De DualSense Edge gaat een stapje verder
Nieuws

De DualSense Edge gaat een stapje verder

De competitieve PlayStation-speler moest het de afgelopen jaren vooral doen met controllers van derde partijen. Zo was de Nacon Revolution een populair alternatief vanwege het extra comfort en zijn Hori-controllers in trek bij fans van fighters. Met de DualSense Edge stort Sony zich eindelijk op het duurdere segment, met als doel voor elke speler wat wils te bieden.

Zoals veel pro-controllers is de DualSense Edge namelijk modulair. Gebruikers kunnen een groot aantal onderdelen verwisselen en afstellen. De extra textuur op bijvoorbeeld de triggers zou daarbij voor meer comfort moeten zorgen.

Op het eerste gezicht lijkt de Edge op een reguliere DualSense. De omvang is exact hetzelfde en hij is niet merkbaar zwaarder – ondanks een aantal toegevoegde onderdelen. De variant die op release uitkomt is daarnaast wit met zwarte actieknoppen en vierpuntsdruktoetsen. Naast de triggers is het touchpad voorzien van extra textuur in de vorm van PlayStations iconische symbolen. 

©GMRimport

Het zijn subtiele verschillen, met uitzondering van het plastic rondom de analoge sticks. Dat is glimmend zwart, in plaats van het matzwart op de reguliere controllers. Daarmee gaat een deel van de ‘premium’ uitstraling wellicht verloren, al is dat ook een kwestie van smaak.

Verwisselbare sticks

Bovendien fungeert dat stuk plastic als een klepje om de analogestickmodules volledig te vervangen, wellicht de meest onderscheidende functie van de Edge. Door aan de achterzijde een schakelaar over te halen, kunnen gebruikers het klepje verwijderen en door middel van twee hendels de sticks verwisselen. 

Het idee is daarbij dat je ieder moment een stick kunt vervangen – er is ruimte voor één exemplaar in de bijgeleverde beschermhoes – in het geval van bijvoorbeeld stickdrift of slijtage. Een woordvoerder van PlayStation kon daarbij niet vermelden of de bijgeleverde stickmodules afwijken van die in de DualSense, dus vermoedelijk gaat het om dezelfde versie.

Het overhalen en vasthouden van de schakelaar vergt wat oefening, maar over het algemeen is het verwisselen van de onderdelen vrij eenvoudig. Dat geldt ook voor het vervangen van de back buttons en analoge sticks zelf. De sticks kunnen spelers simpelweg verwisselen met een lage variant en een hoge versie voor meer precisie.

De back buttons komen daarbij in twee vormen: langwerpige hendels en kleinere exemplaren die Sony zelf omschrijft als ‘go-knoppen’, vernoemd naar het Japanse bordspel. Die tweede zijn merkbaar minder aanwezig dan de hendels, en vrij comfortabel voor spelers met relatief lange vingers. Beiden zijn wederom eenvoudig te verwisselen met behulp van magnetisme dat ze in de aansluiting begeleidt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Sleutelen

Daarnaast valt er nog een hoop af te stellen aan de DualSense Edge. Zo bevatten de analoge triggers een schakelaar met drie standen om de gevoeligheid in te stellen. De hoogste stand voelt vergelijkbaar met de triggers op de reguliere controller en geeft toegang tot adaptieve trigger-functies in games. De kortste stand vergt slechts een korte beweging om helemaal ingedrukt te worden.

Dat kunnen gebruikers combineren met de software van de DualSense Edge, die zit ingebakken in het besturingssysteem van de PlayStation 5. Zo is het mogelijk om een kort, gemiddeld en lang ‘trigger-effect’ in te stellen, bijvoorbeeld om sneller te kunnen schieten of juist met meer precisie een gaspedaal in te trappen.

Voor de analoge sticks is er een vergelijkbare optie: het instellen van de ‘deadzones’ (vanaf wanneer beweging wordt verwerkt) en de wijze waarop input wordt geregistreerd. ‘Quick’ is bijvoorbeeld de gevoeligste optie om extra snel te beginnen met bewegen, terwijl er ook subtiele mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld op een constantere snelheid door avonturengames te wandelen.

Hoewel de software niet buitengewoon uitgebreid is, valt op dat de verschillende opties duidelijk worden uitgelegd. Elke mogelijkheid gaat gepaard met een omschrijving en voorbeelden. Dynamische grafieken geven aan wat de invloed van een optie is op de geregistreerde input. Daarmee lijkt de DualSense Edge iets meer gericht te zijn op de massa dan vergelijkbare pro-controllers.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Compleet pakket

Tot slot kunnen spelers elke configuratie opslaan en een naam geven. Dankzij de nieuwe functietoetsen, die zich onder elke stick bevinden, is het mogelijk om snel tussen vier profielen te wisselen, voor bijvoorbeeld racegames, fighters, adventuregames en shooters. Tot maximaal vier profielen worden opgeslagen op de controller zelf, en maximaal dertig op een PlayStation 5.

Daarmee moet de DualSense Edge een compleet pakket worden. Dat komt wel met een prijs: de adviesprijs van de controller is 239,99 euro, een stuk hoger dan vergelijkbare controllers van andere fabrikanten. In hoeverre de verwisselbare stickmodules, overzichtelijke software en eerder aanwezige DualSense-functies dat verantwoorden, is even afwachten tot de Edge verschijnt. In het geval van professionele controllers is in ieder geval een ding zeker: er is altijd een markt voor, en die neemt Sony duidelijk serieus.

De DualSense Edge verschijnt op 26 januari voor PlayStation 5. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error