Glorious krijgt kritiek om keycap-kits met 'gestolen design'
Nieuws

Glorious krijgt kritiek om keycap-kits met 'gestolen design'

Randapparatuurfabrikant Glorious krijgt de wind van voren sinds de onthulling van twee nieuwe keycap-sets. De kleuren van de kunststoffen knopjes komen volgens critici te veel overeen met designs van concurrenten en eerdere partners van Glorious.

Glorious onthulde eergisteren hun eerste uniek gekleurde PBT-keycaps, Celestial Fire en Celestial Ice, beide met een 99,99 dollar adviesprijs. De knoppensets zijn onderdeel van Glorious' toespitsing op het customizen van toetsenborden, waar ook de huiseigen GMMK Pro hevig op inspeelt.

Niet lang na de initiële onthulling valt bij toetsenbordhobbyisten op dat de kleurenverloopjes in kwestie bekend voorkomen; Celestial Fire lijkt een kopie van Alexotos' Aether-set en Celestial Ice heeft flink wat weg van sets als SA Dreameater. Vooral het nabootsen van Alexotos' werk is opmerkelijk, gezien Glorious in het verleden meerdere (publieke) samenwerkingen met de toetsenbord-knutselaar heeft gehad.

Op onder andere Twitter en Instagram ontvangt Glorious kritiek rondom de aankondiging. Her en der claimen mensen hun pre-orders weer geannuleerd te hebben, nadat ze lucht kregen van de ophef. Vooral de ethiek achter het 'stelen' van de ontwerpen zit veel geïnteresseerden dwars.

Binnen de Reddit-gemeenschap van r/MechanicalKeyboards klinkt er meer nuance. Ook daar circuleert enige onvrede over Glorious' doen en laten, maar veel keyboard-enthousiastelingen kaarten aan dat de gelijkenissen tegenvallen — of dat een creatief idee lenen nu eenmaal onderdeel is van de tech-business.

In verhouding biedt Glorious de keycap-sets net iets goedkoper aan dan de vermeende 'originelen'. Zowel de eerdere Aether- als Dreameater-sets zijn daarnaast lastig verkrijgbaar in selecte groepsaankopen, vaak met maandenlang wachttijden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error