt meenemen. Die blijven in het interne geheugen staan. Gelukkig is er inmiddels een andere methode voor het opslaan van je saves: je kunt een Nintendo Switch Online-abonnement afsluiten zodat ze in de cloud komen te staan. Onder de opties voor datamanagement (binnen de systeeminstellingen) kun je zien welke games waar geparkeerd staan.

Meerdere micro-sd-kaarten gebruiken

Omdat je waarschijnlijk niet meteen de grootste micro-sd-kaart van dit moment koopt, aangezien die nogal prijzig zijn, is de kans groot dat je straks werkt met meerdere geheugenkaarten. Je kunt de kaarten om beurten gebruiken, zolang je ze allemaal geformatteerd hebt natuurlijk. Na het wisselen van de kaarten ziet de Nintendo Switch meteen wat er aanwezig is qua games en meer.

Zo kun je dus op een redelijke goedkope manier voor extra geheugen zorgen. Je moet de micro-sd-kaarten dan wel allemaal meenemen wanneer je ergens naartoe gaat. Dat levert natuurlijk niet heel veel extra voordeel op wanneer je een digitale gamer bent die liever niet rondzeult met gamekaarten. Gelukkig is er een oplossing voor iedereen die meerdere sd-kaarten gebruikt.

Door juist wel te investeren in een grotere micro-sd-kaart, kun je voorkomen dat je veel kaarten moet meebrengen op pad. Heb je dat echter al gedaan, geen nood: je kunt alle data van die kaarten met minder geheugen gewoon overzetten naar een kaart met meer geheugen. Dat doe je via een computer. Ondanks het feit dat de kaart geformatteerd is, herkent de pc de kaart wel gewoon.

Wanneer je de data overzet, houd dan altijd een back-up gereed voor wanneer het fout gaat. Kopieer de data dus; knip of verwijder die nog niet. Moet je veel data overzetten? Geef je pc dan even de tijd om alles te kopiëren. Kopieer je data van de ene naar de andere sd-kaart, dan neem je alles mee. In dit geval gaat het dan om alle games, screenshots, savedata en video’s die van jou zijn.

Hier moet je voor oppassen

Tot slot nog enkele tips waar je rekening mee moet houden. Zo doe je er goed aan de micro-sd-kaart niet te forceren in je Nintendo Switch. Ook dien je altijd een back-up te maken van je gegevens en moet je nooit zomaar je data van de sd-kaart halen. Verder is het verstandig om er zeker van te zijn dat de Nintendo Switch helemaal is uitgeschakeld wanneer je er een kaart instopt of uithaalt.

Door: Wesley Akkerman

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!