Hoe kun je als game-ontwikkelaar enkel de hoogste kwaliteit afleveren? Het is een vraag die velen zichzelf stellen, maar waar slechts een handvol studio’s een antwoord op heeft. Rockstar Games is een van deze titanen, die eens in de zoveel tijd een game aflevert die iedereen wegblaast én jarenlang miljoenen oplevert. Na lang wachten kunnen we in 2017 (hopelijk) eindelijk Red Dead Redemption 2 spelen.
Red Dead Redemption bewees in 2010 dat een westernsetting uitermate geschikt is voor Rockstars openwereldgenre, zolang de ontwikkeling maar in de juiste handen is. Hoewel het een aantal revolutionaire aspecten doorvoerde voor het genre, is hieronder een lijst te vinden van wat Gamer.nl graag zou willen zien in Red Dead Redemption 2.
Meer maffe personages
John Marston viel niet bij iedereen in de smaak. De een vond het een schietgrage boer zonder persoonlijkheid en de ander vond hem precies de koele ex-bandiet die hij moet voorstellen. Wat echter buiten kijf staat, is dat de gestoorde personages die hij op zijn reis ontmoet de fantastisch geschreven zijn. In de game krijgt hij bijvoorbeeld te maken met Nigel West Dickens, die het aandurft stoere mannen voor de gek te houden met zijn ‘wonderdrank’ om ze beter te laten schieten. Of denk aan waarin een man Marston vraagt bloemen te verzamelen voor zijn vrouw, die een lijk blijkt te zijn dat hij al jaren verzorgt.
Op deze manier compenseerde Red Dead Redemption voor de koele kikker die de protagonist is, maar een vervolg zou dit soort bizarre avonturen niet moeten laten vallen. Wie de hoofdpersoon, of hoofdpersonen, ook gaat of gaan zijn, er zijn ongetwijfeld nog meer mafkezen met gekke verhalen die rondzwerven op de prairie. Mi chien spelen we ditmaal wel met iemand die een tikkeltje de weg kwijt is.
Het échte Wilde Westen
Een ander kritiekpunt op de vorige game was het grote aantal meters dat te paard moest worden afgelegd. Kleine gebeurteni en onderweg maakten deze reizen meer memorabel, zoals bandieten die je plotseling overvallen, maar Red Dead Redemption 2 zou nog veel meer kunnen doen om de wereld levendiger te maken. Het Wilde Westen biedt nog zoveel mogelijkheden om spelers buiten het hoofdverhaal om bezig te houden. Goudzoeken, koetsrijden, paardenfokken, bargevechten en andere duels zouden meer recht kunnen doen aan het turbulente leven in het Amerika van toen.
Eén aspect zou in het speciaal uitgebreid moeten worden, namelijk de bounties. In het vorige deel bestonden deze uit een simpel kat- en mui pelletje waarin bandieten op je stonden te wachten, maar wat extra speurwerk en variatie zou deze klusjes een stuk intere anter maken. Hierdoor hebben spelers gelijk een motivatie om door onbekende gebieden te trekken, die er gezien de omvang van Red Dead Redemption en GTA 5 ongetwijfeld zullen zijn. Hierbij moet ook gezegd worden dat Rockstar nog wat kan leren van games als Breath of the Wild als het gaat om en de interactie van personages met de woestenij. John Marston had voor een doorgewinterde cowboy namelijk iets te veel moeite om over rotsen te klimmen.
Meer customization en rpg-systemen
Enkele kledingoutfits in de vorige game gaven Martston handige perks, maar lieten hem er vooral beter (of slechter) uitzien. Red Dead Redemption 2 zou customization naar een hoger niveau kunnen tillen door lo e kledingstukken in de game te stoppen, waardoor spelers hun personage volledig naar wens aan kunnen kleden. Kleding zou ook kunnen dienen als camouflage tijdens het jagen, extra bescherming tijdens vuurgevechten of vermomming tijdens bepaalde mi ies.
Daarnaast zou de game profiteren van meer keuzevrijheid in gameplaystijlen. Uiteraard wil iedereen de beste schutter van de prairie zijn, maar een licht rpg-systeem zou het geheel iets meer diepgang kunnen geven. Zo zouden explosieven of melee combat intere ant zijn om langzaam uit te bouwen, of zou er geïnvesteerd kunnen worden in een craftsysteem waarbij jagen wordt gestimuleerd. Hopelijk keert de Dead Eye ook weer terug, om in slow motion bandieten neer te schieten. Op deze manier kan de game een gevoel van progre ie creëren, zonder te veranderen in een volledige rpg.
Red Dead Online
Tot slot is een logische, maar zeer gewilde toevoeging aan Red Dead Redemption 2 een uitgebreide online modus zoals GTA Online. Wie zich de online modus van de vorige Red Dead zich nog kan herinneren, weet dat Rockstar toen al improviseerde met wat nu is uitgegroeid tot iets wat zeer dichtbij de GTA-mmo komt waar gamers altijd van hebben gedroomd: GTA Online. Het is dus aannemelijk dat we een vergelijkbare modus in dit vervolg gaan zien, waarbij groepen spelers samen de boel onveilig maken.
Toch moet ervoor gewaakt worden dat Red Dead Online niet slechts een Western-kopie wordt van de online modus van GTA. Juist unieke, fri e modi kunnen ervoor zorgen dat de game een geheel andere ervaring biedt. Natuurlijk willen spelers als een team banken overvallen, maar een leuke twist met bijvoorbeeld rijdende treinen zou de modus een eigen smoel kunnen geven. Andere toevoegingen als facties van boeven, cowboys en sheriffs of een eigen landhuis zouden de kers op de taart kunnen zijn van een ultieme online zandbak, van een mogelijk weer legendarische game.