Yoshio Sakamoto: ‘Metroid Dread overstijgt de originele visie van vijftien jaar geleden'
Nieuws

Yoshio Sakamoto: ‘Metroid Dread overstijgt de originele visie van vijftien jaar geleden'

De grootste verrassing van Nintendo’s E3-Direct was misschien wel de aankondiging van Metroid Dread. Na een periode van negentien jaar kunnen we deze herfst eindelijk weer aan de slag met nieuwe een 2D-Metroid. Gamer.nl deed mee aan een roundtable-interview met producer Yoshio Sakamoto om meer te weten te komen over de visie en ontwikkeling van Metroid Dread.

Yoshio Sakamoto heeft een lange loopbaan bij Nintendo achter de rug, waar hij aan veel iconische games en franchises heeft gewerkt. Sinds 1982 trad hij voornamelijk op als gameregisseur voor bijna alle Metroid-games. Ook games als de originele Donkey Kong, WarioWare en Kid Icarus heeft hij aangeraakt, maar Sakamoto is overduidelijk de belangrijkste schakel voor de Metroid-franchise. Terwijl we wachten op een nieuw deel in de Metroid Prime-reeks, werden fans deze week overdonderd door de onthulling van een nieuwe 2D-Metroid voor de Switch, waar Sakomoto al erg lang op broedt.

Metroid Dread werd in de aankondigingstrailer eerst even kort ‘Metroid 5’ genoemd, en niet zonder reden. De game is namelijk een voortzetting van het verhaal dat is begonnen bij de eerste Metroid voor de NES, werd voortgezet met Metroid 2: Return of Samus voor de Game Boy en Super Metroid voor de SNES en voor het laatst werd behandeld in Metroid Fusion voor de GBA. Tussendoor zijn nog wel een aantal remakes verschenen, zoals het uitstekende Metroid: Samus Returns voor 3DS uit 2017, maar in Metroid Dread krijgen spelers dus een compleet nieuw avontuur over Samus Aran voorgeschoteld, dat de verhaallijn van alle voorgaande games moet afsluiten.

©GMRimport

De visie voor Metroid Dread

Volgens Sakamoto ontstond de visie voor Metroid Dread vijftien jaar geleden al. Het concept draaide toen om een angstaanjagende vijand of beleving die Samus Aran moet zien te overwinnen. In de uiteindelijke game manifesteert dit gevoel van angst zich als de zogenaamde E.M.M.I.-robots. Zeven van deze zwaar bepantserde robots werden door de Galactic Federation naar de planeet ZDR gestuurd om de levensgevaarlijke X-parasieten op te sporen. Al snel verdwijnen de robots en is het aan Samus om op onderzoek uit te gaan.

De speler komt deze E.M.M.I-robots regelmatig tegen, wat een bijzonder stressvolle achtervolging in gang zet. Samus kan weinig doen tegen een E.M.M.I., behalve vluchten. Dat zorgt voor een spannend kat-en-muisspel waarbij de speler slim moet nadenken over de route door het level en veilige plekken moet zien te vinden. Het gevoel van angst (en vervolgens verlossing) uit deze segmenten zorgt volgens Sakamoto voor een nieuwe dimensie in de gameplay, naast de eindbaasgevechten en het vertrouwde verkennen van levels. Volgens Sakamoto is Metroid Dread overigens geen horrorgame. Wat ‘horror’ precies betekent, is volgens open voor interpretatie. Bovendien bestaat de game uit meer dan alleen de spannende achtervolgingen.

Vooral hoe vloeiend de game draait lijkt voor Metroid Dread belangrijk te zijn; de Switch-game moet in 60 frames per seconde worden weergegeven en draait meer dan ooit om snelle actie en de wendbaarheid van Samus. 

-

©GMRimport

De puzzelstukjes vallen op hun plaats

Er zijn in het verleden een aantal pogingen gedaan om Metroid Dread van de grond te krijgen, maar het project kwam pas echt tot leven toen Nintendo ontwikkelaar MercurySteam vroeg om dit project op te pakken. Na de geslaagde samenwerking voor de 3DS-remake Metroid: Samus Returns, was het voor Sakamoto duidelijk dat dit team uit Spanje begrijpt wat de essentie van Metroid is, en dat ze ‘het creatieve proces geoptimaliseerd hebben’ bij het maken van Samus Returns. Verrassend is misschien om te horen dat het verhaal van Metroid Dread pas echt vorm heeft gekregen toen MercurySteam op het project werd gezet. Sakamoto geeft aan dat het namelijk cruciaal is om concept en verhaal tegelijkertijd samen met het team uit te werken.

Een andere belangrijke reden waarom Metroid Dread nu pas verschijnt, is volgens Sakamoto dat de technologie nog niet in toereikend was om de ‘graphics en prestaties’ te produceren die hij voor ogen had. Vooral hoe vloeiend de game draait lijkt voor Metroid Dread belangrijk te zijn; de Switch-game moet in 60 frames per seconde worden weergegeven en draait meer dan ooit om snelle actie en de wendbaarheid van Samus. Dankzij een vernieuwde glijbeweging kan Samus bijvoorbeeld soepel nauwe gangetjes gebruiken, zonder snelheid te verliezen, of van afdalingen glijden.

De mêlee-counter uit Samus Returns is ook terug om de game meer snelheid te geven, en is nu ook te gebruiken tijdens het rennen. Misschien wel de grootste verandering, ook uit Samus Returns, is echter dat de game free aiming bevat, waardoor je te allen tijde om je heen kunt schieten als je rent. Sakamoto benadrukt daarbij ook dat Dread is ontwikkeld met nieuwe spelers in het achterhoofd. Dankzij het snellere tempo van de vloeiendere gameplay kan de game misschien wel een nog breder publiek bereiken, iets wat de franchise zeker verdient.

Watch on YouTube

Samus staat voorop

Door de jaren heen is de Metroid-franchise logischerwijs geëvolueerd met nieuwe ideeën en gameplaymogelijkheden. Op de vraag over wat er verandert en hetzelfde blijft, antwoordde Sakamoto dat Samus centraal staat bij het ontwikkelen van nieuwe Metroid-games. In de essentie draait het om haar persona, haar integriteit als vechter en de ervaringen en vaardigheden die zij krijgt. Vervolgens wordt er gekeken naar interessante manieren om de wereld te verkennen en moeten er verrassende elementen worden bedacht voor de speler.

Aan het eind van de interviewsessie geeft hij overigens aan dat dit niet het laatste is wat we van Samus hebben gezien, ondanks dat dit de verhaallijn van de eerste Metroid afsluit. “Het avontuur van Samus wordt voortgezet. Wanneer je Metroid Dread uitspeelt, snap je beter wat dit betekent”, aldus Sakamoto.

©GMRimport

Het is duidelijk dat Sakamoto erg opgelucht is dat Metroid Dread eindelijk het daglicht ziet. Hij zegt erg dankbaar te zijn dat MercurySteam helpt om zijn visie na vijftien jaar werkelijkheid te maken en dat het eindresultaat zelfs de originele visie zal overstijgen. Hij hint er tijdens het interview naar dat hij nu ook ‘nieuwe uitdagingen’ kan aangaan, en dat er ‘nieuwe perspectieven’ moeten komen voor volgende Metroid-games. Toch vermoeden we dat Sakamoto na Metroid Dread zijn liefde voor de franchise niet zomaar opzij schuift. Uit de manier waarop hij spreekt wordt duidelijk dat zijn passie voor Metroid nog even vurig brandt als ooit.

Metroid Dread komt op 8 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!