Vr Vrijdag: Winkelnijd
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: waarom zijn er nog Oculus-exclusieve games?
Wie recentelijk het pc-gamenieuws volgde kan het niet ontgaan zijn dat Epic de aanval heeft geopend op Valve’s Steam. Opeens zijn er games die (al dan niet tijdelijk) niet te koop zijn op Steam, maar in plaats daarvan exclusief beschikbaar zijn via de Epic Games Store. Het interessante is dat veel gamers hier boos over zijn. In plaats van dat de komst van een concurrent wordt toegejuicht, zien een aantal gamers dit als ‘anti-consument’. Want exclusiviteit zou iets van consoles zijn, en dat hoort niet op het ‘open pc-platform’.
Het is niet de eerste keer dat een dergelijke opmerkelijke emotionele reactie door het pc-landschap ging. Het zal alleen lang niet iedereen zijn opgevallen. In deze aflevering van Andere Tijden - pardon - Vr Vrijdag, kijken we even terug naar de vorige grote aanval op Steam’s alleenheerschappij, met de komst van Oculus Home.
Het is 2016. De Oculus Rift verschijnt, op de voet gevolgd door de HTC Vive. Vrijwel onmiddellijk ontstaat een vr-stammenstrijd, vergelijkbaar met de strijd tussen Xbox en Playstation die we al zo lang op de spelcomputers kennen. De belangrijkste stok die Vive-gebruikers hanteren om Oculus te slaan, is de vermeende ‘geslotenheid’ van de Oculus Rift. Want Oculus lanceert tegelijk met de Rift een eigen online winkel die alleen toegankelijk is voor Rift-gebruikers. Software draait domweg niet op de HTC Vive. De Vive is in samenwerking met Valve ontwikkeld, en draait SteamVR-software. Deze software is uiteraard vooral te vinden op Steam.
©GMRimport
Er zijn een aantal eigenaardigheden die bij deze fanboy-ruzie komen kijken. Om te beginnen is het met de Oculus Rift mogelijk om SteamVR-software te gebruiken. Dus het is zeker niet zo dat de Oculus Rift-headset gesloten is, zoals Vive-fans beweren. Oculus doet er niets aan om Rift-bezitters ervan te weerhouden om SteamVR-software te kopen en te gebruiken.
Aan de andere kant is het dus juist de Vive die ‘gesloten’ is, omdat deze alleen SteamVR-software kan draaien. Fans beweren dat Oculus de partij is die deze blokkade opwerpt. De reden hiervoor wil maar niet echt duidelijk worden. Want zelfs de meest verstokte Valve/Steam/HTC-fan moet toch toegeven dat het raar is dat Oculus er voor kiest om bewust minder games te verkopen.
Ondertussen doen hackers wat hackers doen en komt een stukje gratis software beschikbaar dat het wel mogelijk maakt om Oculus-games te draaien op een SteamVR-headset. Het probleem heeft een lapmiddel, dat nog heel even de vlammen van de samenzweringstheoristen doet opwaaien. Want een update voor Oculus Home maakt deze ‘ReVive’-software tijdelijk onbruikbaar. Een vergissing, zegt Oculus. Boze opzet, zeggen fans. Maar uiteindelijk blijkt ook dit probleem tijdelijk. Nieuwe updates voor Oculus Home laten de ReVive-hack verder gewoon met rust, en HTC-gebruikers kunnen de exclusieve Rift-software gebruiken. De ervaring is weliswaar minder, want Oculus-technieken die de framerate verbeteren werken niet op de Vive en de besturing is uiteraard niet voor de Vive aangepast. Maar het werkt!
©GMRimport
Lenovo
Inmiddels is het 2019 en dit wat vreemde evenwicht is nog steeds in stand. Vive-fans claimen dat Oculus hen bewust buitensluit, en ondanks toezeggingen van Oculus dat ze hun winkel graag open zetten voor derden, is dat nog steeds niet gebeurd. Wel gaat Oculus dit jaar opeens een verbond aan met Lenovo, die tot voor kort alleen Windows MR headsets maakte. De nieuwe Rift S is feitelijk een Lenovo-headset met het Oculus-merk enn uiteraard met volledige toegang tot de Oculus Rift-software. Zou deze samenwerking met Lenovo betekenen dat Oculus ook voor Lenovo-headsets opengaat? Deze week hadden we de kans om dit aan Jason Rubin, topman van Oculus, te vragen. De rest van dit interview kun je later op Gamer.nl lezen, maar voor deze VR Vrijdag richten we ons even op de winkelcontroverse.
“Soms lijkt iets voor de hand te liggen, maar dat is het dan absoluut niet”, aldus Jason Rubin. “Ja, we werken met Lenovo samen voor de Rift S, maar dat is wel een veel geavanceerdere headset dan Lenovo voorheen produceerde. Ze richtten zich op Windows MR-headsets met slechts twee sensors voor inside-out tracking. Als we de Oculus-winkel open zouden stellen voor die headsets zou dat betekenen dat een groot deel van de aangeboden software niet of niet goed zou werken op die headsets, omdat de tracking daarvan gewoon minder robuust is.”
