Vrouwelijke gamers hebben een lange weg te gaan
Nieuws

Vrouwelijke gamers hebben een lange weg te gaan

Een paar jaar geleden stond er een postbode bij mij voor de deur met een pakketje van een gamewinkel in zijn handen. Met een grote glimlach overhandigde hij mij het pakketje en zei hij dat ik mijn broer er veel plezier mee moest wensen. Ik nam het pakje aan en gaf aarzelend aan dat het voor mij bedoeld is. De postbode keek mij vol verbazing aan, verbeterde zich, wenste mij er veel plezier mee en liep weer weg.

Niet alleen heb ik geen broer die ooit gamer had kunnen zijn, de rest van de familie die ik wél heb houdt niet eens van videogames. Ik ben de enige gamer in mijn familie. Al sinds ik een kleuter ben, ben ik verknocht aan videogames en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen.

Het ontstaan van een stereotype

Toch krijgen vrouwen nog vaak vreemde blikken wanneer ze over hun hobby praten. Dat komt omdat er nog steeds het stereotype heerst dat gamen een ‘mannending’ is. Dit komt met name door de marketing die vooral in de jaren negentig werd toegepast. Het kwam toen zo’n beetje neer op ‘voor mannen, door mannen’.

Tracey Lien legt het ontstaan van gamemarketing uit in haar artikel No Girls allowed. In dat artikel spreekt Lien met mensen die betrokken waren bij de marketing van games in de jaren 70, 80 en 90. In No Girls Allowed wordt duidelijk dat in de jaren 70 en 80, de begindagen van videogames, er nog niet echt werd nagedacht over specifieke doelgroepen van de games die ontwikkeld werden. Spellenmakers deden wat ze leuk vonden en brachten het uit, voor iedereen die er interesse in had. In de reclames van spellen waren toen ook nog vrouwen en meisjes te zien.

©GMRimport

Dit veranderde in 1983 met de videogamerecessie. Rond die tijd werd de markt overspoeld met slechte, afgeraffelde games, waardoor mensen hun interesse in games verloren. Nintendo was één van de bedrijven die de game-industrie uit het slop trokken met de release van diens Nintendo Entertainment System. In diezelfde periode begon ook de gerichte marketing op een mannelijk publiek. Met de videogamecrash nog vers in het achterhoofd, wilde Nintendo weten wie hun games eigenlijk speelden en besloten ze dat te gaan onderzoeken via onder andere toernooien en de lancering van het magazine Nintendo Power. Uit dat onderzoek kwam één ding naar voren: jongens en mannen speelden meer videogames dan vrouwen. Na dat onderzoek begonnen Nintendo en andere bedrijven met specifieke reclames gericht op mannen en jongens.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

De marketing bleef een lange tijd op (jonge) mannen gericht, tot de Nintendo DS en Wii uitkwamen in 2005 en 2006. Toen kwamen er weer vrouwen en meisjes in de reclames voor. Wel was het zo dat de vrouwen in de reclames vooral op de achtergrond te zien waren. Het zusje, moeder en oma die meespelen op de console of het klasgenootje die achter de jongens Nintendogs zit te spelen. Pas in de laatste jaren proberen uitgevers en ontwikkelaars ook vrouwen weer in voorgrond van de marketing te betrekken. Is dit erg? Ja en nee. Aan de ene kant is het een feit dat jongens vroeger over het algemeen meer interesse hadden in games dan meisjes, dus het was niet meer dan logisch dat gamebedrijven daar hun marketing op richtten. Aan de andere kant heeft dit voor een stereotype gezorgd waar vrouwelijke gamers nog steeds last van ondervinden.

Nog altijd onzichtbaar

De marketing van games en diens doelgroepen zijn enorm verbreed in de afgelopen jaren. Toch krijgen vrouwen met name in de online gaming gemeenschap krijgen nog te maken met een groep die ze er het liefst niet bij willen hebben. Een kleine groep mannelijke gamers doet er alles aan om vrouwen en andere minderheidsgroepen buiten te sluiten. Deze groep wordt ook wel de Toxic Gaming Community genoemd. Dit is een term die aan een groep gamers is gegeven die alle verandering in de gaming community willen voorkomen. Deze groep heeft het gevoel dat vrouwen (en bepaalde minderheidsgroepen) hun gemeenschap willen binnendringen en veranderen.

Deze groep is vooral in de online gaming-gemeenschap te zien. Een goed voorbeeld hiervan is de streamer Cupcake. Zij kreeg in een stream te maken met mannelijke gamers die haar uitscholden tijdens een potje Overwatch. Toen ze de opmerking maakte dat zij al het werk moest doen, kreeg ze van haar teamgenoten te horen dat ze haar bek dicht moest houden en dat ze maar achter het aanrecht moest gaan staan om boterhammen te maken in plaats van te gamen.

Deze streamer is niet de enige die met dit soort opmerkingen te maken krijgt. Zelf ben ik geen fan van online games, maar in mijn omgeving hoor ik nog altijd regelmatig verhalen van vrouwen die dit soort opmerkingen naar hun hoofd geslingerd krijgen terwijl ze online aan het gamen zijn. Ook YouTuber en streamer Spawntaneous beaamt dit in haar serie

Watch on YouTube

: “Mensen geloven mij niet wanneer ik vertel dat ik de nodige shit te horen krijg in Rainbow Six Siege omdat ik een vrouw ben. Soms is het grappig, maar meestal is het goor.”

