Warhammer: Chaosbane is vooral een déjà vu
Nieuws

Warhammer: Chaosbane is vooral een déjà vu

Daal af in kerkers, versla monsters, verzamel buit. Ja, we hebben dit eerder gezien. Maar nu speelt het zich allemaal af in het geweldige Warhammer-universum. Is dat genoeg om Warhammer: Chaosbane te differentiëren van Blizzard’s lootcrawler? Wij speelden de gesloten bèta om daar achter te komen.

Ergens moet je toch te doen hebben met de mensen van Games Workshop. Warhammer biedt al tientallen jaren een succesvolle spelwereld voor tactische boardgames en rpgs. Maar steeds wanneer ze met hun orcs, elven en Empire Humans naar de computermarkt komen, blijkt Blizzard hen af te troeven. Warhammer was de ‘inspiratie’ voor Warcraft. En toen er een heuse Warhammer-mmo op de markt kwam (de zeker niet onaardige, maar helaas gestopte Warhammer Online), werd dit lacherig weggedaan als een World of Warcraft-imitator. Blizzard is enorm veel verschuldigd aan Games Workshop.

Daarom is het misschien goed om Warhammer: Chaosbane zo objectief mogelijk te bekijken. En dan is het duidelijk: dit is Diablo. Sorry, Games Workshop en ontwikkelaar Eko Software, er is geen andere manier om dit te beschrijven. Chaosbane is Diablo in het Warhammer-universum. Zicht van boven? Check. Helden met een uitgebreide tech tree? Check. Toestromende vijanden? Check. Loot? Check, check en dubbel check.

©GMRimport

De God van Chaos

Maar hoe zit het dan met de Warhammer-licentie? Dat zou toch een groot verschil moeten maken? Om eerlijk te zijn maakt eigenlijk helemaal niets uit. Ja, de monsters in de kerkers aanbidden Nurgle, de God van Chaos. Maar is dat nou werkelijk zoveel anders dan de reeks demonen die het pantheon van de Diablogames bevolken? Qua monsterontwerp zijn natuurlijk diverse Warhammer-beesten te herkennen, zoals de kleine wezens die zichzelf samenvoegen tot een groot beest met veel armen. Dat is in theorie een feest van herkenning voor Warhammer-fans. Maar aan de andere kant hebben de monsters niet zo bar veel persoonlijkheid en is de camera te ver uitgezoomd om daar veel van te kunnen genieten. De omgevingen hebben ook niet echt een uitgesproken eigen stijl. Kerkers; vernietigbare vaten; kisten met schatten; monsters die wachten tot je hen ‘activeert’ door dichterbij te komen. Het is bekende kost voor de Diablo-speler.

En ook qua verhaal gaat het uiteindelijk niet dieper dan de fantasy uit de Diablo-games. Het is allemaal secundair aan een potje kerkers verkennen, monsters verslaan en betere buit vinden. Dat is jammer, want Warhammer heeft wel degelijk een unieke lore. Maar de relaties tussen de rassen en de eeuwige strijd met Chaos komen hier niet verder dan ‘het kwaad wil kwaadaardige dingen doen’.

Tijdens de gesloten bèta zijn twee personages beschikbaar: een Empire Soldier en een High Elf Mage. De Soldier is de standaard strijder, die het vooral moet hebben van slagwapens en op de tenen van de vijand moet staan om hen te kunnen raken. De Mage is de magiër, die vooral op afstand met allerlei spreuken dood doet neerdalen op de vijand. Twee andere personages, de Dwarf Slayer en de Woodelf Waywatcher, zijn nog niet speelbaar. Op basis van het uiterlijk lijkt de dwerg vooral een soort berzerker met de bijl. De boself is met pijl en boog gewapend en ziet er uit als een ‘rangertype’.

We spelen dus met de Soldier en de Mage, en om ze goed te vergelijken doorlopen we voor beiden de eerste paar missies. De structuur is wederom vergelijkbaar met Diablo. Je pikt een quest op bij een npc, waarna je door een poort gaat die je naar het juiste level transporteert. Deze levels lijken niet willekeurig gegenereerd, aangezien ze voor beide personages identiek zijn. Het zou kunnen dat dit later verandert, maar tijdens de eerste uren is de lay-out voor beide sessies hetzelfde.

