Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall

'Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen'

Xbox-baas Phil Spencer heeft zijn excuses aangeboden voor Redfall - een game die wisselend tot negatief wordt ontvangen door critici en spelers.

Spencer was vandaag te gast in de Kinda Funny Xcast, waarin hem werd gevraagd naar zijn mening over de ontvangst van Redfall. "Het is teleurstellend. Nu gaan we kijken wat we hier van kunnen leren en hoe we beter kunnen worden. Eén ding wat ik niet doe is tegen de creatieve aspiraties van onze teams ingaan."

Hij verduidelijkt: "Veel mensen denken dat bepaalde ontwikkelaars goed zijn in één type game. Ik geloof niet dat je ze moet dwingen om alleen maar dat soort games te ontwikkelen. Dat betekent misschien dat ze niet leveren waar sommige fans op hoopten. Maar wanneer Rare Sea of Thieves wil doen, Obsidian Grounded wil ontwikkelen en Tango Gameworks Hi-Fi Rush wil maken, wil ik ze daar een platform voor bieden."

Toch is dat bij Redfall niet helemaal goed verlopen: "Ik heb ook een selectie aan geweldige games nodig die onze fans verrassen en blij maken. We hebben daar niet in voldaan en daar verontschuldig ik mij voor. Het is aan ons om te leveren. Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen. (...) Om te zien dat fans vertrouwen verliezen en teleurgesteld zijn... ik ben ook teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik denk terug aan ons proces - de aankondiging dat de game op consoles in 30 fps zou draaien was een klap in het gezicht. En toen kwam de game uit en was de kritische ontvangst niet wat we voor ogen hadden."

De journalisten bij de Kinda Funny Xcast vroegen Spencer ook wanneer wordt besloten een game uit te stellen of toch maar uit te brengen, eventueel met technische problemen. "Een ontwikkelaar heeft een creatieve visie. Men moet zich afvragen of die creatieve visie tot stand is gekomen in hun game. Als daar het antwoord 'nee' op is, is het geen kwestie van uitstellen."

Hij vervolgt: "Dit gaat niet alleen specifiek over Redfall. We brengen games uit die hoog scoren en games die laag scoren. Als je daar als uitgever bang voor bent, moet je niet in de entertainmentindustrie werken. Dat gezegd hebbende; elke keer als we iets uitbrengen dat niet aan de verwachtingen voldoet, moeten we ons proces analyseren. Er zijn kwaliteitsproblemen waar we aan werken, maar we krijgen als feedback dat het spel niet aan de creatieve visie die we hadden voldoet. Dan is uitstellen niet de oplossing."

Spencer benadrukt dat Microsoft geen problemen heeft met uitstellen indien nodig - hij kaart onder andere Starfield en ook Redfall aan, dat eerder al uitgesteld werd. "Ik hou van Arkane Austin, maar het team heeft niet diens eigen interne doelen gehaald op release. Het is denk ik te simplistisch om te zeggen dat als we de game drie maanden hadden uitgesteld, het spel had geleverd wat men had verwacht. Dus als er problemen met tijdgebrek of bugs zijn, staan we open voor uitstel. Maar op een bepaald moment moeten we het uitbrengen en vertellen critici en spelers ons wat ze er van vinden."

Lars Cornelis gaf een 5 aan Redfall, dat sinds kort verkrijgbaar is op pc, Xbox Series en Game Pass: "Redfall voldoet bij lange na niet aan de standaard die we van Arkane Studios gewend zijn. Het spel zit verrassend ondoordacht in elkaar, weet maar sporadisch de fantasie te prikkelen en loopt technisch ook nog eens ondermaats. De game schiet oké weg en heeft een aantal toffe wapens, maar daar is alles mee gezegd."

Spencer liet zich tijdens de Xcast ook uit over de negatieve uitspraak van de Britse Competition and Marketing Authority (CMA) over Microsofts overname van Activision Blizzard. "De CMA-uitspraak was een teleurstelling. Ik was een jaar in gesprek met ze. Ze hebben het over een cloudgamingmarkt die wat mij betreft vandaag de dag nog niet bestaat. Maar ze zijn van mening dat we een voorsprong hebben in een markt die zich pas heeft gevormd, en deze content zou volgens hen anderen kunnen tegenhouden om concurrentie te bieden. Maar we gaan in hoger beroep en blijven toegewijd. Activision Blizzard King is niet onze strategie, maar het versnelt onze strategie, dus we blijven er aan werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
â–¼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
â–¼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!