Review: Sony HT-G700-soundbar
Nieuws

Review: Sony HT-G700-soundbar

Sony is een absolute grootmacht op het gebied van gaming: PlayStation, gametelevisies, controllers: je kunt het zo gek niet bedenken of Sony maakt het. Ook op het gebied van audio heeft het bedrijf een groot aanbod. De Sony HT-G700-soundbar is niet direct gericht op gamers, maar wél op het creëren van een immersieve geluidservaring. Dat sluit perfect aan bij de wensen van de gemiddelde gamer.

Sony HT-G700 

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra’s: 

€277,-

Hdmi, optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0

Dolby Atmos, Dts:x

Ja

N.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-G700 is compatibel met Dolby Atmos. Dat betekent dat de soundbar hoogte in geluid kan simuleren. Sony claimt een huiskamervullende geluidservaring die te vergelijken is met een volledig 7.1.2-systeem, en dat voor nog geen 600 euro. Een behoorlijke claim, zeker omdat de Sony HT-G700 in essentie een 3.1-systeem is: een stereo soundbar met een aparte subwoofer. Er zijn geen naar boven of naar achteren gerichte speakers dus. Voordat we gaan luisteren naar hoe overtuigend de Atmos-ervaring van deze soundbar is, kijken we eerst naar de bouwkwaliteit, aansluitmogelijkheden en andere codec-opties.

Bouwkwaliteit 

De HT-G700 en bijbehorende subwoofer hebben bepaald geen excentriek ontwerp. Los van het feit dat de soundbar stevig en goed gebouwd aanvoelt, is er weinig te melden over de uitstraling. Dat is niet direct een negatieve eigenschap: de kans dat hij bij je inrichting past is daarmee een stuk groter. Achter de grille die de speakers beschermt zit een ledscherm verstopt dat je informatie geeft over het gekozen ingangskanaal en de betreffende audiocodec. Op de achterkant van de HT-G700 zit een uitsparing die de verschillende in- en uitgangspoorten herbergt.

Je vindt in deze uitsparing uiteraard een usb-a-poort om eventuele firmwareupdates uit te voeren, een optical-in voor het verbinden aan oudere televisies en twee HDMI-poorten. Eén HDMI-poort is een Full HDMI-in en de andere is een eArc-poort. Naast bekabelde verbindingsopties is de HT-G700 ook draadloos te gebruiken. Middels Bluetooth 5.0 is hij namelijk te verbinden aan Sony televisies. Dit alles maakt dat de HT-G700 twee grote minpunten heeft als het aankomt op connectiviteit: er ontbreekt een eenvoudige minijack-aansluiting en er zijn geen wi-fi-opties.

©GMRimport

De subwoofer van dit 3.1-systeem is zoals gezegd volledig draadloos en het verbinden met de soundbar gaat vlekkeloos met één druk op de knop. De baspoort is daarnaast aan de voorkant van de woofer geplaatst. Dat maakt het mogelijk de flinke kast met zijn achterkant tegen een muur te zetten. De grootte van de subwoofer limiteert wel het aantal plekken waar je hem kwijt kunt. Het is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk hem onder je bank te schuiven en je moet dus op zoek naar een plek, bijvoorbeeld naast je tv-meubel. 

Codecs en modi

De grootste selling point van de HT-G700 is natuurlijk de Dolby Atmos-compatibiliteit, maar Sony is bepaald niet terughoudend geweest in het voorzien van compatibiliteit met andere codecs. Er is namelijk ook volledige compatibiliteit met Dts:X, Dts-ES, Dts-HD, LPCM en nog een aantal andere Dolby-codecs. Je kunt daarnaast ook 2.0-content upscalen naar 7.1.2 doormiddel van Sony’s ingebouwde Vertical Sound Engine.

