Zelda: Link’s Awakening-remake is het schattigste op E3
Nieuws

Zelda: Link’s Awakening-remake is het schattigste op E3

Tijdens de Nintendo Direct kregen we zowaar een teaser van het vervolg op Zelda: Breath of the Wild te zien. Een releasedatum, titel of enige details ontbreken nog, maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten op meer Zelda-plezier op de Switch. Over een paar korte maanden krijgen we namelijk de schattige remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening voorgeschoteld. Zin in een overheerlijk Zelda-tussendoortje?

Link’s Awakening is ook na de vele vervolgen die sindsdien zijn verschenen nog steeds een van de beste Zelda-games ooit gemaakt. Ondergetekende speelde de afgelopen maanden het origineel (met de DX-kleuren) op een Game Boy. En wat blijkt? Het minimale, maar krachtige verhaal, de strakke kerkers en goede personages hebben de tand des tijds zonder schrammetjes doorstaan.

De pixelart en inventory management zijn misschien niet voor iedereen weggelegd in 2019, maar doen op elegante wijze wat ze moeten doen en gooien een emmer nostalgie over je gezicht. Nu Nintendo een remake gaat maken in een stijl die doet denken aan een knap gemaakte kijkdoos, moeten we ons misschien afvragen of dit nieuwe jasje wel nodig is voor deze klassieker. We ontdekten op E3 alvast een stukje van het vernieuwde Koholint Island om het bestaansrecht te onderzoeken.

©GMRimport

Heerlijk Chibi

De grafische stijl van deze remake is eigenlijk het meest interessante aspect. Nintendo had kunnen kiezen voor een iets veiligere visuele uitstraling, zoals een HD-versie van A Link Between Worlds. In plaats daarvan krijgt deze nieuwe iteratie van Link’s Awakening een chibi-uitstraling. Link, de andere inwoners van Koholint en de vijanden zijn net kleine poppetjes die je in een hippe speelgoedwinkel kunt vinden. Ook de wereld helpt mee om het kijkdoos-effect te versterken, mede dankzij een milde tilt-shift. Hoewel het vergeleken met de pixel art uit het origineel schattiger en wellicht iets minder serieus is, wordt direct bij het spelen duidelijk dat alles op zijn plek valt en de charme van de schattige Link ijzersterk is. Overigens is deze keuze thematisch niet eens zo heel vergezocht. In de DX-versie van het origineel maakte je namelijk foto’s waarin je een Link ziet die best vergelijkbaar is met de nieuwe Link.

Waar het origineel de speler qua speelveld beperkt tot schermen ter grootte van het Game Boy-display om de actie te vertonen, zijn deze limieten geschrapt voor de remake. Je kan vrij rondlopen in de wereld, wat best even schokkend is voor veteranen die het hele eiland nog uit hun hoofd kennen. Dit gevoel van vrijheid in het ontdekken komt misschien bekend voor bij Animal Crossing-spelers die van de GameCube-versie komen. Het is in ieder geval een fijne belevenis, dat helemaal niets gaat betekenen voor nieuwe spelers. De remake bevat verder een aantal subtiele verfijningen. Zo hoef je niet meer items als je schild of zwaard op een knop in te stellen, maar zijn deze altijd te gebruiken met respectievelijk de ZR-knop en B-knop. Daarnaast is de map overzichtelijker geworden, de UI flink verbeterd en zijn er algemene quality of life-updates aanwezig om de ervaring te moderniseren.

©GMRimport

Meer dan een één-op-één overzetting?

Qua nieuwe content is het nog een beetje gissen wat we precies kunnen verwachten. In de trailer tijdens de Nintendo Direct en in de Treehouse-stream daarna zagen we een modus waarin je je eigen kerker kunt samenstellen. Door verschillende kerkers in de spelwereld te klaren ontvang je ‘kamers’ in je inventaris waarmee je de kerker kunt vullen. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een vriend of vriendin uitdagen om deze kerker zo snel mogelijk te klaren. Dit zorgt voor een frisse uitdaging voor de Zelda-fans onder ons die Link’s Awakening wel kunnen dromen.

Verder zijn er een paar nieuwe items toegevoegd, zoals een Fairy Bottle en appels die je uit bomen kan schudden. Het lijkt er dus op dat een aantal elementen uit andere Zelda-games met terugwerkende kracht in deze remake zijn verwerkt. Tevens hebben we gezien dat Link in de trailer meer hartjes heeft dan ooit mogelijk was, wat kan wijzen op meer heart pieces om te ontdekken. De vraag is nu alleen nog hoe substantieel deze vernieuwingen zijn. Wel zagen we in onze demoversie dat de framerate nog niet optimaal is, wat voor een aantal framedrops zorgde. Hopelijk is dit opgepoetst bij de release en bevat de remake nog een aantal goede verrassingen zodat ook veteranen genoeg hebben om van te genieten.

©GMRimport

Centraal in deze remake staat dus echt de grafische stijl, die een unieke twist aan de 26-jarige klassieker geeft. Wanneer je Link’s Awakening speelt, voelt de game misschien aan zoals je je herinnert van vroeger, maar de kans is groot dat de beperkingen van het origineel vandaag de dag opvallender zijn dan je denkt. De moderniseringen zorgen er voor dat deze vaak vergeten parel nieuw publiek kan vinden en het geeft ook een goede reden voor Zelda-fans om een nieuw bezoekje te maken aan Koholint Island. Chibi-Link heeft ons hart in ieder geval gestolen.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening Remake is vanaf 20 september beschikbaar voor Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!