Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?
Nieuws

Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?

Twee frames halen, één betalen

Eind vorig jaar kwamen de nieuwe GeForce RTX 40 Series-kaarten uit van Nvidia, met daarbij veel aandacht voor de extra rekenkracht waar deze kaarten ruimschoots over beschikken. Daardoor kreeg een van de meest interessante features van de kaarten minder aandacht: de komst van DLSS 3. Daarom leggen we in dit artikel uit wat DLSS 3 is en wat je er van kunt verwachten.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA. Lees hier wat dat betekent.

DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling en heeft als belangrijkste doel om games met meer frames per seconde te laten draaien. Door games op een lagere resolutie weer te geven en vervolgens op te schalen naar een hogere resolutie met behulp van AI - veelal naar de resolutie van de monitor - is het mogelijk om meer frames per seconde te halen, zonder grafische kwaliteit te moeten opofferen

Wat is DLSS 3 en hoe werkt het?

DLSS 3 is in de kern een upscaler: een programma dat een beeld met een lage resolutie, 1080p bijvoorbeeld, opschaalt naar een hogere resolutie zoals 4K of 1440p. Het idee van een upscaler is niet nieuw, maar upscalers vóór DLSS maakten gebruik van relatief primitieve algoritmes om het beeld op te schalen, vaak met significant kwaliteitsverlies tot gevolg. DLSS gebruikt, zoals de naam al aangeeft, deep learning-technologie om een beeld op te schalen zonder kwaliteitsverlies en in sommige gevallen zelfs met betere kwaliteit dan de oorspronkelijke resolutie.

Watch on YouTube

De voorganger van DLSS 3, DLSS 2.4, deed dit opschalen ook al met verve, maar DLSS 3 doet een schepje bovenop deze technologie door niet alleen de resolutie van een bestaand frame op te schalen, maar ook compleet nieuwe frames te genereren. DLSS 3 doet dit door voorgaande frames en bewegingsgegevens van de game te analyseren, om zo extra frames te genereren, zonder in te leveren op beeldkwaliteit of vertraging.

Deze analyse is mogelijk dankzij de nieuwe Optical Flow Accelerator in de GeForce RTX 40 Series-kaarten. Deze accelerator bestaat uit gespecialiseerde hardware op de videokaart dat in real-time bewegingsgegevens kan analyseren van de game. Met de analyse die deze hardware mogelijk maakt hebben de gegenereerde frames geen last van beeldfouten, zoals ghosting of misplaatste schaduwen.

Met de combinatie van DLSS-superresolutie en framegeneratie is het mogelijk om over meerdere frames heen zeven van de acht pixels te laten genereren door kunstmatige intelligentie. Het voorspellen van frames kost veel minder rekenkracht dan het traditioneel renderen ervan, waardoor prestatiewinsten van twee tot vijf keer meer frames per seconde haalbaar zijn.

Zo haalt een RTX 4090 in Cyberpunk 2077 op de maximale instellingen 138 fps met DLSS 3 ingeschakeld, tegenover 41 fps zonder. Een RTX 4080 kan gemiddeld rekenen op 102 beelden per seconde met DLSS en 26 zonder. De RTX 4070 Ti ziet 84 fps gemiddeld met DLSS en 20 zonder. Met de nieuwe RT Overdrive-voorinstelling, die de game volledig met path tracing rendert, zorgt DLSS 3 framegeneratie zelfs voor tot vier keer meer fps.

Wat heb je nodig?

Om DLSS 3 te gebruiken heb je een GeForce RTX 40 Series-kaart nodig, zoals de RTX 4090, RTX 4080 of RTX 4070. De framegeneratietechniek berust namelijk op de Optical Flow Accelerator en vierde generatie Tensor Cores, die beiden alleen in de 40-series kaarten te vinden zijn. Deze kaarten beschikken natuurlijk ook over de hardware om ray tracing mogelijk te maken, wat in combinatie met DLSS 3 prachtige belichting oplevert zonder een afname in frames per seconde.

©GMRimport

DLSS 3 wordt op dit moment ondersteund door dertig games met zo'n twintig meer aangekondigd, waaronder Atomic Heart, Cyberpunk 2077, Hitman 3, Marvel’s Spider-Man Remastered en Microsoft Flight Simulator. Dit aantal wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels, met name dankzij de makkelijke integratie in game engines zoals Unity, Unreal Engine 4 en 5 en zelfs de Frostbite Engine.

De GeForce RTX 40 Series-kaarten beschikken naast DLSS 3 ook over de andere tools waar Nvidia inmiddels bekend om staat, waaronder de NVENC-encoder voor het streamen en opnemen van games, Nvidia Broadcast om je livestreams en videogesprekken naar een hoger niveau te tillen met AI-effecten en Nvidia Ansel om prachtige screenshots te maken. Meer informatie over DLSS 3 of de andere tools en features van de GeForce RTX 40 Series-kaarten is te vinden op de website van Nvidia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!