Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker
Nieuws

Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker

Blizzard, waar ben je toch mee bezig? Dat vragen veel Warcraft-fans van het eerste uur zich af sinds de release van Warcraft 3: Reforged. De klassieke rts kreeg zoals beloofd een remaster met verbeterde graphics en tussenfilmpjes, maar tegelijk verdwenen een heleboel features. Ook de oorspronkelijke versie van het spel verdween om plaats te maken voor Reforged. Is dat een eerlijke ruil?

We hebben de afgelopen dagen flink wat tijd in Warcraft 3: Reforged gestoken om opnieuw kennis te maken met deze klassieker. Op het eerste gezicht is dit een remaster zoals we ze vaker hebben gezien. Dat is eigenlijk al een eerste waarschuwing, want een ‘remaster zoals gebruikelijk’ wil meestal zeggen dat de graphics wat zijn opgewaardeerd, maar het oorspronkelijke spel niet is gewijzigd. Dat is voor Blizzard-begrippen al wat magertjes.

Er zijn helaas ook wat andere problemen met deze conservatieve upgrade: om te beginnen is Warcraft 3 een spel uit 2002, en de ontwikkeling van het real time strategy-genre heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Het gaat hier niet om de gameplayloop van het spel zelf: het feit dat je flink moet micro-managen om je arbeiders grondstoffen te laten verzamelen terwijl je troepen ten strijden trekken, is alleen maar charmant. Net zoals het doorlopen van de diverse upgrades en de onderlinge afhankelijkheid van verschillende gebouwen om verschillende eenheden te kunnen produceren. Dat is de Warcraft 3 waar we allemaal verliefd op werden.

Maar was het nou echt teveel gevraagd om de besturing eens flink onder de loep te nemen? Blijkbaar, want Warcraft 3 speelt zoals het altijd al deed, met veel knoppen, menu’s en zonder gebruik te maken van WASD voor het scrollen van de kaart. Het voelt als een stap terug in de tijd. Dat levert geen warme nostalgie op, maar vooral kleine irritaties over het interface-ontwerp, waardoor je langer op zoek bent naar wat je nodig hebt dan strikt noodzakelijk.

©GMRimport

Crux

Het zijn kleinigheden en daar stappen we met gemak overheen. Vooral als de game zelf stappen voorwaarts maakt. Maar daar zit hem de crux. Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot. Het ziet er in elk geval niet uit alsof het spel helemaal naar de moderne tijd is gehaald. Dit is eerder het soort remaster waardoor het spel eruitziet zoals je het je herinnert, zonder dat je ogen zeer gaan doen door de lage resolutie.

De campagne speelt best lekker weg, met hier en daar een glitch en een bug die waarschijnlijk met wat patches weggewerkt worden. Maar de campagne is maar een klein onderdeel van de Warcraft 3-ervaring, en dat totaalpakket is door Blizzard om onbegrijpelijke redenen gedecimeerd.

Zo is de ondersteuning van volledige campagnemods verdwenen. Er is een gigantische Warcraft 3-community die in de loop der jaren heel veel geweldige content heeft gecreëerd in de vorm van compleet nieuwe spellen. Total conversions dus, die je in staat stelden hele nieuwe verhalen te spelen. Dat kan niet meer. De game laat nog wel custom kaarten toen, dus een enkel level spelen gaat prima. Maar complete door fans gemaakte campagnes zijn niet meer speelbaar.

Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot

-

Modder

Over custom content gesproken: er is veel woede op diverse fora over een wijziging in de gebruiksovereenkomst van Warcraft 3: Reforged. Blizzard stelt namelijk dat modders geen nieuwe kaarten mogen creëren die gebruikmaken van materiaal waar anderen copyright op hebben. Wil je bijvoorbeeld met de Warcraft-engine zelf een Lord of the Rings-kaart maken met bijbehorende eenheden, dan mag dat niet. Op zich is dat geen gekke regel, omdat je volgens de letter van de wet inderdaad inbreuk maakt op andermans rechten als je, bijvoorbeeld, Star Wars personages gebruikt in je mod.

Waar het echter vreemd wordt, is in deze vrij vertaalde paragraaf: “Custom Games zijn en blijven het volledige en exclusieve eigendom van Blizzard. Zonder enige beperkingen draag je alle rechten over aan Blizzard, inclusief het copyright.”

Dat wil zeggen dat elke nieuwe game die je maakt met Warcraft 3 onmiddellijk eigendom is van Blizzard. Als deze regel in 2002 had bestaan, zou Dota bijvoorbeeld nooit een op zichzelf staande game hebben kunnen worden. Defence of the Ancients, de populaire moba, is immers begonnen als Warcraft 3-mod. Valve heeft inmiddels de rechten op Dota 2 in handen, wat wellicht een doorn in Blizzard’s oog is.

©GMRimport

Regio

Deze toestand rondom de rechten daargelaten, is er nog veel meer aan te merken op het meest essentiële onderdeel van een rts: de multiplayermodus. Veel spelers melden verbindingsproblemen, maar vooral klagen ze over het verdwijnen van decennia-oude opties, zoals ladders, clans, persoonlijke profielen en de optie om wereldwijd naar games te zoeken, in plaats van gebonden te zijn aan je regio.

Je kan wel van regio wisselen, maar niet tegelijkertijd in alle regio’s naar spelers en spellen zoeken. Hiermee wordt matchmaking alleen maar lastiger. Tuurlijk, het is een voordeel voor mensen met een slechte internetverbinding, maar geef dan in elk geval de optie om wereldwijd te zoeken als je denkt dat jouw verbinding dat aankan.

En dan is er nog die laatste doodsteek: Blizzard heeft de oorspronkelijke versie van Warcraft 3 van de server gehaald. Wie Warcraft 3 (dus niet Reforged) speelde via de Blizzard-launcher, kreeg een update voorgeschoteld waarmee de de oude game werd verwijderd en die de Reforged-versie (zonder HD-graphics) ermee verving. Daarmee zijn dus alle mogelijkheden om de klassieke functies en oude mods te ervaren verdwenen.

Watch on YouTube

Zuur

Het is nogal zuur dat een spel dat zo geliefd is als Warcraft 3 op deze manier wordt behandeld. Zelfs wanneer het spel in zijn meest eenvoudige vorm (als campagne) nog best lekker wegspeelt. Het voelt alsof een deel van de beslissingen over deze remaster niet genomen is door creatievelingen, maar door een leger aan advocaten die met terugwerkende kracht een hele gemeenschap de nek omdraaien.

Is Reforged nog te redden? Natuurlijk is het mogelijk dat Blizzard een aantal beslissingen herziet, of via patches features alsnog toevoegt. Het bedrijf staat er zelfs om bekend dat ze blijven sleutelen aan hun spellen. Bugs zijn dus op dit moment de minste zorg, maar fundamentelere zaken, zoals de copyrightregel en het ontbreken van de optie om total conversions te spelen, zouden op de lange termijn wel in stand kunnen blijven. Dat zijn namelijk geen technische problemen, maar juridische.

Wie zich afvraagt of het toch de moeite waard is om Warcraft 3: Reforged te spelen, zouden we normaal gesproken op dit moment adviseren om bij het origineel te blijven tot de rook is neergedaald. Maar ja, dat kan dus niet.

Wellicht is het tijd om toch die oude disks tevoorschijn te halen en om ergens een dvd-drive op de kop te tikken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!