MSI's MEG 342C QD-OLED-monitor is van alle markten thuis
Nieuws

MSI's MEG 342C QD-OLED-monitor is van alle markten thuis

Een luxe oledmonitor voor gamers, zonder concessies

Wie vandaag de dag een mooie gamemonitor zoekt, moet nog te vaak concessies doen. Een ultrabreed scherm of een mooier paneel? Een scherpe resolutie of een snellere beeldverversing? Weinig scherm doet het allemaal. MSI’s eerste oledmonitor probeert dat tij te keren; de ultrabrede MEG 342C QD-OLED wil in één klap van alle markten thuis zijn.

Dit artikel is een partnerbijdrage van MSI. Lees hier wat dat betekent

Een nieuw niveau van kleurrealisme

Met een eerste oledmonitor stapt MSI op naar een hoger niveau van kleurrepresentatie. MSI’s eigen Quantum Dot-laag neemt hier plaats voor een gloednieuw oled-paneel, goed voor harde contrasten en diepe kleurtinten. Het native 10-bit paneel is uitzonderlijk goed in staat om hdr-content weer te geven, met felle piekhelderheden tot zeker 1000 nits. Uitzonderlijk diepe zwarttinten worden bovendien gegarandeerd met een DisplayHDR True Black 400-certificaat — deze geheel zelfoplichtende pixels zijn pas écht zwart.

Zeker in epische avonturenspellen en realistische racers loont het om over dat bredere beeldbereik te beschikken. Met een sterke hdr-presentatie krijgen de mooiste gamewerelden simpelweg net dat stukje meer visuele diepgang. Oled-panelen kunnen zowel in de schaduwen als bij lichteffecten meer nuance aanbrengen; dat maakt het totaalplaatje direct realistischer. Waar menig lcd-beeldscherm pretendeert hdr onder de knie te hebben, zijn het oledpanelen als deze die laten zien wat er écht mogelijk is met dat rijkere kleurenspectrum.

MSI laat het niet zomaar bij een kleurrijker paneel; het bredere 10-bit spectrum wordt ook nauwgezet inzetbaar gemaakt. De MEG 342C QD-OLED dekt, naast het volledige sRGB-spectrum, 99,3 procent van DCI-P3 en 97,8 procent van AdobeRGB. Dat maakt het scherm ook uitermate geschikt voor contentproductie, waaronder professionele foto- en videobewerking.

MSI komt content creators daarin direct tegemoet, in de vorm van in de fabriek gekalibreerde profielen met delta-E <2-precisie. In het gamesegment is dat een ongekend hoge focus op kleurrealisme, die doorgaans alleen professionele referentiemonitors doorstaan. Dan zou je zeggen: voor de gemiddelde gamer is dat kaliber kleurrealisme haast overkill, maar de filmpurist of fotograaf zal MSI’s toewijding in dank afnemen.

Kleurrijk én competitief

Om dat kleurrijke luxepaneel bouwt MSI op de eerste plek natuurlijk een uitdagende gamemonitor. Het 34 inch grote en 1800R verbogen beeldscherm presteert op uwqhd-resolutie: 3440 bij 1440 pixels, in 21:9-beeldverhouding dus. Dat behoorlijk brede en

scherpe display ververst vervolgens op een frequentie van 175 hertz. Dat is ruim boven de verversingsratio van de meeste competitieve games. Ook e-sporters kunnen dus veilig inzetten op dit luxepaard.

Extra competitief: oled-panelen zijn van nature responsiever dan het gros van de lcd-beeldschermen. Waar de meeste e-sports-gerichte schermen in het verleden aftopten op 1 milliseconde gray-to-gray (GtG), ligt de responstijd van de MEG 342C QD-OLED een tienvoud lager: 0,1 milliseconde. Naast verhoogd kleurrealisme groeit dus ook direct de responsiviteit. Wederom doet de MEG 342C QD-OLED niet aan concessies.

Met de ultrabrede 2k-resolutie en de ruime 175 hertz verversing is de monitor ook in staat om PlayStation 5’s native 2k/120hz-modus in te schakelen. Doordat de MEG 342C QD-OLED beschikt over twee hdmi 2.1-poorten, betekent dat ook dat de variabele refresh rate (VRR) compatibel blijft met het paneel. Van een beetje consolegaming is de monitor evenals niet vies.

Ruim voldoende mogelijkheden in I/O

Sowieso biedt de MEG 342C QD-OLED als luxemonitor een relatief rijk aanbod aan in- en uitvoer. Naast de dubbele hdmi 2.1-poort neemt de monitor een DisplayPort 1.4a in, maar werkt het optioneel ook interessant samen met usb-c-apparatuur.

Over de usb-c-verbinding biedt de MEG 342C QD-OLED niet alleen alternatieve DisplayPort-invoer, het levert ook PD-stroomvoorziening tot 65 watt. Zodoende kunnen bijvoorbeeld ultrabooks en ander apparatuur middels één usb-c-kabel hun beelduitvoer aanbieden, maar tegelijkertijd ook opgeladen worden. Dat is wel zo handig voor vlugge integraties met bijvoorbeeld werklaptops; ook die zijn van harte welkom op het kleurrijke paneel.


Los van de usb-c-connectiviteit stelt de MEG 342C QD-OLED maar liefst vier usb-a-poorten (3.2 Gen 1) beschikbaar. Dat blijkt nog te vaak het dubbele van wat veel gamemonitoren aanbieden. Zeker in dit segment loont dat beetje extra usb-doorvoer; het bespaart direct broodnodige ruimte achterop een druk werkstation of high-end game-pc.

Wat betreft ruimte besparen: de MEG 342C QD-OLED komt vanzelf al met een stevige monitorvoet, ditmaal met chique MEG-gouden accenten. De standaardvoet stelt kanteling tot 20 graden toe en kan tien centimeter in hoogte verschuiven, maar de monitor biedt ook opties tot VESA-bevestiging. Middels de 100 x 100 mm uitsparing achterop kunnen power users het luxe vehikel ook aan hun eigen beugels en monitorarmen bevestigen.

Onder de minimalistische schermrand hangt, voor de liefhebber, ook nog een net lijntje Spectrum-verlichting van MSI. Deze kan subtiel meegloeien met de content op het scherm, maar is met de Gaming Intelligence-applicatie ook geheel naar wens met kleuren en effecten in te stellen.

Wordt de MSI MEG 342C QD-OLED jouw volgende monitor?

De MSI MEG 342C QD-OLED treedt medio april officieel in de verkoop, met een adviesprijs van 1.499 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!