Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat voor technologie gebruiken we in 2219?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: patchnotes uit de toekomst.

Het was lang wachten op de volgende versie van LiteReal AROS, en een aantal van jullie hebben inmiddels de bèta al geruime tijd kunnen proberen. Bètaversie 3xq1 verscheen al in januari, waarmee 2219 meteen goed begon. Onvoorziene problemen en vooral de twintig jailbreak-slachtoffers in Sao Paolo maakten duidelijk dat niet alle ar-visiebrillen even goed met de nieuwe software werkten. Bètagebruikers konden daarna helaas geen gebruik meer maken van de nieuwe neuronet overclock-functionaliteit, terwijl dat toch juist de belangrijkste productiviteitsfeature van deze release leek.

Voor wie de afgelopen maanden onder een virtuele steen heeft geleefd: neuronet overclock houdt in dat de informatieverwerking van het brein met een factor vijf wordt versneld. Voor de gebruiker betekent dit niet alleen dat je veel meer kan doen in veel minder tijd, maar dat ook je perceptie van tijd wordt uitgerekt. Simpel gezegd: het lijkt vanuit jouw oogpunt opeens alsof er vijf keer zoveel uren in een dag zitten. Dat is natuurlijk niet alleen fijn op je vrije dagen, maar maakt ook vooral je chef blij. Je werkweek duurt namelijk voor je gevoel nu 25 dagen. Denk aan alles wat je in die tijd voor elkaar kan krijgen!

©GMRimport

Brain hack

De bèta toonde echter aan dat de beveiligingssystemen nog niet helemaal perfect werkten, wat resulteerde in een aantal hacks die de limiet van vijf uitschakelde. Dat het uiteindelijk niet slim bleek om een onbeperkt aantal microvolts het brein in te jagen om nog meer op een dag te kunnen doen, had iedereen toch wel kunnen voorzien.

Hoe dan ook blijkt dat de beveiligingsproblemen verholpen zijn en is de neuronet overclock een welkome aanvulling op een toch al uitgebreid ar-systeem. De upgrade werkt met alle gangbare ar-brillen, -lenzen en -synaplinks vanaf generatie twaalf. Heb je een ouder systeem, dan wordt het toch eigenlijk wel tijd om te upgraden. Of ben je gehecht aan het risico van chronische migraine en 0,2% meer kans op psychoses?

Het is echter een vergissing om te denken dat versie 3 alleen draait om neuronet overclock. Minstens zo belangrijk zijn de nieuwe privacy opties, die je helpen om nog meer van je persoonlijke data te delen met moederbedrijf NeuBin. behalve een cloud backup van je actieve geheugen is het nu ook mogelijk om gratis je dromen te registreren en te uploaden. Niet alleen is het natuurlijk hartstikke liánɡ shuǎnɡ om je dromen terug te kunnen kijken, het helpt de diverse winkelconglomeraten om nog beter te anticiperen op jouw productwensen en voorkeuren.

Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant

-

Wees waakzaam

Het is echter niet zeker of deze functionaliteit ook in de Eurasische Gemeenschap wordt toegestaan, omdat Peking nog wel wat extra zekerheden wil hebben voor het onbeperkt opslaan van droomdata. Geen betere manier om ongewenst gedrag tegen te gaan dan ze al in de droomfase te herkennen.

Belangrijker dan deze privacytoestanden (want wie leest die kleine lettertjes sowieso nog?) is dat de performance van de ar-engine enorm is verbeterd. In de meest simpele ar-brillen valt meteen al op dat nu eindelijk ook de hogere resolutie via waveguidelenzen tot zijn recht komt. Dat gaat helaas wel ten koste van de batterij, die nu slechts een week of drie meegaat, voor je de biofotocellen van de controlpuck weer aan licht moet blootstellen.

De laatste en voor ons gamers meest interessante nieuwe functie is de nieuwe haptische routine, die nu nog overtuigender in staat is om je zintuigen te activeren tijdens een game-ervaring. Uit veiligheidsoverwegingen was het tot nu toe niet mogelijk om intensere prikkels op andere plekken dan handen, schouders en dijen te ervaren. Dit omdat LiteReal™ niet kon of wilde garanderen dat de tijdelijke verlamming tijdens de immersiesessie onmiddellijk ongedaan gemaakt kon worden als de echte wereld daar om vroeg. De nieuwe versie, die gebruikmaakt van dezelfde onderliggende technologie als de neuro overclock, schakelt al je spieren en waarneming uit, om deze te vervangen door een volledige onderdompeling in de spelwereld.

©GMRimport

Wij vermoeden overigens dat deze mogelijkheid al langer bestond, maar werd tegengehouden door druk van de Volksraad, die bang was voor onzedig gebruik van deze functie door minderjarigen. LiteReal™ heeft inmiddels zoals je weet een biometrische leeftijdscontrolefunctie ontwikkeld die ziet of je inderdaad ouder bent dan dertig voor je volwassen inhoud mag gebruiken.

Het is jammer dat een miserabele twintig doden voor zoveel uitstel hebben gezorgd, maar we zijn blij dat versie 3 nu eindelijk af is. Onze eerste ervaringen met de eindelijk verschenen derde episode van Final Fantasy 7 Remake in volledige immersion-modus was briljant. We hopen echter dat het volgende deel ons nu eens eindelijk Midgar laat verlaten. Maar dat is een zijspoor. We komen later uitgebreid terug op deze episodische game die inmiddels al langer in productie is dan iemand ooit had kunnen dromen.

Litereal™ AROS versie 3 is binnenkort gratis te downloaden via Q Netwerk en de Epic Games Store. Onze eerste indrukken kwamen tot stand via een RayBan/Huawei imersiosight puck.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!