Saints Row: The Third Remastered is een waar feestpakket
Nieuws

Saints Row: The Third Remastered is een waar feestpakket

Sinds eind mei is een remaster van de openwereldgame Saints Row: The Third beschikbaar. In de negen jaar sinds de uitgave van het origineel heeft de game niets qua puur spelplezier ingeboet. Sterker nog: in deze serieuze tijden is het meer welkom dan ooit.

We hebben besloten Saints Row: The Third Remastered niet te recenseren op Gamer.nl. Je kunt de recensie van het origineel hier lezen. De remaster is gewoon dezelfde game – inclusief alle dlc – in een mooier jasje. De graphics en animaties zijn flink opgepoetst, de game ondersteunt nu HDR en het is drukker op de virtuele straten van Steelport, maar verder zijn er geen verschillen. Toch valt het negen jaar na release op hoe onbeschaamd dit spel inzet op puur plezier zonder pretenties.

©GMRimport

Zoveel variatie

In feite is de gehele game een aaneenschakeling van bizarre gameplaymomenten. In de eerste paar uur spring je al uit vliegtuigen, schiet je bijen op concertgangers af en vlieg je door de lucht op een gestolen bankkluis. Niet alleen de introductie van het spel is zo over de top; Saints Row: The Third houdt dat eigenlijk alle pakweg 47 hoofdmissies vol.

Ufo’s neerschieten tijdens de opnames van een film, zélf in een ufo plaatsnemen en door het luchtruim suizen, superkrachten krijgen en met de snelheid van een auto over de snelweg rennen, met een bike over een virtuele, Tron-achtige racebaan scheuren, met een gigantische bal wagens pletten: het is een kleine greep uit de grote variatie aan bezigheden in deze game.

Er is minder ruimte voor de AA-games, de spellen die met een kleiner budget zijn gemaakt en ‘gewoon leuke gameplay’ bieden.

-

Contrast

Dat dit alles aan elkaar geregen wordt door een flinterdun plot waarin je tegen een rivaliserende bende genaamd Syndicate strijdt om zo de baas in Steelport te blijven, maakt dan eigenlijk niets uit. Het is ergens zelfs fijn dat de plot – ondanks inleidende en afsluitende filmpjes tijdens elke missie – van ondergeschikt belang is. Saints Row: The Third contrasteert behoorlijk met de meeste andere games die tegenwoordig uitkomen.

Games zijn tegenwoordig namelijk erg Serieus, met een hoofdletter S. Haast elke grote release moet een gewichtig plot hebben met sterk uitgewerkte hoofdpersonages. In de meest recente God of War blijkt de normaal zo brute Kratos een zorgzame ziel te hebben, in het aankomende The Last of Us: Part 2 zien we het ooit zo onschuldige meisje Ellie veranderen in een uit noodzaak geboren moordmachine en de ontwikkeling van Arthur Morgan in Red Dead Redemption 2 roept bij tijden de nodige traantjes op.

©GMRimport

Vederlicht

Dat is geen kritiek op bovengenoemde games. Integendeel: het is geweldig dat games tegenwoordig op momenten haast niet meer onderdoen voor films op het gebied van plot en karakterontwikkeling. Maar soms wil je even iets lichts tussen al dat zwaars. Even die met psychologische defecten gevulde dozen naast je neerzetten en zweven op een vederlicht spel waarin pure fun voorop staat. Het heeft vast iets te maken met hoe steeds meer games peperdure producties zijn die alles uit de kast moeten trekken om die kosten weer terug te verdienen. Deze AAA-games moeten dan ook de uitstraling van een relatief diepgaande film hebben. Er is minder ruimte voor de AA-games, de spellen die met een kleiner budget zijn gemaakt en ‘gewoon leuke gameplay’ bieden.

Saints Row: The Third Remastered valt overduidelijk in die laatste categorie, en dat is een welkome afwisseling in deze tijd. We hebben het dan niet over de flauwe humor: de seksueel getinte ‘grapjes’ veroorzaken bij iedereen die zijn pubertijd al is ontgroeid eerder rollende ogen dan een rollende lach. Nee, het komt puur neer op de simpele, doch gevarieerde gameplay die ons in één klap transporteert naar verloren tijden. Naar tijden waarin Grand Theft Auto 3 net uit was en de gangsterplot ons aan onze reet roestte; we speelden het spel urenlang om maar wat rond te scheuren door de stad en onschuldige voorbijgangers aan onze bumper te laten kleven.

Saints Row: The Third Remastered brengt ons terug naar een tijd waarin openwereldgames in dienst stonden van de speler. Hoe geven we gamers de tools om in een open stad zoveel mogelijk plezier te trappen? Binnen die kaders mag je Saints Row best een klein meesterwerkje noemen.

Saints Row: The Third Remastered is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!