Ubisoft: 'Gamers moeten wennen aan het niet bezitten van games'
Nieuws

Ubisoft: 'Gamers moeten wennen aan het niet bezitten van games'

Het bedrijf wil gamers echter wel de keuze blijven bieden

Philippe Tremblay, de baas van abonnementen bij Ubisoft, laat weten dat abonnementen rondom games pas echt succesvol kunnen worden wanneer spelers niet meer gewend zijn aan het bezitten van games.

Dat meldt hij aan Games Industry. "Ik kan de toekomst natuurlijk niet voorspellen, maar als je kijkt naar de verschillende abonnementen die er bestaan, zien we een flinke groei de laatste jaren, maar het is nog altijd vrij kleinschalig vergeleken met andere modellen. We zien dat gamers gewend zijn aan het bezitten van hun games - vergelijkbaar met de dvd. Er moet een verschuiving bij consumenten plaatsvinden. Ze zijn gewend aan het niet bezitten van hun muziek en films. Die verschuiving verloopt (bij games) trager."

Tremblay begrijpt dat gamers hierover twijfelen. "Ik heb zelf nog twee dozen vol met dvd's, dus ik begrijp het perspectief van gamers. Maar wanneer mensen dit model accepteren, zullen ze merken dat games blijven bestaan, dat de service blijft bestaan en dat je er altijd toegang tot blijft houden. Dat is geruststellend."

De opmerking schiet bij veel gamers op social media en fora in het verkeerde keelgat. Het helpt ook niet dat Ubisoft-game The Crew in april voorgoed offline gaat en dan ook niet meer speelbaar is - een game die nog wel gewoon gekocht kon worden.

Toch heeft Tremblay in zijn interview benadrukt dat Ubisoft zijn games op verschillende manieren blijft aanbieden. "We willen gebruikers niet een bepaalde kant op dwingen. We bieden traditionele verkopen, we bieden een abonnement, en de voorkeur van gamers is belangrijk. We zien dat sommige mensen nu voor een abonnement kiezen, maar het werkt allemaal."

Ubisoft heeft zijn abonneeservice onlangs omgedoopt tot Ubisoft+ Premium. Hierop verschijnen ook nieuwe games, zoals Prince of Persia: The Lost Crown, dat nu al speelbaar is via de service voordat de game later deze week uitkomt. Daarbij is op pc nu Ubisoft+ Classics beschikbaar gesteld. Deze service, die eerder al op PlayStation beschikbaar kwam, bevat diverse oudere Ubisoft-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!