Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker
Nieuws

Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker

Blizzard, waar ben je toch mee bezig? Dat vragen veel Warcraft-fans van het eerste uur zich af sinds de release van Warcraft 3: Reforged. De klassieke rts kreeg zoals beloofd een remaster met verbeterde graphics en tussenfilmpjes, maar tegelijk verdwenen een heleboel features. Ook de oorspronkelijke versie van het spel verdween om plaats te maken voor Reforged. Is dat een eerlijke ruil?

We hebben de afgelopen dagen flink wat tijd in Warcraft 3: Reforged gestoken om opnieuw kennis te maken met deze klassieker. Op het eerste gezicht is dit een remaster zoals we ze vaker hebben gezien. Dat is eigenlijk al een eerste waarschuwing, want een ‘remaster zoals gebruikelijk’ wil meestal zeggen dat de graphics wat zijn opgewaardeerd, maar het oorspronkelijke spel niet is gewijzigd. Dat is voor Blizzard-begrippen al wat magertjes.

Er zijn helaas ook wat andere problemen met deze conservatieve upgrade: om te beginnen is Warcraft 3 een spel uit 2002, en de ontwikkeling van het real time strategy-genre heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Het gaat hier niet om de gameplayloop van het spel zelf: het feit dat je flink moet micro-managen om je arbeiders grondstoffen te laten verzamelen terwijl je troepen ten strijden trekken, is alleen maar charmant. Net zoals het doorlopen van de diverse upgrades en de onderlinge afhankelijkheid van verschillende gebouwen om verschillende eenheden te kunnen produceren. Dat is de Warcraft 3 waar we allemaal verliefd op werden.

Maar was het nou echt teveel gevraagd om de besturing eens flink onder de loep te nemen? Blijkbaar, want Warcraft 3 speelt zoals het altijd al deed, met veel knoppen, menu’s en zonder gebruik te maken van WASD voor het scrollen van de kaart. Het voelt als een stap terug in de tijd. Dat levert geen warme nostalgie op, maar vooral kleine irritaties over het interface-ontwerp, waardoor je langer op zoek bent naar wat je nodig hebt dan strikt noodzakelijk.

©GMRimport

Crux

Het zijn kleinigheden en daar stappen we met gemak overheen. Vooral als de game zelf stappen voorwaarts maakt. Maar daar zit hem de crux. Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot. Het ziet er in elk geval niet uit alsof het spel helemaal naar de moderne tijd is gehaald. Dit is eerder het soort remaster waardoor het spel eruitziet zoals je het je herinnert, zonder dat je ogen zeer gaan doen door de lage resolutie.

De campagne speelt best lekker weg, met hier en daar een glitch en een bug die waarschijnlijk met wat patches weggewerkt worden. Maar de campagne is maar een klein onderdeel van de Warcraft 3-ervaring, en dat totaalpakket is door Blizzard om onbegrijpelijke redenen gedecimeerd.

Zo is de ondersteuning van volledige campagnemods verdwenen. Er is een gigantische Warcraft 3-community die in de loop der jaren heel veel geweldige content heeft gecreëerd in de vorm van compleet nieuwe spellen. Total conversions dus, die je in staat stelden hele nieuwe verhalen te spelen. Dat kan niet meer. De game laat nog wel custom kaarten toen, dus een enkel level spelen gaat prima. Maar complete door fans gemaakte campagnes zijn niet meer speelbaar.

Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot

-

Modder

Over custom content gesproken: er is veel woede op diverse fora over een wijziging in de gebruiksovereenkomst van Warcraft 3: Reforged. Blizzard stelt namelijk dat modders geen nieuwe kaarten mogen creëren die gebruikmaken van materiaal waar anderen copyright op hebben. Wil je bijvoorbeeld met de Warcraft-engine zelf een Lord of the Rings-kaart maken met bijbehorende eenheden, dan mag dat niet. Op zich is dat geen gekke regel, omdat je volgens de letter van de wet inderdaad inbreuk maakt op andermans rechten als je, bijvoorbeeld, Star Wars personages gebruikt in je mod.

Waar het echter vreemd wordt, is in deze vrij vertaalde paragraaf: “Custom Games zijn en blijven het volledige en exclusieve eigendom van Blizzard. Zonder enige beperkingen draag je alle rechten over aan Blizzard, inclusief het copyright.”

Dat wil zeggen dat elke nieuwe game die je maakt met Warcraft 3 onmiddellijk eigendom is van Blizzard. Als deze regel in 2002 had bestaan, zou Dota bijvoorbeeld nooit een op zichzelf staande game hebben kunnen worden. Defence of the Ancients, de populaire moba, is immers begonnen als Warcraft 3-mod. Valve heeft inmiddels de rechten op Dota 2 in handen, wat wellicht een doorn in Blizzard’s oog is.

©GMRimport

Regio

Deze toestand rondom de rechten daargelaten, is er nog veel meer aan te merken op het meest essentiële onderdeel van een rts: de multiplayermodus. Veel spelers melden verbindingsproblemen, maar vooral klagen ze over het verdwijnen van decennia-oude opties, zoals ladders, clans, persoonlijke profielen en de optie om wereldwijd naar games te zoeken, in plaats van gebonden te zijn aan je regio.

Je kan wel van regio wisselen, maar niet tegelijkertijd in alle regio’s naar spelers en spellen zoeken. Hiermee wordt matchmaking alleen maar lastiger. Tuurlijk, het is een voordeel voor mensen met een slechte internetverbinding, maar geef dan in elk geval de optie om wereldwijd te zoeken als je denkt dat jouw verbinding dat aankan.

En dan is er nog die laatste doodsteek: Blizzard heeft de oorspronkelijke versie van Warcraft 3 van de server gehaald. Wie Warcraft 3 (dus niet Reforged) speelde via de Blizzard-launcher, kreeg een update voorgeschoteld waarmee de de oude game werd verwijderd en die de Reforged-versie (zonder HD-graphics) ermee verving. Daarmee zijn dus alle mogelijkheden om de klassieke functies en oude mods te ervaren verdwenen.

Watch on YouTube

Zuur

Het is nogal zuur dat een spel dat zo geliefd is als Warcraft 3 op deze manier wordt behandeld. Zelfs wanneer het spel in zijn meest eenvoudige vorm (als campagne) nog best lekker wegspeelt. Het voelt alsof een deel van de beslissingen over deze remaster niet genomen is door creatievelingen, maar door een leger aan advocaten die met terugwerkende kracht een hele gemeenschap de nek omdraaien.

Is Reforged nog te redden? Natuurlijk is het mogelijk dat Blizzard een aantal beslissingen herziet, of via patches features alsnog toevoegt. Het bedrijf staat er zelfs om bekend dat ze blijven sleutelen aan hun spellen. Bugs zijn dus op dit moment de minste zorg, maar fundamentelere zaken, zoals de copyrightregel en het ontbreken van de optie om total conversions te spelen, zouden op de lange termijn wel in stand kunnen blijven. Dat zijn namelijk geen technische problemen, maar juridische.

Wie zich afvraagt of het toch de moeite waard is om Warcraft 3: Reforged te spelen, zouden we normaal gesproken op dit moment adviseren om bij het origineel te blijven tot de rook is neergedaald. Maar ja, dat kan dus niet.

Wellicht is het tijd om toch die oude disks tevoorschijn te halen en om ergens een dvd-drive op de kop te tikken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!