Watch Dogs Legion leunt op een gimmick
Nieuws

Watch Dogs Legion leunt op een gimmick

Met Watch Dogs Legion belooft Ubisoft een stad vol speelbare personages. Maar veel lijkt dat vooralsnog niet toe te voegen.

Ubisoft heeft de afgelopen jaren wat geschommeld met de Watch Dogs-reeks. De eerste game was een soort Assassin's Creed in de moderne wereld, dat serieuze kritiek probeerde te uiten op de steeds groter wordende afhankelijkheid van technologie. Na wisselende kritieken werd voor het vervolg een luchtere toon gevonden, met sneren naar techgiganten zoals Facebook.

Met Legion keert Ubisoft terug naar het serieuzere origineel. Ditmaal speelt de game zich af in Londen, nadat een reeks aanslagen de stad op zijn grondvesten doet schudden. Sindsdien heeft een privaat beveiligingsbedrijf van Londen een soort politiestaat gemaakt. Hoewel de game op geen enkel moment onderwerpen zoals Brexit of de coronacrisis aanhaalt, voelt het alsof Ubisoft probeert in te haken op de spanningen in het Verenigd Koninkrijk. Het is een stad waarin ineens niks meer zeker is en geweld steeds vaker de boventoon voert.

Hacken

Tijdens een hands-on sessie konden we de game voor vier uur spelen. Daarbij kregen we in eerste instantie de introductie voorgeschoteld, waarbij je als geheim agent de grote aanslag op Londen tevergeefs probeert te verijdelen. In een reeks tutorialmissies leer je de game te spelen. Schieten en sluipen werkt zoals in veel andere games van de uitgever, met als toevoeging de mogelijkheid om alles te hacken.

Een druk op een schouderknop laat je meegluren op een nabijgelegen beveiligingscamera of een deur ontgrendelen. Staat een vijand nabij een meterkast? Dan kun je die overbelasten om de vijand te elektrocuteren. Een geinige toevoeging, al voelt het nooit alsof hacken de hoofdmoot van de game is: je bent vaak nog steeds het beste af door ouderwets te knallen of sluipmoorden.

©GMRimport

Rekruten

Legion kenmerkt zich door de mogelijkheid om ieder personage te rekruteren tot je hackersorganisatie. Door een telefoon van een willekeurig persoon te hacken zie je zijn of haar basisvaardigheden en dagelijkse bezigheden, waarna je een missie kunt initiëren om hem of haar te ronselen. Om een dronebestuurder in ons team te krijgen moesten we bijvoorbeeld binnendringen bij een organisatie die haar afperste, om het chantagemateriaal van hun servers te wissen.

Hoewel je strikt gezien iedereen kunt rekruteren, waren er in onze demo slechts een handjevol personages die écht goed in bepaalde acties waren. Jan met de pet op straat is eigenlijk helemaal niet interessant voor in je team, maar er zijn ook volledig uitgewerkte personages met specifieke specialisaties. Een bouwvakker kan een grote drone oproepen om rond te vliegen, terwijl een spion een snelle auto tot haar beschikking heeft. Die speciale personages staan op je kaart gemarkeerd. Daarmee vertelt de game je in feite: er zijn tientallen speelbare personages, maar richt je maar op dit kleine aantal.

©GMRimport

Iedereen is hetzelfde

Al je gerekruteerde personages worden als een team neergezet, waarbij je op ieder moment tussen de verschillende personages kunt wisselen. In de praktijk voelt het echter vooral alsof je meerdere classes met andere skins voor één hoofdpersoon hebt. Zo hebben al die verschillende personages exact dezelfde persoonlijkheden en zijn ze verhaaltechnisch ook altijd met één zelfde ding bezig. Wissel je van personage A naar B, dan is het net alsof B al die tijd bezig was met de missie van A.

Dat was vooral merkbaar toen een missie in de soep liep. We speelden als een hacker die inbrak in een huis, die op de vlucht moest toen de lokale politiemachten naderden. Na een paar foutjes werden we toch gearresteerd, waarna de game overschakelde naar een ander personage. Maar dat spelfiguur kreeg vervolgens complimenten voor "hoe goed hij was ontsnapt", waarna de missie was geslaagd. Wat bleek: hoewel we gearresteerd waren, ziet de game het tweede personage als dezelfde speler, die de missie netjes heeft afgerond door ergens anders te zitten.

©GMRimport

Variatie

Het is wel leuk hoe die verschillende personages andere speelstijlen met zich meebrengen. De ene keer waren we een geheim agent gespecialiseerd in vuurwapens, die als een personage uit Call of Duty door levels heen knalde. Om vervolgens als hacker met een spinnendrone rond te sluipen om een computer te bereiken en kraken.

Maar veel van die systemen zaten ook in voorgaande games voor één personage. Eigenlijk heeft Ubisoft de hoofdpersonen uit de eerste twee delen opgesplitst in meerdere figuren, om de belofte van een volledig speelbare stad te maken.

Daar lijkt het in elk geval nu op. Watch Dogs Legion verschijnt pas later dit jaar en we hebben de volledige game nog niet gezien. Ubisoft heeft nog de kans om de boel op te poetsen en verfijnen, en zo het personagesysteem recht toe te doen. Maar in deze hands-on voelde het hooguit als een geinige gimmick.

Watch Dogs Legion komt eind dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, pc en Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!