Oekraïens vuurwapen op afstand te besturen met Steam Deck
Nieuws

Oekraïens vuurwapen op afstand te besturen met Steam Deck

'Sablya' werkt met meerdere geweren, op 500 meter afstand

Valve's Steam Deck is aan het Oekraïense oorlogsfront gespot; de handheld wordt gebruikt om een geautomatiseerd vuurwapen te besturen.

Dat is te zien op recente Facebook-foto's van het Oekraïnese ТРО Медіа. In een bericht over het nieuwe, op afstand bestuurbare 'Sablya'-vuurwapen is op een enkele foto duidelijk te zien dat de draagbare game-pc van Valve dient als de afstandsbediening voor de zogenaamde sentry gun

Pas enkele dagen na het initiële Facebook-bericht merkten meer gamers het gebruik van handheld op, waarna de beelden enkele dagen later ook vaker doorgeplaatst werden op onder andere Twitter en uiteindelijk terechtkwam bij media als GamingOnLinux.

Volgens de Oekraïense media werkt Sablya middels een eigen camera op het platform, met op afstand een beeldmonitor en afstandsbediening. In dit geval blijkt de Steam Deck een hybride oplossing voor de laatste twee. Het bereik van het nieuwe stuk gereedschap zou circa 500 meter betreffen, waardoor soldaten een positie of voertuig relatief risicovrij kunnen verdedigen met het geautomatiseerde vuurwapen. 

Op de foto's lijkt de Sablya te zijn uitgerust met een gemodificeerd Kalasjnikov-geweer, maar uiteindelijk zou "elk licht anti-persooneelswapen en anti-tankwapen" te installeren moeten zijn op het platform. Afhankelijk van het type geweer is het ook mogelijk om laagvliegende, vijandelijke drones uit de lucht te schieten met de Sablya.

De redenen voor het Oekraïense leger om juist de Steam Deck op de Sablya aan te sluiten, liggen enigszins voor de hand. Niet alleen wordt Valve's handheld standaard geleverd met een makkelijk aan te passen desktopversie van het Linux-besturingssysteem, het apparaat leent zich bovendien beter om direct vanuit de hand gebruikt te worden dan een doorsnee laptop — laat staan losse monitoren met afzonderlijke computers en controllers. 

De Steam Deck is bij lange na niet het eerste stukje game-apparatuur wat in de handen van oorlogskrachten opduikt. Al in 2007 bleek het Amerikaanse leger gebruik te maken van traditionele Xbox 360-controllers om bijvoorbeeld robotachtige mijnenvegers te bedienen; later werden dezelfde gamepads ingezet om ook militaire drones op afstand aan te sturen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!