Vr Vrijdag: Voor wie is de Valve Index?
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Voor wie is de Valve Index?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: duurder is een vergissing.

Je weet pas zeker dat een technologie succesvol wordt als gebruikers ook een heuse stammenstrijd voeren. Sinds 2016 hebben we in de linkerhoek van de ring Oculus, eigendom van Facebook, en in de andere hoek Valve, dat via HTC een vr-bril op de markt bracht. Ja, er zitten nog wat Windows MR-fabrikanten in een andere hoek, maar niet van de ring. Meer in de hoek van ”Stoute Windows MR! Foei! Maak iets beters!”.

Fans van Valve en Oculus staan sinds 2016 lijnrecht tegenover elkaar. Niet dat dat zin heeft (want oorlogen tussen fans zijn per definitie zonde van ieders tijd. Vooral als het gaat om mobiele telefoons, want er is niks beters dan een iPhone), maar het hoort er nu eenmaal bij dat mensen die iets kopen vervolgens zichzelf moeten overtuigen dat ze geen miskoop hebben gedaan. Dat is een heel bekend psychologisch principe.

©GMRimport

Meestal is een teken van een voortdurende fanoorlog ook wel een goed teken. Als er namelijk continu over gekissebist kan worden online, betekent het ook dat er niet echt een winnaar aan te wijzen is.

”Ja maar, de HTC Vive kan een grotere ruimte tracken!”
Who cares, de Rift heeft betere games.”
”Je kan met een hack ook Oculus-games op de Vive spelen!”
”Maar niet zo goed!”
Etcetera, etcetera.

Het interessante van de vr-markt was dat Oculus met beide benen in de vr-strijd stapte en niet alleen zelf de headset ontwierp, maar ook de fabricage op zich nam (wat zeker in het begin niet echt goed ging) en investeerde in massa’s software. Valve daarentegen besloot om hun headset te ontwerpen in samenwerking met HTC, die vervolgens het ding zou maken en verkopen, buiten Valve om. Valve deed ook niet echt zijn best op het gebied van software, maar hoopte dat andere partijen dat op zich zouden nemen.

2019

Drie jaar later zien we iets opmerkelijks. Vlak voor de onthulling van de Rift S (de nieuwe Oculus-headset zonder externe sensors) laat Valve weten dat ze ook wat gaan onthullen. De daadwerkelijke onthulling volgt enige tijd later en blijkt te gaan om de Valve Index. En met die onthulling breekt de dan enigszins sluimerende stammenstrijd weer los. Want wat is het geval? De Rift S is niet zozeer een upgrade, als een nieuwe verzameling compromissen: een beter scherm, maar geen ingebouwde headsets. Tracking zonder sensors, maar daardoor ook iets minder goede tracking.

En dat terwijl de Valve Index opeens wel allerlei technologische sprongen voorwaarts maakt: hogere resolutie, hogere verversingssnelheid, ingebouwde koptelefoon, een nieuwe controller die vingerbewegingen volgt en een grote blikveld.

©GMRimport

Pikant detail is dat de Valve Index wel helemaal door Valve wordt gefabriceerd en verkocht, terwijl het deze ronde Oculus is die de productie en een deel van het design van de S overlaat aan fabrikant Lenovo.

De Valve Index is op papier een verpletterende slag tegen de Rift S. Een heuse upgrade die betere vr levert. Voor een prijs. Een hoge prijs. Een gigantisch hoge prijs. Een prijs die zo hoog is… waarom kijkt de eindredactie zo boos? Okay, ik ga verder.

Duur

Duur dus. De Valve Index is duur. De losse headset kost €1079,- voor een complete set inclusief de nieuwe controllers en de externe lighthouse kastjes. Dat laatste heb je nodig om de headset te kunnen gebruiken, want de ingebouwde lasers zorgen er voor dat de pc weet waar je met de headset in de kamer staat. Als je al lighthouse kastjes van de Vive hebt, kun je die ook gebruiken en ben je ‘slechts’ €539,- kwijt. Dan heb je nog geen controllers. Een pakket met controllers maar zonder lighthouse, daar moet je €799,- voor neertellen. Snappen we het nog? Vast wel. We snappen dat we voor een complete Valve Index-set 2,4 keer zo veel betalen als voor een complete Rift S (€449,-).

