Volgens een van de medeoprichters van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog ging de studio akkoord met een overname door Sony zodat de studio zich niet meer druk hoefde te maken over ontwikkelbudgetten.
Naughty Dog werd in 2001 overgenomen door Sony voor een onbekend bedrag. Daarvoor had de Amerikaanse ontwikkelaar al met Sony samengewerkt aan de Crash Bandicoot-games. Andy Gavin, een van oprichters van Naughty Dog, legde in een onlangs geplaatste post op LinkedIn uit hoe de overname tot stand kwam.
"In 2000 financierden we zelf nog elk project. De stress die kwam kijken bij het financieren van deze steeds groter wordende budgetten was enorm. Dat gold niet alleen voor ons - het was en is nog steeds een systematisch probleem bij AAA-ontwikkeling. Ontwikkelaars hebben bijna nooit de middelen om hun eigen games te financieren, wat uitgevers erg veel macht geeft."
Gavin vervolgt: "Aan Sony verkocht worden draaide niet alleen om het veiligstellen van een financiële toekomst voor Naughty Dog. Het gaf de studio de middelen om de beste games mogelijk te maken, zonder dat we werden verpletterd door het gewicht van de stijgende kosten en de verlammende angst dat één fout alles zou verknallen."
Wat Gavin betreft was de verkoop de juiste keuze: "AAA-games zijn alleen maar prijziger geworden. De grootste games kosten tegenwoordig 300, 400 of zelfs 500 miljoen dollar om te ontwikkelen. Hadden we het (als zelfstandige studio) gered? Misschien. Maar door overgenomen te worden door de juiste partij kreeg Naughty Dog de stabiliteit die het nodig had om te gedijen en om de games waar we altijd van hebben gedroom te kunnen blijven maken!"
Naughty Dog werd in 1984 opgericht door Gavin en Jason Rubin. De studio werd zoals gezegd vooral bekend dankzij de Crash Bandicoot-games. Daarna ontwikkelde het IP zoals Jak and Daxter, Uncharted en The Last of Us. Eind vorig jaar werd de nieuwe game van de ontwikkelaar onthuld, genaamd Intergalactic: The Heretic Prophet.