Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving
Gamer.nl
Nieuws

Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving

Vandaag heeft een groep mensen uit de game-industrie Breda Game City officieel aangekondigd. Dit is een stichting die zich richt op lokale mogelijkheden met als doel een professionele, gezonde en creatieve omgeving faciliteren voor de game-industrie in Breda. Voorzitter Matthijs van de Laar: “Wij zijn een facilitator met korte lijntjes naar de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs.”

Een vergelijking met Dutch Game Garden (DGG) uit Utrecht is zo gemaakt. Van de Laar benadrukt dat het om twee verschillende organisaties gaat. De DGG is een incubator en een fysieke hub, die ruimte biedt aan allerlei gamestudio’s vanuit heel het land. Dat is niet wat Breda Game City (BGC) is en doet. “Wij dromen ook van een fysieke locatie waar we geïnteresseerden kunnen huisvesten en dat is één van de kansen die we aan het verkennen zijn”, aldus Van der Laar.

Breda op de kaart zetten

“BGC is een stichting die Breda (en omgeving) op de kaart wil zetten als gezonde, professionele en laagdrempelige locatie voor videogame-initiatieven”, legt Van de Laar uit. BGC zet zich in voor beginnende en gevestigde ondernemers en ondernemers die een locatie in Nederland zoeken om zich te vestigen. “Ook studenten en recent afgestudeerden willen we bereiken en ondersteunen.”

Uniek is dat BGC nauw optrekt met de BUas. Dat is, ook internationaal gezien, een gerenommeerde gamesopleiding. BUas staat voor Breda University of Applied Sciences. De directeur van de BUas Academy for Games and Media, Robbie Grigg, laat weten heel blij te zijn met dit initiatief. “Na het afstuderen vertrekken de meeste studenten naar internationale gamestudio’s of elders in het land. Breda Game City is een mooie stap om meer startups, zoals Twirlbound en Stitch Heads, te ondersteunen en grotere gamestudio’s naar de stad te trekken.”

Dat Twirlbound hier als succesvol voorbeeld genoemd wordt, is niet zo vreemd. Matthijs van de Laar is naast voorzitter en medeoprichter van BGC namelijk ook de oprichter en creative director van die Nederlandse gamestudio. Pine is een prijswinnende game van deze ontwikkelaar. Het avonturenspel werd in 2017 via Kickstarter gefinancierd en kwam uiteindelijk in oktober 2019 uit voor Windows, macOS, Linux en Nintendo Switch.

Lokaal en internationaal talent

Breda Game City moet een specifieke rol gaan vervullen voor studenten van voornamelijk de BUas. “Veel van de afgestudeerden verlaten de stad en dat is zonde”, vindt Van der Laar. “Breda biedt veel mogelijkheden voor professionalisering, met name wanneer het gaat om ondernemingskansen.” Dat blijft niet alleen bij het aantrekken van lokaal talent. “De volgende stap is het naar Breda halen van grotere (internationale) game-ontwikkelaars, die bijvoorbeeld een tweede vestiging willen in Nederland. Dan is Breda een goede optie.”

Bovendien bestaan er in het zuiden van Nederland geen hubs voor dergelijke projecten en samenwerkingen, zoals die er wel zijn in Amsterdam, Utrecht en Groningen. Er liggen dus meer dan genoeg kansen. “Zo kunnen we aansluiting creëren met belangrijke, innovatieve bedrijven en initiatieven hier in de buurt. Denk bijvoorbeeld ook aan Eindhoven.” Daarnaast liggen er volgens hem onbenutte mogelijkheden en kansen. Van der Laar: “Breda ligt in het zuiden van Nederland, nabij Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, en profiteert van een internationale reisverbinding en van één van 's werelds best beoordeelde opleidingen op gebied van game-ontwikkeling: de BUas.”

Concrete hulp aanbieden

Breda Game City wil zich dus gaan inzetten voor de lokale ondernemers, studenten en pas afgestudeerden. Maar wat voor concrete hulp kan de stichting precies bieden? Omdat elke professional zo zijn of haar eigen behoeften heeft, wordt er gekeken naar hoe oplossingen op maat aangeboden kunnen worden. Dat gebeurt vooral door te faciliteren en te verbinden.

“Enerzijds kijken we waar we kunnen aansluiten op bestaande kansen, evenementen en activiteiten, anderzijds zoeken we uit waar er nog gaten vallen, en proberen we daarop in te spelen”, legt Van der Laar uit. Dat kan om een aantal zaken gaan, zoals bijvoorbeeld huisvesting (persoonlijk en professioneel), evenementen organiseren en netwerkmomenten regelen.

Maar ook als delegatie optreden wanneer er naar buitenlandse evenement afgereisd wordt, “om te laten zien wat we in Breda in huis hebben”. Ook kan er hulp geboden worden bij marketing en een communicatiestrategie, zodat het talent uit Breda aan de buitenwereld gepresenteerd kan worden.

Het persoonlijke aspect

In zijn persoonlijke carrière is Van de Laar ook tegen problemen aangelopen. Dingen die een stuk gemakkelijk waren geweest, als er een stichting zou zijn geweest zoals Breda Game City. “Eén van de redenen voor mij om met de gemeente te praten was dat we onze route naar de game-industrie wat gemakkelijker zouden willen maken.”

Tijdens de opleiding aan de BUas heeft Van de Laar met een team Twirlbound opgericht en zijn ze allemaal afgestudeerd met wat uiteindelijk hun eerste game werd. “Tot nu toe is het een succes, maar er waren ook de nodige strubbelingen. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het zelf zoeken naar kansen en partners. Nu kan ik die kennis overdragen aan andere ambitieuze studenten en ondernemers.”

De rol van de gemeente

Niet geheel onbelangrijk is de rol die de gemeente hierin speelt. De gemeente Breda is betrokken als partner, omdat die zich wil ontwikkelen als een internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit. Daarom wordt er samengewerkt met bedrijven en kennisinstellingen, zodat innovatie en ondernemerschap gestimuleerd wordt. De gemeente heeft haar steun toegezegd voor de komende jaren.

“Samen met Breda Game City gaan we ons inzetten om het vestigingsklimaat in Breda zo aantrekkelijk mogelijk te maken”, zegt Boaz Adank, wethouder economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering. “Er liggen in Breda mooie kansen om de bestaande creatieve community te verrijken met bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van games. In tijden waar gamification en serious gaming een enorme groei doormaken, mag deze tak niet ontbreken in Breda. Zeker ook omdat we de talenten op dit vakgebied in onze stad opleiden.”

Breda Game City: de eerste showcase

We hebben aan Van de Laar gevraagd of hij alvast een tipje van de sluier kan oplichten aangaande nieuwe projecten. Een heel concreet antwoord kregen we helaas niet, maar zijn statement werkt wel enthousiasmerend. “Op 8 juli is er de BUas-showcase, waar de studenten van de opleiding hun talent manifesteren. Ze maken prachtige dingen en elk jaar zie je het niveau omhoog gaan op visueel, technisch en designvlak. Verder zijn alle Bredase game-ontwikkelaars met gave dingen bezig.” Het gaat dan om ambitieuze projecten: van strakke winkelmanagementgames en gave actiespellen, tot de kleurrijke open werelden waar Twirlbound om bekendstaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!