Het onwaarschijnlijke succes van de Nintendo DS
Nieuws

Het onwaarschijnlijke succes van de Nintendo DS

Het is wonderbaarlijk hoe een bedrijf als Nintendo zichzelf keer op keer opnieuw weet uit te vinden. De voormalige speelgoedmaker veroverde eind jaren 80 de gamesmarkt en begon vijftien jaar geleden aan een tweede gouden tijdperk. De oorzaak van dit succes? De dubieuze, eigenwijze en veelzijdige Nintendo DS.

Dat de monopolie van Nintendo niet eeuwig aan zou houden besefte het bedrijf begin deze eeuw maar al te goed. Althans, niet als het op dezelfde voet verder zou gaan met de GameCube en daarvoor de Nintendo 64. De beslissing om cartridges in plaats van cd-rom’s te gebruiken voor de N64 bracht Sony in een unieke positie, een die gamen een volwassenere reputatie gaf en veel ontwikkelaars aan boord kreeg. De sterke line-up aan games – en uiteraard de ingebouwde dvd-speler – maakte dat de GameCube verbleekte bij het succes van de PlayStation 2. De Game Boy Advance verkocht gelukkig nog goed, maar met de eerste berichten over een Sony-handheld moest Nintendo het tij écht keren.

©GMRimport

Foeilelijk

Tijdens E3 2004 werd onthuld hoe. Niet met de beste hardware of een aantrekkelijk glossy design, maar met iets wat niemand had verwacht: de Nintendo DS. Zelfverzekerd als hij is

Watch on YouTube

de grote Reggie Fils-Aimé, toenmalig president van sales en marketing voor Nintendo of America, het podium op, waarna hij de handheld enkele minuten later uit zijn binnenzak haalde. De DS - toen nog een prototype - had twee schermen, een touchscreen en zag er foeilelijk uit.

Later zou de DS op social media één grote meme worden, maar destijds bleef de kritiek vooral beperkt tot fora en tijdschriften. Weinig media en gamers hadden vertrouwen in de DS, aangezien Nintendo het apparaat tussen de prachtige citaten van Reggie door niet durfde te positioneren als opvolger van de GBA, maar als een ”derde pilaar”. Mocht de DS falen, dan bleef het ijzersterke Game Boy-merk intact. Het hielp ook niet dat Sony diezelfde E3 de PSP toonde. Het apparaat zag er prachtig uit met haar grote scherm, analoge stick en glimmende afwerking. De games benaderden bovendien het grafische niveau van PS2-titels, wat veel gamers gelukkig stemde.

©GMRimport

Potentie

De lancering van de DS in november 2004 bracht dan ook weinig teweeg. De promotie liet te wensen over en de meest interessante lanceertitel was Super Mario 64, een port van de N64-game. Het was alsof Nintendo een ruw, uniek apparaat in handen had, maar niet wist wat het ermee aan moest. Hoewel de DS grafisch duidelijk onderdeed voor de PSP, was het drukgevoelige touchscreen nog voor de grote doorbraak van de smartphone een behoorlijke noviteit en voor velen sowieso de eerste keer dat ze met de technologie in aanraking kwamen. Hoewel nog niet écht revolutionair, lieten de eerste titels zien dat de DS zeker potentie had voor een aantal unieke games.

Het grootste voordeel van de DS was wellicht de lage prijs: 149 euro (de DS lanceerde hier in maart 2005, vijf maanden na de lancering in de VS) ten opzichte van 249 euro voor de PSP. Daarnaast had Nintendo’s experiment vier maanden voorsprong op de PSP, wat de verkopen op gang hield. De eerste échte doorbraak van de DS kwam echter tijdens de volgende E3, waar Nintendo toonde hoe veelzijdig het platform kon zijn. Mario Kart DS, New Super Mario Bros., Animal Crossing: New World, Tony Hawk, Castlevania: Dawn of Sorrow, Sonic Rush, Nintendogs: een veelzijdig aanbod dat de DS plotseling een platform voor iedereen maakte.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Developers system

Achteraf gezien loste Nintendo daarmee een belangrijke belofte in, namelijk dat ‘DS’ niet alleen stond voor ‘dual-screen’, maar ook voor ‘developers system’. Het bood ontwikkelaars de mogelijkheid om daadwerkelijk iets unieks te maken. Titels als Scribblenauts, Kirby: Power Paintbrush, Dr. Kawashima’s Brain Traing en WarioWare D.I.Y. waren het resultaat van creatief omgaan met beperkte, maar unieke hardware. Briljante oplossingen voor puzzels als het dichtklappen van de DS in Zelda: The Phantom Hourglass of honden aaien met de stylus waren simpelweg niet mogelijk op een ander platform. Deze unieke omgang met de hardware heeft ook de Wii tot een gigantisch succes gemaakt.

