Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield
Nieuws

Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield

De Nederlandse studio Team Reptile verraste eind vorige maand vriend en vijand met de aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk. De stijlvol ogende game heeft niet alleen veel weg van Sega’s klassieke Jet Set Radio-franchise: ook diens componist Hideki Naganuma werkt er ook aan mee. Gamer.nl sprak met game director Dion Koster over de aankomende game.

In de onthullingstrailer zien we rondrennende personages in een kleurrijke spelwereld graffiti spuiten, maar veel meer details zijn er sindsdien niet naar buitengekomen over Bomb Rush Cyberfunk. Op de Steam-pagina lezen we dat spelers onderdeel worden van een crew en dat men zoveel mogelijk hun graffitinaam op plekken in levels moet spuiten. We stonden dan ook te popelen om meer te weten te komen over deze veelbelovende titel van Nederlandse makelij. We spreken met Dion Koster van Team Reptile.

Watch on YouTube

Gamer.nl: De game is overduidelijk geïnspireerd door Jet Set Radio, net zoals vele illustraties op je Instagram-pagina. Waar komt die passie voor Sega’s franchise en de skate-, dans- en graffiticultuur vandaan?

Dion Koster: Het begon met skaten en dansen voor mij. Vooral toen ik begon met breaken, dook ik echt in de hiphopcultuur. Ik ging al snel naar jams in Amsterdam en raakte in de ban van graffiti, rap en dj’en. Rond die tijd kwam Jet Set Radio Future voor de eerste Xbox uit. Die game deed alles waar ik al mee bezig was, maar dan met een futuristisch sausje. Het liet mij zien hoe fantasie niet alleen Tolkien hoeft te zijn: je kan ook straatcultuurfantasie maken.

Op welk moment besloot je om een soort spiritueel vervolg op Jet Set Radio te maken?

Na Lethal League Blaze [de vorige game van Team Reptile - red.] zocht ik naar een vrijere manier om een 'Street World' te maken. Een manier om dansen, rap, tricks en graffiti in een game te beleven. Ik kwam er al vroeg tijdens de ontwikkeling achter dat een Jet Set Radio-achtige game een goed medium is daarvoor.

Het idee was nooit om Ryuta Ueda's wereld na te maken of per se een spirituele opvolger te maken. Jet Set Radio's vertaling van straat naar game is de standaard die twintig jaar later nog steeds niet echt verder ontwikkeld is. Neem shooters, die nemen vaak elementen van elkaar over. Ook ik houd me niet in om te kijken wat er al in een genre is verkend, om er vervolgens op verder te bouwen.

En dan weet je ook nog Hideki Naganuma, de componist van de Jet Set Radio-games, te strikken. Hoe is die samenwerking ontstaan?

We hadden natuurlijk al samengewerkt met Naganuma voor Lethal League Blaze. Deze terugkomst begon net zoals daarvoor, met een aantal mailtjes heen en weer met ideeën en onderhandelingen. Ongeacht zijn online persoonlijkheid is hij best zakelijk ingesteld! Wat ik zo tof vind is dat hij altijd komt met zijn ongefilterde stijl. Ik houd er niet van als artiesten in muziek of graffiti zich aanpassen aan de game. Geef mij maar iets dat uit het hart komt.

©GMRimport

Een wezenlijk verschil met Jet Set Radio is dat je in Bomb Rush Cyberfunk rent in plaats van skate. Waarom is daar voor gekozen?

Daar zijn een aantal redenen voor. Om straatcultuur te tonen, vind ik het belangrijk dat de personages in deze wereld kunnen lopen en dansen op sneakers. Het is ook leuke manier om tricking (de martial arts-sport) naar voren te brengen. Uiteindelijk draait het meer om de Boostpacks die de kids gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat we andere extreme sports compleet uitsluiten.

Die Boostpacks, kun je daar wat meer over vertellen?

Boostpacks zijn horizontale movement devices. In plaats van jetpacks, die je laten opstijgen, kunnen deze Boostpacks je vooruit stoten, sneller laten gaan en verder laten springen. Je kan een airdash doen om je richting te corrigeren. Als het allemaal te sloom gaat kun je met Boostpacks boosten. Bij graffiti kun je met de boosts blijven zweven om de klus te klaren.

Het spelprincipe is dat je een personage uit een crew kiest en daarmee in verschillende levels graffiti spuit. Hoe uit dit zich precies in de gameplay – wanneer speel je een level bijvoorbeeld uit?

De graffiti is inderdaad de richtlijn. Zodra je een andere crew genoeg hebt gedisrespecteerd in hun eigen wijk, kun je ze uitdagen. Vervolgens wordt het een wedstrijd om wie de Heaven kan pakken: de beste en voornaamste plek om graffiti te zetten. Zo kun je gebieden claimen voor je eigen crew. In werkelijkheid staat er nog veel open qua spelprogressie. Ik ontwerp vaak meer evolutionair, alleen op zo'n manier kun je games krijgen zoals Lethal League Blaze.

Eerdere games van Team Reptile - zoals Lethal League Blaze - hebben een soortgelijke art direction, maar bieden wel andere gameplay. Zijn er belangrijke lessen die jullie hebben geleerd van eerdere games die jullie toepassen op Bomb Rush Cyberfunk?

Rauw is vaak beter dan oppervlakkig mooi.

©GMRimport

Team Reptile is een indiestudio. Is het lastig het hoofd boven water te houden? En hoe bevalt het om een Nederlandse studio te zijn?

Het enige wat wij te horen krijgen is: “Ik wist niet dat jullie Nederlands waren”, haha! We hebben ons nooit zo gemengd in de indiegame-scene, ik ben zelf meer van de dans-scene. We zijn bezig sinds 2011 en we doen het nog steeds erg goed. Het scheelt dat we middelgrote games maken met een kleinschalig team.

De eerste teaser en aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk gaf jullie enorm veel internationale aandacht. Verhoogt het de druk ook om een grandioze game af te leveren?

Dat was wel even knallen, ja! Het is hartstikke vet dat er zoveel mensen zijn die we kunnen verbinden met deze thema’s. We zagen ook dat veel mensen die niet veel gamen erop sprongen. Het is ook heel leuk om te zien dat mensen met terugwerkende kracht Lethal League Blaze spelen nu. Op zich verhoogt het de druk niet, alleen kunnen we nu wat extra besteden om deze game het beste te maken wat het kan zijn.

Bomb Rush Cyberfunk staat voor nu gepland voor een release in 2021 op Steam. Zijn er toevallig al meer details die je kunt geven – een preciezere releaseperiode of wellicht ook de intentie om de game naar andere systemen te brengen?

Nope. Ik kan zeggen dat hij sowieso naar consoles komt. Maar of dat de Playstation 7 wordt, is nog maar de vraag!

Bomb Rush Cyberfunk komt dus in 2021 naar Steam en ooit naar consoles. De vorige game van Team Reptile, Lethal League Blaze, is te koop op Steam, de Switch eShop, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer interviews van Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!