Willen we Google in de game-industrie?
Nieuws

Willen we Google in de game-industrie?

Dinsdag is het zover, dan krijgen we te horen wat de plannen voor Google zijn om de game-industrie te veranderen. Maakt het megabedrijf een kans?

Mijn eerste antwoord is: ja, natuurlijk. Elke keer dat een groot bedrijf een gooi doet naar succes in games, zijn mensen sceptisch, maar soms lukt het toch echt. Toen Sony met de PlayStation begon, trok iedereen zijn wenkbrauwen op. Sony, die zijn toch van de tv’s en stereosets? Wat weten die nou van games? Hetzelfde gold eigenlijk voor Microsoft: een groot techbedrijf dat een beetje arrogant dacht dat het mee kon doen met de andere gamemakers? Ga weg!

©GMRimport

Iets met streamen

Nu is het Google’s beurt om in die ring te stappen en ik ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten. Dat het iets met streamen is, lijkt me wel duidelijk. Het bedrijf roept om het hardst dat ze de ”toekomst van gaming” gaan laten zien en alles wijst erop dat streamen de toekomst is. Vorige week nog liet Microsoft zijn Project xCloud zien, waarmee je Xbox-games naar telefoons of tablets zou kunnen streamen.

Eerder testte Google zelf al Project Stream, waarmee je Assassin’s Creed Odyssey in je browser kon spelen. De eerste reacties waren over het algemeen positief: zelfs met een matige verbinding kon je zonder vertraging doorspelen, al werd de game dan wel een stuk minder mooi.

Een streamingplatform is dus de meest waarschijnlijke optie, misschien met een aparte console erbij voor een betere ervaring. Voor mij klinken dit soort plannen altijd nog als toekomstmuziek, omdat er zulke grote delen van de wereld zijn waar het internet niet snel of stabiel genoeg lijkt om games te kunnen streamen. Een spel is immers een stuk intensiever dan een film op Netflix, omdat al jouw acties razendsnel naar de servers moeten worden gecommuniceerd. Een klein beetje vertraging is al genoeg om je uit de ervaring te halen, zeker als je bijvoorbeeld een snelle shooter speelt. Om nog maar te zwijgen over datacaps waar consumenten in vele landen mee hebben te maken.

Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen

-

Drie opties

Ik denk dat Google drie dingen kan of moet doen om indruk te maken. Het eerste punt is natuurlijk: games. Hier draait het uiteindelijk toch allemaal om voor de consument. Zijn er leuke, aantrekkelijke, spannende en exclusieve games te spelen op Google’s platform? Het gaat een lastige opgave worden: Google kan niet uit het niets een aantal studio’s uit de grond stampen. Met een schier oneindige hoeveelheid geld zouden ze natuurlijk wel

bestaande studio’s kunnen opkopen, maar ik vraag me af hoe ver Google daarin zou willen gaan.

Mochten exclusieve games niet lukken, dan kan Google ons nog verbazen met hardware en gebruiksgemak. Een handig apparaat of mooie gadget kan klanten immers ook overtuigen. De Nintendo Switch heeft niet per se veel betere games dan de Wii U had, maar de Switch is een ontzettend handig apparaat en heeft op die manier zijn succes verworven. Als je met Google’s nieuwe project bestaande games op een veel handigere manier kunt spelen - bijvoorbeeld op elk scherm in je huis - kan dat aantrekkelijk zijn.

Het derde punt is minstens zo belangrijk: geld. Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen. Niet alleen hoeven ze geen dure hardware te kopen als alles wordt gestreamd, maar met een lage abonnementsprijs voor veel moderne games kan Google klanten met een krappe portemonnee over de streep halen. Vergeet niet dat Google wel vaker dingen goedkoop de deur uit doet, om maar bij zoveel mogelijk mensen in huis te komen. De Google Home was tijdens kerst zo goedkoop, dat het bedrijf waarschijnlijk geld verloor op elk verkocht exemplaar.

©GMRimport

Mijn privacy!

Dat doet Google natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart en dat leidt ons ook tot de vraag: moet je dat wel willen? Google is vooral uit op data van alle consumenten: wat je koopt, waar je bent, wie je bent, waar je van houdt, et cetera. Die data is immers veel geld waard. Hoe meer van dit soort producten je in huis haalt, hoe meer je de controle over je privacy uit handen geeft.

