E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog
Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76. Het bedrijf besloot hier open over te zijn tijdens zijn E3-persconferentie, en wist weer in een goed boekje te komen bij gamers dankzij een solide en veilige line-up.
Bethesda's persconferentie was een gezonde combinatie van eerder aangekondigde games, spellen die al verkrijgbaar zijn maar van updates worden voorzien, en compleet nieuwe spellen. Maar misschien nog wel belangrijker was dat het bedrijf door het stof ging om duidelijk te maken dat het ook op de hoogte is van Fallout 76's problemen, en dat de uitgever niet opgeeft. Bedrijven die zichzelf nederig opstellen - of het nou een slimme marketingtruc is of gemeend - doen het nu eenmaal goed bij de consument.
Maar goed, de games dus. We wisten van te voren al dat we geen beelden of informatie over The Elder Scrolls 6 of Starfield hoefden te verwachten. Door die informatie van te voren duidelijk te maken, werden de verwachtingen ingeperkt en kon men genieten van wat er wel was. De belangrijkste game was zonder twijfel Doom Eternal. Bethesda liet verrassend veel gameplay van het spel zien - verrassend omdat daar een steeds groter tekort aan is tijdens E3-persconferenties - en het spel ziet er dan ook prima uit.
Ook werden er nieuwe beelden van Wolfenstein: Youngblood getoond - het spel kom in juli uit - krijgt Rage 2 een uitbreiding en blijft de uitgever nieuwe content voor The Elder Scrolls Online en Fallout 76 eruit pompen. Ook het mobiele spel The Elder Scrolls Blades krijgt nieuwe content en de game wordt later dit jaar naar de Switch gebracht - en blijft daar ook free-to-play. Deze updates lijken misschien maar kleine aankondigingen in het grotere E3-geheel, maar Bethesda toont hiermee aan zijn fanbase dat het zijn producten blijft ondersteunen, ongeacht hoe ze worden ontvangen.
Stiekem interessanter - daar is het immers E3 voor - waren de aankondigingen van compleet nieuwe games. Tango Gameworks, bekend van The Evil Within, kondigde het mysterieuse Ghostwire Tokyo aan. Door een gebrek aan gameplay weten we daar nog nagenoeg niets over, maar de interesse is gewekt. Dishonored-ontwikkelaar Arkane Lyon komt met de actiegame Deathloop, dat zich afspeelt op een wetteloos eiland. Wederom zorgde een gebrek aan gameplay voor de nodige verwarring.
Een andere nieuwe game had wel gameplay, maar was voor gamers van het eerste uur waarschijnlijk even schrikken: de terugkeer van Commander Keen. Het is nu een free-to-play game voor mobiel met een hoog Cartoon Network-gehalte. We willen niet te snel oordelen, maar eigenlijk was dit de enige aankondiging die de plank missloeg tijdens Bethesda's persconferentie.
Uiteindelijk was Bethesda's persconferentie niet wereldschokkend. Het bedrijf heeft na een moeilijk jaar er voor gekozen niet al te gek te doen en het grotendeels op veilig te spreken. Daarbij zijn de écht grote toppers van het bedrijf - The Elder Scrolls 6 en Starfield - nog te ver weg van ons verwijderd om aandacht van te besteden. Toch was het grootste gedeelte van wat Bethesda toonde óf uitmuntend qua gameplay, óf op zijn minst interessant vanwege de aankondigingstrailers. Een solide, maar op sommige momenten voorspelbare persconferentie dus.