Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: patchnotes uit de toekomst.

Het was lang wachten op de volgende versie van LiteReal AROS, en een aantal van jullie hebben inmiddels de bèta al geruime tijd kunnen proberen. Bètaversie 3xq1 verscheen al in januari, waarmee 2219 meteen goed begon. Onvoorziene problemen en vooral de twintig jailbreak-slachtoffers in Sao Paolo maakten duidelijk dat niet alle ar-visiebrillen even goed met de nieuwe software werkten. Bètagebruikers konden daarna helaas geen gebruik meer maken van de nieuwe neuronet overclock-functionaliteit, terwijl dat toch juist de belangrijkste productiviteitsfeature van deze release leek.

Voor wie de afgelopen maanden onder een virtuele steen heeft geleefd: neuronet overclock houdt in dat de informatieverwerking van het brein met een factor vijf wordt versneld. Voor de gebruiker betekent dit niet alleen dat je veel meer kan doen in veel minder tijd, maar dat ook je perceptie van tijd wordt uitgerekt. Simpel gezegd: het lijkt vanuit jouw oogpunt opeens alsof er vijf keer zoveel uren in een dag zitten. Dat is natuurlijk niet alleen fijn op je vrije dagen, maar maakt ook vooral je chef blij. Je werkweek duurt namelijk voor je gevoel nu 25 dagen. Denk aan alles wat je in die tijd voor elkaar kan krijgen!

©GMRimport

Brain hack

De bèta toonde echter aan dat de beveiligingssystemen nog niet helemaal perfect werkten, wat resulteerde in een aantal hacks die de limiet van vijf uitschakelde. Dat het uiteindelijk niet slim bleek om een onbeperkt aantal microvolts het brein in te jagen om nog meer op een dag te kunnen doen, had iedereen toch wel kunnen voorzien.

Hoe dan ook blijkt dat de beveiligingsproblemen verholpen zijn en is de neuronet overclock een welkome aanvulling op een toch al uitgebreid ar-systeem. De upgrade werkt met alle gangbare ar-brillen, -lenzen en -synaplinks vanaf generatie twaalf. Heb je een ouder systeem, dan wordt het toch eigenlijk wel tijd om te upgraden. Of ben je gehecht aan het risico van chronische migraine en 0,2% meer kans op psychoses?

Het is echter een vergissing om te denken dat versie 3 alleen draait om neuronet overclock. Minstens zo belangrijk zijn de nieuwe privacy opties, die je helpen om nog meer van je persoonlijke data te delen met moederbedrijf NeuBin. behalve een cloud backup van je actieve geheugen is het nu ook mogelijk om gratis je dromen te registreren en te uploaden. Niet alleen is het natuurlijk hartstikke liánɡ shuǎnɡ om je dromen terug te kunnen kijken, het helpt de diverse winkelconglomeraten om nog beter te anticiperen op jouw productwensen en voorkeuren.

Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant

-

Wees waakzaam

Het is echter niet zeker of deze functionaliteit ook in de Eurasische Gemeenschap wordt toegestaan, omdat Peking nog wel wat extra zekerheden wil hebben voor het onbeperkt opslaan van droomdata. Geen betere manier om ongewenst gedrag tegen te gaan dan ze al in de droomfase te herkennen.

Belangrijker dan deze privacytoestanden (want wie leest die kleine lettertjes sowieso nog?) is dat de performance van de ar-engine enorm is verbeterd. In de meest simpele ar-brillen valt meteen al op dat nu eindelijk ook de hogere resolutie via waveguidelenzen tot zijn recht komt. Dat gaat helaas wel ten koste van de batterij, die nu slechts een week of drie meegaat, voor je de biofotocellen van de controlpuck weer aan licht moet blootstellen.

De laatste en voor ons gamers meest interessante nieuwe functie is de nieuwe haptische routine, die nu nog overtuigender in staat is om je zintuigen te activeren tijdens een game-ervaring. Uit veiligheidsoverwegingen was het tot nu toe niet mogelijk om intensere prikkels op andere plekken dan handen, schouders en dijen te ervaren. Dit omdat LiteReal™ niet kon of wilde garanderen dat de tijdelijke verlamming tijdens de immersiesessie onmiddellijk ongedaan gemaakt kon worden als de echte wereld daar om vroeg. De nieuwe versie, die gebruikmaakt van dezelfde onderliggende technologie als de neuro overclock, schakelt al je spieren en waarneming uit, om deze te vervangen door een volledige onderdompeling in de spelwereld.

©GMRimport

Wij vermoeden overigens dat deze mogelijkheid al langer bestond, maar werd tegengehouden door druk van de Volksraad, die bang was voor onzedig gebruik van deze functie door minderjarigen. LiteReal™ heeft inmiddels zoals je weet een biometrische leeftijdscontrolefunctie ontwikkeld die ziet of je inderdaad ouder bent dan dertig voor je volwassen inhoud mag gebruiken.

Het is jammer dat een miserabele twintig doden voor zoveel uitstel hebben gezorgd, maar we zijn blij dat versie 3 nu eindelijk af is. Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant. We hopen echter dat het volgende deel ons nu eens eindelijk Midgar laat verlaten. Maar dat is een zijspoor. We komen later uitgebreid terug op deze episodische game die inmiddels al langer in productie is dan iemand ooit had kunnen dromen.

Litereal™ AROS versie 3 is binnenkort gratis te downloaden via Q Netwerk en de Epic Games Store. Onze eerste indrukken kwamen tot stand via een RayBan/Huawei imersiosight puck.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!