Vr Vrijdag: Wat heb je nodig voor Half-Life: Alyx?
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat heb je nodig voor Half-Life: Alyx?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: een heus koopadvies voor vr-hardware.

Aan de vooravond van de release van Half-Life: Alyx is het tijd om te inventariseren wat je precies nodig hebt voor deze game, en wat de beste en meest betaalbare opties zijn. Daarmee kijken we meteen naar dat aloude argument dat vr te duur is voor reguliere gebruikers.

Laten we beginnen met de specificaties die Valve opgeeft om Half-Life: Alyx goed te kunnen draaien:

Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600.

Geheugen: 12 GB RAM.

Grafische kaart: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM.

En uiteraard een vr-headset.

Dit zijn de zogenaamde ‘minimale specs’, dus dit heb je absoluut nodig om het spel comfortabel te spelen. Comfort is van levensbelang bij een virtual reality-ervaring, en die wordt voor het grootste deel bepaald door de framerate. Daar heb je dus een goede grafische kaart voor nodig.

©GMRimport

Grafische kaart

De benodigde kaart voor Alyx is krachtiger dan het oorspronkelijke minimum vereiste voor het gebruiken van een Vive of Rift. Daar stond toen een GTX 970 of R9 290 en 8 GB geheugen voor. Toch is een GTX 1060 of RX 580 verre van een buitengewone kaart. Als je moet upgraden, ben je tussen de €170,- en €200,- kwijt. Veel pc-gamers hebben overigens vast al iets vergelijkbaars of beters in hun kast zitten.

Processor

De eisen voor de processor zijn ook zeker niet exotisch. De kans is groot dat als je de afgelopen vijf jaar een game-pc hebt gekocht, je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken. Check het voor de zekerheid, maar als je ‘gewone’ pc-games kunt spelen, is je processor voor Half-Life: Alyx zeer waarschijnlijk geschikt.

Geheugen

De minimale eis is 12 GB. Ook hiervoor hoeven de meeste pc-gamers geen grote investeringen te doen. Voor zo’n 80 euro koop je 16 GB aan DDR4 ram. Meer ram is altijd prettiger, maar je hoeft dus geen achterlijk grote hoeveelheid geheugen in je pc te steken. Met 8 GB ram kun je de game overigens waarschijnlijk nog steeds spelen, maar het zal vaker haperen en de laadtijden worden langer. Als je nu nog 8 GB in je game-pc hebt zitten, is het waarschijnlijk sowieso goed om hier eens wat aan te doen.

Vr-headset

En dan het meest essentiële onderdeel voor het spelen van een vr-game: de vr-headset. Hier heb je tegenwoordig een boel keus in. Je hoeft zeker niet de allerduurste headset aan te schaffen om van Alyx (en vele andere games) te kunnen genieten. Bij deze een overzicht van de mogelijkheden, van duurst naar goedkoopst. Tot slot krijg je nog gratis een aankoopadvies, mocht je niet zeker weten wat het beste bij je past.

©GMRimport

Valve Index

Veruit de de duurste optie is de Valve Index, het apparaat dat Valve heeft ontwikkeld en waar je Half-Life: Alyx ‘gratis’ bijkrijgt. Gratis staat tussen aanhalingstekens, omdat je voor dit privilege €1079,-,- moet neertellen. Dat is dan inclusief de nieuw Valve-bewegingscontrollers, de headset en twee ‘basisstations’. Die basisstations – die noodzakelijk zijn om de positie van de headset in de ruimte te volgen - zijn volgens de Valve-site niet nodig als je al een HTC Vive in huis hebt. Die van de Vive zijn namelijk compatibel. Stap je dus over van een Vive, dan is het mogelijk om voor ‘slechts’ €799,- een Valve Index te gebruiken met de moderne controllers, of je telt €539,- neer voor een Index zonder controllers. Dan moet je wel de minder geavanceerde Vive Wands gebruiken. Voor die nog altijd forse prijs krijg je wel een hele goede vr-headset met een resolutie van 1440x1600 pixels per oog en een ingebouwde koptelefoon.