In zekere zin hielp de minder krachtige hardware van de DS bij het creëren van zo’n veelzijdige bibliotheek. Een DS-game maken was simpelweg goedkoper en daardoor een kleiner risico dan ontwikkelen voor de PSP. Sony’s titels waren meer gericht op een console-ervaring en kostten daardoor meer geld om te maken. Bovendien was de PlayStation 2 door het gigantische aantal bezitters veel aantrekkelijker, mochten studio’s toch al opschalen en meer budget uitgeven. Dat leverde de handheld een hoop kleinere projecten op die anders nooit waren verschenen. Denk aan de Ace Attorney-games, Elite Beat Agents, 999 en Ghost Trick.

Tegen de tijd dat het game-aanbod op gang kwam, bracht Nintendo in 2006 de DS Lite uit, een veel compactere en stijlvollere versie van het apparaat. Met aantrekkelijke kleuren kon je je eindelijk zonder schaamte in het openbaar vertonen met de DS, en dat gebeurde dan ook volop. De verkoopcijfers van de DS namen een tweede vlucht, waarmee het apparaat de op zichzelf al succesvolle PSP ver achter zich liet. Iets meer dan tien jaar geleden was de DS opeens overal: pokémon-ruilende kinderen op het schoolplein, volwassenen die online een potje Mario Kart speelden en zelfs stereotype ‘huismoeders’ en ouderen die aan de slag gingen met Professor Layton. De DS was niet uit het straatbeeld weg te denken, en je kon er alles op spelen. Net zoals op de PS2.

©GMRimport

Piraterij is een misdrijf

De Nintendo DS werd een fenomeen, dat 155 miljoen keer over de toonbank ging. Ieder die het platform destijds in het bezit had, heeft ongetwijfeld goede herinneringen aan titels als Pokémon HeartGold en Soulsilver, Grand Theft Auto: Chinatown Wars en de fenomenale port van Chrono Trigger. Het was echter niet volledig rozengeur en maneschijn. Piraterij was namelijk net zoals op de PSP een groot probleem. De beruchte R4-kaart en vergelijkbare kaartjes verschenen op de markt en zorgden ervoor dat bezitters massaal illegaal games gingen downloaden. Alleen al in Japan werden Pokémon Diamond, Pearl en Platinum ruim vijf miljoen keer gedownload, uiteraard een gigantische schadepost.

Nintendo besloot zelfs samen te werken met Capcom en 54 andere uitgevers om onder de Japanse Unfair Competition Prevention Act de distributie van de R4-kaart stop te zetten. Deze en andere rechtszaken hadden wisselend effect en Nintendo raakte verwikkeld in een strijd met allerlei leveranciers van DS-kaartjes. Ontwikkelaars kwamen met creatieve oplossingen, zoals spelers vastzetten op een schip in Dragon Quest 5, een Michael Jackson-game volstoppen met het tergend vervelende geluid van vuvuzela’s en zelfs het uitbrengen van een volledige nieuwe versie van de handheld: de DSi. Het bleek een gebed zonder einde te zijn toen hackers ook de beveiliging van de dichtgetimmerde DSi wisten te kraken via verschillende apps.

Naar de hemel

Toch blijven vooral de positieve aspecten van de DS ons bij. De handheld betekende een grote omschakeling voor Nintendo, een die de industrie veroverde met een in kernwaarden gewortelde filosofie. Voormalige Nintendo-president Hiroshi Yamauchi zei destijds: “Als de DS slaagt, dan stijgen we op naar de hemel. Maar als hij faalt, dan zakken we naar de hel.” We weten allemaal hoe het verhaal is afgelopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch 2 verschijnt op 5 juni
Nieuws

Nintendo Switch 2 verschijnt op 5 juni

De Nintendo Switch 2 komt op 5 juni uit

Dat heeft Nintendo tijdens een speciale Direct-livestream aangekondigd. Met de dock kunnen games in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p weer.

