Vr Vrijdag: Welke fictieve universa zouden perfect zijn voor virtual reality?
Nieuws

Vr Vrijdag: Welke fictieve universa zouden perfect zijn voor virtual reality?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: onaangeboorde vr-werelden.

Recentelijk verscheen het derde en laatste deel van Vader Immortal, een virtualreality-ervaring in het Star Wars-universum. Het spel toonde als geen ander hoe goed een huwelijk tussen kermisrit en spel kan werken en hoe je je tegelijk ‘echt’ in een sciencefictionavontuur kunt wanen. Dat leidde tot een moment van onvervalst dagdromen: welke andere fictieve werelden zouden we ook in vr willen bezoeken? Bij welke kan dat al? En welke zouden absoluut ongeschikt zijn?

Geschikt: Star Trek

Als er één franchise is die inmiddels al diep met vr is verweven, dan is het Star Trek. Sowieso spelen tal van afleveringen zich af in het Holodeck, de Star Trek-versie van virtual reality. Soms levert dat geweldige afleveringen op (‘Ship in a Bottle’, The Next Generation) en soms vraag je je af wat de schrijvers hadden gedronken (‘Fairhaven’ en ‘Spirit Folk’, Star Trek: Voyager). Afgezien van het feit dat Trek dus al een aantal vr-thema’s aanspreekt, is het ook een wereld waar velen van ons dolgraag in zouden wonen. Wie zou er niet elk ochtend wakker willen worden in zijn hut aan boord van een sterrenschip? En dan hebben we het nog niet gehad over de vele goed uitgediepte buitenaardse rassen en werelden die enorm tot de verbeelding spreken.

Er zijn op dit moment al manieren om Star Trek in vr te beleven. Zo is er Star Trek: Bridge Crew (dat onlangs ook op de Quest verscheen), waarbij je als brugbemanning op een sterrenschip jouw specifieke taken moet uitvoeren, of zelfs als kapitein de bevelen geeft. Daarnaast zijn er een aantal fanprojecten die je de mogelijkheid geven om de Enterprise uit The Next Generation (de NCC 1701D voor kenners) te verkennen. De mooiste ervan, gemaakt door fan-collectief Stage 9, is helaas inmiddels offline gehaald, op bevel van rechthebbende CBS. Maar met wat speurwerk is er vast nog wel een versie te vinden.

©GMRimport

Ongeschikt: Lord of the Rings

Niet meteen boos worden. Ik heb niets tegen Lord of the Rings. Ik heb ruim zeven jaar Lord of the Rings Online gespeeld en ben bekend met de diepgang van de fantasywereld van JRR Tolkien. Maar ik kan me juist daarom niet voorstellen dat Midden-aarde erg geschikt is om in vr te bezoeken. Want laten we eerlijk zijn: de boeken zelf zijn in feite ’s werelds langste, fictieve wandelverslag. En al die bossen en vlaktes… als je de Veluwe hebt gezien, weet je wat 99% van het uitzicht van Frodo was. Natuurlijk zijn er een aantal iconische plaatsen zoals Rivendel, de Grijze Havens en Breeg, waar we best even willen rondhangen. Een avondje in de Dansende Pony is ook vast heel aangenaam. Maar dan is het al snel op. Mordor? Nee bedankt. Grijs, zwart en doods. Orc-nederzettingen? Eugh. Moria? Tja, donkere gangen gaan al snel op elkaar lijken. Wellicht dat jij er anders over denkt, maar wij slaan over.

©GMRimport

Geschikt: Stargate

Een andere sci-fi-serie die zich bij uitstek leent voor een vr-versie, is Stargate. Deze franchise bestaat uit diverse onderling verbonden series, waarvan Stargate: SG1 de bekendste is. Het concept van door een grote, glinsterende poort stappen om nieuwe werelden te betreden is met weinig moeit in vr te realiseren. En ook hier zijn een aantal interessante beschavingen (de Asgard, de Wraith en de Goa’uld) die we dolgraag eens rustig van dichterbij willen onderzoeken. Veel Stargate-avonturen draaien rond vreemde voorwerpen met onvermoede bijwerkingen. Ook dat zou tot hele interessante virtuele avonturen kunnen leiden. Helaas zijn er geen studio’s actief om deze slapende franchise weer tot leven te wekken. We moeten het doen met het werk van hobbyisten, zoals onderstaande, die een Stargate in zijn slaapkamer heeft gebouwd.

Watch on YouTube

Ongeschikt: Alien

De Nostromo is een van de meest iconische ruimteschepen uit de geschiedenis van sciencefiction. De nederzetting Hadley’s Hope uit Aliens is ook een indrukwekkende en naargeestige omgeving die best een keertje leuk is om te bezoeken. Maar Alien is pas Alien met… aliens! En dit zijn het soort aliens die op het meest onverwachte moment ergens vandaan springen, om in het beste geval door je mond naar binnen te klimmen. Ja, ik weet dat je volkomen veilig bent in vr. Maar hoewel in de ruimte niemand je kan horen schreeuwen, weet ik zeker dat mijn buren de politie zouden bellen als ik te lang en te vaak aan zo’n stressvolle ervaring wordt blootgesteld. Mijn vriendin is nog niet de schrik te boven van de teddybeer-met-messen die me besprong (https://gamer.nl/artikelen/special/vr-vrijdag-onze-meest-vreselijke-ervaringen-in-vr-tot-nu-toe/). Ik blijf bij mijn oorspronkelijke standpunt: teddyberen horen je niet te bespringen, laat staan met messen. Dus neem het mij niet kwalijk als ik geen sci-fi-wereld wil bezoeken waar zwarte monsters met bloed van zuur elk moment tevoorschijn kunnen komen.

Het kan trouwens wel. Het geweldige Alien Isolation (geweldig voor wie tegen schikken kan) heeft een vr-modus.

©GMRimport

Geschikt: Tron

Wie nu naar de oorspronkelijke Tron kijkt uit 1982, kan niet anders dan af en toe ”ach gut” zeggen. De naïeve manier waarop de schrijvers de wereld in een computer laten zien als een soort sprookjesrijk van levende programma’s was op dat moment niet schattig of grappig bedoeld. Het was een visualisering van hoe weinig Hollywood-schrijvers snapten (en snappen) van technologie. Het is sowieso interessant hoe vaak films en tv-series overschatten hoe slim kunstmatige intelligentie kan zijn.

Los daarvan is de wereld van Tron er een die we dolgraag zelf zouden willen zien. De iconische light cycles zouden huidige vr-gebruikers misschien snel misselijk maken, maar het lijkt ons het risico meer dan waard. En de gigantische Recognisers (de zwevende n-vormige dingen) en de tanks zien er uit als heel leuk speelgoed. De vormgeving van Tron is gelukkig behoorlijk tijdloos, en leent zich ook erg goed voor vr, met de lichtgevende lijnen en magisch glinsterende kleuren. Het dichtst bij een Tron vr-ervring komt het spel Battlezone (Rift, Vive en PSVR). Maar ook bestaat er een demo die de gebruiker in staat stelt de Tron-lightcycles te besturen.

Watch on YouTube

Welke franchise zou jij wel eens in vr willen bezoeken? Laat het weten in de reacties!

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!