Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1
Nieuws

Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1

Er is maar weinig beter dan gamen in een 4k-resolutie met een 120Hz-verversingsfrequentie, maar het is helaas nog niet zo vanzelfsprekend om dat voor elkaar te krijgen. Op de pc kun je hiervoor DisplayPort gebruiken, maar op een console is de minder gangbare HDMI 2.1-verbinding verplicht. Vandaag bespreken we wat HDMI 2.1 precies is en geven we drie voorbeelden van 4k-monitoren met deze felbegeerde aansluiting.

Dit artikel is een partnerbijdrage van ASUS. Lees hier wat dit betekent.

De Xbox Series X en Playstation 5 zijn in staat om games in 4k weer te geven met een framerate van 120 fps, maar dat betekent niet dat je zomaar een willekeurige monitor of televisie aan kunt sluiten. Deze combinatie van een hoge framerate en resolutie is op de consoles namelijk alleen mogelijk met HDMI 2.1. De relatief nieuwe verbinding is nog lang niet op elk beeldscherm beschikbaar, dus moet je goed opletten voor je er eentje aanschaft.

©GMRimport

HDMI 2.1 versus oudere generaties

Vroeger was alles nog relatief simpel. Het optimale beeld werd bereikt met een willekeurige HDMI-kabel in een willekeurige poort van een willekeurige HD-televisie. Nu is het allemaal net iets lastiger geworden. Er zijn op het moment namelijk drie gangbare HDMI-kabels in de winkel te vinden: HDMI 1.4, HDMI 2.0 en HDMI 2.1. De verschillen tussen de drie generaties komen neer op de maximale datastroom die door de kabel kan, wat een direct gevolg heeft voor de maximale resolutie en framerate.

©GMRimport

Zoals je ziet is HDMI 2.0 voldoende voor 4k bij een framerate van 60Hz, maar is het niet mogelijk om gebruik te maken van HDR. HDMI 2.0a en 2.0b maken die upgrade naar HDR mogelijk, maar voor framerates van 120Hz kom je toch echt niet onder HDMI 2.1 uit.

Mocht je een televisie of monitor tegenkomen die 4k en 120Hz belooft zónder HDMI 2.1, dan is dat eigenlijk alleen mogelijk met chroma subsampling. In het kort houdt dit in dat bandbreedte wordt bespaard door het aantal mogelijke kleuren te beperken. Het resultaat is dat er weliswaar 4k en 120Hz wordt weergegeven, maar dat het uiteindelijke plaatje er minder mooi uitziet. Dat is natuurlijk zonde als je net een nieuwe monitor of televisie hebt aangeschaft.

Helaas is HDMI 2.1 nog niet zo gangbaar, ook niet bij nieuwe modellen. De nieuwste televisies ondersteunen het veelal wel, maar monitoren met HDMI 2.1 zijn nog schaars, terwijl die juist veel voordelen bieden voor gamers. Gelukkig komen er langzaam steeds meer op de markt, waaronder drie prachtige modellen van ASUS.

©GMRimport

Drie ASUS-monitoren met HDMI 2.1

We kennen ASUS ROG allemaal van diens prachtige gamehardware, dus het is geen verrassing dat ze er ook nu weer als de kippen bij zijn om HDMI 2.1-monitoren op de markt te brengen. Op het moment bestaat het aanbod uit drie verschillende modellen: de ROG Swift PG32UQ, ROG Strix XG43UQ en ASUS TUF Gaming VG28UQL1A met diagonalen van respectievelijk 32, 43 en 28 inch. De kleinste modellen hebben een IPS-paneel voor een uitstekende kleurweergave, terwijl de grootste beschikt over een VA-paneel met een zeer hoog contrast en piekhelderheid. Deze extra hoge helderheid tot 1000 cd/m2 geeft de XG43UQ een HDR-1000-certificaat en staat garant voor prachtige HDR-beelden. Samen met het grote formaat van liefst 43-inch is het daarom een uitstekend alternatief voor een televisie of multi-monitor setup.

De piekhelderheid van de PG32UQ is iets lager, maar nog steeds goed voor een HDR-600-certificaat. Waar deze monitor echt in uitblinkt is de kleurweergave. Het bereik van het paneel gaat tot een verbluffend 98% van het DCI-P3 spectrum. Zelfs professionele monitoren kunnen hier vaak niet aan tippen.

©GMRimport

De TUF Gaming VG28UQL1A heeft op zijn beurt een HDR-400-certificaat en kan het hele sRGB-spectrum weergeven (en 90% DCI-P3). Naast de twee HDMI 2.1-poorten voor een Playstation 5 en Xbox Series X, zijn er ook nog twee HDMI 2.0-poorten en een DisplayPort 1.4-aansluiting. Zelfs met vier consoles en een PC is het dus niet nodig om kabels te wisselen.

Alle drie zijn ze voorzien van de laatste snufjes zoals Shadow Boost, waardoor tegenstanders in donkere hoekjes duidelijker zichtbaar zijn. Extreme Low Motion Blur Sync is aanwezig voor scherpe bewegende beelden en er is een Low Blue Light-modus om het in de late uurtjes comfortabeler te maken voor je ogen.

Aangesloten op een computer valt er zelfs nog meer te halen uit deze monitoren van ASUS. Alle drie gaan ze namelijk tot maximaal 144Hz voor nog snellere beelden. Uiteraard beschikken de monitoren over FreeSync Premium en bieden de PG32UQ en VG28UQL1A daarnaast ook Nvidia G-Sync.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!