De Nintendo Switch 2 werd begin dit jaar al uit de doeken gedaan. Toen bleek al dat de opvolger van de Switch ergens dit jaar zou verschijnen. De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Het apparaat zelf is groter dan zijn voorganger en heeft een groter scherm. Er komt tevens een nieuwe Pro-controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons.

De Switch 2 kan ook games die op de Switch zijn verschenen afspelen. Eerdere geruchten over de mogelijkheid om de Joy-Cons als muis te gebruiken, blijken ook te kloppen. De stand aan de achterkant van de console is groter en heeft de vorm van een U. De console heeft 256GB aan interne opslagruimte. Met MicroSD Express-kaarten kan de opslagruimte worden uitgebreid - reguliere MicroSD-kaarten werken niet.

Nintendo heeft ook GameChat aangekondigd, een manier om met andere spelers te praten tijdens het spelen op de Switch 2. Er zit een microfoon in de console gebouwd. Blijkbaar wordt de stem van spelers goed gehoord, ook als er omgevingsgeluiden zijn - die worden weg gefilterd. Daarbij kan men zijn of haar scherm met live gameplay delen met andere spelers in de groep. GameChat is beschikbaar via de nieuwe C-knop op de rechter Joy-Con. Er kan ook een losse camera gekocht worden die aan de console verbonden kan worden zodat er van videochat gebruikt gemaakt kan worden. Voor GameChat is wel een Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Wanneer de Switch 2 uitkomt kan de techdemo Nintendo Switch 2 Welcome Tour gedownload worden. Daarin is een gigantische replica van de Switch 2-console te zien in een isometrisch aanzicht en kunnen spelers er op rondlopen om meer te weten te komen over de console en de controllers. Er zitten ook diverse spelletjes in, zoals golf en de mogelijkheid om met macarena's te schudden, om zo de diverse functies uit te leggen.

Ondanks dat Switch-games speelbaar zijn op Switch 2 via backward compatibility, komen er ook nieuwe Switch 2-versies van bestaande Switch-games uit. Als voorbeeld werd Super Mario Party Jamboree gegeven, die nieuwe functies krijgt die bij de nieuwe console passen, zoals muisbesturing en bijbehorende minigames. De game komt op 24 juli uit, maar eigenaren van de Switch-versie van de game kunnen een upgrade voor het spel aanschaffen.

Andere games die Switch 2-upgrades ontvangen zijn Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom (die onder andere HDR-ondersteuning krijgen), Kirby en de Vergeten Wereld (inclusief nieuwe levels), Metroid Prime 4 Beyond (met muisbesturing en een 4K-resolutie en 60 frames per seconde in HDR) en Pokémon Legends Z-A. Ook voor al deze Switch-games kan een upgradepack gekocht worden, al komen er ook Switch 2-versies uit van enkele van deze spellen.

Via deze link zijn winkels te vinden waar de Nintendo Switch 2 en Switch 2-games gekocht kunnen worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2
Nieuws

Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2

Racegame bevat naast standaard parcoursen ook een open spelwereld

Nintendo heeft Mario Kart World aangekondigd, een nieuw deel in de populaire kartracereeks.

De game komt exclusief naar Nintendo Switch 2 en speelt zich af in diverse regio's overal ter wereld. Daarbij kunnen tracks op verschillende momenten van de dag gespeeld worden, waarbij de weersomstandigheden veranderen. Ook kan er buiten de racebanen worden gescheurd in de open spelwereld, en spelers kunnen zelfs naar nieuwe parcoursen racen.

Op 17 april om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt er een speciale Direct uitgezonden rondom Mario Kart World met meer informatie over de game. Het spel verschijnt op dezelfde dag als de Nintendo Switch 2 - een releasedatum is nog niet bekend.

De nieuwe Mario Kart-game werd eerder dit jaar al kort getoond tijdens de onthulling van de Nintendo Switch 2, maar toen was er nog weinig informatie beschikbaar.

De Mario Kart-reeks bestaat al sinds de Super NES. Sindsdien zijn er diverse delen in de kartracefranchise uitgekomen en is het uitgegroeid tot de populairste Nintendo-franchise – in ieder geval kijkend naar verkoopcijfers. Het laatste nieuwe deel in de reeks dat op consoles uitkwam was Mario Kart 8, dat in 2014 op de Wii U verscheen. Een Deluxe-versie kwam enkele jaren later op de Switch uit. Wel is sindsdien mobiele game Mario Kart Tour verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!