Het is heel makkelijk om in een flow te komen van vechten, verzamelen en verkennen. Maar het is ook een spel dat we al meer dan honderd uur gespeeld hebben toen het nog Diablo 3 heette

-

Torenverdediging

Het eerste wat opvalt is dat beide personages niet kunnen bewegen tijdens hun aanvallen. Er is ook geen specifieke actie om aanvallen te ontwijken. Dat maakte Diablo op consoles juist zo dynamisch. In plaats daarvan plant je je voeten op de grond en vuur je je vaardigheden af op de vijanden. Soms lijkt het daarom een beetje alsof je tower defense speelt met één toren.

Dit klinkt misschien wat suf, maar gelukkig valt dat mee op het moment dat je meer vaardigheden vrijspeelt. Per level krijg je skill points waarmee je vaardigheden kunt kopen. De basisset wordt automatisch vrijgespeeld, maar gaandeweg kun je punten investeren om vaardigheden op te waarderen.

En die vaardigheden spelen gelukkig heel lekker weg. Vooral de Mage heeft een behoorlijke dosis toffe trucjes in petto, waarbij sommige aanvallen magiepunten kosten, terwijl anderen de magievoorraad weer aanvullen. Zo kost vuurspugen magie, terwijl het laten neerdalen van eindeloze bliksemflitsen weer magie aanvult.

Dit voorkomt dat je constant op dezelfde knop blijft drukken, maar aan de andere kant lijkt de hoeveelheid magie hierdoor ook niet een heel grote rol te spelen. Belangrijker zijn de cooldown-tijden op speciale aanvallen, die je dus maar eens in de zoveel tijd kan afvuren.

©GMRimport

Buit

Dan is er uiteraard de buit die je gaandeweg verzamelt. Het is de standaard procedure van het oppakken wat vijanden droppen in de hoop dat het betere stats voor je personage oplevert. Er is een gedeelde schatkist, zodat je je buit met andere personages kan delen, je kunt ze verkopen, craften, en ga zo maar door. Ook dit is, om een lang verhaal kort te maken, Diablo. Dat maakt Chaosbane geen slecht spel. Het is vooral hetzelfde spel.

Wat Chaosbane uiteraard vooral leuk moet maken is samenspelen met anderen. En hoewel er op papier een drop-in systeem is waarbij vrienden of vreemden je kunnen vergezellen bij de zoektocht naar betere buit, lukte het tijdens het bètaweekend niet om andere spelers te vinden. We weten niet of dat een bug was, of dat er gewoon niemand anders speelde.

Over bugs gesproken: bij deze bèta valt op dat er nog een aardige hoeveelheid in het spel zitten bij het afvuren van de eerder genoemde bliksemspreuk. Die werkt prima in een open ruimte, maar wanneer de gangen smaller worden raakt het automatische richtsysteem in de war. Een andere bug, tijdens de introscène, zorgt er voor dat de voice-over door zichzelf heen begint te praten en zinnen te snel worden ingezet. Deze problemen worden hopelijk aangepakt voor het verschijnen van de definitieve versie.

©GMRimport

Voorlopige conclusie

Onze eerste indruk van Chaosbane is eigenlijk best positief. Het is heel makkelijk om in een flow te komen van vechten, verzamelen en verkennen. Maar het is ook een spel dat we al meer dan honderd uur gespeeld hebben toen het nog Diablo 3 heette. De Warhammer-licentie voelt vooral als een nieuwe verpakking en verandert niets aan de ervaring.

De gesloten bèta van Chaosbane is inmiddels gestart. Deze is alleen beschikbaar voor wie de game al heeft ge-preorderd. Deze bèta eindigt op 13 maart om 10:00 uur. De volledige game Warhammer: Chaosbane wordt verwacht op 4 juni 2019. Voor deze preview speelden wij de PS4-versie. De game komt ook uit op Xbox One en pc.

Correctie: In deze preview stond onjuist vermeld dat er extra moest worden betaald voor toegang tot de bèta. We hebben een alinea hierover dan ook uit de tekst verwijderd.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!