E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle
Nieuws

E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle

Microsoft's E3-persconferentie toonde dat het bedrijf - zeker vergeleken met een paar jaar geleden - alles onder controle heeft. Toch hadden een paar grote verrassingen niet misstaan.

Het belangrijkste nieuws was zonder twijfel de info die over Project Scarlett werd gegeven. De nieuwe console wordt vier keer zo krachtig als de Xbox One X, ondersteunt 120fps, 8k en ray-tracing. De SSD wordt als virtuele ram gebruikt. De console komt eind 2020 uit en Halo Infinite wordt een launchgame. Hoewel we graag meer hadden gezien van de console zelf, was het daar waarschijnlijk nog te vroeg voor. Deze voorzichtige eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Watch on YouTube

Zeker nu Sony geen persconferentie op E3 houdt, stonden third party-games centraal tijdens Microsoft's presentatie. Een releasedatum voor Cyberpunk 2077 - 16 april 2020 - en het nieuws dat acteur Keanu Reeves een rol in de game krijgt, kon op veel applaus rekenen.

Ook de nieuwe game van FromSoftware, Elden Ring, maakte gamers snel enthousiast, al is dat vooral dankzij de reputatie van de Dark Souls-ontwikkelaar, want gameplay was nog niet te zien. Verder waren games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, Borderlands 3 en The Outer Worlds te zien. Genoeg materiaal dus om de bloeddruk bij gamers op te voeren.

Watch on YouTube

Op first-party gebied boekt Microsoft ook progressie, al is het waarschijnlijk nog niet de kwantiteit die gamers graag zouden zien. Naast bovengenoemde nieuwe Halo-game zitten spellen als Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Minecraft Dungeons, Battletoads en de nieuwe Ninja Theory-game Bleeding Edge er aan te komen. Ook worden bestaande games als State of Decay 2 en Forza Horizon 4 ondersteund met uitbreidingen - in het geval van laatstgenoemde game een toffe Lego-versie van het racespel.

De line-up van Microsoft zelf toont wat meer diversiteit dan dat we gewend zijn van het bedrijf. Toch lag de focus van de persconferentie nog steeds erg op third party-support. De vele studio-aankopen die Microsoft de afgelopen jaren heeft gedaan zijn een stap in de goede richting, maar dat gaan we in de komende jaren pas echt merken. Het bedrijf kondigde ook aan Double Fine - van Psychonauts 2 - te hebben gekocht. Weer een stap in de goede richting, en wederom een zet waar we waarschijnlijk pas na de release van Project Scarlett veel van gaan merken.

Watch on YouTube

Microsoft straalde een fijne zekerheid uit tijdens zijn E3-persconferentie. En dat is terecht: de line-up is dankzij de steeds toenemende first-party ondersteuning en de vele third party-games dik in orde. Tegelijkertijd hadden velen wellicht net iets grotere verrassingen verwacht. Een nieuwe Banjo-Kazooie bijvoorbeeld, of een paar grote nieuwe franchises die uit het niets kwamen.

Voor nu voelt het vooral alsof Microsoft deze generatie met een positieve noot aan het afsluiten is, en we het échte geweld de volgende generatie kunnen verwachten. De aankondiging dat Halo Infinite een launchgame is voor Project Scarlett, lijkt dat te bevestigen. Ondanks de in potentie geweldige games die dit en volgend jaar verschijnen, kijken we stiekem dus al vooral uit naar Microsoft op E3 2020 - het bedrijf staat mogelijk op het punt een nieuwe gouden periode in te gaan, maar we zijn er gevoelsmatig nog nét niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!