Wie is Bioware’s troonopvolger?
Nieuws

Wie is Bioware’s troonopvolger?

Lange tijd was er een ongekroonde doch onbetwiste Meester der Westerse rpg’s: Bioware. Maar inmiddels mogen we wel zeggen dat de ontwikkelaar van Mass Effect en Dragon Age de troon niet meer waardig is en ze plaats moeten maken voor een opvolger. Ironisch genoeg is deze kroonprins geen jonge nieuwkomer met frisse ideeën, maar een minstens zo oude rot in het vak en Bioware’s voormalige protegé.

Decennia geleden voelden we eigenlijk maar een handvol emoties tijdens het spelen van games: voornamelijk plezier, afgewisseld met misschien wat frustratie, een beetje verwondering - al dan niet kinderlijk - en natuurlijk een gevoel van voldoening. Voor lange tijd was dit genoeg, want veel meer hoefde je niet te verwachten van pixels en sprites. Maar toen gingen de verhalenvertellers aan de slag met het medium en kwam daar verandering in.

Bioware liet je iets voelen

Bioware is zo’n ontwikkelaar die spelers meer wilden laten voelen tijdens het spelen van games. Een auteur onder de techneuten, zo je wil. De studio werd in 1995 opgericht door drie artsen, Greg Zeschuk, Augustine Yip en Ray Muzyka, en na de release van Baldur’s Gate in 1998 werd het al snel duidelijk wat de missie was: ‘We staan voor emotioneel meespelende games.’

En emotie is wat we door de jaren heen kregen. In Baldur’s Gate 1 en 2: Shadows of Amn krijg je het gevoel écht deel uit te maken van een episch verhaal in het Dungeons and Dragons-universum. Tegelijkertijd heb je het idee je groepsgenoten daadwerkelijk te kennen, van de manische Minsc en zijn space hamster tot en met de verleidelijke Viconia. Het zijn stuk voor stuk overtuigende personages waarmee je gewichtige interacties hebt.

©GMRimport

De Baldur’s Gate-serie bracht het rpg-genre naar nieuwe hoogten, maar dat was nog maar het begin voor Bioware. Daarna kwam bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic, dat nog steeds door velen wordt gezien als de beste Star Wars-game ooit en een plottwist heeft die de grenzen van verhaalvertelling in videogames heeft verlegd. KoTOR legde tegelijkertijd de fundering voor Mass Effect, een game waarin de beslissingen die je als speler maakt meer impact op het verhaal lijken te hebben dan in welk computerspel dat tot dusver was uitgekomen.

Bovendien was het de proloog voor Bioware’s meest baanbrekende werk: Mass Effect 2. Niet eerder bracht een game zoveel gevoelens teweeg, vooral dankzij de banden die je als speler opbouwt met de personages en het fantastisch uitgewerkte, open einde waar daadwerkelijk elke beslissing die je maakt invloed op heeft.

Bioware’s reputatie maakt een snoekduik

Dragon Age: Origins werd een Baldur’s Gate voor een nieuwe generatie: moderner, filmischer en serieuzer. Maar het vervolg was eigenlijk de eerste keer dat Bioware’s nagenoeg perfecte staat van dienst scheurtjes begon te vertonen. Dragon Age 2 was een stuk minder ambitieus dan z’n voorganger, meer spin-off dan een volwaardig vervolg. En dat verdeelde de fans. Ook de studio’s enorme, peperdure mmo-project, Star Wars: The Old Republic, was minder succesvol dan verwacht, zowel qua beoordelingen als het aantal spelers dat de game trok. Bioware’s positie als perfecte videogameverhalenverteller stond op wankele voeten.

Maar het meest kwalijke wat de ontwikkelaar uit Canada deed was hoe ze met haar meest geliefde serie omging: Mass Effect. Niet alleen was Mass Effect 3 - de langverwachte afsluiter van een onvergelijkbare space opera-trilogie - de minst interessante van het trio, het einde was voor veel gamers ook nog eens bijzonder onbevredigend. Met dlc probeerde de studio dit probleem te lappen, maar de schade was al toegebracht in de (kleine) hartjes van vele fans.

©GMRimport

Die controverse stelt echter weinig voor vergeleken met het kwaad dat Mass Effect: Andromeda vijf jaar later deed. Deze reboot leed overduidelijk aan een gebrek aan visie bij Bioware, iets waar ze jaren daarvoor nog een overvloed aan hadden. Het bijzonder matige Andromeda zorgde ervoor dat de Mass Effect-serie voorlopig in de ijskast staat.

Vorig jaar bewees Anthem dat het bergafwaarts gaat met het ooit zo legendarische Bioware. Was het de overname door Electronic Arts in 2007? Kwam het door het vertrek van oprichters Zeschuk en Muzyka in 2012? Of was het toch niet zo’n goed idee om samen te gaan met Mythic en Pandemic, waardoor het ooit zo overzichtelijke Bioware veranderde in een internationale mega-ontwikkelaar? Wat de oorzaak ook is, als überhaupt een directe aanleiding aan te wijzen is, een gevallen koning heeft een troonopvolger nodig. Het kan niet zo zijn dat het Land der Westerse rpg’s zonder heerser komt te zitten.

Wie volgt Bioware op?

