Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’
Nieuws

Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’

Ori and the Will of The Wisps komt over een week uit op verschillende platformen. Gamer.nl sprak met componist Gareth Coker over de soundtracks van de Ori-games.

Gareth Coker was nog een relatief onbekende componist toen hij een mailtje kreeg van Moon Studio. Ze waren bezig met een prototype en vroegen of hij misschien wat muziek kon aanleveren. Coker deed dat en werd aangenomen voor het project. Dat prototype werd uiteindelijk Ori and the Blind Forest.

Bij Ori hoort unieke muziek

“Ik heb werkelijk geen idee hoe ze mij gevonden hebben”, vertelt Gareth lachend. “Ik vermoed dat ze toevallig wat van mijn werk tegenkwamen en er blijkbaar iets in zagen.” Vier jaar lang heeft hij aan de soundtrack van Ori and the Blind Forest gewerkt. Voor inspiratie besloot hij naar unieke muziek te zoeken. “Ori is een fantasygame en bij dat genre hoort unieke muziek. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar die unieke muziek in de diepste krochten van YouTube en Spotify.”

Verder besloot hij iets van zichzelf in de soundtrack te verwerken. “Iedereen heeft in z’n leven wel iets meegemaakt. Ik heb met Ori geprobeerd de ervaringen en emoties die ik toen voelde in de muziekstukken te verwerken.” Tijdens zijn research voor de soundtrack heeft hij meerdere instrumenten gebruikt, die hij voor Ori nog nooit gezien had. “Als ik iets hoorde wat ik interessant vond voor de soundtrack, besloot ik het instrument zelf aan te schaffen en het uit te proberen.”

Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!

-

Tijdens het maken van Ori and the Blind Forest heeft hij meerdere malen het spel moeten spelen om de muziek erbij te kunnen maken: “Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!”, lacht Gareth. “Ik speel al sinds mijn vierde met veel liefde videogames en word er nooit moe van. Het helpt natuurlijk ook dat het gewoon een geweldige game is.”

©GMRimport

Aan de slag met het vervolg

Toen Ori and the Blind Forest uitkwam in 2015 werd het een groot succes en de game werd zes keer genomineerd voor verschillende awards: drie bij The Game Awards, twee BAFTA en één Britisch Academy Video Game Award. Twee daarvan waren voor de soundtrack van de game. Op dit moment is Gareth bezig met de puntjes op de i te zetten voor de release van de tweede Ori-game, Ori and the Will of the Wisps, die op 11 maart uitkomt. “Ik ben nu vooral bezig om te kijken of de muziek op de goede plekken staat en op de juiste momenten start. Het gaat krap worden, maar ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen.”

De soundtrack van Ori Will of the Wisps gaat volgens Gareth anders worden dan de eerste Ori-game. “Natuurlijk komt de inspiratie van Will of the Wisps van dezelfde plek als The Blind Forest, maar er zitten ook een paar nieuwe aspecten in de game, waar bij het maken van de soundtrack aan gedacht moet worden. In Will of The Wisps zitten nu voor het eerst eindbaasgevechten”, vertelt Gareth. “Mijn doel voor de muziek tijdens deze gevechten is dat het eerst een beetje eng is. Je neemt het namelijk op tegen een groot, onbekend monster en je weet niet of het mogelijk is hem te verslaan. In de loop van het gevecht wordt de muziek hoopvoller, omdat je steeds dichter bij de overwinning komt. In ieder geval zo probeer ik dat over te brengen. Ook is de soundtrack een stuk langer: honderdtachtig minuten in plaats van negentig.”

©GMRimport

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”

-

Gareth heeft meer ruimte gekregen om aan de soundtrack van Will of the Wisp te werken. “Mijn orkest is verdubbeld en ik heb dit keer gebruik kunnen maken van een echt koor. Bij The Blind Forest waren daar gewoon niet genoeg middelen voor, maar nu we bij Microsoft zitten hebben wij deze mogelijkheden wel gekregen.” Gareth kan helaas nog niet alles onthullen over het muziekstuk in Will of the Wisps waar hij het meest trots op is. “Het is de muziek bij het einde. Bij The Blind Forest was het begin mijn favoriet, maar nu is het einde mijn favoriete muziekstuk. Helaas kan ik het einde niet verklappen, dus moeten spelers het zelf gaan horen wanneer ze bij het einde van de game komen!”

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”, aldus Gareth. Na de release van Ori and the Will of the Wisps zit hij volgeboekt. “Helaas kan ik daar nog niets over zeggen, maar meer informatie over mijn plannen worden na de release van de tweede Ori-game bekendgemaakt.”

Ori and the Will of The Wisps verschijnt op 11 maart op pc en Xbox One.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!