Zombie Army 4: Dead War is uitgebreider dan zijn voorgangers
Nieuws

Zombie Army 4: Dead War is uitgebreider dan zijn voorgangers

Het is waarschijnlijk niet de game die 2020 gaat definiëren, maar voor gamers met een voorliefde voor uiteenspattende zombielichamen komt Zombie Army 4: Dead War als geroepen. Ontwikkelaar Rebellion bracht in 2015 een verzamelbundel uit met de eerste drie delen. Zes jaar later, wordt hetzelfde concept opnieuw leven in geblazen. Is het vervolg op Zombie Army: The Trilogy nog steeds enkel hersenloos vermaak?

Zombie Army 4: Dead War bestaat voor een groot deel uit de campagnemodus en deze komt het best tot zijn recht wanneer hij met drie andere spelers in online coöp wordt gespeeld. Traditiegetrouw is iedereen bewapend met een sluipschuttersgeweer .Zombie Army begon namelijk ooit als spin-off van de Sniper Elite-franchise. Het simpelweg vermorzelen van halfdode levensvormen was destijds meer dan genoeg om de behoefte van spelers te bevredigen. We zijn inmiddels vier delen verder en wordt het de hoogste tijd dat er wat extra’s aan de game wordt toegevoegd. Gelukkig beschikt Zombie Army 4: Dead War over een aantal mogelijkheden.

Pack-a-Punch

Een grote tekortkoming van de Zombie Army: The Trilogy zijn de beperkte mogelijkheden van de spellen. Op een toenemend aantal zombies na is er weinig sprake van verandering en variatie in de missies. Zombie Army 4: Dead War brengt hier verandering in. In de korte tijd dat ik de game speelde, heb ik mijn personage zien groeien en mijn wapens de nodige upgrades gegeven. Spelers kunnen nu op zoek gaan naar skillpoints die verstopt zitten in de missies. Deze punten en Weapon Packs kunnen vervolgens worden gebruikt op verschillende werkbanken. Zo kan het magazijn van het wapen worden vergroot, kunnen wapens sterker worden gemaakt en kan er speciale munitie worden gesmeed. Het menu is niet bijzonder breedvoerig, maar biedt spelers toch de nodige opties om meer voldoening uit de missies te halen.

Naast het verbeteren en modificeren van wapens, beschikt elk speelbaar personage in Zombie Army 4: Dead War over zijn eigen specifieke vaardigheden. Zo kan er met gekozen personages een krachtige, elektrische mêlee-aanval worden uitgevoerd. Bovendien draagt elke kill bij aan een wapengebonden special attack-meter. Zodra de meter vol is, kan een bijzonder sterke aanval worden gebruikt. Dit maakte tijdens mijn speelsessie meer dan eens het verschil tussen leven of dood

Het is makkelijker om een kogel in het hoofd van een zombie te plaatsen, dan jezelf door een deur te krijgen

-

Vullen praatjes de gaatjes?

Hoewel mijn speelsessie niet bijzonder lang duurde, werd het vrij snel duidelijk dat Rebellion geprobeerd heeft om een diepere laag aan de franchise toe te voegen door het verhaal van de game te accentueren. Dat doen zij bijvoorbeeld door tussenfilmpjes wat meer body te geven. Deze duren langer en schijnen door in de missies die hierop volgen. Wanneer er iets of iemand wordt opgeblazen in een tussenfilmpje, speelt de volgende missie hierop in en is de ravage nog zichtbaar.. Of een coherent overkoepelend verhaal de game naar nieuwe hoogtes kan tillen, is nog maar de vraag. Uiteindelijk blijft het verkoopargument van de Zombie Army-franchise het vakkundig overhoop blazen van levenloze figuren. Daar leent de Horde-modus zich overigens perfect voor. Het hele doel van deze modus is om zolang mogelijk te overleven terwijl je het opneemt tegen enorme groepen zombies.

Daarnaast wordt er, in tegenstelling tot de vorige delen, eindelijk gepraat tijdens het spelen. In-game vinden er hier en daar korte dialogen plaats tussen de personages. Deze dialogen zijn per personagecombinatie uniek. Hoewel het maar om een klein detail gaat, draagt het wel bij aan de immersie en de spelbeleving van de gamer. Bovendien reageren de personages op gebeurtenissen om hen heen. Bijvoorbeeld wanneer er iets desastreus gebeurt, of als een andere speler bijzonder goed bezig is.

