Oekraïens vuurwapen op afstand te besturen met Steam Deck
Nieuws

Oekraïens vuurwapen op afstand te besturen met Steam Deck

'Sablya' werkt met meerdere geweren, op 500 meter afstand

Valve's Steam Deck is aan het Oekraïense oorlogsfront gespot; de handheld wordt gebruikt om een geautomatiseerd vuurwapen te besturen.

Dat is te zien op recente Facebook-foto's van het Oekraïnese ТРО Медіа. In een bericht over het nieuwe, op afstand bestuurbare 'Sablya'-vuurwapen is op een enkele foto duidelijk te zien dat de draagbare game-pc van Valve dient als de afstandsbediening voor de zogenaamde sentry gun

Pas enkele dagen na het initiële Facebook-bericht merkten meer gamers het gebruik van handheld op, waarna de beelden enkele dagen later ook vaker doorgeplaatst werden op onder andere Twitter en uiteindelijk terechtkwam bij media als GamingOnLinux.

Volgens de Oekraïense media werkt Sablya middels een eigen camera op het platform, met op afstand een beeldmonitor en afstandsbediening. In dit geval blijkt de Steam Deck een hybride oplossing voor de laatste twee. Het bereik van het nieuwe stuk gereedschap zou circa 500 meter betreffen, waardoor soldaten een positie of voertuig relatief risicovrij kunnen verdedigen met het geautomatiseerde vuurwapen. 

Op de foto's lijkt de Sablya te zijn uitgerust met een gemodificeerd Kalasjnikov-geweer, maar uiteindelijk zou "elk licht anti-persooneelswapen en anti-tankwapen" te installeren moeten zijn op het platform. Afhankelijk van het type geweer is het ook mogelijk om laagvliegende, vijandelijke drones uit de lucht te schieten met de Sablya.

De redenen voor het Oekraïense leger om juist de Steam Deck op de Sablya aan te sluiten, liggen enigszins voor de hand. Niet alleen wordt Valve's handheld standaard geleverd met een makkelijk aan te passen desktopversie van het Linux-besturingssysteem, het apparaat leent zich bovendien beter om direct vanuit de hand gebruikt te worden dan een doorsnee laptop — laat staan losse monitoren met afzonderlijke computers en controllers. 

De Steam Deck is bij lange na niet het eerste stukje game-apparatuur wat in de handen van oorlogskrachten opduikt. Al in 2007 bleek het Amerikaanse leger gebruik te maken van traditionele Xbox 360-controllers om bijvoorbeeld robotachtige mijnenvegers te bedienen; later werden dezelfde gamepads ingezet om ook militaire drones op afstand aan te sturen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!