Dit is een punt waarop je zelf moet beslissen hoe je er mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die de hoop op anonimiteit op het internet allang hebben opgegeven. Het is ook haast onmogelijk om je gegevens afgeschermd te houden, zeker als je een gewone consument bent en geen tech-savvy wonderkind.

De kans dat Google al een dikgevulde folder over je heeft is zeer groot, ook als je wel probeert je privacy te beschermen. Natuurlijk is dat geen reden om dan maar je handen in de lucht te gooien en het op te geven. Het blijft voor mij toch raar voelen om ’s werelds grootste dataverzamelaar nu ook aan mijn favoriete hobby te gaan koppelen. Maar laten we niet doen alsof andere bedrijven er niet net zo hard aan meedoen. Waarschijnlijk ben je op geen enkele dienst waar je gebruik van maakt anoniem.

Ik ben benieuwd waar Google dinsdag mee komt en ik sta open voor verandering, maar dan moet het wel iets nieuws zijn dat ook echt werkt. Bestaande games op lagere kwaliteit en met vertraging spelen, daar zit niemand op te wachten. Nieuwe games op vooruitstrevende technologie: wie weet…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie
Nieuws

Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie

De eerste film draait vanaf 26 maart 2027 in de bioscoop

Nintendo is mogelijk van plan om een trilogie aan films te creëren rondom The Legend of Zelda.

Het is al enige tijd bekend dat er een live-action verfilming van The Legend of Zelda komt. Afgelopen vrijdag maakte Nintendo bekend dat de film wereldwijd op 26 maart 2027 in première gaat.

Insider Daniel 'DanielRPK' Richtman, die naast informatie over games ook regelmatig scoops over films heeft, claimt nu in een Patreon-post (via Eurogamer) dat acteurs die grote rollen krijgen in de aankomende Zelda-film hebben getekend voor drie films verspreid over zes jaar. Officieel is vooralsnog echter alleen nog maar één film aangekondigd.

Op Production List, een website die informatie over opnames van films vastlegt, valt een officiële beschrijving van de film te lezen: "The Legend of Zelda volgt Link, een jonge strijder die het magische land van Hyrule van duistere krachten wil beschermen. Het land wordt bedreigd door Ganon, een genadeloze krijgsheer die de Triforce in handen wil krijgen - een eeuwenoud relikwie dat schijnbaar oneindige macht oplevert. Om hem tegen te houden moet Link een gevaarlijke reis ondernemen en tegen monsters vechten, verraderlijke kerkers verkennen en ingewikkelde puzzels oplossen om heilige artefacten veilig te stellen die hem helpen tijdens zijn queeste."

Nintendo kondigde in 2023 aan dat het bedrijf samen met producent Avi Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. De regie is in handen van Wes Ball, die vooral bekend is van The Maze Runner. Vorig jaar liet hij al weten dat de film "gegrond en echt" moet worden.

De Zelda-franchise ontstond op de NES met The Legend of Zelda en sindsdien zijn er verschillende uiterst succesvolle delen uitgekomen, zoals Ocarina of Time op de Nintendo 64 en Switch-game The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction breekt drie wereldrecords
Nieuws

Split Fiction breekt drie wereldrecords

Aldus Guinness World Records

Hazelight Studios' nieuwe game Split Fiction heeft volgens Guinness World Records drie wereldrecords verbroken.

Split Fiction blijkt de meest gespeelde lokale co-op-game op Steam, de meest verkochte lokale co-op-game binnen de eerste 48 uur van release, en de meest verkochte co-op-game binnen een week van release.

Kort na de release van de game bleek al dat er binnen 48 uur een miljoen exemplaren van waren verkocht, en binnen een week twee miljoen exemplaren. Nu blijkt dus ook dat er diverse records zijn verbroken met de release.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Na A Way Out en It Takes Two is ook het onlangs verschenen Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overwinnen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als met It Takes Two ontvangen mensen die Split Fiction aanschaffen een 'Friend Pass' zodat ze de game met iemand anders kunnen doorlopen. De andere speler kan op deze manier kosteloos meespelen. Het maakt daarbij niet uit op welk systeem men speelt - cross-play is beschikbaar - en mensen kunnen zo vaak als ze willen van medespeler wisselen.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

Onlangs bleek al dat Hazelight Studios aan een nieuwe game werkt. De ontwikkeling bevindt zich nog wel in een vroeg stadium.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!