De DualSense Edge gaat een stapje verder
Nieuws

De DualSense Edge gaat een stapje verder

De competitieve PlayStation-speler moest het de afgelopen jaren vooral doen met controllers van derde partijen. Zo was de Nacon Revolution een populair alternatief vanwege het extra comfort en zijn Hori-controllers in trek bij fans van fighters. Met de DualSense Edge stort Sony zich eindelijk op het duurdere segment, met als doel voor elke speler wat wils te bieden.

Zoals veel pro-controllers is de DualSense Edge namelijk modulair. Gebruikers kunnen een groot aantal onderdelen verwisselen en afstellen. De extra textuur op bijvoorbeeld de triggers zou daarbij voor meer comfort moeten zorgen.

Op het eerste gezicht lijkt de Edge op een reguliere DualSense. De omvang is exact hetzelfde en hij is niet merkbaar zwaarder – ondanks een aantal toegevoegde onderdelen. De variant die op release uitkomt is daarnaast wit met zwarte actieknoppen en vierpuntsdruktoetsen. Naast de triggers is het touchpad voorzien van extra textuur in de vorm van PlayStations iconische symbolen. 

©GMRimport

Het zijn subtiele verschillen, met uitzondering van het plastic rondom de analoge sticks. Dat is glimmend zwart, in plaats van het matzwart op de reguliere controllers. Daarmee gaat een deel van de ‘premium’ uitstraling wellicht verloren, al is dat ook een kwestie van smaak.

Verwisselbare sticks

Bovendien fungeert dat stuk plastic als een klepje om de analogestickmodules volledig te vervangen, wellicht de meest onderscheidende functie van de Edge. Door aan de achterzijde een schakelaar over te halen, kunnen gebruikers het klepje verwijderen en door middel van twee hendels de sticks verwisselen. 

Het idee is daarbij dat je ieder moment een stick kunt vervangen – er is ruimte voor één exemplaar in de bijgeleverde beschermhoes – in het geval van bijvoorbeeld stickdrift of slijtage. Een woordvoerder van PlayStation kon daarbij niet vermelden of de bijgeleverde stickmodules afwijken van die in de DualSense, dus vermoedelijk gaat het om dezelfde versie.

Het overhalen en vasthouden van de schakelaar vergt wat oefening, maar over het algemeen is het verwisselen van de onderdelen vrij eenvoudig. Dat geldt ook voor het vervangen van de back buttons en analoge sticks zelf. De sticks kunnen spelers simpelweg verwisselen met een lage variant en een hoge versie voor meer precisie.

De back buttons komen daarbij in twee vormen: langwerpige hendels en kleinere exemplaren die Sony zelf omschrijft als ‘go-knoppen’, vernoemd naar het Japanse bordspel. Die tweede zijn merkbaar minder aanwezig dan de hendels, en vrij comfortabel voor spelers met relatief lange vingers. Beiden zijn wederom eenvoudig te verwisselen met behulp van magnetisme dat ze in de aansluiting begeleidt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Sleutelen

Daarnaast valt er nog een hoop af te stellen aan de DualSense Edge. Zo bevatten de analoge triggers een schakelaar met drie standen om de gevoeligheid in te stellen. De hoogste stand voelt vergelijkbaar met de triggers op de reguliere controller en geeft toegang tot adaptieve trigger-functies in games. De kortste stand vergt slechts een korte beweging om helemaal ingedrukt te worden.

Dat kunnen gebruikers combineren met de software van de DualSense Edge, die zit ingebakken in het besturingssysteem van de PlayStation 5. Zo is het mogelijk om een kort, gemiddeld en lang ‘trigger-effect’ in te stellen, bijvoorbeeld om sneller te kunnen schieten of juist met meer precisie een gaspedaal in te trappen.

Voor de analoge sticks is er een vergelijkbare optie: het instellen van de ‘deadzones’ (vanaf wanneer beweging wordt verwerkt) en de wijze waarop input wordt geregistreerd. ‘Quick’ is bijvoorbeeld de gevoeligste optie om extra snel te beginnen met bewegen, terwijl er ook subtiele mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld op een constantere snelheid door avonturengames te wandelen.

Hoewel de software niet buitengewoon uitgebreid is, valt op dat de verschillende opties duidelijk worden uitgelegd. Elke mogelijkheid gaat gepaard met een omschrijving en voorbeelden. Dynamische grafieken geven aan wat de invloed van een optie is op de geregistreerde input. Daarmee lijkt de DualSense Edge iets meer gericht te zijn op de massa dan vergelijkbare pro-controllers.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Compleet pakket

Tot slot kunnen spelers elke configuratie opslaan en een naam geven. Dankzij de nieuwe functietoetsen, die zich onder elke stick bevinden, is het mogelijk om snel tussen vier profielen te wisselen, voor bijvoorbeeld racegames, fighters, adventuregames en shooters. Tot maximaal vier profielen worden opgeslagen op de controller zelf, en maximaal dertig op een PlayStation 5.

Daarmee moet de DualSense Edge een compleet pakket worden. Dat komt wel met een prijs: de adviesprijs van de controller is 239,99 euro, een stuk hoger dan vergelijkbare controllers van andere fabrikanten. In hoeverre de verwisselbare stickmodules, overzichtelijke software en eerder aanwezige DualSense-functies dat verantwoorden, is even afwachten tot de Edge verschijnt. In het geval van professionele controllers is in ieder geval een ding zeker: er is altijd een markt voor, en die neemt Sony duidelijk serieus.

De DualSense Edge verschijnt op 26 januari voor PlayStation 5. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!