Vr Vrijdag: zombies zijn mooier lelijk op de Quest 2
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering de update van Arizona Sunshine voor de Quest 2.
Dit artikel is een partnerbijdrage van Arizona Sunshine. Lees hier wat dit betekent
Arizona Sunshine is voor vr-begrippen inmiddels een klassiekertje en is op zowel PC, PSVR als Quest speelbaar. De game is een first-person shooter met enkele eenvoudige puzzelelementen die het vooral moet hebben van een sterke sfeer en heel wat spannende momenten. Jij bent een overlevende tijdens de zombie-apocalyps en gaandeweg vind je betere wapens maar heb je altijd net te weinig kogels.
De game is recentelijk van een upgrade voorzien die gebruikmaakt van de extra processorkracht van de Quest 2. Daarmee is deze titel meteen een goede manier om te zien in hoeverre de Quest 2 beter presteert dan zijn voorganger. Het leek me daarom een goed idee om het spel op beide headsets in te laden en verschillende locaties één op één te vergelijken.
Het eerste wat opvalt als je van Quest 1 naar Quest 2 gaat is hoeveel beter het display is van het nieuwste model. Opeens valt op hoe weinig hordeureffect de Quest 2 nog heeft. Het hordeureffect is dat je een soort raster over het beeld ziet, wat het gevolg is van de ruimte tussen de pixels in het scherm. Op de Quest 2 is de resolutie zoveel hoger en de pixelverdeling zoveel beter dat alles opeens véél scherper is. Ook zijn kleuren warmer en oogt het geheel gewoon levendiger. Wat enigszins ironisch is als je tegen de levende doden aan het vechten bent.
Een ander opmerkelijk verschil is de audio, waarbij het afvuren van wapens op Quest 2 veel meer ‘oempf’ heeft. De Quest 1 klinkt nu zelfs wat blikkerig in vergelijking met zijn opvolger.
©GMRimport
Poetsen
Deze verschillen laten zien dat de Quest 2 een superieure ervaring geeft ten opzichte van zijn voorganger, maar dat heeft nog niets met de game zelf te maken. Terwijl de ontwikkelaars naar eigen zeggen toch flink aan het poetsen zijn geslagen om Arizona Sunshine op te waarderen voor de nieuwe headset.
Die visuele upgrade is niet een verschil van dag en nacht. Het is niet alsof je opeens in een hele nieuwe generatie virtual reality stapt. De verschillen zijn vooral subtiele verbeteringen. Tijdens de eerste levels, die zich in fel zonlicht afspelen, is wel te zien hoeveel beter de texturen tot hun recht komen en hoe er opeens details in de omgeving te zien zijn (zoals rondcirkelende vogels) die voorheen ontbraken. Maar ook bloedvlekken en andere sporen van geweld fleuren de omgeving op.
Bij de scène op de brug, waar je je langs verschillende verlaten autowrakken beweegt en de aanstormende ondode horde van je afhoudt, is ook voor het eerst te merken hoe je ruiten kapot kan schieten, iets wat bij de oorspronkelijke Quest-versie nog niet kon. Het zijn details die je waarschijnlijk niet eens bewust opmerkt, zelfs niet als je het spel in zijn originele vorm had gespeeld. Maar het voegt net even wat meer sfeer toe. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk van de zombies, die nu nog gedetailleerder voor je ogen wegrotten. Al is dat iets waar je in het heetst van de strijd waarschijnlijk niet al te veel oog voor hebt.
©GMRimport
Donker
Het is vooral in donkere omgevingen waar Arizona Sunshine straalt, met een veel beter lichtsysteem, waardoor voorwerpen glanzen en daardoor net even wat realistischer overkomen. Bij het afvuren van je wapen verlicht de explosie van het kruid de omgeving. Deze zogenaamde ‘muzzle-flash’ is ook weer iets wat je niet bewust ziet, maar opeens mist als je teruggaat naar de vorige versie. Het is dus alles bij elkaar een grote verzameling kleine verbeteringen die het spel grafisch bijna vergelijkbaar maken met de pc-versie. Bijna, want het blijft uiteraard mobiele hardware waar dit alles op draait.
Het is interessant om te zien hoe de ontwikkelaars hun eigen game wat extra liefde geven. En voor een deel is het ook een manier om de game opnieuw onder de aandacht te brengen van kersverse vr-gebruikers, die met de Quest 2 misschien wel hun eerste stappen in virtual reality zetten. Dat die verbeteringen geen revolutionaire stap voorwaarts zijn, maakt in zekere zin ook niet zoveel uit. Arizona Sunshine was sowieso al een hele toffe zombieshooter met best een aantal hartverzakkingsmomenten. Er zit een heel plezierige afwisseling tussen het rustig verkennen van de vervallen omgevingen en de ‘gillen-als-een-klein-meisje’-momenten als er weer een leger ondoden op je af rent.
Dat de ontwikkelaars nu al dit soort grafische verbeteringen uit het systeem kunnen halen geeft ook een goed gevoel over de toekomst, als gamedesigners de nieuwe hardware meer en meer gaan benutten. Dan zou de grafische upgrade van de Quest 2 nog wel eens groter kunnen zijn dan we aanvankelijk vermoedden.
Morgen avond om 20:00 uur gaan we gezellig Halloween vieren op het Twitch kanaal van Power Unlimited. Niet alleen spelen we de game, we geven hem ook weg met een Oculus Quest 2. Hoe kun je hem winnen? Door je aller vetste, creatiefste of gekste Halloween outfit aan te doen en deze aan de vakkundige jury te laten zien. Zij zullen live op videocall met jou een gesprekje houden en je kostuum een flinke review geven. Zorg dat je griezel-vibes klaar zijn voor de grote Halloween-stream, morgen om 20:00 uur!