©GMRimport

Oculus Rift S

Voor €449,- heb je een complete Oculus Rift S-headset met Oculus Touch-controllers. De S heeft geen externe sensors of basisstation nodig, omdat deze headset gebruikmaakt van ingebouwde van-binnen-naar-buiten-tracking. Er zitten een aantal sensoren op de headset die je bewegingen en die van je controllers volgen. Dit werkt in de praktijk zo goed dat je daar bijna niets van merkt. Alleen wanneer je de controllers achter je rug houdt, werken ze niet goed. Maar er zijn slechts weinig games die daar problemen mee hebben. De verwachting is dat Alyx ook hier geen obstakel in vormt.

De Rift S heeft een iets lagere resolutie dan de Index, namelijk 1280x1440 pixels per oog. Dat verschil is klein genoeg om niet te merken, tenzij je echt heel veel moeite doet en de headsets snel na elkaar opzet. Dit zijn geen verschillen die de ervaring van het spel beïnvloeden.

Wel missen we bij de Rift S de ingebouwde koptelefoon, die de Index (en de vorige versie van de Rift) wel hebben. De ingebouwde audio is acceptabel, maar is voor de omgeving ook hoorbaar, omdat de speakers in de hoofdband zijn ingebouwd. Voor meer privacy en een beduidend beter geluid raden we je bij de Rift S aan een eigen koptelefoon of in-ear headphones te gebruiken.

Ook ontbreekt bij de S een schuifje om de pupil-afstand af te stellen. Als je ogen ver uit elkaar staan of juist heel dicht bij elkaar, dan zou het kunnen dat de Rift S voor jou oncomfortabel is.

©GMRimport

Oculus Quest

De Oculus Quest kost net als de Rift S €449,-. Net als de S werkt de Quest met ingebouwde sensoren om de beweging van jou en de (bijgeleverde) controllers te volgen. Het grote verschil is dat de Quest een standalone headset is, waar je speciaal voor de Quest ontwikkelde games op kan spelen, zonder dat je met een pc verbonden bent.

Voor je te hard juicht: Half-Life: Alyx is niet op deze manier speelbaar. Voor die game moet de Quest met je pc verbonden worden. Hiervoor heb je een USB3 naar USB C-kabel nodig die lang genoeg is om vrij door de ruimte te lopen. Denk aan minimaal een meter of drie. Meer is beter. De bijgeleverde kabel die bij de Quest in de doos zit, is overigens niet geschikt, omdat dit geen USB3-kabel is. Voor de verbinding met de pc is de hogere bandbreedte van USB3 noodzakelijk.

Voor zo’n €40,- kun je een kabel vinden van drie meter die aan alle eisen voldoet. Daarmee kun je dus Half-Life: Alyx spelen op je pc (mits deze aan de specs voldoet). De Quest is iets minder comfortabel dan de andere opties, maar biedt op lange termijn wel meer mogelijkheden dankzij de standalone functie. De resolutie van 1440x1600 is identiek aan de Index.

Koopadvies

Voor de meeste pc-gamers die de meest comfortabele vr-ervaring willen is de Rift S de beste aankoop. Niet alleen is deze headset helemaal compatibel met Half-Life: Alyx, maar heb je met de S naast de optie om op Steam te kopen ook toegang tot de Oculus Home-winkel, waar doorgaans betere vr-games te vinden zijn dan op Steam. Hetzelfde geldt voor de Oculus Quest, die we vooral aanraden als je ook echt geïnteresseerd bent in de standalone functies. Die maken het mogelijk om games zonder kabel waar je maar wil te spelen. Je levert echter wel iets in op comfort.

De complete Valve Index-set met de nieuwe controllers is vooral een luxe-optie. Ja, het is allemaal net een beetje beter dan de Rift S, en als je er het geld voor hebt, haal je een top-headset in huis. Maar wel een waar minder software geschikt voor is, want je hebt geen toegang tot Oculus Home en de superieure Oculus beeldtechnieken die de framerate verbeteren.

Nogmaals: de Index is een heel goed apparaat, maar eigenlijk veel te duur om de kleine verbeteringen over de concurrentie te verantwoorden.

Ons advies voor de beste en meest betaalbare Half-Life: Alyx headset is: De Oculus Rift S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!