Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall

'Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen'

Xbox-baas Phil Spencer heeft zijn excuses aangeboden voor Redfall - een game die wisselend tot negatief wordt ontvangen door critici en spelers.

Spencer was vandaag te gast in de Kinda Funny Xcast, waarin hem werd gevraagd naar zijn mening over de ontvangst van Redfall. "Het is teleurstellend. Nu gaan we kijken wat we hier van kunnen leren en hoe we beter kunnen worden. Eén ding wat ik niet doe is tegen de creatieve aspiraties van onze teams ingaan."

Hij verduidelijkt: "Veel mensen denken dat bepaalde ontwikkelaars goed zijn in één type game. Ik geloof niet dat je ze moet dwingen om alleen maar dat soort games te ontwikkelen. Dat betekent misschien dat ze niet leveren waar sommige fans op hoopten. Maar wanneer Rare Sea of Thieves wil doen, Obsidian Grounded wil ontwikkelen en Tango Gameworks Hi-Fi Rush wil maken, wil ik ze daar een platform voor bieden."

Toch is dat bij Redfall niet helemaal goed verlopen: "Ik heb ook een selectie aan geweldige games nodig die onze fans verrassen en blij maken. We hebben daar niet in voldaan en daar verontschuldig ik mij voor. Het is aan ons om te leveren. Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen. (...) Om te zien dat fans vertrouwen verliezen en teleurgesteld zijn... ik ben ook teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik denk terug aan ons proces - de aankondiging dat de game op consoles in 30 fps zou draaien was een klap in het gezicht. En toen kwam de game uit en was de kritische ontvangst niet wat we voor ogen hadden."

De journalisten bij de Kinda Funny Xcast vroegen Spencer ook wanneer wordt besloten een game uit te stellen of toch maar uit te brengen, eventueel met technische problemen. "Een ontwikkelaar heeft een creatieve visie. Men moet zich afvragen of die creatieve visie tot stand is gekomen in hun game. Als daar het antwoord 'nee' op is, is het geen kwestie van uitstellen."

Hij vervolgt: "Dit gaat niet alleen specifiek over Redfall. We brengen games uit die hoog scoren en games die laag scoren. Als je daar als uitgever bang voor bent, moet je niet in de entertainmentindustrie werken. Dat gezegd hebbende; elke keer als we iets uitbrengen dat niet aan de verwachtingen voldoet, moeten we ons proces analyseren. Er zijn kwaliteitsproblemen waar we aan werken, maar we krijgen als feedback dat het spel niet aan de creatieve visie die we hadden voldoet. Dan is uitstellen niet de oplossing."

Spencer benadrukt dat Microsoft geen problemen heeft met uitstellen indien nodig - hij kaart onder andere Starfield en ook Redfall aan, dat eerder al uitgesteld werd. "Ik hou van Arkane Austin, maar het team heeft niet diens eigen interne doelen gehaald op release. Het is denk ik te simplistisch om te zeggen dat als we de game drie maanden hadden uitgesteld, het spel had geleverd wat men had verwacht. Dus als er problemen met tijdgebrek of bugs zijn, staan we open voor uitstel. Maar op een bepaald moment moeten we het uitbrengen en vertellen critici en spelers ons wat ze er van vinden."

Lars Cornelis gaf een 5 aan Redfall, dat sinds kort verkrijgbaar is op pc, Xbox Series en Game Pass: "Redfall voldoet bij lange na niet aan de standaard die we van Arkane Studios gewend zijn. Het spel zit verrassend ondoordacht in elkaar, weet maar sporadisch de fantasie te prikkelen en loopt technisch ook nog eens ondermaats. De game schiet oké weg en heeft een aantal toffe wapens, maar daar is alles mee gezegd."

Spencer liet zich tijdens de Xcast ook uit over de negatieve uitspraak van de Britse Competition and Marketing Authority (CMA) over Microsofts overname van Activision Blizzard. "De CMA-uitspraak was een teleurstelling. Ik was een jaar in gesprek met ze. Ze hebben het over een cloudgamingmarkt die wat mij betreft vandaag de dag nog niet bestaat. Maar ze zijn van mening dat we een voorsprong hebben in een markt die zich pas heeft gevormd, en deze content zou volgens hen anderen kunnen tegenhouden om concurrentie te bieden. Maar we gaan in hoger beroep en blijven toegewijd. Activision Blizzard King is niet onze strategie, maar het versnelt onze strategie, dus we blijven er aan werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!