De onderbelichte positieve kanten van online gaming
Nieuws

De onderbelichte positieve kanten van online gaming

Vanaf het moment dat games werden uitgerust met online functies, is contact met andere spelers een belangrijk onderdeel van veel spellen. Waar gamers eerst hun mening deelden op verschillende gamefora, is het nu ook mogelijk om via verschillende chatfuncties direct met elkaar te communiceren, zowel in games zelf als via services als Discord en Skype.

Tijdens de quarantaine in verband met het coronavirus is er meer positieve nadruk komen te liggen op sociale aspecten van diverse games. Zo spreken veel mensen met elkaar af op elkaars eilanden in Animal Crossing: New Horizon. Ook in games als Minecraft en Fortnite maken spelers gretig gebruik van de communicatiemogelijkheden. Epic heeft met Party Royale zelfs een modus in Fortnite uitgebracht waarin spelers rustig met elkaar kunnen afspreken en chillen.

Hartverwarmende verhalen

De toename aan communicatie in games zelf zorgt voor de nodige hartverwarmende verhalen. Zo ontmoette een groep van zes scholieren iemand in Fortnite. Tijdens de gesprekken bleek ‘JamMaster’ een tienjarig jongetje te zijn die binnenkort jarig was. Vanwege het coronavirus kon hij echter geen feest organiseren of bezoek ontvangen. De groep besloten daarom voor hun nieuwe Fortnite-vriend een verjaardagsfeest te organiseren in de Party Royale-modus van de game.

Een ander recentelijk voorbeeld: een koppel moest hun fysieke bruiloft uitstellen vanwege de coronamaatregelen. Hun beste vrienden organiseerden een ceremonie in Animal Crossing: New Horizons om het toch met elkaar te kunnen vieren.

©GMRimport

Het internet staat vol met dit soort positieve verhalen over communicatie in games. Verschillende onderzoeken prijzen dan ook de sociale aspecten van onze favoriete bezigheid. Zo blijkt uit het onderzoek ‘The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals’ dat verlegen mensen gemakkelijker andere mensen ontmoeten via online spellen.

Het onderzoek ‘The Benefits of Playing Video Games’ claimt dat online games vriendschappen kunnen verbeteren. Ook kan het spelers helpen met het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Zo leren spelers om samen te werken met anderen om zo een gezamenlijk doel te behalen.

Niet alleen tijdens de pandemie

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat online chatfucties nog meer in de spotlight zijn komen te staan. Toch bieden games al vele jaren een manier voor mensen van over de hele wereld om elkaar virtueel te ontmoeten. Er worden vriendschappen gesloten en sommigen vinden zelfs de liefde van hun leven via de online functies. Via een oproep over de mail hebben Eduard en Simone hun ervaringen met de Gamer.nl-redactie gedeeld. De broer en zus hebben namelijk beiden hun partners ontmoet tijdens het gamen.

Simone ontmoette haar partner via de first-person shooter Combat Arms. “Ik kwam hem een keer tegen in een match en nodigde hem uit voor mijn clan. We praatten tijdens het spelen vaak met elkaar op Skype en na een paar weken zei hij dat hij mij leuk vond. Enkele maanden later hebben we elkaar in het echt ontmoet en de rest is geschiedenis!”

Haar broer Eduard heeft de liefde ook gevonden tijdens het gamen. “Ik heb toevallig mijn vriendin leren kennen via de ritmegame Osu!, een spel waarin je op de maat van muziek op cirkels moet klikken”, legt Eduard uit. “Ik leerde tijdens mijn opleiding iemand kennen die zelf ook Osu! speelde en hij nodigde mij uit om het online te spelen met een paar van zijn Vlaamse vrienden. Later ging ik wanneer zij online kwamen kijken naar hoe ze aan het spelen waren, ook om ze aan te moedigen. Zo leerde ik mijn huidige vriendin kennen, die zelf ook weer naar mij kwam kijken. Ze vertelde mij over haar andere hobby’s, voornamelijk tekenen, en we begonnen langzaamaan steeds meer met elkaar te praten en naar elkaar toe te reizen tussen Noord-Holland en Oost-Vlaanderen. Op dit moment zijn wij drie jaar bij elkaar.”

Ik leer nieuwe mensen kennen uit andere landen en word beter in het begrijpen en spreken van een andere taal.

-

Via een oproep op Reddit vernam Gamer.nl het verhaal van Emily, die een hele nieuwe taal aan het leren is via online games. Emily was Spaans aan het leren, toen ze toevallig een groep mensen uit verschillende Spaanse landen tegenkwam in Counter-Strike. “In het begin keken ze mij raar aan, maar toen ik zei ‘Disculpe mi entusiasmo, pero estoy aprendiendo Español’ (‘Ik ben Spaans aan het leren’), voegden ze mij gewoon toe”, lacht ze.

Hoewel haar teamgenoten soms Engels spreken om Emma tegemoet te komen, staat ze dat niet toe. “Ik zeg dan dat ik de taal wil leren en dat het niet nodig is. Het motiveert mij juist meer om de taal te leren en beter te worden in het communiceren met mijn teamgenoten. Het is eigenlijk positief op meerdere manieren: ik leer nieuwe mensen kennen uit andere landen en word beter in het begrijpen en spreken van een andere taal.”

Het is niet alleen negativiteit

De mainstream pers besteedt relatief weinig aandacht aan de positieve kanten van online gaming. Daar wordt vooral veel nadruk gelegd op negatieve aspecten als cyberpesten, discriminatie en racisme. Zo schreef The New Yorker in december dat online videogames een ‘jachtgebied’ zijn voor zededelinquenten, die games als Roblox, Minecraft en Fortnite gebruiken om in contact te komen met kinderen. Natuurlijk is het belangrijk dat de gevaren van online gaming aan het licht komen, maar meer verhalen over de positieve eigenschappen zouden veel betekenen voor het algemene beeld van online spellen.

Online games bieden immers voornamelijk plekken waar gamers elkaar kunnen ontmoeten en kunnen praten over hun hobby. Vriendschappen ontstaan, sociale vaardigheden en kennis over een groot scala aan onderwerpen worden aangescherpt en zo nu en dan vindt iemand zelfs zijn of haar grote liefde. Deze geweldige bijkomstigheden van de vele online werelden die onze hobby rijk is, verdienen zonder twijfel de nodige aandacht en erkenning in onze maatschappij.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!