Sommige vrouwen besluiten stil te blijven tijdens een potje om dit soort reacties te ontwijken of zelfs online games in het algemeen ontwijken. Vrouwen die wel wat van zich laten horen, krijgen vaak de schuld wanneer het potje slecht gaat. Het tegenovergestelde kan ook: uitgelachen worden wanneer iemand wordt ingemaakt, omdat het andere team een vrouwelijke speler heeft.

Geen echte gamer?

Uit een recent onderzoek van Newzoo blijkt dat op dit moment bijna de helft van alle gamers vrouw zijn. De ‘toxic gamers’ hebben daar echter ook al een antwoord op: vrouwen zouden geen échte gamers zijn. Toen ik op de middelbare school zat en een groep jongens aan het praten was over games, besloot ik mij ook in het gesprek te mengen. Toen de jongens aan mij vroegen wat voor games ik speelde en ik als antwoord Nintendo-games gaf, kreeg ik een hele tirade over mij heen. “Ja, jij speelt zeker alleen maar Just Dance en denkt meteen dat je een gamer bent!” Of een andere variatie met een Mario-game of Candy Crush erin verwerkt.

“Ja, jij speelt zeker alleen maar Just Dance en denkt meteen dat je een gamer bent!”

-

Toen ik deze opmerking hoorde, besloot ik mij terug te trekken, want ik wist dat ik toch niet serieus genomen zou worden in het gesprek, maar waarom werd dit altijd tegen mij gezegd en niet tegen mannelijke Nintendo-gamers? Vrouwen hebben net als mannen verschillende smaken in games. Het is sowieso raar dat er ook rond een aantal games.

Nog een lange weg te gaan

Gamen is echt niet meer een typisch mannending te noemen. Vrouwen vormen bijna de helft van alle gamers en worden ook steeds meer bij de marketing betrokken in vergelijking met de jaren negentig en begin 2000. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat vrouwen volledig geaccepteerd worden in de gamegemeenschap. Vooral binnen de toxic gaming community doet men er alles aan om vrouwen en andere minderheidsgroepen buiten te sluiten. Hopelijk gaat die groep ooit inzien dat de strijd die ze voeren eigenlijk om niets gaat, want uiteindelijk willen al gamers hetzelfde: goede games spelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Suikoden-anime en mobiele game onthuld
Nieuws

Suikoden-anime en mobiele game onthuld

Launchtrailer van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars te zien

Tijdens een presentatie is Suikoden: The Anime aangekondigd. Ook de mobiele game Suikoden Star Leap is uit de doeken gedaan. Tot slot is de launchtrailer van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars uitgebracht.

Het was al bekend dat er een livestream rondom de Suikoden-franchises uitgezonden zou worden. Om met de anime te beginnen: de animatiereeks wordt gebaseerd op het verhaal van Suikoden 2 en wordt gemaakt door Konami Animation. Veel meer info is er nog niet.

Ook werd de mobiele game Suikoden Star Leap voor iOS en Android aangekondigd, dat free-to-play met microtransacties wordt. Een releasedatum is er nog niet. De compleet nieuwe game is specifiek voor smartphones ontwikkeld. De pixelart doet daarbij denken aan de klassieke games uit de reeks.

Tot slot is er ook een launchtrailer uitgebracht van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars, dat aankomende donderdag verschijnt op PlayStation- en Xbox-consoles, Switch en pc. De collectie bevat de eerste twee games uit de reeks met verbeterde graphics, gameplay en andere verbeteringen.

De Suikoden-games kwamen in de jaren 90 uit op PlayStation en later ook Saturn. De rpg-reeks is losjes gebaseerd op het Chinese verhaal Water Margin. De games richten zich op mythische kristallen, politiek en de '108 Stars of Destiny'.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ontwikkeling van geplande Far Cry-multiplayershooter herstart
Nieuws

Gerucht: Ontwikkeling van geplande Far Cry-multiplayershooter herstart

Er gaan al enkele jaren geruchten over de vermeende extractionshooter

Volgens geruchten is de Far Cry-extractionshooter die in ontwikkeling zou zijn bij Ubisoft helemaal opnieuw begonnen.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat Ubisoft aan twee nieuwe Far Cry-games werkt - Far Cry 7 en een multiplayer-extractionshooter. Volgens de betrouwbare Tom Henderson van Insider Gaming zou de ontwikkeling van die laatstgenoemde game zijn herstart.

Eerdere geruchten meldden dat de multiplayershooter de codenaam Maverick draagt. De game zou zijn ontstaan als multiplayermodus voor Far Cry 7, maar in 2023 zijn omgevormd tot losstaande game. Het spel zou zich hebben afgespeeld in Alaska, waar mensen in barre omstandigheden moesten zien te overleven terwijl wilde dieren, NPC's en andere spelers jacht op hen maakten.

Insider Gaming claimt nu echter met meerdere bronnen die bekend zijn met de ontwikkeling te hebben gepraat en te hebben vernomen dat de ontwikkeling helemaal opnieuw is begonnen. De ontwikkeling zou niet naar wens zijn verlopen, en de het techteam dat aan de multiplayergame werkte zou op Far Cry 7 zijn gezet om er voor te zorgen dat die ontwikkeling wel zo vlekkeloos mogelijk verloopt.

Insider Gaming geeft geen exacte reden voor het schrappen van al het gedane werk voor Maverick, al zou Ubisofts huidige strategie met een focus op het streamlinen van en projecten en teams om hoge kwaliteit te waarborgen er onderdeel van uitmaken. Ubisoft Montreal zou de ontwikkeling van zowel Far Cry 7 als Maverick hebben geleid, maar geeft de reboot van de multiplayergame nu door aan Ubisoft Sherbrooke, waar men aan nieuwe prototypes gaat werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!