Zo game je vijf keer langer op je Switch zonder stopcontact
Nieuws

Zo game je vijf keer langer op je Switch zonder stopcontact

De Nintendo Switch is een fantastische handheldconsole, maar de batterijduur is helaas niet geweldig. Daarom kijken we vandaag naar de eenvoudigste manier om die drastisch te verbeteren: met een externe batterij.

Toen telefoons vroeger met gemak een week meegingen na één keer opladen, gold dat min of meer ook voor handheld consoles. De Nintendo Game Boys van toen maakten weliswaar gebruik van simpele AA-batterijen in plaats van speciale lithium-ion-accu’s, maar je kon er met gemak een hele dag op gamen. Geen zorgen dus over savegames die misschien verloren gaan als je niet op tijd een oplader of nieuwe batterijen kan vinden. Die tijden zijn veranderd, want nu telefoons en andere apparaten krachtiger zijn geworden, gaan ze een stuk minder lang mee dan vroeger - ook de Switch.

©GMRimport

Natuurlijk zijn er een tal van trucjes om de batterijduur te verbeteren, maar echt lang wordt de batterijduur nooit. Eén van de belangrijkste tips die we je kunnen geven is terugschroeven van de helderheid van het scherm. Gebruik je een helderheid van 30 procent in plaats van 100 procent, dan kun je een uur langer spelen. Speel je een game waarbij je geen internet nodig hebt? Zet dan je Switch op vliegtuigmodus om stroom te besparen. Zonder wifi kun je namelijk een half uur langer spelen. Als laatste kun je nog het trillen van de Joy-Cons uitzetten. Meestal is dat iets minder effectief dan het inschakelen van de vliegtuigmodus, maar als je games speelt waarbij de Joy-Cons continu trillen, kan het flink wat extra speeltijd opleveren.

Externe batterij

Het veranderen van wat instellingen kan dus zo een paar uur extra opleveren, maar een heel weekend gamen zit er nog niet in. De meest effectieve oplossing is daarom het gebruik van een externe batterij. Deze blokjes zijn al verkrijgbaar voor een tientje, maar kunnen ook honderden euro’s kosten. Ze werken vrijwel allemaal met de Nintendo Switch in handheldmodus, maar de capaciteit en laadsnelheid verschilt vaak enorm, en beide zijn belangrijk.

Gebruik je een batterij met usb-a-uitgangen en een usb-a naar usb-c-kabel, dan is de kans groot dat deze maximaal 7.5W (of 1.5A) kan leveren. Dat is genoeg om de Switch op te laden terwijl hij uitstaat, maar niet genoeg om de Switch van stroom te voorzien terwijl je een zware game aan het spelen bent. Zorg hoe dan ook voor een goede kwaliteit kabel, want een hele goedkope usb-a naar usb-c-kabel kan het einde van je Switch betekenen. Een usb-c-uitgang van 10W is nodig om de Nintendo Switch altijd van stroom te voorzien én de batterij (langzaam) op te laden. Heb je een uitgang die meer dan 10W kan leveren, dan laadt de batterij van de Switch sneller op. Vanaf 45W zal de Switch niet meer sneller opladen, maar het kan geen kwaad om een dergelijke poort te gebruiken.

©GMRimport

De capaciteit geeft simpelweg aan hoe vaak je de Switch batterij kunt opladen met de externe batterij. Deze waarde vind je tussen de specificaties met de eenheid Wh (watt-hours) of mAh (milliamp-hours, meestal bij usb-a-laders). Als ze beide worden weergegeven, is het beter om enkel naar het aantal Wh te kijken. De Nintendo Switch heeft zelf een capaciteit van 15,95Wh (4310mAh), dus als je rekening houdt met wat warmteverlies in het laadcircuit kun je de Switch ongeveer één keer opladen met een externe batterij van 20Wh (5400mAh). Vliegmaatschappijen en pakketbezorgers staan maximaal 100Wh toe, dus dat is vaak ook wat je in de duurste externe batterijen zult vinden.

Let op: Gebruik je de externe batterij ook terwijl de Nintendo Switch in de dock staat, zorg dan voor een uitgang van minimaal 45W. De batterij van de Switch kan snel achteruit gaan als de externe batterij niet genoeg kan leveren. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de Switch kapotging door een te zwakke oplader te gebruiken voor het dock.

