Review: Sony HT-G700-soundbar
Nieuws

Review: Sony HT-G700-soundbar

Sony is een absolute grootmacht op het gebied van gaming: PlayStation, gametelevisies, controllers: je kunt het zo gek niet bedenken of Sony maakt het. Ook op het gebied van audio heeft het bedrijf een groot aanbod. De Sony HT-G700-soundbar is niet direct gericht op gamers, maar wél op het creëren van een immersieve geluidservaring. Dat sluit perfect aan bij de wensen van de gemiddelde gamer.

Sony HT-G700 

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra’s: 

€277,-

Hdmi, optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0

Dolby Atmos, Dts:x

Ja

N.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-G700 is compatibel met Dolby Atmos. Dat betekent dat de soundbar hoogte in geluid kan simuleren. Sony claimt een huiskamervullende geluidservaring die te vergelijken is met een volledig 7.1.2-systeem, en dat voor nog geen 600 euro. Een behoorlijke claim, zeker omdat de Sony HT-G700 in essentie een 3.1-systeem is: een stereo soundbar met een aparte subwoofer. Er zijn geen naar boven of naar achteren gerichte speakers dus. Voordat we gaan luisteren naar hoe overtuigend de Atmos-ervaring van deze soundbar is, kijken we eerst naar de bouwkwaliteit, aansluitmogelijkheden en andere codec-opties.

Bouwkwaliteit 

De HT-G700 en bijbehorende subwoofer hebben bepaald geen excentriek ontwerp. Los van het feit dat de soundbar stevig en goed gebouwd aanvoelt, is er weinig te melden over de uitstraling. Dat is niet direct een negatieve eigenschap: de kans dat hij bij je inrichting past is daarmee een stuk groter. Achter de grille die de speakers beschermt zit een ledscherm verstopt dat je informatie geeft over het gekozen ingangskanaal en de betreffende audiocodec. Op de achterkant van de HT-G700 zit een uitsparing die de verschillende in- en uitgangspoorten herbergt.

Je vindt in deze uitsparing uiteraard een usb-a-poort om eventuele firmwareupdates uit te voeren, een optical-in voor het verbinden aan oudere televisies en twee HDMI-poorten. Eén HDMI-poort is een Full HDMI-in en de andere is een eArc-poort. Naast bekabelde verbindingsopties is de HT-G700 ook draadloos te gebruiken. Middels Bluetooth 5.0 is hij namelijk te verbinden aan Sony televisies. Dit alles maakt dat de HT-G700 twee grote minpunten heeft als het aankomt op connectiviteit: er ontbreekt een eenvoudige minijack-aansluiting en er zijn geen wi-fi-opties.

©GMRimport

De subwoofer van dit 3.1-systeem is zoals gezegd volledig draadloos en het verbinden met de soundbar gaat vlekkeloos met één druk op de knop. De baspoort is daarnaast aan de voorkant van de woofer geplaatst. Dat maakt het mogelijk de flinke kast met zijn achterkant tegen een muur te zetten. De grootte van de subwoofer limiteert wel het aantal plekken waar je hem kwijt kunt. Het is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk hem onder je bank te schuiven en je moet dus op zoek naar een plek, bijvoorbeeld naast je tv-meubel. 

Codecs en modi

De grootste selling point van de HT-G700 is natuurlijk de Dolby Atmos-compatibiliteit, maar Sony is bepaald niet terughoudend geweest in het voorzien van compatibiliteit met andere codecs. Er is namelijk ook volledige compatibiliteit met Dts:X, Dts-ES, Dts-HD, LPCM en nog een aantal andere Dolby-codecs. Je kunt daarnaast ook 2.0-content upscalen naar 7.1.2 doormiddel van Sony’s ingebouwde Vertical Sound Engine.

