Ubisoft: 'Gamers moeten wennen aan het niet bezitten van games'
Het bedrijf wil gamers echter wel de keuze blijven bieden
Philippe Tremblay, de baas van abonnementen bij Ubisoft, laat weten dat abonnementen rondom games pas echt succesvol kunnen worden wanneer spelers niet meer gewend zijn aan het bezitten van games.
Dat meldt hij aan Games Industry. "Ik kan de toekomst natuurlijk niet voorspellen, maar als je kijkt naar de verschillende abonnementen die er bestaan, zien we een flinke groei de laatste jaren, maar het is nog altijd vrij kleinschalig vergeleken met andere modellen. We zien dat gamers gewend zijn aan het bezitten van hun games - vergelijkbaar met de dvd. Er moet een verschuiving bij consumenten plaatsvinden. Ze zijn gewend aan het niet bezitten van hun muziek en films. Die verschuiving verloopt (bij games) trager."
Tremblay begrijpt dat gamers hierover twijfelen. "Ik heb zelf nog twee dozen vol met dvd's, dus ik begrijp het perspectief van gamers. Maar wanneer mensen dit model accepteren, zullen ze merken dat games blijven bestaan, dat de service blijft bestaan en dat je er altijd toegang tot blijft houden. Dat is geruststellend."
De opmerking schiet bij veel gamers op social media en fora in het verkeerde keelgat. Het helpt ook niet dat Ubisoft-game The Crew in april voorgoed offline gaat en dan ook niet meer speelbaar is - een game die nog wel gewoon gekocht kon worden.
Toch heeft Tremblay in zijn interview benadrukt dat Ubisoft zijn games op verschillende manieren blijft aanbieden. "We willen gebruikers niet een bepaalde kant op dwingen. We bieden traditionele verkopen, we bieden een abonnement, en de voorkeur van gamers is belangrijk. We zien dat sommige mensen nu voor een abonnement kiezen, maar het werkt allemaal."
Ubisoft heeft zijn abonneeservice onlangs omgedoopt tot Ubisoft+ Premium. Hierop verschijnen ook nieuwe games, zoals Prince of Persia: The Lost Crown, dat nu al speelbaar is via de service voordat de game later deze week uitkomt. Daarbij is op pc nu Ubisoft+ Classics beschikbaar gesteld. Deze service, die eerder al op PlayStation beschikbaar kwam, bevat diverse oudere Ubisoft-games.