De Valve Index is op alle fronten technologisch beter, mits je videokaart en pc het aankunnen om de geweldige verversingssnelheid van 144Hz te produceren en tegelijk al die pixels naar het stereoscopische scherm kunnen sturen. Dat is nogal een ‘mits’. De ervaring heeft immers inmiddels geleerd dat mensen op zich best geïnteresseerd zijn in virtual reality, maar niet wanneer het heel veel kost. Het is niet zoals een mobieltje die je A) via een abonnement op afbetaling betaalt, en B) iets is wat je echt dagelijks nodig hebt. Vr is dan wel heel leuk, maar is het ook €1079 plus pc-kosten leuk?

©GMRimport

Software

Daar zou indrukwekkende Valve-software bij kunnen helpen. Dat zou kunnen, maar dat is niet zo. Want die is er niet. Dit is eigenlijk wel het meest vreemde van de Valve Index: dat Valve, makers van Portal en Half-Life, heersers van Steam, nog niet eens een killer app hebben geproduceerd voor hun eerste generatie headset. Waar Oculus met steeds grotere zelfverzekerdheid echt goede games financiert of zelf in-house ontwikkeld, blijft Valve maar achterover leunen en hopen dat anderen dat voor hen doen.

En daar zit wel een probleem. Want als je headset zo duur is als in het geval van de Index (en de HTC Vive was ook qua prijs niet echt een kiloknaller), zullen maar heel weinig mensen dat ding aanschaffen. En als er maar heel weinig mensen een Index en bijbehorende controllers bezitten, is het voor geen enkele softwaremaker interessant om daar games voor te maken. Ontwikkelaars maken games voor het systeem met de grootste install-base.

Wie

Dus wat is Valve nu eigenlijk van plan? Waarom maken ze sowieso een veel duurdere vr-headset die ook nog een veel duurdere pc nodig heeft? Ja, het bedrijf heeft aangekondigd zelf een aantal vr games in productie te hebben, maar hoe goed moeten die zijn om alsnog die enorme aanschafprijs te rechtvaardigen? Vooral als de kans enorm groot is dat je met een Rift S diezelfde Valve-games zeer waarschijnlijk prima kan spelen?

Er bestaat uiteraard een groep early adopters die dolgraag het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste wil bezitten. Heerlijk als je zo iemand bent en voldoende op de bankrekening hebt staan om dat te kunnen bekostigen. Maar de gemiddelde consument zit niet te wachten op het beste van het beste. Die wil het goedkoopste product dat voor dat geld zo goed mogelijk functioneert.

©GMRimport

Wat de Valve Index in elk geval heel duidelijk maakt, is dat vr een heel ander soort concurrentiestrijd is dan de meeste andere tech-producten. Waar tv’s, mobieltjes en spelcomputers elke generatie net iets meer moeten kunnen dan de vorige, is het bij vr vooral een race naar betaalbaarheid. Welke compromissen leveren nog steeds de best mogelijke virtual reality op voor de laagste prijs? Het is geen wonder dat Playstation VR het nog steeds zo goed doet. Sony had meteen door dat vr vooral betaalbaar moet zijn.

En dat brengt mij bij het begin van dit artikel. Op het moment dat zelfs je trouwste soldaten in de zelfverzonnen fan-oorlog het moeilijk vinden om je product nog te steunen, ben je verkeerd bezig. Dan is er geen eindeloos debat meer te voeren en is men snel uitgepraat.

‘De Valve Index is beter!’
‘Is hij 2,4 keer zoveel beter dan de Rift?’
‘Nee.’
‘…’
‘…’
(stilte)

Het is te hopen dat Valve die les snel leert, of dat er eindelijk eens wat andere grote fabrikanten opstaan die super goedkope, maar nog steeds héél acceptabele vr-systemen op de markt brengen. Het gevecht om de beste specs moeten we over een paar jaar maar eens uitvechten. Kan vr nu eerst vooral eens betaalbaar en toegankelijk zijn voor miljoenen mensen?

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!