Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie
Nieuws

Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: virtueel reizen.

Het is augustus, mensen. Hartje zomer en voor velen vakantie. Sommigen van jullie maken nu verre reizen, maar voor de mensen die thuis zitten wil dat niet zeggen dat de muren op je af hoeven komen. Virtual reality is bij uitstek geschikt om reizen te maken, maar dan zonder de rompslomp.

Want zeg nou zelf: reizen is geen pretje. Niemand droomt van een hele dag in de brandende zon in de file staan onderweg naar Frankrijk. En wie geniet nou echt van de veiligheidscontrole op Schiphol? Ja, ik heb je je vinger op zien steken. Dat is een zorgelijke fetisj en ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt.

Hoe dan ook: reizen is niet leuk. Ergens anders zijn is dat wel. Nieuwe steden verkennen, mensen ontmoeten, nieuwe gerechten proeven en vooral snel een andere kant op lopen wanneer je een andere groep Nederlanders luidruchtig hoort klagen dat er verdorie niet eens hagelslag te vinden was bij het ontbijtbuffet.

©GMRimport

Wereldreis

Vooral dat verkennen is een plezierige bezigheid in virtual reality. Eén van de eerste applicaties voor Rift en Vive was Google Earth, en dat heeft nog weinig aan kracht ingeboet. Google Earth VR geeft je de mogelijkheid om de wereld te verkennen met je headset. In eerste instantie was dat ‘alleen’ de hele wereldkaart, inclusief heel veel 3d-data, maar zonder straatniveau. Inmiddels is Streetview al een hele tijd beschikbaar, waardoor je opeens echt door de straten Manhattan kunt lopen, langs de Eiffeltoren of zelfs door de Oudestraat in Kampen. Een indrukwekkende ervaring die heel wat gevoelens los kan maken, vooral als je weet dat de Oudestraat het winkelhart van Kampen is.

Maar nee, natuurlijk blijf je met Google Earth VR niet in Nederland hangen. Zelfs niet als je weet dat Streetview inmiddels ook toegang geeft tot een aantal binnenlocaties, zoals het Rijksmuseum. Nee, veel leuker is het om echt rond de wereld te flitsen. Piramides, wolkenkrabbers, de Chinese Muur… Vergeet alleen niet de comfortsettings aan te zetten, want doe je dat niet, dan kan de virtuele reis je ook echt ziek maken.

©GMRimport

Zand

Een ander aspect van vakantie vieren is om vooral veel leuke dingen te doen. Recentelijk verscheen voor dat doel Vacation Simulator (Rift, Vive, PSVR), van de makers van Job Simulator en Rick and Morty: Virtual Rickality. Vacation Simulator start met dezelfde premisse als Job Simulator: we leven in een toekomst waar robots al het werk doen. In een museum kunnen mensen ervaren hoe het ‘vroeger’ was, toen we nog moesten uitrusten van iets dat een ‘baan’ heette. In de toekomst werkt namelijk niemand meer, dus is elke dag een vrije dag. Vacation Simulator transporteert je vervolgens naar een natuurgetrouwe simulator van drie vakantiebestemmingen. Natuurgetrouw volgens de robots dan, die de plank flink misslaan bij hun pogingen je een realistische recreatie te bieden.

Tenminste, dat was het uitgangspunt. Het spelen van Vacation Simulator komt (helaas) veel dichter bij de werkelijkheid van menig toeristenvalkuil dan comfortabel is. Rondhangen op het virtuele strand of in het virtuele bos terwijl je een zandkasteel bouwt, foto’s maakt of even met een bal gooit, is niet mijlenver verwijderd van hoe hele volksstammen hun vrije tijd vullen, en misschien dat de game daarom uiteindelijk ook minder goed werkt dan Job Simulator. Een virtuele simulatie van een saaie vakantie is namelijk nog steeds een saaie vakantie.

©GMRimport

Photowattes?

Dan is het misschien leuker om de activiteiten maar even te laten voor wat ze zijn en weer op verkenning te gaan op plekken waar je anders niet of lastig kan komen. De app Realities (gratis via Steam) werkt dankzij het proces ‘photogrammetry’. Dit is een techniek waarbij je een echte locatie reproduceert op basis van honderden, soms wel duizenden foto’s. Op basis van deze foto’s genereert speciale software een 3d-model van de locatie en gebruikt het de plaatjes als texturen. Na een combinatie van brute rekenkracht en handwerk is het resultaat in vr haast niet van echt te onderscheiden.

Realities bevat een aantal interessante locaties, zoals een grottenstelsel, de kathedraal van Keulen en Death Valley. Met de vr-controller teleporteer je jezelf door de wereld, en als je kamervullende vr gebruikt kun je de illusie nog sterker ervaren. Je kunt dan immers zelf rondlopen in deze fotorealistische simulaties.

Photogrammetry en vr zullen de komende jaren zeker meer toepassingen vinden, vooral op het gebied van virtueel reizen. Hele exposities en kunstverzamelingen kunnen dankzij deze technologie namelijk toegankelijk gemaakt worden voor vr-gebruikers. Dat is niet alleen interessant voor wie op een luie augustus zondag ‘even’ wat kunst wil zien aan de andere kant van de wereld, maar vooral ook voor mensen met een beperking die dit soort plekken anders misschien wel helemaal nooit hadden kunnen aanschouwen. Dat laatste zorgt er voor dat dankzij virtual reality de wereld voor een flinke groep mensen even heel wat groter voelt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error