Waar waren de games tijdens Koningsdag?
Nieuws

Waar waren de games tijdens Koningsdag?

Afgelopen Koningsdag liep ik weer over de rommelmarkt van Maastricht. Dat doe ik eigenlijk ieder jaar wel, maar ieder jaar spot ik minder games. Ze zijn er nog wel: een verdwaalde Call of Duty deel zoveel hier, een stapeltje Fifa’s daar. Kortom: niet echt iets dat de moeite waard is. Het lijkt haast wel alsof de games op zijn.

Een paar jaar terug trof ik nog een SNES in uitstekende staat aan, inclusief een stapel games, waaronder Super Mario Kart, Super Mario World, F-Zero en Donkey Kong Country 2. Niet bij nadenken, gewoon meteen inpakken die hap! Ook in andere jaren ging ik altijd wel naar huis met een game of twee. Metal Gear Solid en Tony Hawk Pro Skater 2 in verrassend goede staat, culthit Warpath: Jurassic Park, die pc-versie van GTA: San Andreas met dat toffe hardcover boekje; het zijn heus geen zeldzame of extreem waardevolle schatten, maar wel leuke hebbedingetjes voor in de collectie.

Tastbare herinnering

Juist dat maakt de rommelmarkt zo leuk. Ik kom een vergeten game tegen waar ik warme herinneringen aan koester en ga naar huis met een tastbaar verlengstuk van die herinneringen. Thuis start ik ze even op en denk ik “Oh ja, dat was vet.” Vervolgens verdwijnen deze games in de kast, maar ik kan er tenminste af en toe naar kijken. Toch ben ik bang dat ik steeds minder vaak met een leuke score terugkom op Koningsdag.

©GMRimport

Oude games en consoles raken immers ooit écht op. Ze gaan kapot, raken verloren, of verdwijnen in de privécollecties van verzamelaars zoals ikzelf. Steeds minder exemplaren belanden dus op kleedjes tijdens Koningsdag. Tegelijkertijd speelt digitalisering een rol. Enerzijds omdat we sinds de Xbox 360 en PlayStation 3 met z’n allen steeds meer digitale games kopen en dus minder kunnen doorverkopen, anderzijds omdat games hun herkenbaarheid zijn verloren.

Die games zoals Metal Gear Solid en GTA: San Andreas kon ik van ver al op de kleedjes spotten, omdat die omslaghoezen op mijn netvlies staan gebrand. Ze zijn door de jaren heen iconisch geworden. Ik ken ze van bij vrienden, heb ermee in mijn handen gestaan bij de Bart Smit of Free Record Shop, of ben misschien ooit mijn eigen exemplaar wel kwijtgeraakt. Zo’n fysieke connectie kan soms bijzonder sterk zijn. 

De geur van boekjes

Ik durf te wedden dat als je in de jaren 90 of eerder bent opgegroeid, je herinneringen hebt aan een spel dat je op de achterbank in de auto van je ouders al hebt uitgepakt. Gewoon om de disk of cartridge te bewonderen en door het boekje te bladeren. Wie herinnert zich niet die geur van boekjes? Het is dan ook niet zo gek dat mijn liefhebbershart een klein sprongetje maakt als je dan ineens zo’n game op een kleedje zag liggen. Zo’n herinnering is mij die paar euro wel waard.

©GMRimport

Door de digitalisering is die fysieke connectie verdwenen. Boekjes zijn al veel langer een uitstervend verschijnsel, maar zelfs van favoriete games als Death Stranding en Halo Infinite kan ik me nauwelijks voor de geest halen hoe het doosje eruit ziet. Ik ken hooguit de thumbnail in het menu van de console – en zelfs die wil nog weleens veranderen na een update of seizoen. Maar ach, door diezelfde digitalisering hoef ik Death Stranding of Halo Infinite dan ook niet zo snel te verwachten op de rommelmarkt.

Ik zal wel oud zijn inmiddels, maar ik vind dat toch een beetje zonde. Een stukje beleving gaat zo verloren. Ik ben heel erg blij dat mede dankzij de inspanningen van Microsoft en straks ook het nieuwe PlayStation Plus-abonnement zelfs klassiekers van meer dan twintig jaar oud gewoon toegankelijk zijn, maar het is wel wat kil en emotieloos om zulke games gewoon digitaal uit de virtuele winkel te plukken. *Klik* en de game staat op je console.

Nee, geef mij dan toch maar het door een mensenmassa heen wurmen, handjeklappen om de prijs en dan lekker naar huis. Hup, een oude console uit de kast trekken, aansluiten, en even wegdromen bij de herinneringen aan vroeger. Volgend jaar struin ik dan ook gewoon weer de rommelmarkt af, in de hoop die ene persoon te treffen die bij het uitmesten van de zolder op een doos spellen voor de Game Boy, PlayStation 1, of andere archaïsche retroconsole is gestuit.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!