Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer biedt excuses aan voor Redfall

'Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen'

Xbox-baas Phil Spencer heeft zijn excuses aangeboden voor Redfall - een game die wisselend tot negatief wordt ontvangen door critici en spelers.

Spencer was vandaag te gast in de Kinda Funny Xcast, waarin hem werd gevraagd naar zijn mening over de ontvangst van Redfall. "Het is teleurstellend. Nu gaan we kijken wat we hier van kunnen leren en hoe we beter kunnen worden. Eén ding wat ik niet doe is tegen de creatieve aspiraties van onze teams ingaan."

Hij verduidelijkt: "Veel mensen denken dat bepaalde ontwikkelaars goed zijn in één type game. Ik geloof niet dat je ze moet dwingen om alleen maar dat soort games te ontwikkelen. Dat betekent misschien dat ze niet leveren waar sommige fans op hoopten. Maar wanneer Rare Sea of Thieves wil doen, Obsidian Grounded wil ontwikkelen en Tango Gameworks Hi-Fi Rush wil maken, wil ik ze daar een platform voor bieden."

Toch is dat bij Redfall niet helemaal goed verlopen: "Ik heb ook een selectie aan geweldige games nodig die onze fans verrassen en blij maken. We hebben daar niet in voldaan en daar verontschuldig ik mij voor. Het is aan ons om te leveren. Er is niets moeilijker voor mij dan Xbox-fans teleurstellen. (...) Om te zien dat fans vertrouwen verliezen en teleurgesteld zijn... ik ben ook teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik denk terug aan ons proces - de aankondiging dat de game op consoles in 30 fps zou draaien was een klap in het gezicht. En toen kwam de game uit en was de kritische ontvangst niet wat we voor ogen hadden."

De journalisten bij de Kinda Funny Xcast vroegen Spencer ook wanneer wordt besloten een game uit te stellen of toch maar uit te brengen, eventueel met technische problemen. "Een ontwikkelaar heeft een creatieve visie. Men moet zich afvragen of die creatieve visie tot stand is gekomen in hun game. Als daar het antwoord 'nee' op is, is het geen kwestie van uitstellen."

Hij vervolgt: "Dit gaat niet alleen specifiek over Redfall. We brengen games uit die hoog scoren en games die laag scoren. Als je daar als uitgever bang voor bent, moet je niet in de entertainmentindustrie werken. Dat gezegd hebbende; elke keer als we iets uitbrengen dat niet aan de verwachtingen voldoet, moeten we ons proces analyseren. Er zijn kwaliteitsproblemen waar we aan werken, maar we krijgen als feedback dat het spel niet aan de creatieve visie die we hadden voldoet. Dan is uitstellen niet de oplossing."

Spencer benadrukt dat Microsoft geen problemen heeft met uitstellen indien nodig - hij kaart onder andere Starfield en ook Redfall aan, dat eerder al uitgesteld werd. "Ik hou van Arkane Austin, maar het team heeft niet diens eigen interne doelen gehaald op release. Het is denk ik te simplistisch om te zeggen dat als we de game drie maanden hadden uitgesteld, het spel had geleverd wat men had verwacht. Dus als er problemen met tijdgebrek of bugs zijn, staan we open voor uitstel. Maar op een bepaald moment moeten we het uitbrengen en vertellen critici en spelers ons wat ze er van vinden."

Lars Cornelis gaf een 5 aan Redfall, dat sinds kort verkrijgbaar is op pc, Xbox Series en Game Pass: "Redfall voldoet bij lange na niet aan de standaard die we van Arkane Studios gewend zijn. Het spel zit verrassend ondoordacht in elkaar, weet maar sporadisch de fantasie te prikkelen en loopt technisch ook nog eens ondermaats. De game schiet oké weg en heeft een aantal toffe wapens, maar daar is alles mee gezegd."

Spencer liet zich tijdens de Xcast ook uit over de negatieve uitspraak van de Britse Competition and Marketing Authority (CMA) over Microsofts overname van Activision Blizzard. "De CMA-uitspraak was een teleurstelling. Ik was een jaar in gesprek met ze. Ze hebben het over een cloudgamingmarkt die wat mij betreft vandaag de dag nog niet bestaat. Maar ze zijn van mening dat we een voorsprong hebben in een markt die zich pas heeft gevormd, en deze content zou volgens hen anderen kunnen tegenhouden om concurrentie te bieden. Maar we gaan in hoger beroep en blijven toegewijd. Activision Blizzard King is niet onze strategie, maar het versnelt onze strategie, dus we blijven er aan werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!