Willen we Google in de game-industrie?
Gamer.nl
Nieuws

Willen we Google in de game-industrie?

Dinsdag is het zover, dan krijgen we te horen wat de plannen voor Google zijn om de game-industrie te veranderen. Maakt het megabedrijf een kans?

Mijn eerste antwoord is: ja, natuurlijk. Elke keer dat een groot bedrijf een gooi doet naar succes in games, zijn mensen sceptisch, maar soms lukt het toch echt. Toen Sony met de PlayStation begon, trok iedereen zijn wenkbrauwen op. Sony, die zijn toch van de tv’s en stereosets? Wat weten die nou van games? Hetzelfde gold eigenlijk voor Microsoft: een groot techbedrijf dat een beetje arrogant dacht dat het mee kon doen met de andere gamemakers? Ga weg!

©GMRimport

Iets met streamen

Nu is het Google’s beurt om in die ring te stappen en ik ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten. Dat het iets met streamen is, lijkt me wel duidelijk. Het bedrijf roept om het hardst dat ze de ”toekomst van gaming” gaan laten zien en alles wijst erop dat streamen de toekomst is. Vorige week nog liet Microsoft zijn Project xCloud zien, waarmee je Xbox-games naar telefoons of tablets zou kunnen streamen.

Eerder testte Google zelf al Project Stream, waarmee je Assassin’s Creed Odyssey in je browser kon spelen. De eerste reacties waren over het algemeen positief: zelfs met een matige verbinding kon je zonder vertraging doorspelen, al werd de game dan wel een stuk minder mooi.

Een streamingplatform is dus de meest waarschijnlijke optie, misschien met een aparte console erbij voor een betere ervaring. Voor mij klinken dit soort plannen altijd nog als toekomstmuziek, omdat er zulke grote delen van de wereld zijn waar het internet niet snel of stabiel genoeg lijkt om games te kunnen streamen. Een spel is immers een stuk intensiever dan een film op Netflix, omdat al jouw acties razendsnel naar de servers moeten worden gecommuniceerd. Een klein beetje vertraging is al genoeg om je uit de ervaring te halen, zeker als je bijvoorbeeld een snelle shooter speelt. Om nog maar te zwijgen over datacaps waar consumenten in vele landen mee hebben te maken.

Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen

-

Drie opties

Ik denk dat Google drie dingen kan of moet doen om indruk te maken. Het eerste punt is natuurlijk: games. Hier draait het uiteindelijk toch allemaal om voor de consument. Zijn er leuke, aantrekkelijke, spannende en exclusieve games te spelen op Google’s platform? Het gaat een lastige opgave worden: Google kan niet uit het niets een aantal studio’s uit de grond stampen. Met een schier oneindige hoeveelheid geld zouden ze natuurlijk wel

bestaande studio’s kunnen opkopen, maar ik vraag me af hoe ver Google daarin zou willen gaan.

Mochten exclusieve games niet lukken, dan kan Google ons nog verbazen met hardware en gebruiksgemak. Een handig apparaat of mooie gadget kan klanten immers ook overtuigen. De Nintendo Switch heeft niet per se veel betere games dan de Wii U had, maar de Switch is een ontzettend handig apparaat en heeft op die manier zijn succes verworven. Als je met Google’s nieuwe project bestaande games op een veel handigere manier kunt spelen - bijvoorbeeld op elk scherm in je huis - kan dat aantrekkelijk zijn.

Het derde punt is minstens zo belangrijk: geld. Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen. Niet alleen hoeven ze geen dure hardware te kopen als alles wordt gestreamd, maar met een lage abonnementsprijs voor veel moderne games kan Google klanten met een krappe portemonnee over de streep halen. Vergeet niet dat Google wel vaker dingen goedkoop de deur uit doet, om maar bij zoveel mogelijk mensen in huis te komen. De Google Home was tijdens kerst zo goedkoop, dat het bedrijf waarschijnlijk geld verloor op elk verkocht exemplaar.

©GMRimport

Mijn privacy!

Dat doet Google natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart en dat leidt ons ook tot de vraag: moet je dat wel willen? Google is vooral uit op data van alle consumenten: wat je koopt, waar je bent, wie je bent, waar je van houdt, et cetera. Die data is immers veel geld waard. Hoe meer van dit soort producten je in huis haalt, hoe meer je de controle over je privacy uit handen geeft.

Dit is een punt waarop je zelf moet beslissen hoe je er mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die de hoop op anonimiteit op het internet allang hebben opgegeven. Het is ook haast onmogelijk om je gegevens afgeschermd te houden, zeker als je een gewone consument bent en geen tech-savvy wonderkind.

De kans dat Google al een dikgevulde folder over je heeft is zeer groot, ook als je wel probeert je privacy te beschermen. Natuurlijk is dat geen reden om dan maar je handen in de lucht te gooien en het op te geven. Het blijft voor mij toch raar voelen om ’s werelds grootste dataverzamelaar nu ook aan mijn favoriete hobby te gaan koppelen. Maar laten we niet doen alsof andere bedrijven er niet net zo hard aan meedoen. Waarschijnlijk ben je op geen enkele dienst waar je gebruik van maakt anoniem.

Ik ben benieuwd waar Google dinsdag mee komt en ik sta open voor verandering, maar dan moet het wel iets nieuws zijn dat ook echt werkt. Bestaande games op lagere kwaliteit en met vertraging spelen, daar zit niemand op te wachten. Nieuwe games op vooruitstrevende technologie: wie weet…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!