Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker
Nieuws

Warcraft 3: Reforged sloopt een klassieker

Blizzard, waar ben je toch mee bezig? Dat vragen veel Warcraft-fans van het eerste uur zich af sinds de release van Warcraft 3: Reforged. De klassieke rts kreeg zoals beloofd een remaster met verbeterde graphics en tussenfilmpjes, maar tegelijk verdwenen een heleboel features. Ook de oorspronkelijke versie van het spel verdween om plaats te maken voor Reforged. Is dat een eerlijke ruil?

We hebben de afgelopen dagen flink wat tijd in Warcraft 3: Reforged gestoken om opnieuw kennis te maken met deze klassieker. Op het eerste gezicht is dit een remaster zoals we ze vaker hebben gezien. Dat is eigenlijk al een eerste waarschuwing, want een ‘remaster zoals gebruikelijk’ wil meestal zeggen dat de graphics wat zijn opgewaardeerd, maar het oorspronkelijke spel niet is gewijzigd. Dat is voor Blizzard-begrippen al wat magertjes.

Er zijn helaas ook wat andere problemen met deze conservatieve upgrade: om te beginnen is Warcraft 3 een spel uit 2002, en de ontwikkeling van het real time strategy-genre heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Het gaat hier niet om de gameplayloop van het spel zelf: het feit dat je flink moet micro-managen om je arbeiders grondstoffen te laten verzamelen terwijl je troepen ten strijden trekken, is alleen maar charmant. Net zoals het doorlopen van de diverse upgrades en de onderlinge afhankelijkheid van verschillende gebouwen om verschillende eenheden te kunnen produceren. Dat is de Warcraft 3 waar we allemaal verliefd op werden.

Maar was het nou echt teveel gevraagd om de besturing eens flink onder de loep te nemen? Blijkbaar, want Warcraft 3 speelt zoals het altijd al deed, met veel knoppen, menu’s en zonder gebruik te maken van WASD voor het scrollen van de kaart. Het voelt als een stap terug in de tijd. Dat levert geen warme nostalgie op, maar vooral kleine irritaties over het interface-ontwerp, waardoor je langer op zoek bent naar wat je nodig hebt dan strikt noodzakelijk.

©GMRimport

Crux

Het zijn kleinigheden en daar stappen we met gemak overheen. Vooral als de game zelf stappen voorwaarts maakt. Maar daar zit hem de crux. Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot. Het ziet er in elk geval niet uit alsof het spel helemaal naar de moderne tijd is gehaald. Dit is eerder het soort remaster waardoor het spel eruitziet zoals je het je herinnert, zonder dat je ogen zeer gaan doen door de lage resolutie.

De campagne speelt best lekker weg, met hier en daar een glitch en een bug die waarschijnlijk met wat patches weggewerkt worden. Maar de campagne is maar een klein onderdeel van de Warcraft 3-ervaring, en dat totaalpakket is door Blizzard om onbegrijpelijke redenen gedecimeerd.

Zo is de ondersteuning van volledige campagnemods verdwenen. Er is een gigantische Warcraft 3-community die in de loop der jaren heel veel geweldige content heeft gecreëerd in de vorm van compleet nieuwe spellen. Total conversions dus, die je in staat stelden hele nieuwe verhalen te spelen. Dat kan niet meer. De game laat nog wel custom kaarten toen, dus een enkel level spelen gaat prima. Maar complete door fans gemaakte campagnes zijn niet meer speelbaar.

Hoewel het spel er inderdaad wat mooier uitziet dan voorheen, is de upgrade niet supergroot

-

Modder

Over custom content gesproken: er is veel woede op diverse fora over een wijziging in de gebruiksovereenkomst van Warcraft 3: Reforged. Blizzard stelt namelijk dat modders geen nieuwe kaarten mogen creëren die gebruikmaken van materiaal waar anderen copyright op hebben. Wil je bijvoorbeeld met de Warcraft-engine zelf een Lord of the Rings-kaart maken met bijbehorende eenheden, dan mag dat niet. Op zich is dat geen gekke regel, omdat je volgens de letter van de wet inderdaad inbreuk maakt op andermans rechten als je, bijvoorbeeld, Star Wars personages gebruikt in je mod.

Waar het echter vreemd wordt, is in deze vrij vertaalde paragraaf: “Custom Games zijn en blijven het volledige en exclusieve eigendom van Blizzard. Zonder enige beperkingen draag je alle rechten over aan Blizzard, inclusief het copyright.”

Dat wil zeggen dat elke nieuwe game die je maakt met Warcraft 3 onmiddellijk eigendom is van Blizzard. Als deze regel in 2002 had bestaan, zou Dota bijvoorbeeld nooit een op zichzelf staande game hebben kunnen worden. Defence of the Ancients, de populaire moba, is immers begonnen als Warcraft 3-mod. Valve heeft inmiddels de rechten op Dota 2 in handen, wat wellicht een doorn in Blizzard’s oog is.