Nog even sleutelen

De speelsessie vloog voorbij en ik heb mij uitstekend vermaakt. Maar in veel aspecten voelde de game toch nog niet helemaal af. Het voortbewegen in gebouwen, huizen en andere kleine ruimtes ging niet bepaald soepel. Het is makkelijker om een kogel in het hoofd van een zombie te plaatsen, dan jezelf door een deur te krijgen. Bovendien bleken sommige schoten niet te worden geregistreerd, maar de verwachting is dat dergelijke bugs worden verwijderd voordat de game definitief wordt gelanceerd.

Ook grafisch is er nog veel ruimte voor verbetering. De graphics voelen niet altijd van deze generatie. En dat terwijl de volgende generatie alweer voor de deur staat. Natuurlijk ligt de focus van Zombie Army 4: Dead War veelal op de gameplay en in het specifiek op de gunplay. Maar gezien het feit dat de gunplay vrijwel klakkeloos is overgenomen van Sniper Elite 4, heb ik het gevoel dat er meer in had gezeten.

De speelsessie vond begin december 2019 plaats en de release van de game staat gepland voor 4 februari 2020. Rebellion heeft de afgelopen weken hopelijk dus gebruikt om de puntjes op de i te zetten . De ontwikkelaar heeft duidelijk zijn best gedaan om Zombie Army 4: Dead War uitgebreider te maken dan zijn voorgangers. Het progressiesysteem houdt de game langer boeiend en de verschillende personaliseringsopties bieden spelers de nodige motivatie. Natuurlijk moet Zombie Army 4: Dead War het vooral hebben van zijn gezellige coöp- en arcadefestiviteiten. Deze elementen komen vooralsnog goed uit de verf, maar of het genoeg is om de reeks naar nieuwe hoogtes te tillen moet nog blijken.

Zombie Army 4: Dead War verschijnt op 4 februari voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog
Nieuws

Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog

Het salaris van starters stijgt zelfs nog meer

FromSoftware heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar het gemiddelde salaris van zijn werknemers met 11,8 procent verhoogt.

De verhoging gaat in vanaf april 2025. Daarbij gaat het maandelijkse salaris van starters van 260.000 naar 300.000 yen (1.607,79 naar 1.855,14 euro), een stijging van iets meer dan vijftien procent.

"Bij FromSoftware streven we er naar om games te ontwikkelen die emotie overbrengen, waarde bevatten en plezier opleveren", zo valt in een statement te lezen. "Om dit mogelijk te maken werken we aan een stabiel inkomen en belonende werkomgeving waar onze werknemers vol voor gameontwikkeling kunnen gaan. De stijging in basis- en starterssalarissen maakt onderdeel uit van dit doel."

Het laatste wapenfeit van FromSoftware is Shadow of the Erdree, een uitbreiding voor de in 2022 verschenen hitgame Elden Ring. Andere games van het bedrijf zijn onder andere de Dark Souls-spellen, Bloodborne, Ace Combat 6 en Sekiro: Shadows Die Twice. Het is op moment van schrijven niet bekend waar de Japanse studio nu aan werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar
Nieuws

PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar

Eind september verscheen de PS5-versie al in de rest van de wereld

De PlayStation 5-versie van Palworld is sinds vanochtend ook in Japan beschikbaar.

Palworld verscheen eind september op PlayStation 5, maar in Japan bleek het spel niet op Sony's console te zijn uitgekomen. Er werd gespeculeerd dat dit te maken had met het feit dat de Japanse bedrijven Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocket Pair voor de rechter slepen vanwege gelijkenissen tussen de game en Pokémon.

Blijkbaar staat dit er toch los van, want inmiddels is de game ook in Japan op PS5 beschikbaar. Waarom de Japanse PS5-versie van de game langer op zich liet wachten dan in de rest van wereld, is op dit moment niet bekend.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Eerder deze week werd aangekondigd dat Krafton verantwoordelijk is voor het leveren van een mobiele versie van Palworld. Daarbij zal de gameplay van Palworld worden klaargestoomd voor een speelstijl die past op iOS- en Android-apparaten. Meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!