Wat betekende Dan Houser voor Rockstar Games?
Gamer.nl
Nieuws

Wat betekende Dan Houser voor Rockstar Games?

Dan Houser en zijn broer Sam hebben samen het bekende Rockstar Games opgericht. Samen droegen zij verantwoordelijkheid voor games als Grand Theft Auto, Red Dead Redemption en Bully. Nu Dan Houser Rockstar verlaat, werpen we nog een blik op zijn omvangrijke carrière.

De gebroeders Houser groeiden op in London. Sam is vanaf zijn tiende jaar al erg geïnteresseerd in videogames, maar Dan is meer geïnteresseerd in boeken. Toch overtuigt Sam zijn broer om mee te spelen met zijn games. In de studiejaren van de broers verleggen ze hun focus van games naar muziek, en dan vooral hiphop- en rockmuziek. Voor Sam’s achttiende verjaardag nam zijn vader hem mee naar New York en daar gaat Sam helemaal los. “Vanaf die dag was ik chronisch verliefd op die stad”, vertelt Sam in het boek Jacked.

Als student heeft Sam een parttime-baan bij BGM, hier werkt hij vooral aan videoclips voor popartiesten. In 1994 stroomt hij door naar de nieuwe afdeling: BGM Interactive. Eigenlijk was deze afdeling bedoelt om interactieve cd-roms te maken voor popartiesten, maar Sam wilde het label voor iets anders gaan gebruiken, namelijk het uitgeven van videogames. In de eerste jaren is dit niet een enorm succes, totdat BGM een deal sluit met DMA Design, het bedrijf dat in 1991 een enorme hit scoorde met Lemmings. Tijdens de samenwerking komt DMA met Race 'n Chase. "Toen we het mogelijk maakten om in de game politiemannen te doden, wisten we dat we iets bijzonders in handen hadden," zegt Sam. DMA wilt dit deel van het spel eigenlijk verborgen houden, maar Sam dacht daar anders over en noemt het spel Grand Theft Auto.

©GMRimport

Op 21 oktober 1997 komt de eerste Grand Theft Auto op de markt. Doordat de media negatief reageert op deze criminele en gewelddadige titel, wordt de game een megahit. Een jaar later wordt BGM interactive verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Take Two interactive. Om GTA aan de Amerikaanse markt te verkopen neemt Sam zijn broer Dan en een aantal vrienden mee naar New York. Niet lang na de Amerikaanse release van Grand Theft Auto denken de broers en hun vrienden al na over een vervolg. Daarbij komt ook de vraag hoe ze zichzelf willen neerzetten als gamebedrijf. Hieruit ontstaat uiteindelijk de naam die we nu allemaal kennen: Rockstar Games.

Vervolgens komen er nog vier GTA-games uit en is het nu afwachten op GTA 6. In 2012 (voor de release van GTA 5) spraken we met Dan Houser over het geheim van Grand Theft Auto. Volgens hem was het vrij simpel. “Het geheim is het team. Dit team is erg ambitieus,” Dan Houser vertelt dat het team groter is geworden, maar dat een groot deel van de belangrijkste werknemers hetzelfde is gebleven sinds GTA 3.

©GMRimport

Over zijn eigen invloed in de game-serie is Dan erg bescheiden. “Ik zie mezelf als de zwakste schakel in dit team, ik mag me verstoppen achter extreem getalenteerde mensen.” Tijdens zijn werk aan GTA 5 vertelde Dan Houser dat hij en de rest van Rockstar Games veel uren maken.

“Het geheime ingrediënt, als zoiets bestaat, is het talent van de mensen. Onze skill als managers ligt niet in individuele kwaliteiten, maar in het vinden van het juiste talent, om dat vervolgens ruimte te geven.”

-

Tijdens zijn tijd bij Rockstar zie je dat Dan Houser’s liefde voor boeken en verhalen weer terugkeert in zijn carrière. Dan was een belangrijke schakel in het creëren, schrijven en de promotie van Grand Theft Auto en Red Dead Redemption. Bij GTA 5 en Red Dead Redemption 2 had hij de taak van hoofdschrijver. Daarnaast was hij producent en schrijver bij Bully en Max Payne 3.

Wat de exacte invloed is geweest van Dan Houser op de Rockstar-games is erg lastig in te schatten, zeker omdat Rockstar altijd erg mysterieus is over wie ze zijn en wat ze doen. “We maken entertainment, we hebben er ideeën over en een van de dingen die we belangrijk achten in entertainment is dat mysterie een grote rol speelt. Hoe meer je weet over wie we zijn, wat we doen en hoe we het doen, hoe meer de magie van het mysterie verloren gaat.”