©GMRimport

Regio

Deze toestand rondom de rechten daargelaten, is er nog veel meer aan te merken op het meest essentiële onderdeel van een rts: de multiplayermodus. Veel spelers melden verbindingsproblemen, maar vooral klagen ze over het verdwijnen van decennia-oude opties, zoals ladders, clans, persoonlijke profielen en de optie om wereldwijd naar games te zoeken, in plaats van gebonden te zijn aan je regio.

Je kan wel van regio wisselen, maar niet tegelijkertijd in alle regio’s naar spelers en spellen zoeken. Hiermee wordt matchmaking alleen maar lastiger. Tuurlijk, het is een voordeel voor mensen met een slechte internetverbinding, maar geef dan in elk geval de optie om wereldwijd te zoeken als je denkt dat jouw verbinding dat aankan.

En dan is er nog die laatste doodsteek: Blizzard heeft de oorspronkelijke versie van Warcraft 3 van de server gehaald. Wie Warcraft 3 (dus niet Reforged) speelde via de Blizzard-launcher, kreeg een update voorgeschoteld waarmee de de oude game werd verwijderd en die de Reforged-versie (zonder HD-graphics) ermee verving. Daarmee zijn dus alle mogelijkheden om de klassieke functies en oude mods te ervaren verdwenen.

Watch on YouTube

Zuur

Het is nogal zuur dat een spel dat zo geliefd is als Warcraft 3 op deze manier wordt behandeld. Zelfs wanneer het spel in zijn meest eenvoudige vorm (als campagne) nog best lekker wegspeelt. Het voelt alsof een deel van de beslissingen over deze remaster niet genomen is door creatievelingen, maar door een leger aan advocaten die met terugwerkende kracht een hele gemeenschap de nek omdraaien.

Is Reforged nog te redden? Natuurlijk is het mogelijk dat Blizzard een aantal beslissingen herziet, of via patches features alsnog toevoegt. Het bedrijf staat er zelfs om bekend dat ze blijven sleutelen aan hun spellen. Bugs zijn dus op dit moment de minste zorg, maar fundamentelere zaken, zoals de copyrightregel en het ontbreken van de optie om total conversions te spelen, zouden op de lange termijn wel in stand kunnen blijven. Dat zijn namelijk geen technische problemen, maar juridische.

Wie zich afvraagt of het toch de moeite waard is om Warcraft 3: Reforged te spelen, zouden we normaal gesproken op dit moment adviseren om bij het origineel te blijven tot de rook is neergedaald. Maar ja, dat kan dus niet.

Wellicht is het tijd om toch die oude disks tevoorschijn te halen en om ergens een dvd-drive op de kop te tikken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling
Nieuws

Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling

Wordt ontwikkeld door de studio achter Terminator Resistance

Het lijkt er op dat er in de toekomst een game genaamd Terminator 2D: No Fate uitkomt.

Die naam is namelijk gespot op de Australische classificeringswebsite. Daarbij wordt gemeld dat de game verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Meer details over het spel zijn er nog niet, maar gezien de naam ligt het in de lijn der verwachting dat het een tweedimensionaal actiespel is. Daarbij valt te lezen dat het spel wordt uitgegeven en ontwikkeld door Reef Entertainment, dat in 2019 ook de firstpersonshooter Terminator Resistance afleverde. Het is niet bekend wanneer het spel officieel wordt aangekondigd.

Thijs Barnhard gaf een 5,5 aan Termninator Resistance: "Terminator Resistance is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Veel van de ambitieuze ideeën komen niet uit de verf, maar ondanks dat is de game gewoon prima speelbaar en vermakelijk. Dat Resistance de Terminator-lore zo serieus neemt is vooral fijn voor de fans, maar het is vooral de liefhebber van de echte B-game die met dit spel zijn lol op kan."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan
Nieuws

Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan

Het doel zou zijn om de game eindelijk in complete staat uit te brengen

Er zouden flink wat wijzigingen plaatsvinden binnen het managementteam van Star Citizen-ontwikkelaar Cloud Imperium Games.

Dat meldt Insider Gaming te hebben vernomen. Volgens anonieme bronnen die niet publiekelijk over de plannen van de studio mogen plaatsen zijn diverse werknemers in leidinggevende posities ontslagen, en zijn andere managers in andere rollen verdeeld.

De veranderingen zouden eerder deze maand van start zijn gegaan en zijn aangekondigd middels een interne memo van baas Chris Roberts. De directeur zou spreken van een "laserfocus" met als doel om de 1.0-versie van Star Citizen en de singleplayercampagne Squadron 42 uit te brengen. Sommige werknemers zouden echter vermoeden dat de veranderingen vooral worden doorgevoerd om kosten te besparen. Afgelopen november werden er ook al werknemers ontslagen bij de studio.

De crowdfunding voor Star Citizen heeft onlangs de 750 miljoen dollar gepasseerd. Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt. Cloud Imperium Games heeft onlangs een nieuwe video van Star Citizen uitgebracht, waarin in anderhalve minuut wordt getoond waar de game om draait. Deze video is hieronder te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!