Watch Dogs Legion is eerder een schoothondje
Reviews

Watch Dogs Legion is eerder een schoothondje

Het is niet leuk om te leven onder het bewind van een totalitaire politiestaat waar alles wat je zegt en doet in de gaten wordt gehouden. Ubisoft durft met Watch Dogs Legion eindelijk een politiek statement te maken en windt er geen doekjes om: het leven in post-Brexit London is ellendig.

Het helpt ook niet dat de voor vrijheid strijdende hackersgroep DedSec wordt geframed voor een aantal aanslagen in de Britse hoofdstad. De spion aan het hoofd van deze groep komt daarbij om het leven en de rest van zijn volgelingen worden in koelen bloede afgeslacht. Een klein deel van DedSec weet echter te ontkomen en probeert via het overgebleven smeulend vuurtje een nieuwe revolutie te laten oplaaien.

©GMRimport

Vreemdelingenlegioen

Daarvoor zijn nieuwe leden van DedSec nodig en in Watch Dogs Legion zijn die overal in London te vinden. Iedereen die ook maar een beetje gepikeerd is over de bezetting van Londen door het privéleger Albion, kan gerekruteerd worden. Zo wordt het nieuwe legioen van DedSec al snel een gek bij elkaar geraapt zooitje, bestaande uit alle lagen van de Londense bevolking. Ze brengen ook ieder hun eigen unieke vaardigheden met zich mee.

Een stevig drinkende, gepensioneerde dame is misschien niet de meest voor de hand liggende hacker, maar ze kan door haar hoge tolerantie voor alcohol ook meer klappen ontvangen. Een advocaat krijgt haar handlangers sneller vrij nadat ze gearresteerd zijn, een gespecialiseerde hacker heeft een unieke drone met lasers en een voormalig lid van Albion kan met zijn gestolen outfit voor het gewone publiek afgesloten ruimtes binnenwandelen.

Door een vast hoofdpersonage achterwege te laten en in plaats daarvan willekeurig gegenereerde bewoners van London speelbaar te maken, neemt het derde deel van Watch Dogs een originele nieuwe wending. Alle personages zijn tot op zekere hoogte tot hetzelfde in staat. Camera’s, auto’s, drones, deuren en computers hacken is voor iedereen zo simpel als op een knop drukken. Het verschil zit hem echt in de paar unieke vaardigheden die ieder personage bezit. Om het allemaal nog interessanter te maken introduceert Legion ook permadeath. Sneuvelt een van de rekruten van DedSec tijdens een missie, dan zijn ze ook echt voorgoed dood en moet een ander lid de opdracht afmaken.

©GMRimport

Actie zonder gevolg

Op papier klinkt dat briljant, maar Watch Dogs Legion weet nooit volledig voor de roguelike-achtige elementen te gaan. Daarvoor zijn de missies bijvoorbeeld te eenzijdig. Keer op keer komt het erop neer dat je een basis moet binnendringen om eenmaal binnen cruciale informatie te stelen uit een mainframe. Manieren om binnen te dringen zijn er genoeg en juist daarom voelt welk personage de missie accepteert niet zo belangrijk.

Of je nu als een professionele huurmoordenaar of bouwvakker toegang verkrijgt: het maakt eigenlijk niet uit, want het is voor beide kandidaten even gemakkelijk. Omdat ieder personage standaard over tal van gadgets en wapens beschikt, krijg je nooit het gevoel dat je de verkeerde hacker hebt meegenomen. Wisselen tussen de leden van DedSec voelt daardoor naarmate je meer upgrades en gadgets hebt steeds onnodiger.

Omdat ieder personage standaard over tal van gadgets en wapens beschikt, krijg je nooit het gevoel dat je de verkeerde hacker hebt meegenomen.

-

Opeenstapeling van missers

Het is prangend dat het Legion-aspect van Watch Dogs niet goed uit de verf komt, want het spel schiet op allerlei andere gebieden ook behoorlijk tekort. Zoals het lijkt te horen in een Ubisoft-game, moeten er wijken van London bevrijd worden. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er korte missies die wisselen tussen sabotage of het ombrengen van een VIP binnen Albion. Is er aan genoeg eisen voldaan, dan volgt er een speciale missie waarmee de bewoners van een gebied geïnspireerd worden om het op te nemen tegen hun bezetters.

Het verschil tussen een buurt die vecht tegen Albion en eentje die nog onderdrukt wordt is echter minimaal. Het helpt daarbij ook niet dat het London van Legion nooit helemaal als de echte stad aanvoelt. Daarvoor is het te rustig op de weg en reageren de voetgangers te weinig op alle chaos die de speler veroorzaakt.

©GMRimport

Geen zwarte spiegel

Het verhaal heeft ondertussen te lijden onder het gebrek van een vast hoofdpersonage. De weg naar de bevrijding van London voelt als een aaneenschakeling van nabije-toekomst sci-fi clichés, gemengd met Black Mirror-afleveringen van tien jaar geleden.

Interessante verhaallijnen zijn wel te vinden in de schermen met informatie die verschijnen wanneer de hacktool op een willekeurige voorbijganger gericht wordt. Als lid van DedSec krijg je toegang tot alle privégegevens van iedereen op straat. Zo leer je wat ze zoal bezighoudt en wat hun hobby’s zijn, maar ook speciale vaardigheden wanneer je ze rekruteert. Opvallende potentiële nieuwe leden kunnen op die manier in de gaten gehouden worden.

©GMRimport

Vermakelijke machtsfantasie

Het spel komt ook op andere manieren verrassend uit de hoek. Zo zijn er gebieden in missies die compleet ontoegankelijk zijn voor een mens, maar die door slim wisselen tussen camera’s en drones wel zichtbaar zijn. Als stealthgame is Watch Dogs ondertussen verre van briljant, maar het spel heeft vaak genoeg gave momenten. Omdat hacken geen enkele moeite kost, verander je een rustig checkpoint met een paar tikken op je telefoon in een chaos van plotseling vijandelijke drones, geparkeerde auto’s die vol gas wegrijden en wapens die het ineens niet meer doen. Legion is wat dat betreft een enorme machtsfantasie en ook nog best een leuke.

Deze derde Watch Dogs heeft helaas niet genoeg frisse nieuwe ideeën om het hele vijftien à twintig uur durende hoofdverhaal lang boeiend te blijven. Daarvoor zijn de nieuwe elementen, zoals meerdere speelbare personages, te oppervlakkig verwerkt in de rest van de gameplay. Pas tegen het einde van Legion komt er bijvoorbeeld pas een missie voorbij waarin er verplicht gewisseld wordt tussen de personages. Tegen die tijd voelt het hele unieke uitgangspunt al verkwanselt aan een game die er veel te weinig mee doet. Tel daarbij de opvallende hoeveelheid bugs, extreem lange laadtijden en crashes op en je hebt een game die simpelweg nog niet helemaal af voelt.

Watch Dogs Legion is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het spel verschijnt later dit jaar ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Meer reviews:

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!