Glorious krijgt kritiek om keycap-kits met 'gestolen design'
Gamer.nl
Nieuws

Glorious krijgt kritiek om keycap-kits met 'gestolen design'

Randapparatuurfabrikant Glorious krijgt de wind van voren sinds de onthulling van twee nieuwe keycap-sets. De kleuren van de kunststoffen knopjes komen volgens critici te veel overeen met designs van concurrenten en eerdere partners van Glorious.

Glorious onthulde eergisteren hun eerste uniek gekleurde PBT-keycaps, Celestial Fire en Celestial Ice, beide met een 99,99 dollar adviesprijs. De knoppensets zijn onderdeel van Glorious' toespitsing op het customizen van toetsenborden, waar ook de huiseigen GMMK Pro hevig op inspeelt.

Niet lang na de initiële onthulling valt bij toetsenbordhobbyisten op dat de kleurenverloopjes in kwestie bekend voorkomen; Celestial Fire lijkt een kopie van Alexotos' Aether-set en Celestial Ice heeft flink wat weg van sets als SA Dreameater. Vooral het nabootsen van Alexotos' werk is opmerkelijk, gezien Glorious in het verleden meerdere (publieke) samenwerkingen met de toetsenbord-knutselaar heeft gehad.

Op onder andere Twitter en Instagram ontvangt Glorious kritiek rondom de aankondiging. Her en der claimen mensen hun pre-orders weer geannuleerd te hebben, nadat ze lucht kregen van de ophef. Vooral de ethiek achter het 'stelen' van de ontwerpen zit veel geïnteresseerden dwars.

Binnen de Reddit-gemeenschap van r/MechanicalKeyboards klinkt er meer nuance. Ook daar circuleert enige onvrede over Glorious' doen en laten, maar veel keyboard-enthousiastelingen kaarten aan dat de gelijkenissen tegenvallen — of dat een creatief idee lenen nu eenmaal onderdeel is van de tech-business.

In verhouding biedt Glorious de keycap-sets net iets goedkoper aan dan de vermeende 'originelen'. Zowel de eerdere Aether- als Dreameater-sets zijn daarnaast lastig verkrijgbaar in selecte groepsaankopen, vaak met maandenlang wachttijden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!