Vr Vrijdag: Welke fictieve universa zouden perfect zijn voor virtual reality?
Nieuws

Vr Vrijdag: Welke fictieve universa zouden perfect zijn voor virtual reality?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: onaangeboorde vr-werelden.

Recentelijk verscheen het derde en laatste deel van Vader Immortal, een virtualreality-ervaring in het Star Wars-universum. Het spel toonde als geen ander hoe goed een huwelijk tussen kermisrit en spel kan werken en hoe je je tegelijk ‘echt’ in een sciencefictionavontuur kunt wanen. Dat leidde tot een moment van onvervalst dagdromen: welke andere fictieve werelden zouden we ook in vr willen bezoeken? Bij welke kan dat al? En welke zouden absoluut ongeschikt zijn?

Geschikt: Star Trek

Als er één franchise is die inmiddels al diep met vr is verweven, dan is het Star Trek. Sowieso spelen tal van afleveringen zich af in het Holodeck, de Star Trek-versie van virtual reality. Soms levert dat geweldige afleveringen op (‘Ship in a Bottle’, The Next Generation) en soms vraag je je af wat de schrijvers hadden gedronken (‘Fairhaven’ en ‘Spirit Folk’, Star Trek: Voyager). Afgezien van het feit dat Trek dus al een aantal vr-thema’s aanspreekt, is het ook een wereld waar velen van ons dolgraag in zouden wonen. Wie zou er niet elk ochtend wakker willen worden in zijn hut aan boord van een sterrenschip? En dan hebben we het nog niet gehad over de vele goed uitgediepte buitenaardse rassen en werelden die enorm tot de verbeelding spreken.

Er zijn op dit moment al manieren om Star Trek in vr te beleven. Zo is er Star Trek: Bridge Crew (dat onlangs ook op de Quest verscheen), waarbij je als brugbemanning op een sterrenschip jouw specifieke taken moet uitvoeren, of zelfs als kapitein de bevelen geeft. Daarnaast zijn er een aantal fanprojecten die je de mogelijkheid geven om de Enterprise uit The Next Generation (de NCC 1701D voor kenners) te verkennen. De mooiste ervan, gemaakt door fan-collectief Stage 9, is helaas inmiddels offline gehaald, op bevel van rechthebbende CBS. Maar met wat speurwerk is er vast nog wel een versie te vinden.

Ongeschikt: Lord of the Rings

Niet meteen boos worden. Ik heb niets tegen Lord of the Rings. Ik heb ruim zeven jaar Lord of the Rings Online gespeeld en ben bekend met de diepgang van de fantasywereld van JRR Tolkien. Maar ik kan me juist daarom niet voorstellen dat Midden-aarde erg geschikt is om in vr te bezoeken. Want laten we eerlijk zijn: de boeken zelf zijn in feite ’s werelds langste, fictieve wandelverslag. En al die bossen en vlaktes… als je de Veluwe hebt gezien, weet je wat 99% van het uitzicht van Frodo was. Natuurlijk zijn er een aantal iconische plaatsen zoals Rivendel, de Grijze Havens en Breeg, waar we best even willen rondhangen. Een avondje in de Dansende Pony is ook vast heel aangenaam. Maar dan is het al snel op. Mordor? Nee bedankt. Grijs, zwart en doods. Orc-nederzettingen? Eugh. Moria? Tja, donkere gangen gaan al snel op elkaar lijken. Wellicht dat jij er anders over denkt, maar wij slaan over.

Geschikt: Stargate

Een andere sci-fi-serie die zich bij uitstek leent voor een vr-versie, is Stargate. Deze franchise bestaat uit diverse onderling verbonden series, waarvan Stargate: SG1 de bekendste is. Het concept van door een grote, glinsterende poort stappen om nieuwe werelden te betreden is met weinig moeit in vr te realiseren. En ook hier zijn een aantal interessante beschavingen (de Asgard, de Wraith en de Goa’uld) die we dolgraag eens rustig van dichterbij willen onderzoeken. Veel Stargate-avonturen draaien rond vreemde voorwerpen met onvermoede bijwerkingen. Ook dat zou tot hele interessante virtuele avonturen kunnen leiden. Helaas zijn er geen studio’s actief om deze slapende franchise weer tot leven te wekken. We moeten het doen met het werk van hobbyisten, zoals onderstaande, die een Stargate in zijn slaapkamer heeft gebouwd.

