Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall

'Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen'

Xbox-baas Phil Spencer heeft zijn excuses aangeboden voor Redfall - een game die wisselend tot negatief wordt ontvangen door critici en spelers.

Spencer was vandaag te gast in de Kinda Funny Xcast, waarin hem werd gevraagd naar zijn mening over de ontvangst van Redfall. "Het is teleurstellend. Nu gaan we kijken wat we hier van kunnen leren en hoe we beter kunnen worden. Eén ding wat ik niet doe is tegen de creatieve aspiraties van onze teams ingaan."

Hij verduidelijkt: "Veel mensen denken dat bepaalde ontwikkelaars goed zijn in één type game. Ik geloof niet dat je ze moet dwingen om alleen maar dat soort games te ontwikkelen. Dat betekent misschien dat ze niet leveren waar sommige fans op hoopten. Maar wanneer Rare Sea of Thieves wil doen, Obsidian Grounded wil ontwikkelen en Tango Gameworks Hi-Fi Rush wil maken, wil ik ze daar een platform voor bieden."

Toch is dat bij Redfall niet helemaal goed verlopen: "Ik heb ook een selectie aan geweldige games nodig die onze fans verrassen en blij maken. We hebben daar niet in voldaan en daar verontschuldig ik mij voor. Het is aan ons om te leveren. Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen. (...) Om te zien dat fans vertrouwen verliezen en teleurgesteld zijn... ik ben ook teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik denk terug aan ons proces - de aankondiging dat de game op consoles in 30 fps zou draaien was een klap in het gezicht. En toen kwam de game uit en was de kritische ontvangst niet wat we voor ogen hadden."

De journalisten bij de Kinda Funny Xcast vroegen Spencer ook wanneer wordt besloten een game uit te stellen of toch maar uit te brengen, eventueel met technische problemen. "Een ontwikkelaar heeft een creatieve visie. Men moet zich afvragen of die creatieve visie tot stand is gekomen in hun game. Als daar het antwoord 'nee' op is, is het geen kwestie van uitstellen."

Hij vervolgt: "Dit gaat niet alleen specifiek over Redfall. We brengen games uit die hoog scoren en games die laag scoren. Als je daar als uitgever bang voor bent, moet je niet in de entertainmentindustrie werken. Dat gezegd hebbende; elke keer als we iets uitbrengen dat niet aan de verwachtingen voldoet, moeten we ons proces analyseren. Er zijn kwaliteitsproblemen waar we aan werken, maar we krijgen als feedback dat het spel niet aan de creatieve visie die we hadden voldoet. Dan is uitstellen niet de oplossing."

Spencer benadrukt dat Microsoft geen problemen heeft met uitstellen indien nodig - hij kaart onder andere Starfield en ook Redfall aan, dat eerder al uitgesteld werd. "Ik hou van Arkane Austin, maar het team heeft niet diens eigen interne doelen gehaald op release. Het is denk ik te simplistisch om te zeggen dat als we de game drie maanden hadden uitgesteld, het spel had geleverd wat men had verwacht. Dus als er problemen met tijdgebrek of bugs zijn, staan we open voor uitstel. Maar op een bepaald moment moeten we het uitbrengen en vertellen critici en spelers ons wat ze er van vinden."

Lars Cornelis gaf een 5 aan Redfall, dat sinds kort verkrijgbaar is op pc, Xbox Series en Game Pass: "Redfall voldoet bij lange na niet aan de standaard die we van Arkane Studios gewend zijn. Het spel zit verrassend ondoordacht in elkaar, weet maar sporadisch de fantasie te prikkelen en loopt technisch ook nog eens ondermaats. De game schiet oké weg en heeft een aantal toffe wapens, maar daar is alles mee gezegd."

Spencer liet zich tijdens de Xcast ook uit over de negatieve uitspraak van de Britse Competition and Marketing Authority (CMA) over Microsofts overname van Activision Blizzard. "De CMA-uitspraak was een teleurstelling. Ik was een jaar in gesprek met ze. Ze hebben het over een cloudgamingmarkt die wat mij betreft vandaag de dag nog niet bestaat. Maar ze zijn van mening dat we een voorsprong hebben in een markt die zich pas heeft gevormd, en deze content zou volgens hen anderen kunnen tegenhouden om concurrentie te bieden. Maar we gaan in hoger beroep en blijven toegewijd. Activision Blizzard King is niet onze strategie, maar het versnelt onze strategie, dus we blijven er aan werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!