Vr Vrijdag: zombies zijn mooier lelijk op de Quest 2
Nieuws

Vr Vrijdag: zombies zijn mooier lelijk op de Quest 2

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering de update van Arizona Sunshine voor de Quest 2.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Arizona Sunshine. Lees hier wat dit betekent

Arizona Sunshine is voor vr-begrippen inmiddels een klassiekertje en is op zowel PC, PSVR als Quest speelbaar. De game is een first-person shooter met enkele eenvoudige puzzelelementen die het vooral moet hebben van een sterke sfeer en heel wat spannende momenten. Jij bent een overlevende tijdens de zombie-apocalyps en gaandeweg vind je betere wapens maar heb je altijd net te weinig kogels.

De game is recentelijk van een upgrade voorzien die gebruikmaakt van de extra processorkracht van de Quest 2. Daarmee is deze titel meteen een goede manier om te zien in hoeverre de Quest 2 beter presteert dan zijn voorganger. Het leek me daarom een goed idee om het spel op beide headsets in te laden en verschillende locaties één op één te vergelijken.

Het eerste wat opvalt als je van Quest 1 naar Quest 2 gaat is hoeveel beter het display is van het nieuwste model. Opeens valt op hoe weinig hordeureffect de Quest 2 nog heeft. Het hordeureffect is dat je een soort raster over het beeld ziet, wat het gevolg is van de ruimte tussen de pixels in het scherm. Op de Quest 2 is de resolutie zoveel hoger en de pixelverdeling zoveel beter dat alles opeens véél scherper is. Ook zijn kleuren warmer en oogt het geheel gewoon levendiger. Wat enigszins ironisch is als je tegen de levende doden aan het vechten bent.

Een ander opmerkelijk verschil is de audio, waarbij het afvuren van wapens op Quest 2 veel meer ‘oempf’ heeft. De Quest 1 klinkt nu zelfs wat blikkerig in vergelijking met zijn opvolger.

Poetsen

Deze verschillen laten zien dat de Quest 2 een superieure ervaring geeft ten opzichte van zijn voorganger, maar dat heeft nog niets met de game zelf te maken. Terwijl de ontwikkelaars naar eigen zeggen toch flink aan het poetsen zijn geslagen om Arizona Sunshine op te waarderen voor de nieuwe headset.

Die visuele upgrade is niet een verschil van dag en nacht. Het is niet alsof je opeens in een hele nieuwe generatie virtual reality stapt. De verschillen zijn vooral subtiele verbeteringen. Tijdens de eerste levels, die zich in fel zonlicht afspelen, is wel te zien hoeveel beter de texturen tot hun recht komen en hoe er opeens details in de omgeving te zien zijn (zoals rondcirkelende vogels) die voorheen ontbraken. Maar ook bloedvlekken en andere sporen van geweld fleuren de omgeving op.

Bij de scène op de brug, waar je je langs verschillende verlaten autowrakken beweegt en de aanstormende ondode horde van je afhoudt, is ook voor het eerst te merken hoe je ruiten kapot kan schieten, iets wat bij de oorspronkelijke Quest-versie nog niet kon. Het zijn details die je waarschijnlijk niet eens bewust opmerkt, zelfs niet als je het spel in zijn originele vorm had gespeeld. Maar het voegt net even wat meer sfeer toe. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk van de zombies, die nu nog gedetailleerder voor je ogen wegrotten. Al is dat iets waar je in het heetst van de strijd waarschijnlijk niet al te veel oog voor hebt.

Donker

Het is vooral in donkere omgevingen waar Arizona Sunshine straalt, met een veel beter lichtsysteem, waardoor voorwerpen glanzen en daardoor net even wat realistischer overkomen. Bij het afvuren van je wapen verlicht de explosie van het kruid de omgeving. Deze zogenaamde ‘muzzle-flash’ is ook weer iets wat je niet bewust ziet, maar opeens mist als je teruggaat naar de vorige versie. Het is dus alles bij elkaar een grote verzameling kleine verbeteringen die het spel grafisch bijna vergelijkbaar maken met de pc-versie. Bijna, want het blijft uiteraard mobiele hardware waar dit alles op draait.

Het is interessant om te zien hoe de ontwikkelaars hun eigen game wat extra liefde geven. En voor een deel is het ook een manier om de game opnieuw onder de aandacht te brengen van kersverse vr-gebruikers, die met de Quest 2 misschien wel hun eerste stappen in virtual reality zetten. Dat die verbeteringen geen revolutionaire stap voorwaarts zijn, maakt in zekere zin ook niet zoveel uit. Arizona Sunshine was sowieso al een hele toffe zombieshooter met best een aantal hartverzakkingsmomenten. Er zit een heel plezierige afwisseling tussen het rustig verkennen van de vervallen omgevingen en de ‘gillen-als-een-klein-meisje’-momenten als er weer een leger ondoden op je af rent.

Dat de ontwikkelaars nu al dit soort grafische verbeteringen uit het systeem kunnen halen geeft ook een goed gevoel over de toekomst, als gamedesigners de nieuwe hardware meer en meer gaan benutten. Dan zou de grafische upgrade van de Quest 2 nog wel eens groter kunnen zijn dan we aanvankelijk vermoedden.