Naast de uitgebreide compatibiliteitsmogelijkheden heeft de HT-G700 ook een aantal verschillende afluistermodi. Je kunt met de afstandsbediening schakelen tussen de Standard-, Cinema- en Music-modus. De Cinema-modus zorgt voor wat extra sublaag in de klank, terwijl de Music-modus meer nadruk legt op het middengebied. Er is ook een Night-modus die er voor zorgt dat het laag en de dynamische weergave juist wat worden teruggedrongen, zodat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.

©GMRimport

De klank

De upscalemogelijkheden en Dolby Atmos-compatibiliteit zijn natuurlijk interessant, maar dit alles valt of staat bij een goed klinkende basis. Daar valt bij de HT-G700 wel iets op aan te merken: de soundbar klinkt behoorlijk gebalanceerd, maar heeft wel een ietwat overdreven nadruk op het midden-laag. Dat zorgt er voor dat je een behoorlijk volle klank hebt terwijl de draadloze subwoofer uit staat. Zet je de subwoofer aan, dan kan het voornamelijk bij muziek resulteren in een totale klank met een iets te grote focus op het middenlaag.

Wel valt tijdens het beluisteren van muziek op dat er een aangename nadruk ligt op de ruimtelijke informatie in opnames. Dat is enerzijds een pluspunt: de soundbar heeft een behoorlijk groot geluidsveld in de breedte. Anderzijds ontbreekt het wel aan echte precisie in de lokalisatie. Dat maakt dat, zelfs zonder het inschakelen van de upscaling of het beluisteren van Atmos-materiaal, de HT-G700 vooral een filmisch beeld geeft.

Dat betekent dat je bij sommige games niet helemaal tevreden zult zijn met de weergave van deze soundbar. Voornamelijk snelle shooters hebben baat bij scherpte en precisie in de lokalisatie, en dat weet de HT-G700 niet zo goed weer te geven. Deze soundbar is echter des te geschikter voor tragere, verhalende rpg’s waarbij een sfeervolle wereld en een-op-een gevechten centraal staan. 

©GMRimport

Een hele grote kanttekening is wel dat het hoogte-element van de Atmos behoorlijk tegenvalt: het is er simpelweg niet echt. Daarmee valt de Atmos-compatibilteit eigenlijk volledig in het water. In alle mogelijke codec- en upscale-scenario’s blijft het geluid behoorlijk centraal aan de soundbar plakken. Echt heel veel breder dan de standaard stereoinstellingen wordt het niet, en al helemaal niet hoger. Hoewel de grootte van de weergave voor een soundbar op dit prijspunt prima is, wordt er daarmee niet geleverd op een belangrijk punt. Dat is jammer, want voor een soundbar op dit prijspunt is de grootte van de geluidsweergave niet slecht. Kiezen voor Atmos-compatibiliteit en dat niet overtuigend leveren is dan wellicht niet de juiste keuze geweest als het aankomt op dit model.

Concluderend

De HT-G700 is, ook kijkend naar zijn prijs, geen slechte soundbar, maar er zijn wel een paar haken en ogen bij het gebruik. Voorop staat dat de soundbar prima klinkt en een behoorlijk filmisch en groots klankkarakter heeft. Hij is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Daar staat tegenover dat het ontbreekt aan hele precieze lokalisatie en dat de Atmos-compatibiliteit niet resulteert in een echt gevoel van hoogte in de weergave. Ben je specifiek op zoek naar een Atmos-soundbar, dan is de HT-G700 niet je beste optie. Zoek je een soundbar met een behoorlijk filmisch karakter, een redelijk groot geluidsveld, speel je graag rpg’s en ben je opzoek naar een niet al te dure optie, dan kan de HT-G700 wellicht wel in je wensen voorzien.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële spec sheet.

Oké
Conclusie

De Sony HT-G700 klinkt behoorlijk filmisch, is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Het ontbreekt echter aan hele precieze lokalisatie en de Atmos-compatibiliteit resulteert niet in een gevoel van hoogte in de weergave.

Plus- en minpunten
  • Filmische klank, bouwkwaliteit, degelijke budgetoptie
  • Atmos niet overtuigend weergegeven, gebrek aan precisie in lokalisatie

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!