Vr Vrijdag: vr als extraatje
Nieuws

Vr Vrijdag: vr als extraatje

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: ‘vr-ificatie’.

De onlangs aangekondigde Star Wars-game Squadrons krijgt een vr-modus. Het idee van zelf in een X-Wing of Tie-Fighter klimmen om vervolgens ‘echt’ een ruimtegevecht te voeren, is natuurlijk onweerstaanbaar. De game is zelfs volledig speelbaar in vr, al hadden we zelfs al genoegen genomen met vr als een extraatje. Sterker nog: het idee van vr als extra optie is best aantrekkelijk. Het geeft ontwikkelaars de kans om te experimenteren met het medium, zonder meteen puur in te zetten op een kleinere install-base. Welke games zouden nog meer profiteren van een dergelijke vr-light of vr-bonuservaring?

Gran Turismo 7

Het is al zo goed als zeker dat deze PS5-editie van de beroemde raceserie ook de volgende versie van PSVR ondersteunt. En dat ligt bij een spel als dit natuurlijk ook voor de hand. Een racegame vraagt geen ingewikkelde kamervullende vr-modus, en de besturing hoeft niet anders te zijn dan een ‘gewone’ racegame. Het bijkomende voordeel is natuurlijk het feit dat je echt in de cockpit van de raceauto zit.

En dat is meer dan een cosmetisch voordeel. Niet alleen schat je in vr de afstand tot je concurrenten beter in, maar kun je vrij rondkijken, waardoor bochten nemen veel natuurlijker is. Je hebt, simpel gezegd, de voordelen van echt autorijden. Het is dan ook te hopen dat de vr-modus van GT7 niet beperkt blijft tot enkele auto’s. Al zou dat natuurlijk wel het voor de hand liggende compromis zijn. Want de GT-games staan er om bekend dat het honderden auto’s realistisch nabootst. Die allemaal van overtuigende vr-interieurs te voorzien, zou een te grote klus kunnen zijn. We blijven hopen.

©GMRimport

Microsoft Flight Simulator

In eerste instantie was de aankondiging van Microsoft Flight Simulator teleurstellend. Vr zou geen prioriteit zijn voor deze nieuwe editie van de beroemde reeks. Maar inmiddels is het team hier voorzichtig op teruggekomen en is de kans groot dat een vr-modus na release als nog toegevoegd wordt. Wat voor Gran Turismo geldt, geldt in principe ook voor Flight Sim: het is relatief eenvoudig voor een cockpitgame om speelbaar te maken voor vr. Er bestaat voor de vorige versie van de game zelfs een (commerciële) mod waarmee je in vr kan vliegen.

Het is wat wankel, maar werkt verbazend goed voor zo’n oude game. Met alle moderne technieken en een veel betere ‘engine’ zou de nieuwe Flight Simulator wél een perfecte vr-ervaring kunnen maken. Maar ook hier is de vraag hoeveel toestellen out of the box vr-support krijgen. Wij hopen op zo veel mogelijk, en gezien de levendige FS community zou het ons niet verbazen als er na de lancering snel een boel vliegtuigen bijkomen van noeste Flight Sim-modders.

©GMRimport

Cities: Skylines 2

Hoewel nog niet officieel bevestigd, gonst het van de geruchten over Cities: Skylines 2. De eerste Cities: Skylines is nog steeds de beste Sim City-game die EA nooit heeft gemaakt. Bij die game was er al een roep om een vr-functie om eindelijk eens ‘echt’ door je zelfgebouwde metropool te wandelen. En dat zou eigenlijk ook al genoeg vr-igheid zijn (is dat een woord?) voor dit spel. Want hoewel het zonder meer mogelijk is om een dergelijke complexe sim met bewegingscontrollers te besturen, zou dat een enorme investering vragen van de ontwikkelaar. Je zou hetzelfde spel dan in feite twee keer moeten ontwikkelen: een keer voor muis en toetsenbord, en een keer voor vr. Voor dit artikel zijn we niet hebberig. We willen alleen maar lekker in de virtuele zon op een virtueel bankje zitten, op het virtuele plein van onze virtuele stad.

©GMRimport

Assassin’s Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla helemaal in vr spelen lijkt ons geweldig, en het zou helemaal passen in het Animus-thema van de game. Maar nee, dat zou opnieuw een te grote klus zijn. Daarom zou het al tof zijn als enkele van de toplocaties uit het Vikingenspel in een soort bonusmodus te bezoeken zijn. Gewoon, zonder doel, op je gemak rondlopen en kijken naar een stukje virtuele geschiedenis. Misschien een boottochtje er bij, of een kijkje in Abstergo Headquarters. Opnieuw: niet te veel gevraagd, maar het zou vr-bezitters net dat beetje extra geven.

©GMRimport

The Elder Scrolls 6

Oké, vergeet bescheidenheid. Deze game moet gewoon volledig in vr te spelen zijn. En de kans dat dat gaat gebeuren is niet per se klein. Bethesda heeft zowel Skyrim als Fallout 4 ge-vr-ificeerd (Dat is een woord. Bij deze.) waarmee de studio overduidelijk experimenteerde voor een toekomstig project. Zowel Fallout 4 VR als Skyrim VR hebben duidelijke tekortkomingen, maar niets wat niet met een boel tijd en geld is op te lossen.

Het idee van een out-of-the-box vr-versie van Elders Scrolls 6 is gewoon te mooi, en gezien Sony’s hernieuwde investeringen in PSVR (versie 2.0) valt er misschien zelfs een leuke financiële samenwerking uit te slepen. Klinkt het of we aan het smeken zijn? Een beetje, misschien. Virtuele werelden met de omvang en diepgang van The Elder Scrolls zijn helaas nog te zeldzaam. En wij willen eigenlijk gewoon in Tamriel wonen. Is dat zo gek? Biertje drinken in de taveerne, wonen in het tovernaarsgilde. Gewoon, kleine dingen. Dat is niet te veel gevraagd toch?

©GMRimport

Lees meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!