Watch on YouTube

Ongeschikt: Alien

De Nostromo is een van de meest iconische ruimteschepen uit de geschiedenis van sciencefiction. De nederzetting Hadley’s Hope uit Aliens is ook een indrukwekkende en naargeestige omgeving die best een keertje leuk is om te bezoeken. Maar Alien is pas Alien met… aliens! En dit zijn het soort aliens die op het meest onverwachte moment ergens vandaan springen, om in het beste geval door je mond naar binnen te klimmen. Ja, ik weet dat je volkomen veilig bent in vr. Maar hoewel in de ruimte niemand je kan horen schreeuwen, weet ik zeker dat mijn buren de politie zouden bellen als ik te lang en te vaak aan zo’n stressvolle ervaring wordt blootgesteld. Mijn vriendin is nog niet de schrik te boven van de teddybeer-met-messen die me besprong (https://gamer.nl/artikelen/special/vr-vrijdag-onze-meest-vreselijke-ervaringen-in-vr-tot-nu-toe/). Ik blijf bij mijn oorspronkelijke standpunt: teddyberen horen je niet te bespringen, laat staan met messen. Dus neem het mij niet kwalijk als ik geen sci-fi-wereld wil bezoeken waar zwarte monsters met bloed van zuur elk moment tevoorschijn kunnen komen.

Het kan trouwens wel. Het geweldige Alien Isolation (geweldig voor wie tegen schikken kan) heeft een vr-modus.

Geschikt: Tron

Wie nu naar de oorspronkelijke Tron kijkt uit 1982, kan niet anders dan af en toe ”ach gut” zeggen. De naïeve manier waarop de schrijvers de wereld in een computer laten zien als een soort sprookjesrijk van levende programma’s was op dat moment niet schattig of grappig bedoeld. Het was een visualisering van hoe weinig Hollywood-schrijvers snapten (en snappen) van technologie. Het is sowieso interessant hoe vaak films en tv-series overschatten hoe slim kunstmatige intelligentie kan zijn.

Los daarvan is de wereld van Tron er een die we dolgraag zelf zouden willen zien. De iconische light cycles zouden huidige vr-gebruikers misschien snel misselijk maken, maar het lijkt ons het risico meer dan waard. En de gigantische Recognisers (de zwevende n-vormige dingen) en de tanks zien er uit als heel leuk speelgoed. De vormgeving van Tron is gelukkig behoorlijk tijdloos, en leent zich ook erg goed voor vr, met de lichtgevende lijnen en magisch glinsterende kleuren. Het dichtst bij een Tron vr-ervring komt het spel Battlezone (Rift, Vive en PSVR). Maar ook bestaat er een demo die de gebruiker in staat stelt de Tron-lightcycles te besturen.

Watch on YouTube

Welke franchise zou jij wel eens in vr willen bezoeken? Laat het weten in de reacties!

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog
Nieuws

Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog

Het salaris van starters stijgt zelfs nog meer

FromSoftware heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar het gemiddelde salaris van zijn werknemers met 11,8 procent verhoogt.

De verhoging gaat in vanaf april 2025. Daarbij gaat het maandelijkse salaris van starters van 260.000 naar 300.000 yen (1.607,79 naar 1.855,14 euro), een stijging van iets meer dan vijftien procent.

"Bij FromSoftware streven we er naar om games te ontwikkelen die emotie overbrengen, waarde bevatten en plezier opleveren", zo valt in een statement te lezen. "Om dit mogelijk te maken werken we aan een stabiel inkomen en belonende werkomgeving waar onze werknemers vol voor gameontwikkeling kunnen gaan. De stijging in basis- en starterssalarissen maakt onderdeel uit van dit doel."

Het laatste wapenfeit van FromSoftware is Shadow of the Erdree, een uitbreiding voor de in 2022 verschenen hitgame Elden Ring. Andere games van het bedrijf zijn onder andere de Dark Souls-spellen, Bloodborne, Ace Combat 6 en Sekiro: Shadows Die Twice. Het is op moment van schrijven niet bekend waar de Japanse studio nu aan werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar
Nieuws

PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar

Eind september verscheen de PS5-versie al in de rest van de wereld

De PlayStation 5-versie van Palworld is sinds vanochtend ook in Japan beschikbaar.

Palworld verscheen eind september op PlayStation 5, maar in Japan bleek het spel niet op Sony's console te zijn uitgekomen. Er werd gespeculeerd dat dit te maken had met het feit dat de Japanse bedrijven Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocket Pair voor de rechter slepen vanwege gelijkenissen tussen de game en Pokémon.

Blijkbaar staat dit er toch los van, want inmiddels is de game ook in Japan op PS5 beschikbaar. Waarom de Japanse PS5-versie van de game langer op zich liet wachten dan in de rest van wereld, is op dit moment niet bekend.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Eerder deze week werd aangekondigd dat Krafton verantwoordelijk is voor het leveren van een mobiele versie van Palworld. Daarbij zal de gameplay van Palworld worden klaargestoomd voor een speelstijl die past op iOS- en Android-apparaten. Meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!