Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie
Nieuws

Vr Vrijdag: We gaan op een virtuele vakantie

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: virtueel reizen.

Het is augustus, mensen. Hartje zomer en voor velen vakantie. Sommigen van jullie maken nu verre reizen, maar voor de mensen die thuis zitten wil dat niet zeggen dat de muren op je af hoeven komen. Virtual reality is bij uitstek geschikt om reizen te maken, maar dan zonder de rompslomp.

Want zeg nou zelf: reizen is geen pretje. Niemand droomt van een hele dag in de brandende zon in de file staan onderweg naar Frankrijk. En wie geniet nou echt van de veiligheidscontrole op Schiphol? Ja, ik heb je je vinger op zien steken. Dat is een zorgelijke fetisj en ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt.

Hoe dan ook: reizen is niet leuk. Ergens anders zijn is dat wel. Nieuwe steden verkennen, mensen ontmoeten, nieuwe gerechten proeven en vooral snel een andere kant op lopen wanneer je een andere groep Nederlanders luidruchtig hoort klagen dat er verdorie niet eens hagelslag te vinden was bij het ontbijtbuffet.

©GMRimport

Wereldreis

Vooral dat verkennen is een plezierige bezigheid in virtual reality. Eén van de eerste applicaties voor Rift en Vive was Google Earth, en dat heeft nog weinig aan kracht ingeboet. Google Earth VR geeft je de mogelijkheid om de wereld te verkennen met je headset. In eerste instantie was dat ‘alleen’ de hele wereldkaart, inclusief heel veel 3d-data, maar zonder straatniveau. Inmiddels is Streetview al een hele tijd beschikbaar, waardoor je opeens echt door de straten Manhattan kunt lopen, langs de Eiffeltoren of zelfs door de Oudestraat in Kampen. Een indrukwekkende ervaring die heel wat gevoelens los kan maken, vooral als je weet dat de Oudestraat het winkelhart van Kampen is.

Maar nee, natuurlijk blijf je met Google Earth VR niet in Nederland hangen. Zelfs niet als je weet dat Streetview inmiddels ook toegang geeft tot een aantal binnenlocaties, zoals het Rijksmuseum. Nee, veel leuker is het om echt rond de wereld te flitsen. Piramides, wolkenkrabbers, de Chinese Muur… Vergeet alleen niet de comfortsettings aan te zetten, want doe je dat niet, dan kan de virtuele reis je ook echt ziek maken.

©GMRimport

Zand

Een ander aspect van vakantie vieren is om vooral veel leuke dingen te doen. Recentelijk verscheen voor dat doel Vacation Simulator (Rift, Vive, PSVR), van de makers van Job Simulator en Rick and Morty: Virtual Rickality. Vacation Simulator start met dezelfde premisse als Job Simulator: we leven in een toekomst waar robots al het werk doen. In een museum kunnen mensen ervaren hoe het ‘vroeger’ was, toen we nog moesten uitrusten van iets dat een ‘baan’ heette. In de toekomst werkt namelijk niemand meer, dus is elke dag een vrije dag. Vacation Simulator transporteert je vervolgens naar een natuurgetrouwe simulator van drie vakantiebestemmingen. Natuurgetrouw volgens de robots dan, die de plank flink misslaan bij hun pogingen je een realistische recreatie te bieden.

Tenminste, dat was het uitgangspunt. Het spelen van Vacation Simulator komt (helaas) veel dichter bij de werkelijkheid van menig toeristenvalkuil dan comfortabel is. Rondhangen op het virtuele strand of in het virtuele bos terwijl je een zandkasteel bouwt, foto’s maakt of even met een bal gooit, is niet mijlenver verwijderd van hoe hele volksstammen hun vrije tijd vullen, en misschien dat de game daarom uiteindelijk ook minder goed werkt dan Job Simulator. Een virtuele simulatie van een saaie vakantie is namelijk nog steeds een saaie vakantie.

©GMRimport

Photowattes?

Dan is het misschien leuker om de activiteiten maar even te laten voor wat ze zijn en weer op verkenning te gaan op plekken waar je anders niet of lastig kan komen. De app Realities (gratis via Steam) werkt dankzij het proces ‘photogrammetry’. Dit is een techniek waarbij je een echte locatie reproduceert op basis van honderden, soms wel duizenden foto’s. Op basis van deze foto’s genereert speciale software een 3d-model van de locatie en gebruikt het de plaatjes als texturen. Na een combinatie van brute rekenkracht en handwerk is het resultaat in vr haast niet van echt te onderscheiden.

Realities bevat een aantal interessante locaties, zoals een grottenstelsel, de kathedraal van Keulen en Death Valley. Met de vr-controller teleporteer je jezelf door de wereld, en als je kamervullende vr gebruikt kun je de illusie nog sterker ervaren. Je kunt dan immers zelf rondlopen in deze fotorealistische simulaties.

Photogrammetry en vr zullen de komende jaren zeker meer toepassingen vinden, vooral op het gebied van virtueel reizen. Hele exposities en kunstverzamelingen kunnen dankzij deze technologie namelijk toegankelijk gemaakt worden voor vr-gebruikers. Dat is niet alleen interessant voor wie op een luie augustus zondag ‘even’ wat kunst wil zien aan de andere kant van de wereld, maar vooral ook voor mensen met een beperking die dit soort plekken anders misschien wel helemaal nooit hadden kunnen aanschouwen. Dat laatste zorgt er voor dat dankzij virtual reality de wereld voor een flinke groep mensen even heel wat groter voelt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!