MSI's MEG 342C QD-OLED-monitor is van alle markten thuis
Nieuws

MSI's MEG 342C QD-OLED-monitor is van alle markten thuis

Een luxe oledmonitor voor gamers, zonder concessies

Wie vandaag de dag een mooie gamemonitor zoekt, moet nog te vaak concessies doen. Een ultrabreed scherm of een mooier paneel? Een scherpe resolutie of een snellere beeldverversing? Weinig scherm doet het allemaal. MSI’s eerste oledmonitor probeert dat tij te keren; de ultrabrede MEG 342C QD-OLED wil in één klap van alle markten thuis zijn.

Dit artikel is een partnerbijdrage van MSI. Lees hier wat dat betekent

Een nieuw niveau van kleurrealisme

Met een eerste oledmonitor stapt MSI op naar een hoger niveau van kleurrepresentatie. MSI’s eigen Quantum Dot-laag neemt hier plaats voor een gloednieuw oled-paneel, goed voor harde contrasten en diepe kleurtinten. Het native 10-bit paneel is uitzonderlijk goed in staat om hdr-content weer te geven, met felle piekhelderheden tot zeker 1000 nits. Uitzonderlijk diepe zwarttinten worden bovendien gegarandeerd met een DisplayHDR True Black 400-certificaat — deze geheel zelfoplichtende pixels zijn pas écht zwart.

Zeker in epische avonturenspellen en realistische racers loont het om over dat bredere beeldbereik te beschikken. Met een sterke hdr-presentatie krijgen de mooiste gamewerelden simpelweg net dat stukje meer visuele diepgang. Oled-panelen kunnen zowel in de schaduwen als bij lichteffecten meer nuance aanbrengen; dat maakt het totaalplaatje direct realistischer. Waar menig lcd-beeldscherm pretendeert hdr onder de knie te hebben, zijn het oledpanelen als deze die laten zien wat er écht mogelijk is met dat rijkere kleurenspectrum.

MSI laat het niet zomaar bij een kleurrijker paneel; het bredere 10-bit spectrum wordt ook nauwgezet inzetbaar gemaakt. De MEG 342C QD-OLED dekt, naast het volledige sRGB-spectrum, 99,3 procent van DCI-P3 en 97,8 procent van AdobeRGB. Dat maakt het scherm ook uitermate geschikt voor contentproductie, waaronder professionele foto- en videobewerking.

MSI komt content creators daarin direct tegemoet, in de vorm van in de fabriek gekalibreerde profielen met delta-E <2-precisie. In het gamesegment is dat een ongekend hoge focus op kleurrealisme, die doorgaans alleen professionele referentiemonitors doorstaan. Dan zou je zeggen: voor de gemiddelde gamer is dat kaliber kleurrealisme haast overkill, maar de filmpurist of fotograaf zal MSI’s toewijding in dank afnemen.

Kleurrijk én competitief

Om dat kleurrijke luxepaneel bouwt MSI op de eerste plek natuurlijk een uitdagende gamemonitor. Het 34 inch grote en 1800R verbogen beeldscherm presteert op uwqhd-resolutie: 3440 bij 1440 pixels, in 21:9-beeldverhouding dus. Dat behoorlijk brede en

scherpe display ververst vervolgens op een frequentie van 175 hertz. Dat is ruim boven de verversingsratio van de meeste competitieve games. Ook e-sporters kunnen dus veilig inzetten op dit luxepaard.

Extra competitief: oled-panelen zijn van nature responsiever dan het gros van de lcd-beeldschermen. Waar de meeste e-sports-gerichte schermen in het verleden aftopten op 1 milliseconde gray-to-gray (GtG), ligt de responstijd van de MEG 342C QD-OLED een tienvoud lager: 0,1 milliseconde. Naast verhoogd kleurrealisme groeit dus ook direct de responsiviteit. Wederom doet de MEG 342C QD-OLED niet aan concessies.

Met de ultrabrede 2k-resolutie en de ruime 175 hertz verversing is de monitor ook in staat om PlayStation 5’s native 2k/120hz-modus in te schakelen. Doordat de MEG 342C QD-OLED beschikt over twee hdmi 2.1-poorten, betekent dat ook dat de variabele refresh rate (VRR) compatibel blijft met het paneel. Van een beetje consolegaming is de monitor evenals niet vies.

Ruim voldoende mogelijkheden in I/O

Sowieso biedt de MEG 342C QD-OLED als luxemonitor een relatief rijk aanbod aan in- en uitvoer. Naast de dubbele hdmi 2.1-poort neemt de monitor een DisplayPort 1.4a in, maar werkt het optioneel ook interessant samen met usb-c-apparatuur.

Over de usb-c-verbinding biedt de MEG 342C QD-OLED niet alleen alternatieve DisplayPort-invoer, het levert ook PD-stroomvoorziening tot 65 watt. Zodoende kunnen bijvoorbeeld ultrabooks en ander apparatuur middels één usb-c-kabel hun beelduitvoer aanbieden, maar tegelijkertijd ook opgeladen worden. Dat is wel zo handig voor vlugge integraties met bijvoorbeeld werklaptops; ook die zijn van harte welkom op het kleurrijke paneel.


Los van de usb-c-connectiviteit stelt de MEG 342C QD-OLED maar liefst vier usb-a-poorten (3.2 Gen 1) beschikbaar. Dat blijkt nog te vaak het dubbele van wat veel gamemonitoren aanbieden. Zeker in dit segment loont dat beetje extra usb-doorvoer; het bespaart direct broodnodige ruimte achterop een druk werkstation of high-end game-pc.

Wat betreft ruimte besparen: de MEG 342C QD-OLED komt vanzelf al met een stevige monitorvoet, ditmaal met chique MEG-gouden accenten. De standaardvoet stelt kanteling tot 20 graden toe en kan tien centimeter in hoogte verschuiven, maar de monitor biedt ook opties tot VESA-bevestiging. Middels de 100 x 100 mm uitsparing achterop kunnen power users het luxe vehikel ook aan hun eigen beugels en monitorarmen bevestigen.

Onder de minimalistische schermrand hangt, voor de liefhebber, ook nog een net lijntje Spectrum-verlichting van MSI. Deze kan subtiel meegloeien met de content op het scherm, maar is met de Gaming Intelligence-applicatie ook geheel naar wens met kleuren en effecten in te stellen.

Wordt de MSI MEG 342C QD-OLED jouw volgende monitor?

De MSI MEG 342C QD-OLED treedt medio april officieel in de verkoop, met een adviesprijs van 1.499 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!