Vr Vrijdag: zombies zijn mooier lelijk op de Quest 2
Nieuws

Vr Vrijdag: zombies zijn mooier lelijk op de Quest 2

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering de update van Arizona Sunshine voor de Quest 2.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Arizona Sunshine. Lees hier wat dit betekent

Arizona Sunshine is voor vr-begrippen inmiddels een klassiekertje en is op zowel PC, PSVR als Quest speelbaar. De game is een first-person shooter met enkele eenvoudige puzzelelementen die het vooral moet hebben van een sterke sfeer en heel wat spannende momenten. Jij bent een overlevende tijdens de zombie-apocalyps en gaandeweg vind je betere wapens maar heb je altijd net te weinig kogels.

De game is recentelijk van een upgrade voorzien die gebruikmaakt van de extra processorkracht van de Quest 2. Daarmee is deze titel meteen een goede manier om te zien in hoeverre de Quest 2 beter presteert dan zijn voorganger. Het leek me daarom een goed idee om het spel op beide headsets in te laden en verschillende locaties één op één te vergelijken.

Het eerste wat opvalt als je van Quest 1 naar Quest 2 gaat is hoeveel beter het display is van het nieuwste model. Opeens valt op hoe weinig hordeureffect de Quest 2 nog heeft. Het hordeureffect is dat je een soort raster over het beeld ziet, wat het gevolg is van de ruimte tussen de pixels in het scherm. Op de Quest 2 is de resolutie zoveel hoger en de pixelverdeling zoveel beter dat alles opeens véél scherper is. Ook zijn kleuren warmer en oogt het geheel gewoon levendiger. Wat enigszins ironisch is als je tegen de levende doden aan het vechten bent.

Een ander opmerkelijk verschil is de audio, waarbij het afvuren van wapens op Quest 2 veel meer ‘oempf’ heeft. De Quest 1 klinkt nu zelfs wat blikkerig in vergelijking met zijn opvolger.

©GMRimport

Poetsen

Deze verschillen laten zien dat de Quest 2 een superieure ervaring geeft ten opzichte van zijn voorganger, maar dat heeft nog niets met de game zelf te maken. Terwijl de ontwikkelaars naar eigen zeggen toch flink aan het poetsen zijn geslagen om Arizona Sunshine op te waarderen voor de nieuwe headset.

Die visuele upgrade is niet een verschil van dag en nacht. Het is niet alsof je opeens in een hele nieuwe generatie virtual reality stapt. De verschillen zijn vooral subtiele verbeteringen. Tijdens de eerste levels, die zich in fel zonlicht afspelen, is wel te zien hoeveel beter de texturen tot hun recht komen en hoe er opeens details in de omgeving te zien zijn (zoals rondcirkelende vogels) die voorheen ontbraken. Maar ook bloedvlekken en andere sporen van geweld fleuren de omgeving op.

Bij de scène op de brug, waar je je langs verschillende verlaten autowrakken beweegt en de aanstormende ondode horde van je afhoudt, is ook voor het eerst te merken hoe je ruiten kapot kan schieten, iets wat bij de oorspronkelijke Quest-versie nog niet kon. Het zijn details die je waarschijnlijk niet eens bewust opmerkt, zelfs niet als je het spel in zijn originele vorm had gespeeld. Maar het voegt net even wat meer sfeer toe. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk van de zombies, die nu nog gedetailleerder voor je ogen wegrotten. Al is dat iets waar je in het heetst van de strijd waarschijnlijk niet al te veel oog voor hebt.

©GMRimport

Donker

Het is vooral in donkere omgevingen waar Arizona Sunshine straalt, met een veel beter lichtsysteem, waardoor voorwerpen glanzen en daardoor net even wat realistischer overkomen. Bij het afvuren van je wapen verlicht de explosie van het kruid de omgeving. Deze zogenaamde ‘muzzle-flash’ is ook weer iets wat je niet bewust ziet, maar opeens mist als je teruggaat naar de vorige versie. Het is dus alles bij elkaar een grote verzameling kleine verbeteringen die het spel grafisch bijna vergelijkbaar maken met de pc-versie. Bijna, want het blijft uiteraard mobiele hardware waar dit alles op draait.

Het is interessant om te zien hoe de ontwikkelaars hun eigen game wat extra liefde geven. En voor een deel is het ook een manier om de game opnieuw onder de aandacht te brengen van kersverse vr-gebruikers, die met de Quest 2 misschien wel hun eerste stappen in virtual reality zetten. Dat die verbeteringen geen revolutionaire stap voorwaarts zijn, maakt in zekere zin ook niet zoveel uit. Arizona Sunshine was sowieso al een hele toffe zombieshooter met best een aantal hartverzakkingsmomenten. Er zit een heel plezierige afwisseling tussen het rustig verkennen van de vervallen omgevingen en de ‘gillen-als-een-klein-meisje’-momenten als er weer een leger ondoden op je af rent.

Dat de ontwikkelaars nu al dit soort grafische verbeteringen uit het systeem kunnen halen geeft ook een goed gevoel over de toekomst, als gamedesigners de nieuwe hardware meer en meer gaan benutten. Dan zou de grafische upgrade van de Quest 2 nog wel eens groter kunnen zijn dan we aanvankelijk vermoedden.

Morgen avond om 20:00 uur gaan we gezellig Halloween vieren op het Twitch kanaal van Power Unlimited. Niet alleen spelen we de game, we geven hem ook weg met een Oculus Quest 2. Hoe kun je hem winnen? Door je aller vetste, creatiefste of gekste Halloween outfit aan te doen en deze aan de vakkundige jury te laten zien. Zij zullen live op videocall met jou een gesprekje houden en je kostuum een flinke review geven. Zorg dat je griezel-vibes klaar zijn voor de grote Halloween-stream, morgen om 20:00 uur!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!