Philips onthult gamingmerk Evnia
Nieuws

Philips onthult gamingmerk Evnia

De monitortak van Philips (TP Vision / MMD) heeft gamingmerk Evnia officieel onthuld. Onder Evnia wil de fabrikant inclusieve gamingproducten leveren.

Evnia trapt binnenkort af met een eerste reeks monitoren, alsmede een eigen gamingmuis, -headset, deskmat en mechanisch toetsenbord. De Evnia-producten worden daarbij opgedeeld in drie groepen: de 7000- en 8000-series voor de allerbeste specificaties en draadloze luxe (over 2,4 GHz en Bluetooth) en de 5000-serie als bedrade middenmoot. Een betaalbare 3000-serie van producten, bijvoorbeeld zonder rgb-verlichting en met ietwat verlaagde specificaties, moet later volgen.

In het kader van duurzaamheid worden veel van de Evnia-producten (deels) vervaardigd uit gerecycled materiaal. In de monitormarkt zou dat een primeur zijn; componenten van de standaarden zouden voor het eerst van hergebruikte stoffen gemaakt zijn.

Evnia trapt af met brede MiniLED-monitor

De eerste Evnia-monitor betreft het 34M2C7600MV-model, een 34 inch groot, gebogen uwqhd-beeldscherm (21:9), met een beeldverversing tot en met 165 hertz. Het achterliggende 8-bit VA-paneel wordt aangelicht door MiniLEDs met 1152 lokale dimmingzones, welke met 1400 nits piekhelderheid een DisplayHDR 1400-certificaat behalen.

Evnia's eerste vlaggenschip kent een responstijd van 2,5 milliseconde (GtG) en moet daarnaast het merkloze Adaptive Sync ondersteunen. Dat laatste zou voor alle volgende Evnia-monitoren moeten gelden, al kijkt het ontwikkelteam nog naar mogelijke integraties van AMD's FreeSync (Premium Pro) en/of Nvidia's G-Sync.

De Philips Evnia 32M2C7600MV moet in december verkrijgbaar zijn, tegen een adviesprijs van 2.069 euro.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Meer monitoren, op onder meer oled

Alvast getoond tijdens het onthullingevenement, maar pas later op de planning zijn een drietal alternatieve monitoren. Zo is 42M2N8900 een 42 inch grote, geheel vlakke oled-monitor op traditionele 4k-resolutie, met een door Philips overgeklokte verversratio tot 138 hertz. Standaard klokt het scherm 120 hertz, met console-compatibiliteit over hdmi 2.1. De haast televisie-achtige monitor krijgt een adviesprijs van 1.959 euro toegewezen.

Ook de 34M2C8600 speelt in op beeldende luxe, met een gebogen ultrawide-monitor met achterliggende qd-oled-technologie. Deze monitor moet tot 175 hertz beeldverversing klokken, met voor oled-technologie typerende responstijden á 0,1 milliseconde. De adviesprijs bedraagt 1.849 euro.

Als minder premium ingestoken product werd ook een eerste Evnia 5000-monitor gedemonstreerd gedurende het onthullingsevenement, zonder Ambiglow dus. De Evnia 27M2C5500W speelt in op de esporter, met een 27 inch gebogen qhd-monitor op 240 hertz. De achterliggende technologie betreft hier een VA-paneel, met een beloofde responstijd van 1 milliseconde (GtG). Het snellere scherm moet in januari officieel verschijnen, met een adviesprijs van 549 euro.

©GMRimport

Ambiglow en rgb-balken als unicum

Uniek aan het ontwerp van de Evnia-monitoren is, naast de steevast witte behuizingen voor 7000-producten, de introductie van Ambiglow: een adaptatie van Philips' kenmerkende Ambilight-achtergrondverlichting. Door middel van felle rgb-diodes aan de achterzijde van de monitor, kunnen beeldkleuren (of andere rgb-profielen) op de wand achter de schermen geprojecteerd worden. 

Als kenmerkend stijlelement zet Philips een rgb-banier op het gros van de Evnia-producten. Monitoren, muizen en headsets vertonen elk een gecentraliseerde lichtbalk, bestaande uit meerdere, programmeerbare rgb-diodes. Daarnaast bestaan veel van de producten uit polygoon-achtige 'vlakken' (zoals achterop monitoren of in het chassis van de muizen), een ontwerpkeuze die bij Philips de codenaam 'Pixel' toegewezen kreeg. 

Voor het aansturen van de verlichting (alsmede Ambiglow en andere gebruiksinstellingen) rolt Philips het zogenaamde P-Center als software uit. Persoonlijke profielen voor P-Center kunnen tevens online worden opgeslagen, zodat gebruikers ze overal terug kunnen halen. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Ook muizen, toetsenborden en meer van Evnia

Wat betreft specificaties voor eigen invoerapparatuur speelt Philips op safe, zo stelt productaanvoerder César Acosta zelf. De reeds onthulde Evnia-muizen zijn aangedreven door de veelal geprezen optische sensoren van PixArt (vooralsnog in 16.000 of 20.000 DPI) en het toetsenbord maakt gebruik van Cherry MX-schakelaars, zij het ogenschijnlijk nog enkel in de lineaire uitvoering. Van de draadloze Evnia 7000-headset worden 50 millimeter drivers beloofd, met ondersteuning voor DTS Surround.

Verdere details over de Evnia-randapparatuur blijven voorlopig nog uit. Duidelijk is wel dat de 7000-uitvoering van de apparaten steevast bedraad en draadloos gebruikt kan worden, terwijl de 5000-reeks wireless weer in de ban doet. Uit beeldmateriaal in de presentatie wordt duidelijk dat de toekomstige 3000-serie ook de rgb-elementen zal strippen, om kosten verder te drukken.

Philips noemde vooralsnog geen prijsindicaties voor de vele andere producten, laat staan een precieze roadmap voor de verdere uitrol van de portfolio. Wel werd aangekondigd dat Evnia direct samenwerkingen aangaat met esporters, zoals Sylvia 'QueenArrow' Gathoni en Team Vitality. De spelers van Team Vitality stappen binnenkort volledig over op monitoren en randapparatuur van Philips' Evnia. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error