In de praktijk

Om uit te testen hoeveel extra speeltijd je haalt uit een externe batterij, heeft Hyper ons de HyperJuice 130W opgestuurd. Dat is één van de meest luxe batterijblokken van het moment en kan vrijwel ieder usb-c-apparaat opladen met de 100W usb-c-uitgang. Met een capaciteit van 100Wh kun je de Nintendo Switch in theorie ruim zes keer opladen, en hij is ook geschikt voor laptops. Om de theorie en de praktijk te vergelijken hebben we Zelda: Breath of the Wild weer opgestart en net zo lang gespeeld tot de Switch en de HyperJuice helemaal leeg waren. Tijdens de test stond het scherm tijdens alle speelsessies op 100 procent en waren alle toeters en bellen ingeschakeld.

©GMRimport

Op eigen kracht houdt een bijna twee jaar oude Switch het 2 uur en 58 minuten vol, net genoeg voor een lange treinrit binnen Nederland dus. De 100Wh capaciteit in de HyperJuice wist dat te verlengen met een flinke 15 uur en 47 minuten, ruim vijf keer de speeltijd van de Switch zelf en genoeg om het hele weekend door te spelen. Speel je een iets minder veeleisend spel en zet je het scherm wat minder helder, dan houdt de Switch het met de HyperJuice waarschijnlijk nog langer vol.

Om te kijken hoe de Nintendo Switch reageert op een goedkope externe batterij, hebben we een merkloos model uit de kast getrokken. Volgens de opdruk heeft deze een capaciteit van 13Wh en een maximaal vermogen van 7.5W. Zoals verwacht loopt de batterij van de Switch langzaam leeg als je met deze externe batterij probeert op te laden terwijl je aan het spelen bent, maar dat betekent niet dat de externe batterij niks doet. Als je de Switch (uitgeschakeld) weglegt, dan zal je zien dat hij wel degelijk langzaam oplaadt. Met deze 13Wh batterij was er op die manier toch 61 procent bij gekomen. Dat betekende in dit geval 1 uur en 41 minuten extra speeltijd.

©GMRimport

Een kanttekening bij bovenstaande tests is dat we gebruikmaakten van de eerste generatie Switch-consoles van voor september 2019. Heb je een tweede generatie Nintendo Switch met een serienummer eindigend op ‘(-01)’, dan heb je een efficiëntere processor en kun je dus nog veel langer doorspelen. De nieuwe generatie is ongeveer de helft efficiënter, dus de 100Wh HyperJuice zou dan genoeg moeten zijn voor ruim 23 uur extra tijd in Breath of the Wild.

©GMRimport

Portable dock

Lekker lang kunnen spelen in handheldmodus is natuurlijk fantastisch, maar soms wil je bij vrienden gewoon op de grote televisie kunnen spelen zonder die onnodig grote dock mee te slepen. Tot voor kort waren er enkel een aantal onofficiële compacte docks beschikbaar, waarvan regelmatig verhalen verschenen over defecte consoles. Daar komt nu verandering in, want Hyper heeft ons een oplossing gestuurd in de vorm van de HyperDrive. Dit kleine blokje is ongeveer even groot als een pakje kaarten, maar biedt dezelfde functionaliteit als de standaarddock, en meer. Hij laadt niet alleen de Switch op en koppelt deze via hdmi aan je televisie, de HyperDrive doet dat ook voor je laptop, smartphone of tablet. Het nadeel? Hij wordt verstuurd vanuit de VS waardoor je mogelijk te maken krijgt met importkosten bovenop de forse 99 dollar vraagprijs.

Conclusie

Er zijn veel misvattingen over het gebruik van externe batterijen met de Nintendo Switch, maar eigenlijk werken ze vrijwel allemaal zolang je de console in handheldmodus gebruikt. Als je investeert in een dikke variant met een capaciteit van 100Wh, dan kun je de Switch zelfs ruim vijf keer helemaal opnieuw opladen. Als je er dan ook nog een compacte dock bij hebt zoals de HyperDrive, dan is de Switch eindelijk zo draagbaar als Nintendo ons bij de lancering beloofde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error