Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?
Gamer.nl
Nieuws

Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?

Twee frames halen, één betalen

Eind vorig jaar kwamen de nieuwe GeForce RTX 40 Series-kaarten uit van Nvidia, met daarbij veel aandacht voor de extra rekenkracht waar deze kaarten ruimschoots over beschikken. Daardoor kreeg een van de meest interessante features van de kaarten minder aandacht: de komst van DLSS 3. Daarom leggen we in dit artikel uit wat DLSS 3 is en wat je er van kunt verwachten.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA. Lees hier wat dat betekent.

DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling en heeft als belangrijkste doel om games met meer frames per seconde te laten draaien. Door games op een lagere resolutie weer te geven en vervolgens op te schalen naar een hogere resolutie met behulp van AI - veelal naar de resolutie van de monitor - is het mogelijk om meer frames per seconde te halen, zonder grafische kwaliteit te moeten opofferen

Wat is DLSS 3 en hoe werkt het?

DLSS 3 is in de kern een upscaler: een programma dat een beeld met een lage resolutie, 1080p bijvoorbeeld, opschaalt naar een hogere resolutie zoals 4K of 1440p. Het idee van een upscaler is niet nieuw, maar upscalers vóór DLSS maakten gebruik van relatief primitieve algoritmes om het beeld op te schalen, vaak met significant kwaliteitsverlies tot gevolg. DLSS gebruikt, zoals de naam al aangeeft, deep learning-technologie om een beeld op te schalen zonder kwaliteitsverlies en in sommige gevallen zelfs met betere kwaliteit dan de oorspronkelijke resolutie.

Watch on YouTube

De voorganger van DLSS 3, DLSS 2.4, deed dit opschalen ook al met verve, maar DLSS 3 doet een schepje bovenop deze technologie door niet alleen de resolutie van een bestaand frame op te schalen, maar ook compleet nieuwe frames te genereren. DLSS 3 doet dit door voorgaande frames en bewegingsgegevens van de game te analyseren, om zo extra frames te genereren, zonder in te leveren op beeldkwaliteit of vertraging.

Deze analyse is mogelijk dankzij de nieuwe Optical Flow Accelerator in de GeForce RTX 40 Series-kaarten. Deze accelerator bestaat uit gespecialiseerde hardware op de videokaart dat in real-time bewegingsgegevens kan analyseren van de game. Met de analyse die deze hardware mogelijk maakt hebben de gegenereerde frames geen last van beeldfouten, zoals ghosting of misplaatste schaduwen.

Met de combinatie van DLSS-superresolutie en framegeneratie is het mogelijk om over meerdere frames heen zeven van de acht pixels te laten genereren door kunstmatige intelligentie. Het voorspellen van frames kost veel minder rekenkracht dan het traditioneel renderen ervan, waardoor prestatiewinsten van twee tot vijf keer meer frames per seconde haalbaar zijn.

Zo haalt een RTX 4090 in Cyberpunk 2077 op de maximale instellingen 138 fps met DLSS 3 ingeschakeld, tegenover 41 fps zonder. Een RTX 4080 kan gemiddeld rekenen op 102 beelden per seconde met DLSS en 26 zonder. De RTX 4070 Ti ziet 84 fps gemiddeld met DLSS en 20 zonder. Met de nieuwe RT Overdrive-voorinstelling, die de game volledig met path tracing rendert, zorgt DLSS 3 framegeneratie zelfs voor tot vier keer meer fps.

Wat heb je nodig?

Om DLSS 3 te gebruiken heb je een GeForce RTX 40 Series-kaart nodig, zoals de RTX 4090, RTX 4080 of RTX 4070. De framegeneratietechniek berust namelijk op de Optical Flow Accelerator en vierde generatie Tensor Cores, die beiden alleen in de 40-series kaarten te vinden zijn. Deze kaarten beschikken natuurlijk ook over de hardware om ray tracing mogelijk te maken, wat in combinatie met DLSS 3 prachtige belichting oplevert zonder een afname in frames per seconde.

©GMRimport

DLSS 3 wordt op dit moment ondersteund door dertig games met zo'n twintig meer aangekondigd, waaronder Atomic Heart, Cyberpunk 2077, Hitman 3, Marvel’s Spider-Man Remastered en Microsoft Flight Simulator. Dit aantal wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels, met name dankzij de makkelijke integratie in game engines zoals Unity, Unreal Engine 4 en 5 en zelfs de Frostbite Engine.

De GeForce RTX 40 Series-kaarten beschikken naast DLSS 3 ook over de andere tools waar Nvidia inmiddels bekend om staat, waaronder de NVENC-encoder voor het streamen en opnemen van games, Nvidia Broadcast om je livestreams en videogesprekken naar een hoger niveau te tillen met AI-effecten en Nvidia Ansel om prachtige screenshots te maken. Meer informatie over DLSS 3 of de andere tools en features van de GeForce RTX 40 Series-kaarten is te vinden op de website van Nvidia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!