Naast de uitgebreide compatibiliteitsmogelijkheden heeft de HT-G700 ook een aantal verschillende afluistermodi. Je kunt met de afstandsbediening schakelen tussen de Standard-, Cinema- en Music-modus. De Cinema-modus zorgt voor wat extra sublaag in de klank, terwijl de Music-modus meer nadruk legt op het middengebied. Er is ook een Night-modus die er voor zorgt dat het laag en de dynamische weergave juist wat worden teruggedrongen, zodat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.

©GMRimport

De klank

De upscalemogelijkheden en Dolby Atmos-compatibiliteit zijn natuurlijk interessant, maar dit alles valt of staat bij een goed klinkende basis. Daar valt bij de HT-G700 wel iets op aan te merken: de soundbar klinkt behoorlijk gebalanceerd, maar heeft wel een ietwat overdreven nadruk op het midden-laag. Dat zorgt er voor dat je een behoorlijk volle klank hebt terwijl de draadloze subwoofer uit staat. Zet je de subwoofer aan, dan kan het voornamelijk bij muziek resulteren in een totale klank met een iets te grote focus op het middenlaag.

Wel valt tijdens het beluisteren van muziek op dat er een aangename nadruk ligt op de ruimtelijke informatie in opnames. Dat is enerzijds een pluspunt: de soundbar heeft een behoorlijk groot geluidsveld in de breedte. Anderzijds ontbreekt het wel aan echte precisie in de lokalisatie. Dat maakt dat, zelfs zonder het inschakelen van de upscaling of het beluisteren van Atmos-materiaal, de HT-G700 vooral een filmisch beeld geeft.

Dat betekent dat je bij sommige games niet helemaal tevreden zult zijn met de weergave van deze soundbar. Voornamelijk snelle shooters hebben baat bij scherpte en precisie in de lokalisatie, en dat weet de HT-G700 niet zo goed weer te geven. Deze soundbar is echter des te geschikter voor tragere, verhalende rpg’s waarbij een sfeervolle wereld en een-op-een gevechten centraal staan. 

©GMRimport

Een hele grote kanttekening is wel dat het hoogte-element van de Atmos behoorlijk tegenvalt: het is er simpelweg niet echt. Daarmee valt de Atmos-compatibilteit eigenlijk volledig in het water. In alle mogelijke codec- en upscale-scenario’s blijft het geluid behoorlijk centraal aan de soundbar plakken. Echt heel veel breder dan de standaard stereoinstellingen wordt het niet, en al helemaal niet hoger. Hoewel de grootte van de weergave voor een soundbar op dit prijspunt prima is, wordt er daarmee niet geleverd op een belangrijk punt. Dat is jammer, want voor een soundbar op dit prijspunt is de grootte van de geluidsweergave niet slecht. Kiezen voor Atmos-compatibiliteit en dat niet overtuigend leveren is dan wellicht niet de juiste keuze geweest als het aankomt op dit model.

Concluderend

De HT-G700 is, ook kijkend naar zijn prijs, geen slechte soundbar, maar er zijn wel een paar haken en ogen bij het gebruik. Voorop staat dat de soundbar prima klinkt en een behoorlijk filmisch en groots klankkarakter heeft. Hij is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Daar staat tegenover dat het ontbreekt aan hele precieze lokalisatie en dat de Atmos-compatibiliteit niet resulteert in een echt gevoel van hoogte in de weergave. Ben je specifiek op zoek naar een Atmos-soundbar, dan is de HT-G700 niet je beste optie. Zoek je een soundbar met een behoorlijk filmisch karakter, een redelijk groot geluidsveld, speel je graag rpg’s en ben je opzoek naar een niet al te dure optie, dan kan de HT-G700 wellicht wel in je wensen voorzien.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële spec sheet.

Oké
Conclusie

De Sony HT-G700 klinkt behoorlijk filmisch, is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Het ontbreekt echter aan hele precieze lokalisatie en de Atmos-compatibiliteit resulteert niet in een gevoel van hoogte in de weergave.

Plus- en minpunten
  • Filmische klank, bouwkwaliteit, degelijke budgetoptie
  • Atmos niet overtuigend weergegeven, gebrek aan precisie in lokalisatie

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!