AMD versus Intel: Is AMD nu de beste keus voor een game-pc?
Nieuws

AMD versus Intel: Is AMD nu de beste keus voor een game-pc?

Tot voor kort was de processorkeuze voor gamers relatief eenvoudig: Intel was in vrijwel alle gevallen de beste optie. Met de nieuwe AMD Ryzen-serie moeten we dat advies veranderen, want AMD is na jaren afwezigheid weer terug aan de top.

Het kiezen van de juiste processor is één van de belangrijkste bezigheden tijdens het samenstellen van een nieuwe game-pc. De processor bepaalt namelijk niet alleen hoe snel de computer wordt, maar heeft ook invloed op vele andere factoren, zoals het moederbord en daarmee de ondersteuning voor verschillende features. Tot een paar jaar geleden was de keuze voor gamers in ieder geval vrij simpel. Door de hogere klokfrequenties en betere efficiëntie was een Intel-processor de enige juiste optie en selecteerde je het model op basis van je budget. Althans, dat was zo tot AMD met de Ryzen- processors kwam.

De nieuwe Zen 2-architectuur van AMD vormt het platform voor de Ryzen 3000-serie en maakt het merk een grote concurrent voor Intel. Waar AMD zich eerder focuste op meer kernen en daarmee dus ook op meer multithreaded-applicaties, zijn de grootste verbeteringen de laatste twee jaar gemaakt op het gebied van klokfrequenties en instructies per klok. Die twee eigenschappen zijn voor games van groot belang, waardoor de AMD-processors voor het eerst in een lange tijd ook interessant zijn voor gamers.

©GMRimport

Daarnaast bieden de processors voor het eerst PCI express 4.0, waarmee veel hogere doorvoersnelheden gehaald kunnen worden. Dat heeft niet direct effect op de prestaties in games - videokaarten hebben die extra bandbreedte immers niet nodig - maar kan wel effect hebben op de laadtijden. PCIe 4.0 maakt namelijk ook snellere ssd’s mogelijk, die tot 5GB per seconde kunnen lezen en schrijven; ongeveer twee keer zo snel als de normale PCIe 3.0-ssd’s. Intel biedt deze ondersteuning voor PCIe 4.0 nog niet.

Is Intel dan gelijk helemaal afgeschreven? Nee, want als we puur naar gameprestaties kijken heeft Intel nog steeds de beste chips in handen, ook al is het verschil heel klein. Kijken we naar andere toepassingen, dan is AMD aan de winnende hand. Als je regelmatig in-game beelden opneemt of streamt, dan is AMD tegenwoordig in veel gevallen de beste keuze. Dat geldt ook voor video editors die niet de hoofdprijs willen betalen voor een werkstation. Prijstechnisch zitten de twee merken redelijk dicht bij elkaar, maar toch is het totaalplaatje bij AMD in veel gevallen goedkoper. De moederborden met de socket voor Intel-processors zijn over het algemeen namelijk duurder, met als resultaat dat de hele computer ook iets duurder is.

De beste keuze voor gamers

Dus welke processors zijn op het moment nou de beste keuze? Kijkend naar het budgetsegment zijn er de AMD Ryzen 5 3600 en de Intel Core i5-9400F. Standaard zijn de twee modellen zeer aan elkaar gewaagd, met een hele kleine voorsprong voor Intel als het gaat om prestaties in games. Prijstechnisch is de Core i5 ook net iets interessanter, maar ook dat verschil is erg klein. Ben je geïnteresseerd in overklokken, dan kun je uit de Ryzen 5 nog wat extra prestaties halen, zolang je niet voor het goedkoopste moederbord gaat. Bij de i5-9400F is het helaas niet mogelijk om de chip te overklokken, ongeacht het moederbord.

©GMRimport

Heb je iets meer te besteden, dan valt de keuze tussen de Intel Core i5-9600K en de AMD Ryzen 5 3600X. De Ryzen 5 is duidelijk goedkoper, al helemaal als je het moederbord meerekent, maar voor overklokkers is het model van Intel toch interessanter. Standaard is de Intel Core i5 namelijk een fractie sneller, maar de chip biedt ook meer ruimte voor overklokkers, waardoor het verschil groter wordt. Ben je van plan om te investeren in een PCI express 4.0-ssd, dan wordt de keuze natuurlijk een stuk makkelijker en kun je het beste voor de Ryzen 5 gaan.

Een stapje hoger wordt het nog eenvoudiger. De Ryzen 7 3800X en de Core i7 9700K zouden aan elkaar gewaagd moeten zijn, maar op dit moment is de chip van AMD bijna 100 euro goedkoper en dus de enige juiste keuze. Zelfs al zou je gaan overklokken, dan biedt de i7-9700K niet genoeg speelruimte om het prijsverschil te kunnen verantwoorden.

©GMRimport

Kijken we naar het topsegment, dan vinden we daar de AMD Ryzen 9 3900X, de Ryzen 9 3950X, de Intel Core i9-9900K en de Intel Core i9-9900KS. Door de enorme prijsdaling die de Ryzen 9 3900X de laatste maanden heeft gemaakt, is dat eigenlijk de enige verstandige optie. Toch moet je de Intel Core i9-9900K of 9900KS niet direct links laten liggen. Wil je namelijk de beste in-game prestaties, dan kom je simpelweg niet om die twee chips heen. De KS-variant, die zonder overklokken alle acht kernen op 5 GHz kan draaien, is op het moment de snelste (consumenten)processor in games. Daar betaal je echter wel een premium prijs voor. Waar de i9-9900K nog redelijk geprijsd is, kost de 9900KS maar liefst 700 euro!

Ben je van plan je pc te gebruiken voor meer dan alleen gamen, dan worden de Intel-processors al snel verslagen en kun je beter voor de Ryzen 9 3900X of Ryzen 9 3950X gaan. Door het hogere aantal kernen (12 of 16 bij AMD, 8 bij Intel) presteren de AMD-processors over het algemeen beter als het gaat om veeleisende toepassingen, zoals het renderen van 3D-beelden of het compileren van software.

Conclusie

Dat Intel niet langer meer alleen aan de top staat is duidelijk. Het lijkt alsof het bedrijf de afgelopen tien jaar lui is geworden door het gebrek aan concurrentie, waardoor AMD nu een enorme inhaalslag heeft kunnen maken. Hoewel Intel nog altijd de beste prestaties biedt per kern en per klokslag, biedt AMD op het moment absoluut de beste verhouding tussen prijs en prestatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!