E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog
Nieuws

E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog

Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76. Het bedrijf besloot hier open over te zijn tijdens zijn E3-persconferentie, en wist weer in een goed boekje te komen bij gamers dankzij een solide en veilige line-up.

Bethesda's persconferentie was een gezonde combinatie van eerder aangekondigde games, spellen die al verkrijgbaar zijn maar van updates worden voorzien, en compleet nieuwe spellen. Maar misschien nog wel belangrijker was dat het bedrijf door het stof ging om duidelijk te maken dat het ook op de hoogte is van Fallout 76's problemen, en dat de uitgever niet opgeeft. Bedrijven die zichzelf nederig opstellen - of het nou een slimme marketingtruc is of gemeend - doen het nu eenmaal goed bij de consument.

Maar goed, de games dus. We wisten van te voren al dat we geen beelden of informatie over The Elder Scrolls 6 of Starfield hoefden te verwachten. Door die informatie van te voren duidelijk te maken, werden de verwachtingen ingeperkt en kon men genieten van wat er wel was. De belangrijkste game was zonder twijfel Doom Eternal. Bethesda liet verrassend veel gameplay van het spel zien - verrassend omdat daar een steeds groter tekort aan is tijdens E3-persconferenties - en het spel ziet er dan ook prima uit.

Watch on YouTube

Ook werden er nieuwe beelden van Wolfenstein: Youngblood getoond - het spel kom in juli uit - krijgt Rage 2 een uitbreiding en blijft de uitgever nieuwe content voor The Elder Scrolls Online en Fallout 76 eruit pompen. Ook het mobiele spel The Elder Scrolls Blades krijgt nieuwe content en de game wordt later dit jaar naar de Switch gebracht - en blijft daar ook free-to-play. Deze updates lijken misschien maar kleine aankondigingen in het grotere E3-geheel, maar Bethesda toont hiermee aan zijn fanbase dat het zijn producten blijft ondersteunen, ongeacht hoe ze worden ontvangen.

Stiekem interessanter - daar is het immers E3 voor - waren de aankondigingen van compleet nieuwe games. Tango Gameworks, bekend van The Evil Within, kondigde het mysterieuse Ghostwire Tokyo aan. Door een gebrek aan gameplay weten we daar nog nagenoeg niets over, maar de interesse is gewekt. Dishonored-ontwikkelaar Arkane Lyon komt met de actiegame Deathloop, dat zich afspeelt op een wetteloos eiland. Wederom zorgde een gebrek aan gameplay voor de nodige verwarring.

Watch on YouTube

Een andere nieuwe game had wel gameplay, maar was voor gamers van het eerste uur waarschijnlijk even schrikken: de terugkeer van Commander Keen. Het is nu een free-to-play game voor mobiel met een hoog Cartoon Network-gehalte. We willen niet te snel oordelen, maar eigenlijk was dit de enige aankondiging die de plank missloeg tijdens Bethesda's persconferentie.

Uiteindelijk was Bethesda's persconferentie niet wereldschokkend. Het bedrijf heeft na een moeilijk jaar er voor gekozen niet al te gek te doen en het grotendeels op veilig te spreken. Daarbij zijn de écht grote toppers van het bedrijf - The Elder Scrolls 6 en Starfield - nog te ver weg van ons verwijderd om aandacht van te besteden. Toch was het grootste gedeelte van wat Bethesda toonde óf uitmuntend qua gameplay, óf op zijn minst interessant vanwege de aankondigingstrailers. Een solide, maar op sommige momenten voorspelbare persconferentie dus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!