Willen we Google in de game-industrie?
Nieuws

Willen we Google in de game-industrie?

Dinsdag is het zover, dan krijgen we te horen wat de plannen voor Google zijn om de game-industrie te veranderen. Maakt het megabedrijf een kans?

Mijn eerste antwoord is: ja, natuurlijk. Elke keer dat een groot bedrijf een gooi doet naar succes in games, zijn mensen sceptisch, maar soms lukt het toch echt. Toen Sony met de PlayStation begon, trok iedereen zijn wenkbrauwen op. Sony, die zijn toch van de tv’s en stereosets? Wat weten die nou van games? Hetzelfde gold eigenlijk voor Microsoft: een groot techbedrijf dat een beetje arrogant dacht dat het mee kon doen met de andere gamemakers? Ga weg!

©GMRimport

Iets met streamen

Nu is het Google’s beurt om in die ring te stappen en ik ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten. Dat het iets met streamen is, lijkt me wel duidelijk. Het bedrijf roept om het hardst dat ze de ”toekomst van gaming” gaan laten zien en alles wijst erop dat streamen de toekomst is. Vorige week nog liet Microsoft zijn Project xCloud zien, waarmee je Xbox-games naar telefoons of tablets zou kunnen streamen.

Eerder testte Google zelf al Project Stream, waarmee je Assassin’s Creed Odyssey in je browser kon spelen. De eerste reacties waren over het algemeen positief: zelfs met een matige verbinding kon je zonder vertraging doorspelen, al werd de game dan wel een stuk minder mooi.

Een streamingplatform is dus de meest waarschijnlijke optie, misschien met een aparte console erbij voor een betere ervaring. Voor mij klinken dit soort plannen altijd nog als toekomstmuziek, omdat er zulke grote delen van de wereld zijn waar het internet niet snel of stabiel genoeg lijkt om games te kunnen streamen. Een spel is immers een stuk intensiever dan een film op Netflix, omdat al jouw acties razendsnel naar de servers moeten worden gecommuniceerd. Een klein beetje vertraging is al genoeg om je uit de ervaring te halen, zeker als je bijvoorbeeld een snelle shooter speelt. Om nog maar te zwijgen over datacaps waar consumenten in vele landen mee hebben te maken.

Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen

-

Drie opties

Ik denk dat Google drie dingen kan of moet doen om indruk te maken. Het eerste punt is natuurlijk: games. Hier draait het uiteindelijk toch allemaal om voor de consument. Zijn er leuke, aantrekkelijke, spannende en exclusieve games te spelen op Google’s platform? Het gaat een lastige opgave worden: Google kan niet uit het niets een aantal studio’s uit de grond stampen. Met een schier oneindige hoeveelheid geld zouden ze natuurlijk wel

bestaande studio’s kunnen opkopen, maar ik vraag me af hoe ver Google daarin zou willen gaan.

Mochten exclusieve games niet lukken, dan kan Google ons nog verbazen met hardware en gebruiksgemak. Een handig apparaat of mooie gadget kan klanten immers ook overtuigen. De Nintendo Switch heeft niet per se veel betere games dan de Wii U had, maar de Switch is een ontzettend handig apparaat en heeft op die manier zijn succes verworven. Als je met Google’s nieuwe project bestaande games op een veel handigere manier kunt spelen - bijvoorbeeld op elk scherm in je huis - kan dat aantrekkelijk zijn.

Het derde punt is minstens zo belangrijk: geld. Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen. Niet alleen hoeven ze geen dure hardware te kopen als alles wordt gestreamd, maar met een lage abonnementsprijs voor veel moderne games kan Google klanten met een krappe portemonnee over de streep halen. Vergeet niet dat Google wel vaker dingen goedkoop de deur uit doet, om maar bij zoveel mogelijk mensen in huis te komen. De Google Home was tijdens kerst zo goedkoop, dat het bedrijf waarschijnlijk geld verloor op elk verkocht exemplaar.

©GMRimport

Mijn privacy!

Dat doet Google natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart en dat leidt ons ook tot de vraag: moet je dat wel willen? Google is vooral uit op data van alle consumenten: wat je koopt, waar je bent, wie je bent, waar je van houdt, et cetera. Die data is immers veel geld waard. Hoe meer van dit soort producten je in huis haalt, hoe meer je de controle over je privacy uit handen geeft.

Dit is een punt waarop je zelf moet beslissen hoe je er mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die de hoop op anonimiteit op het internet allang hebben opgegeven. Het is ook haast onmogelijk om je gegevens afgeschermd te houden, zeker als je een gewone consument bent en geen tech-savvy wonderkind.

De kans dat Google al een dikgevulde folder over je heeft is zeer groot, ook als je wel probeert je privacy te beschermen. Natuurlijk is dat geen reden om dan maar je handen in de lucht te gooien en het op te geven. Het blijft voor mij toch raar voelen om ’s werelds grootste dataverzamelaar nu ook aan mijn favoriete hobby te gaan koppelen. Maar laten we niet doen alsof andere bedrijven er niet net zo hard aan meedoen. Waarschijnlijk ben je op geen enkele dienst waar je gebruik van maakt anoniem.

Ik ben benieuwd waar Google dinsdag mee komt en ik sta open voor verandering, maar dan moet het wel iets nieuws zijn dat ook echt werkt. Bestaande games op lagere kwaliteit en met vertraging spelen, daar zit niemand op te wachten. Nieuwe games op vooruitstrevende technologie: wie weet…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!