De kans is groot dat het vertrek van Dan Houser een grote impact gaat hebben op Rockstar Games. Een vervanger vinden voor de hoofdschrijver van een aantal van de populairste games ooit, is geen gemakkelijke opdracht. In hoeverre zijn vertrek invloed heeft op de ontwikkeling van GTA 6, is nog onbekend. Mogelijk heeft hij al veel werk verricht aan de game, maar dit blijft giswerk.

Gezien Dan Houser eigenlijk al vanaf het voorjaar van 2019 niet meer werkte bij Rockstar, is het ook goed mogelijk dat er inmiddels al veel werk zonder hem is gedaan. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat Dan Houser een cruciaal aandeel in het succes van Rockstar heeft geleverd en dat zijn vertrek ongetwijfeld wordt gevoeld bij broer Sam en de overige werknemers van de ontwikkelaar.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-reserveringen in VS uitgesteld door Trumps importheffingen
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-reserveringen in VS uitgesteld door Trumps importheffingen

De wereldwijde releasedatum blijft op 5 juni staan

Nintendo stelt de pre-orders van de Nintendo Switch 2 in de Verenigde Staten voor onbepaalde tijd uit vanwege de importheffingen die president Donald Trump heeft aangekondigd.

De releasedatum van de console blijft wereldwijd op 5 juni staan. Officieel zouden de reserveringen van de console op 9 april starten - en 8 april in Europa - maar in de Verenigde Staten is dit dus voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Dit doet het Japanse bedrijf omdat het de "potentiële impact van de heffingen" in de gaten wil houden. Trump kondigde deze week nieuwe importheffingen op alle producten die de Verenigde Staten binnenkomen aan. Dat geldt ook voor landen waar Nintendo onderdelen van de Switch 2 laat produceren, waaronder Vietnam en China.

Hoewel niet bevestigd, is het mogelijk dat de prijs van de Nintendo Switch 2 in de Verenigde Staten gaat stijgen als reactie op de importheffingen. Mogelijk wil Nintendo de ontwikkelingen afwachten om een definitieve prijs te bepalen in het land.

Nintendo benadrukt dat het uitstel van de pre-orders alleen voor de VS geldt en dus niet voor andere landen zoals Nederland en België. Hoewel de reserveringen officieel op 8 april beginnen, hebben diverse Nederlandse winkels hun reserveringen de afgelopen dagen al beschikbaar gesteld - waaronder Bol.com en Nedgame.

Eerder deze week werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Bekijk hier een overzicht van alle plekken om de Switch 2 te reserveren.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bestandgroottes van Nintendo Switch 2-games onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Bestandgroottes van Nintendo Switch 2-games onthuld

Mario Kart World vergt 23,4GB aan schijfruimte

Nintendo heeft de bestandsgroottes van enkele NIntendo Switch 2-games naar buiten gebracht.

Dat deed het bedrijf op de Japanse My Nintendo Store (via VGC). Mario Kart World is bijvoorbeeld 23,4GB groot. Daarmee is het meer dan twee keer zo groot als Mario Kart 8 Deluxe met alle dlc erbij opgeteld (11,3GB).

Donkey Kong Bananza is maar 10GB groot. De Switch 2-versie van Super Mario Party Jamboree vergt 7,7GB aan schijfruimte, en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten Wereld 5,7GB.

Tot slot is ook bekend hoeveel schijfruimte er nodig is voor de GameCube-app die beschikbaar komt voor Nintendo Switch Online-leden op de Switch 2. het gaat om 3,5GB. Dit is echter voor de drie aangekondigde games, dus zodra er meer games worden toegevoegd, vergt deze app logischerwijs ook meer schijfruimte.

Nintendo liet eerder deze week al weten dat de Nintendo Switch 2 uitgerust wordt met 265GB aan interne opslagruimte. Met MicroSD Express-kaarten kan de opslagruimte worden uitgebreid - reguliere MicroSD-kaarten werken niet.

Eerder deze week werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Reserveringen kunnen vanaf 8 april gemaakt worden bij winkels en Nintendo's eigen webshop, al hebben winkels als Bol en Nedgame hun reserveringen al uitgezet. Bekijk hier een overzicht van alle plekken om de Switch 2 te reserveren.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Lees hier onze bevindingen na een hands-on-sessie met de Nintendo Switch 2 en lees hier over onze speelsessie met Mario Kart World. Daarnaast kan hier een preview van Donkey Kong Bananza gelezen wordenHier analyseren we de gisteren uitgezonden Direct-uitzending.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!