E3-analyse: Square Enix knalt er op los
Nieuws

E3-analyse: Square Enix knalt er op los

Square Enix nam het reguliere tijdslot van Sony in (3 uur 's nachts) voor zijn E3-persconferentie, en niet zonder reden blijkt achteraf: de uitgever had een uitstekende show met veel lekkers voor fans van het Japanse bedrijf.

Natuurlijk wisten we van te voren al dat Square Enix het over een aantal grote titels ging hebben. De verwachtingen waren dus vrij hooggespannen. De grootste namen vielen aan het begin en het einde van de persconferentie.

De show startte met Final Fantasy 7 Remake. Er werd bijna een halfuur aan gameplay en andere beelden en informatie rondom het spel getoond. Fans die al jaren op de remake wachten werden dan ook uitgebreid beloond. Hoewel het altijd maar afwachten is, lijkt Square Enix alles op alles te zetten om alle verwachtingen waar te maken.

Watch on YouTube

Wat volgde was een flinke stroom aan games die vooral liefhebbers van Japanse spellen bekoren. Remasters van Final Fantasy: Crystal Chronicles, The Last Remnant en zelfs Final Fantasy 8, meer informatie en beelden van de nieuwe Final Fantasy 14-uitbreiding Shadowbringers en een nieuwe mobiele game in de vorm van War of the Visions: Final Fantasy Brave Exvius. Voor mensen die niets met deze typisch Japanse game hebben was dit zo nu en dan wellicht nietszeggend, maar de fijnproever kon hier wel degelijk van genieten.

Daarna was het tijd voor het westerse segment van de presentatie. Square Enix onderneemt de laatste jaren immers grote stappen om meer westerse games met zijn Amerikaanse en Europeaanse studio's te maken. Zo geeft het bedrijf in de Verenigde Staten Techland's Dying Light 2 uit, dat een trailer met eerste gameplay kreeg op de persconferentie. De eerste beelden van de nieuwe shooter van People Can Fly, genaamd Outriders, waren nog een beetje nietszeggend. De arcaderacer Circuit Superstars was een erg fijne en schattig ogende verrassing.

Watch on YouTube

De persconferentie werd - zoals verwacht - afgesloten met de allereerste beelden van Marvel's Avengers, de superheldengame waar Crystal Dynamics al jaren aan werkt. En die maakten de verwachtingen waar, want de trailer toonde iets dat zich het beste laat omschrijven als een liefdesbrief richting de bekende helden. Met het nieuws dat alle dlc gratis wordt en dat er geen lootboxes in de game zitten, wist de ontwikkelaar het publiek helemaal op te zwepen. Een release op 15 mei 2020 is ook helemaal niet zo gek.

Watch on YouTube

Ondanks dat bepaalde grote westerse namen van Square Enix - denk aan Tomb Raider - schitterden in afwezigheid, had het bedrijf dus meer dan genoeg in petto. Fans van Japanse rpg's zaten er sowieso warmpjes bij, maar een game als Final Fantasy 7 Remake ontstijgt dat niche met gemak. Marvel's Avengers spreekt natuurlijk helemaal een groot publiek aan. Doordat er tussendoor ook genoeg gameplay van diverse titels werd getoond, voelde de persconferentie ook open en eerlijk aan. Een prima conferentie van Square Enix dus dit jaar!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!