Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall

'Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen'

Xbox-baas Phil Spencer heeft zijn excuses aangeboden voor Redfall - een game die wisselend tot negatief wordt ontvangen door critici en spelers.

Spencer was vandaag te gast in de Kinda Funny Xcast, waarin hem werd gevraagd naar zijn mening over de ontvangst van Redfall. "Het is teleurstellend. Nu gaan we kijken wat we hier van kunnen leren en hoe we beter kunnen worden. Eén ding wat ik niet doe is tegen de creatieve aspiraties van onze teams ingaan."

Hij verduidelijkt: "Veel mensen denken dat bepaalde ontwikkelaars goed zijn in één type game. Ik geloof niet dat je ze moet dwingen om alleen maar dat soort games te ontwikkelen. Dat betekent misschien dat ze niet leveren waar sommige fans op hoopten. Maar wanneer Rare Sea of Thieves wil doen, Obsidian Grounded wil ontwikkelen en Tango Gameworks Hi-Fi Rush wil maken, wil ik ze daar een platform voor bieden."

Toch is dat bij Redfall niet helemaal goed verlopen: "Ik heb ook een selectie aan geweldige games nodig die onze fans verrassen en blij maken. We hebben daar niet in voldaan en daar verontschuldig ik mij voor. Het is aan ons om te leveren. Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen. (...) Om te zien dat fans vertrouwen verliezen en teleurgesteld zijn... ik ben ook teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik denk terug aan ons proces - de aankondiging dat de game op consoles in 30 fps zou draaien was een klap in het gezicht. En toen kwam de game uit en was de kritische ontvangst niet wat we voor ogen hadden."

De journalisten bij de Kinda Funny Xcast vroegen Spencer ook wanneer wordt besloten een game uit te stellen of toch maar uit te brengen, eventueel met technische problemen. "Een ontwikkelaar heeft een creatieve visie. Men moet zich afvragen of die creatieve visie tot stand is gekomen in hun game. Als daar het antwoord 'nee' op is, is het geen kwestie van uitstellen."

Hij vervolgt: "Dit gaat niet alleen specifiek over Redfall. We brengen games uit die hoog scoren en games die laag scoren. Als je daar als uitgever bang voor bent, moet je niet in de entertainmentindustrie werken. Dat gezegd hebbende; elke keer als we iets uitbrengen dat niet aan de verwachtingen voldoet, moeten we ons proces analyseren. Er zijn kwaliteitsproblemen waar we aan werken, maar we krijgen als feedback dat het spel niet aan de creatieve visie die we hadden voldoet. Dan is uitstellen niet de oplossing."

Spencer benadrukt dat Microsoft geen problemen heeft met uitstellen indien nodig - hij kaart onder andere Starfield en ook Redfall aan, dat eerder al uitgesteld werd. "Ik hou van Arkane Austin, maar het team heeft niet diens eigen interne doelen gehaald op release. Het is denk ik te simplistisch om te zeggen dat als we de game drie maanden hadden uitgesteld, het spel had geleverd wat men had verwacht. Dus als er problemen met tijdgebrek of bugs zijn, staan we open voor uitstel. Maar op een bepaald moment moeten we het uitbrengen en vertellen critici en spelers ons wat ze er van vinden."

Lars Cornelis gaf een 5 aan Redfall, dat sinds kort verkrijgbaar is op pc, Xbox Series en Game Pass: "Redfall voldoet bij lange na niet aan de standaard die we van Arkane Studios gewend zijn. Het spel zit verrassend ondoordacht in elkaar, weet maar sporadisch de fantasie te prikkelen en loopt technisch ook nog eens ondermaats. De game schiet oké weg en heeft een aantal toffe wapens, maar daar is alles mee gezegd."

Spencer liet zich tijdens de Xcast ook uit over de negatieve uitspraak van de Britse Competition and Marketing Authority (CMA) over Microsofts overname van Activision Blizzard. "De CMA-uitspraak was een teleurstelling. Ik was een jaar in gesprek met ze. Ze hebben het over een cloudgamingmarkt die wat mij betreft vandaag de dag nog niet bestaat. Maar ze zijn van mening dat we een voorsprong hebben in een markt die zich pas heeft gevormd, en deze content zou volgens hen anderen kunnen tegenhouden om concurrentie te bieden. Maar we gaan in hoger beroep en blijven toegewijd. Activision Blizzard King is niet onze strategie, maar het versnelt onze strategie, dus we blijven er aan werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!