Morgen avond om 20:00 uur gaan we gezellig Halloween vieren op het Twitch kanaal van Power Unlimited. Niet alleen spelen we de game, we geven hem ook weg met een Oculus Quest 2. Hoe kun je hem winnen? Door je aller vetste, creatiefste of gekste Halloween outfit aan te doen en deze aan de vakkundige jury te laten zien. Zij zullen live op videocall met jou een gesprekje houden en je kostuum een flinke review geven. Zorg dat je griezel-vibes klaar zijn voor de grote Halloween-stream, morgen om 20:00 uur!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta
Nieuws

Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta

Het nieuwe perspectief maakte de game in eerste instantie te makkelijk

De moeilijkheidsgraad van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater wordt aangepast afhankelijk van welk cameraperspectief de speler gebruikt.

Dat laat creative producer Yuji Korekado weten in een interview met Famitsu (via VGC). Hij laat daarbij weten dat mensen wanneer ze de game beginnen moeten kiezen uit de 'oude' camerastandpunt die vaststaat, en een nieuwe camera in derdepersoonsperspectief die spelers naar gelieve kunnen bewegen.

Korekado legt uit waarom dit zo is: "De moeilijkheidsgraad van de game verandert drastisch afhankelijk van het perspectief. De nieuwe camera heeft een wijder, lineairder gezichtsveld en geeft je de mogelijkheid om te schieten terwijl je beweegt, dus dat is makkelijker dan we verwacht hadden. Maar toen we de moeilijkheidsgraad naar de nieuwe camera aanpasten, werd de game met de oude camera weer te moeilijk, dus besloten we er twee aparte modi van te maken. De oude camera is vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het origineel, en de nieuwe camera geeft een nieuwe uitdaging."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar
Nieuws

Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar

Een pre-download is beschikbaar op Battle.net en consoles

De eerste grote uitbreiding voor Diablo 4, genaamd Vessel of Hatred, kan aankomende nacht vanaf 1:00 uur Nederlandse tijd gespeeld worden.

Dat heeft Blizzard aangekondigd. De releasedatum was al bekend, maar nu is er ook een precieze tijd naar buiten gecommuniceerd. Via Battle.net en consoles is er een optie voor een pre-download beschikbaar.

In Vessel of Hatred bezoeken spelers een nieuwe regio genaamd Nahantu – een jungle vol met geheimen, nieuwe kerkers, Strongholds en monsters. Vessel of Hatred speelt zich meteen na Diablo 4 af en zet dat verhaal dus voort.

Nieuw is ook de Spiritborn-klasse, die ook wel de "grootste jagers van de jungle" worden genoemd. De klasse richt zich op behendigheid en gebruikt martial arts als moveset - aspecten uit taekwondo, karate, kickboksen, boksen en Muay Thai worden gecombineerd voor "de snelste, meest agressieve" klasse in de game.

Daarbij zijn al zijn moves gebaseerd op vier goddelijke Spirit Guardians die tijdens gevechten opgeroepen kunnen worden: een jaguar, duizendpoot, gorilla en adelaar. Alle skills kunnen met elkaar gecombineerd worden, al is het ook mogelijk voor spelers om volledig voor één Spirit Guardian te gaan.

Diablo 4 is beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Steam en Battle.net. Ook is de game speelbaar via Xbox Game Pass. Hieronder zijn de eerder uitgekomen gameplaytrailer en cinematische liveaction-trailer te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft over mogelijke verkoop: 'We beoordelen regelmatig alle opties'
Nieuws

Ubisoft over mogelijke verkoop: 'We beoordelen regelmatig alle opties'

Bedrijf geeft verder nog weinig prijs over de toekomst

Ubisoft heeft naar aanleiding van recente berichtgeving over de mogelijke verkoop van de Franse uitgever een statement hierover naar buiten gebracht. Het bedrijf laat weten dat het met enige regelmaat allerlei opties beoordeelt.

Eind vorige week gaf Bloomberg aan gehoord te hebben dat het Chinese techbedrijf Tencent en Guillemot Brotherts Ltd. - de grootste aandeelhouders van Ubisoft - met adviseurs zouden spreken om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan", zo werd gezegd. Dat zou zich bijvoorbeeld kunnen uiten in een meerderheidsbelang in Ubisoft voor Tencent, waardoor het laatstgenoemde bedrijf effectief de eigenaar van Ubisoft zou worden.

Ubisoft heeft inmiddels aan verschillende internationale websites - waaronder Eurogamer - een statement afgegeven waarin het bedrijf het bestaan van deze berichten erkent, maar verder niets prijsgeeft over de mogelijke toekomstplannen. "Ubisoft heeft de recente speculatie in de pers over potentiële interesse rondom het bedrijf gezien. We beoordelen regelmatig alle strategische opties voor onze aandeelhouders en zullen de markt verwittigen als en wanneer dat nodig is."

De uitgever van franchises als Assassin's Creed en Far Cry benadrukt in het statement dat het zich op dit moment richt op een strategie met twee belangrijke pilaren: openwereldgames en games-as-a-service-spellen.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar. Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. De berichten over een mogelijke overname die sinds eind vorige week de ronde doen hebben voor een flinke stijging in de waarde van de aandelen van Ubisoft gezorgd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!