Er zijn genoeg kandidaten die in aanmerking komen voor de positie van Bioware als onofficiële heerser van het rpg-landschap en meester van emotioneel boeiende games. Natuurlijk zullen wijzen naar Bethesda, de maker van de Fallout- en The Elder Scrolls-series. Maar hoewel die studio onbetwistbaar een gigant is in het genre, is het verre van de verhalenverteller die Bioware was, en eigenlijk nog steeds is. Geen enkel personage in een Fallout of een Elders Scrolls is ook maar half zo boeiend en realistisch als zelfs de minst interessante npc in een Bioware-game. Bethesda is beter in world building dan in het schrijven van verhalen.

Een andere logische kroonprins is het Belgische Larian Studios, niet in de laatste plaats omdat Bioware het de bijzondere eer heeft gegeven om Baldur’s Gate 3 te ontwikkelen. Larian heeft zich absoluut bewezen met haar langlopende Divinity-reeks, waarvan het meest recente deel, Divinity: Original Sin 2, eindelijk de internationale roem krijgt die de serie verdient. Maar hoewel Larian uiterst geschikt is om Baldur’s Gate over te nemen, aangezien de meeste Divinity-titels zich in exáct hetzelfde genre bevinden, is hun cv niet divers genoeg om Bioware’s heerschap over te nemen. Bioware onderscheidde zich namelijk ook met haar diversiteit en het feit dat het van zowel high fantasy als van Sonic en z’n vriendjes een goede rpg konden maken. Larian moet zich wat dat betreft nog bewijzen.

Maar hoewel die studio onbetwistbaar een gigant is in het genre, is het verre van de verhalenverteller die Bioware was, en eigenlijk nog steeds is.

-

Misschien geldt hetzelfde voor CD Projekt Red; het is onmiskenbaar hoe talentvol deze Poolse ontwikkelaar is, maar het heeft ‘alleen’ nog maar The Witcher-serie gemaakt. Zelfs al doet Cyberpunk 2077 totaal niet onder voor Geralts reeks, dan zou CD Projekt Red alsnog op de proppen moeten komen met, laten we zeggen, een ijzersterke Star Trek-game en een titel die zich afspeelt in een fantasieversie van Japan, om in Bioware’s voetsporen te mogen treden.

En dan is er nog Obsidian

Soms overtreft de leerling de student. Althans, zo zwart-wit zijn de verhoudingen ook weer niet tussen Obsidian Entertainment en Bioware, want de mensen achter beide studio’s hebben een vergelijkbaar lange geschiedenis. Maar feit blijft dat de eerste titel van Obsidian het vervolg is op Bioware’s Star Wars: Knights of the Old Republic. En de tweede game, Neverwinter Nights 2, is eveneens een opvolger van een Bioware-titel. Daarmee heeft Obsidian haar bestaan toch grotendeels te danken aan de voormalig Koning der Westerse rpg’s.

Obsidian maakte aanvankelijk een naam in de gamesindustrie door vervolgen te maken op bestaande rpg-franchises, zoals Fallout: New Vegas en Dungeon Siege 3. Het leek daarom eerst alsof de studio niet bekwaam genoeg was haar eigen IP’s te maken, wat bevestigd werd toen de eerste poging daartoe, Alpha Protocol, een leuk idee met een matige uitwerking bleek te zijn.

Maar Obsidian zette door, overkwam financiële obstakels, en nadat ze hun eigen equivalent van Bioware’s Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood hadden gemaakt met South Park: The Stick of Truth, brachten ze aan de hand van een Kickstarter Pillars of Eternity uit. Dat was een meer dan prima rpg, dat op veel fronten verbeterd werd in deel 2, en ook The Outer Worlds bleek een sterke nieuwe IP van Obsidian. Hieruit bleek dat de studio ook zeker in staat is om hun eigen werelden te bouwen, en hoewel haar personages niet zo sterk zijn als die van Bioware, is het overduidelijk dat het beschikt over een sterk schrijversteam.

©GMRimport

Dus, is Obsidian dan de troonopvolger van Bioware? De enige die in de voetsporen kan treden van de Canadese rollenspellenmeester? Wat betreft de veelzijdigheid van hun cv, de kracht van hun schrijversteam en de ervaring die de studio heeft wel. Er is simpelweg niemand die dichter in de buurt komt. Het is echter ook nogal wrang dat de maker van een aantal van Bioware’s minder sterke vervolgen jaren later de enige is die de studio enigszins kan evenaren. Een studio die vooral schittert als het imiteert of voortborduurt op het idee van iemand anders - waar natuurlijk in essentie helemaal niets mis mee is. Het zal dan ook een van onzekerheid trillende hand zijn die de kroon oppakt.

Er is simpelweg niemand die dichter in de buurt komt.

-

Laten we daarom hopen dat Bioware zich in een tijdelijk dal begeeft, net zoals Obsidian in 2012 door een diep dal ging. Dat Dragon Age: The Dread Wolf Rises ons weer dingen laat voelen op een manier zoals alleen een Bioware-game dat kan. Het is weer tijd dat het nalatenschap van Zeschuk, Muzyka en Yip ons overrompelt met een rijk verhaal vol onvergetelijke personages en een uitgestrekte wereld om te ontdekken. Dan kan Bioware de handschoen in het gezicht slaan van Obsidian om z’n rechtmatige plaats terug te vorderen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!