Maar Oculus zou toch zijn winkel voor andere fabrikanten openstellen? Is dat dan helemaal van de baan? Er zijn toch ook andere headsets die wel degelijk tracking hebben die net zo goed of zelfs beter is dan de Rift? “Tja, we zijn door nog geen enkele fabrikant benaderd. En dat terwijl wij enorm veel geld hebben geïnvesteerd in software-ontwikkeling. Ik durf rustig te stellen dat wij de allerbeste vr-software in onze winkel hebben. En ja, die investering zouden we graag terug willen verdienen, dus zouden we het alleen maar toejuichen als andere partijen headsets maken die daar gebruik van kunnen maken. Maar niemand geeft aan dat te willen.”
Het interessante van dat antwoord is dat dat meteen duidelijk maakt dat het niet Oculus is die de deur dichthoudt, maar dat het in dit geval HTC is die niet bij de deur wil aankloppen. En dat zou zomaar te maken kunnen hebben met de sterke samenwerking tussen HTC en Valve. Valve wil uiteraard software verkopen, dat is hun core business. Valve krijgt 30% van elke verkochte titel op Steam en is er dus helemaal niet bij gebaat als mensen bij een andere winkel hun vr-games kopen. Steam wil dolgraag de ultieme en meest belangrijke pc-gamewinkel ter wereld blijven. Als mensen opeens massaal naar de concurrent gaan, is dat voor hun lange termijn een bedreiging.
©GMRimport
Gouden kooi
Dat Steam er alles aan doet om zijn positie te behouden zien we ook in de niet-vr gamesmarkt. De afgelopen jaren heeft Valve er alles aan gedaan om mensen maar aan hun platform te binden: community features, achievements, geintegreerde mod-ondersteuning, noem het maar op. Valve heeft er alles aan gedaan om Steam zó leuk te maken dat mensen het graag willen gebruiken. Sterker nog: het rare is dat mensen door alle roze wolk-gevoelens over Steam geen concurrentie meer willen. Mensen verkiezen Steam’s gouden kooi met alle comfort boven een markt waarin serieuze concurrentie uiteindelijk alleen maar voor betere prijzen en diensten kan zorgen. Die vreemde gedachtenkronkel van ‘ik vind Steam leuk dus wil ik geen concurrentie’ zorgt voor de eerder genoemde samenzweringstheorieën over Oculus en heel veel haat richting partijen die uiteindelijk de pc-gamesmarkt alleen maar beter kunnen maken.
Doorgaans is het namelijk beter voor elke markt als er concurrentie is. Mensen kunnen dan kiezen waar ze iets kopen, wat er voor zorgt dat prijzen lager worden en de service verbetert. Oculus deed dat door geweldige vr-games te ontwikkelen die nergens anders te koop zijn. En Epic doet hetzelfde door pc-games tijdelijk exclusief in hun winkel te verkopen. Want waarom zou iemand bij Oculus of Epic spellen kopen als dezelfde games bij de concurrent liggen waar iedereen ook inmiddels zijn vriendenlijst heeft? Het gevolg, zeker bij Oculus, was dat er gewoon meer en betere games kwamen.
©GMRimport
Geluk?
Wat vr betreft had Valve het geluk dat de Oculus Store inderdaad niet open kon doen voor de Vive zonder inspanning van en instemming met HTC. Dat heeft een aantal technische redenen die er op neerkomen dat voor het goed laten lopen van Oculus-software de firmware van de headset bepaalde eigenschappen moet hebben. Daarom draait ReVive niet zo lekker als wanneer je dezelfde game op een echte Rift draait.
Door slim te zwijgen kon Valve het idee laten postvatten dat het allemaal de schuld van de concurrent was. En ook nu gebruikt Valve interessante PR-technieken om vooral hun fans voor hen te laten vechten, zelfs als dat uiteindelijk in hun eigen nadeel is.
Als we in elk geval één ding hebben geleerd van de Oculus versus SteamVR-discussie, is dat het goed is om dit soort kwesties met enige afstandelijkheid te benaderen en kritische vragen te stellen. Wie heeft er het meest te verliezen als sommige spellen alleen bij Steam’s concurrent te koop zijn? En hoe goed is het voor de markt als er feitelijk maar één serieuze winkel is waar iedereen zijn games koopt?
Dat er mensen zijn die koste wat kost Steam blijven verdedigen is niet verrassend. Fans blijven fans. Maar net zoals bij de vr-winkels al blijkt, zorgt concurrentie voor betere ervaringen voor de consument. En dat is misschien wel het meest interessante van dit alles: dat de aloude traditionele pc-gamesmarkt iets kan leren van dat jonge broekie vr.
Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag: