Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1
Nieuws

Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1

Er is maar weinig beter dan gamen in een 4k-resolutie met een 120Hz-verversingsfrequentie, maar het is helaas nog niet zo vanzelfsprekend om dat voor elkaar te krijgen. Op de pc kun je hiervoor DisplayPort gebruiken, maar op een console is de minder gangbare HDMI 2.1-verbinding verplicht. Vandaag bespreken we wat HDMI 2.1 precies is en geven we drie voorbeelden van 4k-monitoren met deze felbegeerde aansluiting.

Dit artikel is een partnerbijdrage van ASUS. Lees hier wat dit betekent.

De Xbox Series X en Playstation 5 zijn in staat om games in 4k weer te geven met een framerate van 120 fps, maar dat betekent niet dat je zomaar een willekeurige monitor of televisie aan kunt sluiten. Deze combinatie van een hoge framerate en resolutie is op de consoles namelijk alleen mogelijk met HDMI 2.1. De relatief nieuwe verbinding is nog lang niet op elk beeldscherm beschikbaar, dus moet je goed opletten voor je er eentje aanschaft.

©GMRimport

HDMI 2.1 versus oudere generaties

Vroeger was alles nog relatief simpel. Het optimale beeld werd bereikt met een willekeurige HDMI-kabel in een willekeurige poort van een willekeurige HD-televisie. Nu is het allemaal net iets lastiger geworden. Er zijn op het moment namelijk drie gangbare HDMI-kabels in de winkel te vinden: HDMI 1.4, HDMI 2.0 en HDMI 2.1. De verschillen tussen de drie generaties komen neer op de maximale datastroom die door de kabel kan, wat een direct gevolg heeft voor de maximale resolutie en framerate.

©GMRimport

Zoals je ziet is HDMI 2.0 voldoende voor 4k bij een framerate van 60Hz, maar is het niet mogelijk om gebruik te maken van HDR. HDMI 2.0a en 2.0b maken die upgrade naar HDR mogelijk, maar voor framerates van 120Hz kom je toch echt niet onder HDMI 2.1 uit.

Mocht je een televisie of monitor tegenkomen die 4k en 120Hz belooft zónder HDMI 2.1, dan is dat eigenlijk alleen mogelijk met chroma subsampling. In het kort houdt dit in dat bandbreedte wordt bespaard door het aantal mogelijke kleuren te beperken. Het resultaat is dat er weliswaar 4k en 120Hz wordt weergegeven, maar dat het uiteindelijke plaatje er minder mooi uitziet. Dat is natuurlijk zonde als je net een nieuwe monitor of televisie hebt aangeschaft.

Helaas is HDMI 2.1 nog niet zo gangbaar, ook niet bij nieuwe modellen. De nieuwste televisies ondersteunen het veelal wel, maar monitoren met HDMI 2.1 zijn nog schaars, terwijl die juist veel voordelen bieden voor gamers. Gelukkig komen er langzaam steeds meer op de markt, waaronder drie prachtige modellen van ASUS.

©GMRimport

Drie ASUS-monitoren met HDMI 2.1

We kennen ASUS ROG allemaal van diens prachtige gamehardware, dus het is geen verrassing dat ze er ook nu weer als de kippen bij zijn om HDMI 2.1-monitoren op de markt te brengen. Op het moment bestaat het aanbod uit drie verschillende modellen: de ROG Swift PG32UQ, ROG Strix XG43UQ en ASUS TUF Gaming VG28UQL1A met diagonalen van respectievelijk 32, 43 en 28 inch. De kleinste modellen hebben een IPS-paneel voor een uitstekende kleurweergave, terwijl de grootste beschikt over een VA-paneel met een zeer hoog contrast en piekhelderheid. Deze extra hoge helderheid tot 1000 cd/m2 geeft de XG43UQ een HDR-1000-certificaat en staat garant voor prachtige HDR-beelden. Samen met het grote formaat van liefst 43-inch is het daarom een uitstekend alternatief voor een televisie of multi-monitor setup.

De piekhelderheid van de PG32UQ is iets lager, maar nog steeds goed voor een HDR-600-certificaat. Waar deze monitor echt in uitblinkt is de kleurweergave. Het bereik van het paneel gaat tot een verbluffend 98% van het DCI-P3 spectrum. Zelfs professionele monitoren kunnen hier vaak niet aan tippen.

©GMRimport

De TUF Gaming VG28UQL1A heeft op zijn beurt een HDR-400-certificaat en kan het hele sRGB-spectrum weergeven (en 90% DCI-P3). Naast de twee HDMI 2.1-poorten voor een Playstation 5 en Xbox Series X, zijn er ook nog twee HDMI 2.0-poorten en een DisplayPort 1.4-aansluiting. Zelfs met vier consoles en een PC is het dus niet nodig om kabels te wisselen.

Alle drie zijn ze voorzien van de laatste snufjes zoals Shadow Boost, waardoor tegenstanders in donkere hoekjes duidelijker zichtbaar zijn. Extreme Low Motion Blur Sync is aanwezig voor scherpe bewegende beelden en er is een Low Blue Light-modus om het in de late uurtjes comfortabeler te maken voor je ogen.

Aangesloten op een computer valt er zelfs nog meer te halen uit deze monitoren van ASUS. Alle drie gaan ze namelijk tot maximaal 144Hz voor nog snellere beelden. Uiteraard beschikken de monitoren over FreeSync Premium en bieden de PG32UQ en VG28UQL1A daarnaast ook Nvidia G-Sync.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!