Zes tips om goed te beginnen aan Mafia: Definitive Edition
Gamer.nl
Nieuws

Zes tips om goed te beginnen aan Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition is weliswaar vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd, maar het is ook een game gemaakt in de geest van het achttien jaar oude origineel. Mafia doet dingen daarom net even anders dan we gewend zijn. Om je goed op weg te helpen, hebben we een aantal tips verzameld.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door 2K Games. Lees hier wat dat betekent.

Mafia: Definitive Edition is weliswaar vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd, maar het is ook een game gemaakt in de geest van het achttien jaar oude origineel. Mafia doet dingen daarom net even anders dan we gewend zijn. Om je goed op weg te helpen, hebben we een aantal tips verzameld.

Zet Driving Mode en Police Response op Simulation

In de instellingen kun je aanpassen hoe gemakkelijk auto’s zich laten besturen, en hoe de politie op jou reageert. Standaard staan die instellingen op Normal, maar we kunnen ten zeerste aanbevelen om die instellingen op Simulation te zetten. Nu is Simulation een beetje een zwaar woord, want echt realistisch wordt het niet. Wél wordt het precies zoals in het origineel: auto’s dweilen lekker over de weg en hebben flinke overstuur als je een te strakke bocht neemt. De politie reageert in deze stand ook op kleine overtredingen, zoals te hard of door rood rijden. Het lijken kleine details die misschien op papier zelfs vervelend klinken, maar geloof ons: het past zoveel beter bij de game!

©GMRimport

Betaal een boete

Over politie gesproken: je hoeft oom agent niet gelijk door zijn platte pet te schieten. Kleine overtredingen worden in Mafia ook écht als zodanig geregistreerd. De politie ramt je dus ook niet gelijk van de weg om je vol lood te pompen als je alleen maar iets te hard reed. Wel manen ze je tot stoppen en uitstappen. Doe je dit braaf, dan betaal je een boete en is het weer klaar. Scheelt iedereen een hoop gedoe!

Maak geen gebruik van Skip Drive

Nog een optie die je bij de instellingen vindt, is het inschakelen van de Skip Drive-mogelijkheid. Die kun je dan weer beter niet gebruiken. Met deze functie kun je tijdens de meeste missies autoritjes overslaan, maar waarom zou je dat doen? Los van dat rondrijden door het sfeervolle Lost Heaven fundamenteel onderdeel van de game is, mis je zo ook dialogen en interacties tussen hoofdpersoon Tommy Angelo en zijn maffiamaatjes Paulie en Sam. Gewoon niet skippen dus.

©GMRimport

Gebruik je minimap goed

De minimap is niet alleen handig om de weg mee te vinden als je door de straten van Lost Heaven rijdt. Ook verzamelobjecten, munitie en de soms ernstig nodige healthpakketjes verschijnen automatisch op de minimap als je in de buurt bent. Alleen: je ziet enkel wat op jouw ‘niveau’ zit. Dat luistert nogal nauw. Items op een andere verdieping in een huis zie je dus niet meteen, maar zelfs een klein opstapje telt al als een ander niveau. Houd dit goed in het achterhoofd wanneer je flink onder vuur ligt - kogels en health kunnen dichterbij zijn dan je misschien denkt.

Check Salieri’s Bar in Free Ride

Fans van het origineel missen in het menu misschien de Free Ride Extreme-modus. Maar wacht: loop in Free Ride Salieri’s Bar binnen en kijk eens goed rond. In de thuisbasis van de Salieris liggen briefjes met daarop opdrachten, die je naar de voertuigen leiden die vroeger in Free Ride Extreme beschikbaar waren. Zo kun je een aantal extreme voertuigen, zoals de steigerende Crazy Horse, toch vrijspelen.

©GMRimport

Pas op met googlen

Heb je Mafia nog nooit gespeeld? Pas dan even op met namen googlen of missies opzoeken. In guides en artikelen over het origineel is men nou eenmaal niet meer zo voorzichtig met spoilers: het spel is immers al achttien jaar oud. Toch zitten er een aantal toffe plotwendingen in Mafia. Als je die dus nog niet weet: houden zo tot ze zich op jouw scherm voltrekken!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tactische shooter Ready or Not komt deze zomer naar consoles
Gamer.nl
Nieuws

Tactische shooter Ready or Not komt deze zomer naar consoles

Inclusief twee nieuwe missies die ook naar pc komen

De tactische first-person shooter Ready or Not verschijnt in de loop van aankomende zomer op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Dat heeft VOID Interactive aangekondigd. De game verscheen in 2021 al als early access-spel op Steam en kwam eind 2023 volledig uit op pc. Aankomende zomer komt de game dus naar PS5 en Xbox Series-consoles, en de pc-versie van het spel zal dan ook op Epic Games Store en Microsoft Store verschijnen.

In Ready or Not maken spelers deel uit van een SWAT-team om de toename aan misdaad in de stad Los Sueños tegen te gaan. In realistische, gevaarlijke situaties moeten spelers criminelen uitschakelen. VOID Interactive heeft daarbij advies gewonnen van politieteams om het spel zo realistisch mogelijk te maken.

De game bevat twintig singleplayermissies die ook online in co-op met in totaal vijf spelers doorlopen kunnen worden, en er worden twee nieuwe missies toegevoegd als gratis downloadbare content. Deze missies komen ook op pc beschikbaar.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!