Watch Dogs Legion maakt indruk door innovatie
Gamer.nl
Nieuws

Watch Dogs Legion maakt indruk door innovatie

De lekken en geruchten waren niet te stoppen voordat E3 ook maar begon. Het was dan ook geen verrassing dat Ubisoft de openwereldreeks die draait om hacken ging voortzetten, met dit keer Londen als setting. Ondanks de eerder uitgelekte info wist Watch Dogs Legion ons gelukkig weg te blazen tijdens onze allerlaatste afspraak op E3, voornamelijk door de ongelooflijk uitgebreide simulatie.

Na Chicago en San Francisco in respectievelijk Watch Dogs en Watch Dogs 2, arriveert de gameserie op ons continent. We zeggen bewust niet Europa, aangezien het hier gaat om Londen na de Brexit. De hoofdstad van Engeland is door het falen van de overheid inmiddels een hotspot voor georganiseerde misdaad en opportunistische militaire instanties geworden. Vandaar dat de hackersgroep Dedsec uit de vorige delen inmiddels is getransformeerd tot een verzetsbeweging die de chaos en corruptie tegen wil gaan.

©GMRimport

Supersimulatie

Een specifiek jaartal wordt niet genoemd, maar in de nabije toekomst staan drones en augmented reality centraal in het leven van de Londenaars. De futuristische make-over werkt uitstekend: de stad wemelt van de drones, gestroomlijnde auto’s en videoschermen, maar is nog steeds goed vies. De setting is uitermate geloofwaardig en een genot om te ontdekken. De geloofwaardigheid van de wereld is overigens niet alleen te danken aan het ontwerp van de omgeving en haar inwoners. In de kern van Watch Dogs Legion ligt een simulatie die werkelijk iets innovatiefs toevoegt aan de Ubisoft-game.

De belangrijkste vernieuwing in Watch Dogs Legion is dat je als werkelijk elk personage dat rondloopt in de wereld kan spelen. En dat is niet gelogen. Je kan werkelijk iedereen kiezen. Elk personage heeft een eigen routine in de wereld en is verbonden aan andere burgers die in Londen wonen. We liepen een bruine pub binnen en kozen een willekeurige bierdrinker uit. Het is slim om te kijken naar de achtergrond van de persoon die je kiest, want ieder heeft zijn of haar eigen voordelen. Zo heeft de een betere hacking-skills, terwijl de ander beter met zijn vuisten is. Het is dus slim (en ook leuk) om te kijken wat voor eigenschappen je team goed kan gebruiken.

Ook is het handig om op de affectie voor DedSec te letten. Het is immers makkelijker om iemand te rekruten die affiniteit heeft met de idealen van jouw verzetsgroep. Eenmaal een kandidaat uitgekozen, zijn er vervolgens nog een aantal stappen voor nodig om hem of haar toe te voegen aan je team. In ons geval moesten we de criminele archieven op het politiebureau van het desbetreffende personage zien te verwijderen en een schuldeiser wegjagen.

©GMRimport

Een en al klasse

Na deze taken te hebben voltooid is ons gekozen lid overtuigd en sluit ze zich aan bij DedSec. Hier staat je nog een keuze te wachten, want je mag zelf een klasse kiezen. Zoals je waarschijnlijk al kan raden, heeft elke klasse zijn eigen specialisaties en exclusieve gadgets, die elk passen bij een ander soort speelstijl. Voor de agressieve aanpak met guns blazing kies je de Enforcer, waarbij je handige sticky mines ontvangt. Met de Hacker-klasse krijg je uitgebreide hacking-mogelijkheden en een Spider Bot om op afstand schade aan te richten.

De klasse die we echter het liefst gebruikten tijdens onze speelsessie was de Infiltrator-klasse, waarbij stealth centraal staat. Interessant is hier dat je de augmented reality-systemen van je tegenstanders kunt hacken om jezelf of lichamen op de grond (tijdelijk) onzichtbaar te maken. Naast visuele voldoening, zijn de extra mogelijkheden om onopgemerkt te blijven uiterst welkom. De Infiltrator-klasse past ook goed bij een grotere focus in deze Watch Dogs om escalatie en daarbij vuurgevechten te vermijden.

Het moge duidelijk zijn dat de hele gedachte achter Watch Dogs Legion indruk op ons heeft gemaakt door werkelijk iets nieuws toe te voegen aan openwereldgames. Doordat je personages kunnen sterven, ben je geneigd voorzichtiger te werk te gaan tijdens je missies en lijkt het alsof je met echte mensen te maken hebt, in plaats van de zoveelste onsterfelijke videogameprotagonist. We zijn erg benieuwd hoe dit concept op de lange termijn werkt en of we geen diepgang gaan missen die we krijgen als we bij een enkel hoofdpersonage blijven. De eerste indrukken zijn in ieder geval uiterst positief en we kunnen waarderen dat Watch Dogs Legion iets nieuws doet om zich te distantiëren van de traditionele Ubisoft-formule van de laatste jaren.

Watch Dogs Legion is vanaf 6 maart 2020 beschikbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!