Zelda: Link’s Awakening-remake is het schattigste op E3
Nieuws

Zelda: Link’s Awakening-remake is het schattigste op E3

Tijdens de Nintendo Direct kregen we zowaar een teaser van het vervolg op Zelda: Breath of the Wild te zien. Een releasedatum, titel of enige details ontbreken nog, maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten op meer Zelda-plezier op de Switch. Over een paar korte maanden krijgen we namelijk de schattige remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening voorgeschoteld. Zin in een overheerlijk Zelda-tussendoortje?

Link’s Awakening is ook na de vele vervolgen die sindsdien zijn verschenen nog steeds een van de beste Zelda-games ooit gemaakt. Ondergetekende speelde de afgelopen maanden het origineel (met de DX-kleuren) op een Game Boy. En wat blijkt? Het minimale, maar krachtige verhaal, de strakke kerkers en goede personages hebben de tand des tijds zonder schrammetjes doorstaan.

De pixelart en inventory management zijn misschien niet voor iedereen weggelegd in 2019, maar doen op elegante wijze wat ze moeten doen en gooien een emmer nostalgie over je gezicht. Nu Nintendo een remake gaat maken in een stijl die doet denken aan een knap gemaakte kijkdoos, moeten we ons misschien afvragen of dit nieuwe jasje wel nodig is voor deze klassieker. We ontdekten op E3 alvast een stukje van het vernieuwde Koholint Island om het bestaansrecht te onderzoeken.

©GMRimport

Heerlijk Chibi

De grafische stijl van deze remake is eigenlijk het meest interessante aspect. Nintendo had kunnen kiezen voor een iets veiligere visuele uitstraling, zoals een HD-versie van A Link Between Worlds. In plaats daarvan krijgt deze nieuwe iteratie van Link’s Awakening een chibi-uitstraling. Link, de andere inwoners van Koholint en de vijanden zijn net kleine poppetjes die je in een hippe speelgoedwinkel kunt vinden. Ook de wereld helpt mee om het kijkdoos-effect te versterken, mede dankzij een milde tilt-shift. Hoewel het vergeleken met de pixel art uit het origineel schattiger en wellicht iets minder serieus is, wordt direct bij het spelen duidelijk dat alles op zijn plek valt en de charme van de schattige Link ijzersterk is. Overigens is deze keuze thematisch niet eens zo heel vergezocht. In de DX-versie van het origineel maakte je namelijk foto’s waarin je een Link ziet die best vergelijkbaar is met de nieuwe Link.

Waar het origineel de speler qua speelveld beperkt tot schermen ter grootte van het Game Boy-display om de actie te vertonen, zijn deze limieten geschrapt voor de remake. Je kan vrij rondlopen in de wereld, wat best even schokkend is voor veteranen die het hele eiland nog uit hun hoofd kennen. Dit gevoel van vrijheid in het ontdekken komt misschien bekend voor bij Animal Crossing-spelers die van de GameCube-versie komen. Het is in ieder geval een fijne belevenis, dat helemaal niets gaat betekenen voor nieuwe spelers. De remake bevat verder een aantal subtiele verfijningen. Zo hoef je niet meer items als je schild of zwaard op een knop in te stellen, maar zijn deze altijd te gebruiken met respectievelijk de ZR-knop en B-knop. Daarnaast is de map overzichtelijker geworden, de UI flink verbeterd en zijn er algemene quality of life-updates aanwezig om de ervaring te moderniseren.

©GMRimport

Meer dan een één-op-één overzetting?

Qua nieuwe content is het nog een beetje gissen wat we precies kunnen verwachten. In de trailer tijdens de Nintendo Direct en in de Treehouse-stream daarna zagen we een modus waarin je je eigen kerker kunt samenstellen. Door verschillende kerkers in de spelwereld te klaren ontvang je ‘kamers’ in je inventaris waarmee je de kerker kunt vullen. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een vriend of vriendin uitdagen om deze kerker zo snel mogelijk te klaren. Dit zorgt voor een frisse uitdaging voor de Zelda-fans onder ons die Link’s Awakening wel kunnen dromen.

Verder zijn er een paar nieuwe items toegevoegd, zoals een Fairy Bottle en appels die je uit bomen kan schudden. Het lijkt er dus op dat een aantal elementen uit andere Zelda-games met terugwerkende kracht in deze remake zijn verwerkt. Tevens hebben we gezien dat Link in de trailer meer hartjes heeft dan ooit mogelijk was, wat kan wijzen op meer heart pieces om te ontdekken. De vraag is nu alleen nog hoe substantieel deze vernieuwingen zijn. Wel zagen we in onze demoversie dat de framerate nog niet optimaal is, wat voor een aantal framedrops zorgde. Hopelijk is dit opgepoetst bij de release en bevat de remake nog een aantal goede verrassingen zodat ook veteranen genoeg hebben om van te genieten.

©GMRimport

Centraal in deze remake staat dus echt de grafische stijl, die een unieke twist aan de 26-jarige klassieker geeft. Wanneer je Link’s Awakening speelt, voelt de game misschien aan zoals je je herinnert van vroeger, maar de kans is groot dat de beperkingen van het origineel vandaag de dag opvallender zijn dan je denkt. De moderniseringen zorgen er voor dat deze vaak vergeten parel nieuw publiek kan vinden en het geeft ook een goede reden voor Zelda-fans om een nieuw bezoekje te maken aan Koholint Island. Chibi-Link heeft ons hart in ieder geval gestolen.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening Remake is vanaf 20 september beschikbaar voor Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!