Vr Vrijdag: vr als extraatje
Nieuws

Vr Vrijdag: vr als extraatje

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: ‘vr-ificatie’.

De onlangs aangekondigde Star Wars-game Squadrons krijgt een vr-modus. Het idee van zelf in een X-Wing of Tie-Fighter klimmen om vervolgens ‘echt’ een ruimtegevecht te voeren, is natuurlijk onweerstaanbaar. De game is zelfs volledig speelbaar in vr, al hadden we zelfs al genoegen genomen met vr als een extraatje. Sterker nog: het idee van vr als extra optie is best aantrekkelijk. Het geeft ontwikkelaars de kans om te experimenteren met het medium, zonder meteen puur in te zetten op een kleinere install-base. Welke games zouden nog meer profiteren van een dergelijke vr-light of vr-bonuservaring?

Gran Turismo 7

Het is al zo goed als zeker dat deze PS5-editie van de beroemde raceserie ook de volgende versie van PSVR ondersteunt. En dat ligt bij een spel als dit natuurlijk ook voor de hand. Een racegame vraagt geen ingewikkelde kamervullende vr-modus, en de besturing hoeft niet anders te zijn dan een ‘gewone’ racegame. Het bijkomende voordeel is natuurlijk het feit dat je echt in de cockpit van de raceauto zit.

En dat is meer dan een cosmetisch voordeel. Niet alleen schat je in vr de afstand tot je concurrenten beter in, maar kun je vrij rondkijken, waardoor bochten nemen veel natuurlijker is. Je hebt, simpel gezegd, de voordelen van echt autorijden. Het is dan ook te hopen dat de vr-modus van GT7 niet beperkt blijft tot enkele auto’s. Al zou dat natuurlijk wel het voor de hand liggende compromis zijn. Want de GT-games staan er om bekend dat het honderden auto’s realistisch nabootst. Die allemaal van overtuigende vr-interieurs te voorzien, zou een te grote klus kunnen zijn. We blijven hopen.

©GMRimport

Microsoft Flight Simulator

In eerste instantie was de aankondiging van Microsoft Flight Simulator teleurstellend. Vr zou geen prioriteit zijn voor deze nieuwe editie van de beroemde reeks. Maar inmiddels is het team hier voorzichtig op teruggekomen en is de kans groot dat een vr-modus na release als nog toegevoegd wordt. Wat voor Gran Turismo geldt, geldt in principe ook voor Flight Sim: het is relatief eenvoudig voor een cockpitgame om speelbaar te maken voor vr. Er bestaat voor de vorige versie van de game zelfs een (commerciële) mod waarmee je in vr kan vliegen.

Het is wat wankel, maar werkt verbazend goed voor zo’n oude game. Met alle moderne technieken en een veel betere ‘engine’ zou de nieuwe Flight Simulator wél een perfecte vr-ervaring kunnen maken. Maar ook hier is de vraag hoeveel toestellen out of the box vr-support krijgen. Wij hopen op zo veel mogelijk, en gezien de levendige FS community zou het ons niet verbazen als er na de lancering snel een boel vliegtuigen bijkomen van noeste Flight Sim-modders.

©GMRimport

Cities: Skylines 2

Hoewel nog niet officieel bevestigd, gonst het van de geruchten over Cities: Skylines 2. De eerste Cities: Skylines is nog steeds de beste Sim City-game die EA nooit heeft gemaakt. Bij die game was er al een roep om een vr-functie om eindelijk eens ‘echt’ door je zelfgebouwde metropool te wandelen. En dat zou eigenlijk ook al genoeg vr-igheid zijn (is dat een woord?) voor dit spel. Want hoewel het zonder meer mogelijk is om een dergelijke complexe sim met bewegingscontrollers te besturen, zou dat een enorme investering vragen van de ontwikkelaar. Je zou hetzelfde spel dan in feite twee keer moeten ontwikkelen: een keer voor muis en toetsenbord, en een keer voor vr. Voor dit artikel zijn we niet hebberig. We willen alleen maar lekker in de virtuele zon op een virtueel bankje zitten, op het virtuele plein van onze virtuele stad.

©GMRimport

Assassin’s Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla helemaal in vr spelen lijkt ons geweldig, en het zou helemaal passen in het Animus-thema van de game. Maar nee, dat zou opnieuw een te grote klus zijn. Daarom zou het al tof zijn als enkele van de toplocaties uit het Vikingenspel in een soort bonusmodus te bezoeken zijn. Gewoon, zonder doel, op je gemak rondlopen en kijken naar een stukje virtuele geschiedenis. Misschien een boottochtje er bij, of een kijkje in Abstergo Headquarters. Opnieuw: niet te veel gevraagd, maar het zou vr-bezitters net dat beetje extra geven.

©GMRimport

The Elder Scrolls 6

Oké, vergeet bescheidenheid. Deze game moet gewoon volledig in vr te spelen zijn. En de kans dat dat gaat gebeuren is niet per se klein. Bethesda heeft zowel Skyrim als Fallout 4 ge-vr-ificeerd (Dat is een woord. Bij deze.) waarmee de studio overduidelijk experimenteerde voor een toekomstig project. Zowel Fallout 4 VR als Skyrim VR hebben duidelijke tekortkomingen, maar niets wat niet met een boel tijd en geld is op te lossen.

Het idee van een out-of-the-box vr-versie van Elders Scrolls 6 is gewoon te mooi, en gezien Sony’s hernieuwde investeringen in PSVR (versie 2.0) valt er misschien zelfs een leuke financiële samenwerking uit te slepen. Klinkt het of we aan het smeken zijn? Een beetje, misschien. Virtuele werelden met de omvang en diepgang van The Elder Scrolls zijn helaas nog te zeldzaam. En wij willen eigenlijk gewoon in Tamriel wonen. Is dat zo gek? Biertje drinken in de taveerne, wonen in het tovernaarsgilde. Gewoon, kleine dingen. Dat is niet te veel gevraagd toch?

©GMRimport

Lees meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!